Geld & Recht alle pijlers

Boete als ik niet via automatische incasso betaal

23-11-2010 22:40 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan.

Het kinderdagverblijf stuurde t/m deze maand facturen die ik altijd keurig op tijd betaald heb.

Nu wordt ik 'verplicht' om te gaan betalen via automatische incasso. Als ik dat niet doe wordt elke factuur verhoogd met 5 euro administratie kosten.

Ik vind dat echt belachelijk en heb natuurlijk gebeld met de kinderdagverblijf-organisatie.

Zij geven aan dat 80% van de klanten al betaald via AI en dat de overige 20% vooral wanbetalers zijn (ik niet dus) vandaar de absurd hoge administratiekosten.

Ik wil niet via AI betalen, ik heb daar vershillende redenen voor, de belangrijkste is wel dat ik 1400 per maand moet betalen en dat ik weet wanneer dat geld op mn rekening staat en zij niet.

volgens mij mag het helemaal niet, een factuur verhogen omdat er niet via AI betaald wordt.

Ik heb wel uitspraken gevonden van het kantongerecht waarin dat inderdaad bevestigd wordt. Volgens de consumenten bond geld dit alleen voor facturen van energiebedrijven maar als ik, als leek, die uitspraak lees dan lijkt het mij meer te gelden voor het algemene betalingsverkeer.

Hier een link naar de uitspraak uitspraak

is er hier iemand die hier ervaring mee heeft of die voor mij de uitspraak van de rechter kan toelichten.

Sta ik in mijn recht als ik op de toekomstige facturen 5 euro in mindering breng?
Ben het wel met Elninjoo eens; als je met een gezin niet eens 1500 Euro achter de hand hebt, doe je iets niet goed.
quote:elninjoo schreef op 24 november 2010 @ 11:28:

[...]

Dat is veel geld ja, maar dat weet je van te voren als je zo'n geldverslindende kostenpost op je nek haalt (3 kinderen). Als je maandelijks voor je veel te dure auto moet betalen zegt men ook zonder pardon dat je boven je stand leeft, maar nu 't om kinderen gaat is dat zeker not done?Ze kan het wel betalen Nien, dat is het punt niet. Het punt is, dat het kdv nu meer geld gaat rekenen voor het flexibel kunnen betalen van die nota. Het is een principekwestie voor TO (denk ik).
quote:Pauline65 schreef op 24 november 2010 @ 11:30:

Ben het wel met Elninjoo eens; als je met een gezin niet eens 1500 Euro achter de hand hebt, doe je iets niet goed.Feit is dat veel mensen niet zo veel spaargeld hebben, of je dat nu verstandig vindt of niet.
Juist. Dat doen ze hier ook.

De 20e komt de kinderopvangtoeslag binnen en pas de 27e wordt de betaling voor het kdv afgeschreven.

Op de 20e afschrijven vind ik ook vrij vroeg en de kans dat je dan dus niet genoeg geld hebt is redelijk groot. Niet zo slim dus van dat kdv.

Ben het wel met Elninjoo eens; als je met een gezin niet eens 1500 Euro achter de hand hebt, doe je iets niet goed.Iedere maand?? Nou neu.
Toeslag komt altijd op de 20ste binnen, tenzij dat in een weekend valt.

Maar bel die mensen eens en vraag of het op de 27ste van de maand afgeschreven kan worden omdat je dan zeker weet dat het geld op de rekening staat. Dan ben je toch ook klaar. En verrek, misschien gaan ze er wel mee akkoord.
quote:elninjoo schreef op 24 november 2010 @ 11:28:

[...]

Dat is veel geld ja, maar dat weet je van te voren als je zo'n geldverslindende kostenpost op je nek haalt (3 kinderen). Als je maandelijks voor je veel te dure auto moet betalen zegt men ook zonder pardon dat je boven je stand leeft, maar nu 't om kinderen gaat is dat zeker not done?Wat maakt het nou uit of je het van te voren weet? Het gaat om de feiten, laten we daar dan ook bij blijven.
Die 1500 euro heb je toch "gereserveerd" staan iedere maand voor het KDV? Dat geld is dan toch aan het einde van de maand niet weg en zou het dus eigenlijk niet uit moeten maken wanneer het geincasseerd wordt.

En flexibel betalingsgedrag is niet fijn natuurlijk, je hebt je aan een betalingstermijn te houden en dus niet de ene maand een week later betalen o.i.d.

Is dus niet waar, omdat de toeslag al een maand eerder komt!Niet waar.
ja het is een principe kwestie ja. Al heb ik maandelijks 10.000 op mn rekening staan dan ga ik nog geen boete betalen voor het normaal overmaken van geld.

Het doet er toch helemaal niet toe of ik van te voren wist dat ik een geldverslindende kostenpost op mn nek ging halen

even for the record ik wist het echt niet er was opeens een tweeling bij in plaats van eentje erbij.

En het doet er ook niet toe of ik dat geld nou van te voren krijg (wat klopt) of niet.

Waar het mij om gaat is dat ik een boete moet betalen als ik mijn geld op een normale manier, op tijd over maak.

en hoezo mag ik niet flexibel betalen? Ik betaal altijd voor de vervaldatum van de factuur.

De oplossingen voor mij bedenken qua saldo op mn rekening is echt niet nodig dat kan ik nog net aan.

Ik ga het gewoon niet betalen, vind het onterecht en dan wacht ik wel af of ik iets hoor van de kdv-organisatie.
quote:Liv schreef op 24 november 2010 @ 11:32:

[...]

Iedere maand?? Nou neu.Hoezo iedere maand? Het is toch een kwestie van 1x wat meer geld op je rekening zetten / laten staan en dan is het 'probleem' toch opgelost?
quote:Liv schreef op 24 november 2010 @ 11:36:

[...]

Niet waar.

Wel waar. Van de site van de BD:

22 november

Uitbetaling toeslag december

Weet dit 100% zeker omdat kennis dit jaar per 1 januari gebruik ging maken van kinderopvang en vorig jaar voor kerst al de 1e keer toeslag kreeg (voor de kosten van januari dus).

O, dat kwam zo goed uit, want nu had ze geld voor iets waar ze eigenlijk geen geld voor had.

Tja en dan komt de opvangorganisatie om het geld af te schrijven en dan is het er niet meer.
quote:Oef schreef op 24 november 2010 @ 11:37:

De oplossingen voor mij bedenken qua saldo op mn rekening is echt niet nodig dat kan ik nog net aan.

ik zal het nog eens herhalen
Je kunt er wel een principekwestie van maken maar je kunt ook even de betalingsvoorwaarden in het contract er op nalezen. Misschien staat daar wel in dat betalen middels AI je 5 euro per maand opleverd. In dat geval, het je dus geen recht meer van spreken.

Waarom zo moeilijk doen? Je bank mag toch ook je hypotheek incasseren van je en je verzekering toch ook je levensverzekering? Waarom het KDV dan niet?
quote:Oef schreef op 24 november 2010 @ 11:40:

[...]

ik zal het nog eens herhalenIk zou het nog eens herhalen als ik jou was. Het is namelijk zo'n vriendelijke reactie op de goed bedoelde berichten hier.
Ja Gravinnetje dat heb ik natuurlijk gedaan dat nalezen. Waarom mag het kdv niet incasseren?

Omdat dat van een aparte rekening gaat, waar ik zelf controle over wil houden. Is dat zo raar?

Verder kloppen de facturen niet altijd doordat ik wel eens wijzigingen doorvoer.

Ik vind het helemaal niet moeilijk doen ik controleer de rekening die ik binnen krijg, ik betaal metzelf salaris uit, wacht op de toeslag en ik maak het over naar het kdv.
quote:Gravinnetje schreef op 24 november 2010 @ 11:44:

[...]

Ik zou het nog eens herhalen als ik jou was. Het is namelijk zo'n vriendelijke reactie op de goed bedoelde berichten hier.

Nou zeg dat was toch helemaal niet onvriendelijk? pff

Ik vraag toch niet om hulp om voldoende saldo om mn rekening te krijgen.
Nee dat snap ik maar de mensen willen je alleen maar helpen.
ja dat begrijp ik hoor,

nou SORRY dan
Op mijn betaalrekeningen ga ik niet een paar duizend euro extra zetten zodat onverwachte bedragen ineens op willekeurige data afgeschreven kunnen worden.

Zolang daar nog steeds iets mis mee kan gaan (en ja regelmatig meegemaakt) heb ik geen zekerheid dat ik bijvoorbeeld de hypotheek nog kan betalen of ineens bij de boodschappenwinkel mijn boodschappen niet mee kan krijgen.

Dus automatische incasso verplichten op basis van 5 euro meer betalen dan anderen vind ik rechtmatig niet kunnen. Of je het nou boete voor de één of korting voor de ander noemt. Een paar cent extra voor de acceptgiro (hoeft ook niet zijn al systemen waarbij de acceptgiro via internet kan komen) maar dat vind ik iig al een stuk fideler.
maar goed bedankt voor het oplossingsgericht meedenken.

Het ging mij inderdaad meer om het principe van boete bij betaling ipv automatisch incasso.

Veel ervaring is er dus niet mee, de meesten gaan gewoon over tot AI op 1 na geloof ik moppetoet.

De betaald gewoon niet en heeft nooit iets gehoord.
quote:Pauline65 schreef op 24 november 2010 @ 11:40:

[...]

Wel waar. Van de site van de BD:

22 november

Uitbetaling toeslag december

Weet dit 100% zeker omdat kennis dit jaar per 1 januari gebruik ging maken van kinderopvang en vorig jaar voor kerst al de 1e keer toeslag kreeg (voor de kosten van januari dus).

O, dat kwam zo goed uit, want nu had ze geld voor iets waar ze eigenlijk geen geld voor had.

Tja en dan komt de opvangorganisatie om het geld af te schrijven en dan is het er niet meer.Dat is toch niet een hele maand eerder? Je krijgt het van te voren, logisch, maar het geld voor het kdv wordt dan meestal al een paar dagen later afgeschreven. (en in TO's geval dus al eerder, of gelijktijdig)
quote:Pauline65 schreef op 24 november 2010 @ 11:37:

[...]

Hoezo iedere maand? Het is toch een kwestie van 1x wat meer geld op je rekening zetten / laten staan en dan is het 'probleem' toch opgelost?Ja, okee, dat is waar.
Ik vind een automatische incasso voor een bedrag van 1400 ook erg veel. Zometeen wordt zoiets bijvoorbeeld 2x1400 in één keer afgeschreven, dat gebeurt zeer regelmatig bij bedrijven namelijk. En dan heeft bijna iedereen denk ik een probleem op zijn betaalrekening.

Ik vind het totaal niet kunnen dat je daartoe verplicht bent op boete van 5 euro. Reden is ook niet netjes. Dat er wanbetalers zijn en dús maak je er 5 euro van is géén fatsoenlijke reden.
Wat meer? mwah, hypotheek, verzekeringen en dan nog eens 1400 euro en overig... vind ik persoonlijk heel veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven