Elke dag schoonmaken!
donderdag 25 november 2010 om 09:59
Mijn partner zegt altijd dat ik dwangneurose heb omdat ik altijd alles schoon wil hebben en ik vind het zonde om dingen te beschadigen. Ik neem na het koken altijd alles af en ik stofzuig het huis minstens 1 keer per dag. Ik ben constant bezig met het "scannen" van de vloer en mijn spullen.
Ik kan het niet laten, als ik een vlek zie MOET die schoon anders kan ik niet rustig het huis uit. Is dit zo gek?
Ik kan het niet laten, als ik een vlek zie MOET die schoon anders kan ik niet rustig het huis uit. Is dit zo gek?
Make it Happen everyday
donderdag 25 november 2010 om 10:51
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 november 2010 @ 10:46:
[...]
Heb je mijn vragen en opmerkingen gezien?
Kun jij rustig zitten als het niet schoon genoeg is?
Voel je je ongemakkelijk als je ergens binnenkomt waar je kunt zien dat er niet die dag nog is stofgezogen (of die week...)Ja vind het belangrijk dat het schoon is , ook voor anderen maar ik doe het voor mijzelf eigenlijk echt
[...]
Heb je mijn vragen en opmerkingen gezien?
Kun jij rustig zitten als het niet schoon genoeg is?
Voel je je ongemakkelijk als je ergens binnenkomt waar je kunt zien dat er niet die dag nog is stofgezogen (of die week...)Ja vind het belangrijk dat het schoon is , ook voor anderen maar ik doe het voor mijzelf eigenlijk echt
Make it Happen everyday
donderdag 25 november 2010 om 10:52
donderdag 25 november 2010 om 10:52
quote:Awnye schreef op 25 november 2010 @ 10:47:
Mimsey
Maar goed, J&A, wat nu? Zit je er zelf mee, wil je "minderen"?Als het enig effect gaat hebben op de rest dan niet maar ik wil ook nog wel een kleintje (misschien wel 2 ) maar dan wil ik dit los kunnen laten, en als ik me er echt van bewust ben dat het een beetje abnormaal is dat ik er op tijd aan kan werken, mijn partner probeert(de) mij te helpen maar heeft de moed een beetje opgegeven.
Mimsey
Maar goed, J&A, wat nu? Zit je er zelf mee, wil je "minderen"?Als het enig effect gaat hebben op de rest dan niet maar ik wil ook nog wel een kleintje (misschien wel 2 ) maar dan wil ik dit los kunnen laten, en als ik me er echt van bewust ben dat het een beetje abnormaal is dat ik er op tijd aan kan werken, mijn partner probeert(de) mij te helpen maar heeft de moed een beetje opgegeven.
Make it Happen everyday
donderdag 25 november 2010 om 10:53
donderdag 25 november 2010 om 10:54
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 november 2010 @ 10:52:
Kun je rustig zitten als het niet schoon is?
Voel je je ongemakkelijk als het ergens niet schoon is?
Kun je rustig de deur uit lopen om iets leuks te gaan doen als je nog niet hebt stof gezogen?
Volgens mij weet JIJ best waarom je geen antwoord geeft op deze vragen....Jah ik voel me erg onrustig, nee ik kan het huis niet uitlopen. en ik kan niet eens zitten als het schoon is, laat staan rustig zitten.
Kun je rustig zitten als het niet schoon is?
Voel je je ongemakkelijk als het ergens niet schoon is?
Kun je rustig de deur uit lopen om iets leuks te gaan doen als je nog niet hebt stof gezogen?
Volgens mij weet JIJ best waarom je geen antwoord geeft op deze vragen....Jah ik voel me erg onrustig, nee ik kan het huis niet uitlopen. en ik kan niet eens zitten als het schoon is, laat staan rustig zitten.
Make it Happen everyday
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 10:52:
[...]
Als het enig effect gaat hebben op de rest dan niet maar ik wil ook nog wel een kleintje (misschien wel 2 ) maar dan wil ik dit los kunnen laten, en als ik me er echt van bewust ben dat het een beetje abnormaal is dat ik er op tijd aan kan werken, mijn partner probeert(de) mij te helpen maar heeft de moed een beetje opgegeven.Google anders eens op OCD. Ik denk niet dat het bij jou zo extreem is, maar misschien dat je wat handvatten kunt vinden om het niet uit de hand te doen lopen.
[...]
Als het enig effect gaat hebben op de rest dan niet maar ik wil ook nog wel een kleintje (misschien wel 2 ) maar dan wil ik dit los kunnen laten, en als ik me er echt van bewust ben dat het een beetje abnormaal is dat ik er op tijd aan kan werken, mijn partner probeert(de) mij te helpen maar heeft de moed een beetje opgegeven.Google anders eens op OCD. Ik denk niet dat het bij jou zo extreem is, maar misschien dat je wat handvatten kunt vinden om het niet uit de hand te doen lopen.
donderdag 25 november 2010 om 10:55
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 10:54:
[...]
Jah ik voel me erg onrustig, nee ik kan het huis niet uitlopen. en ik kan niet eens zitten als het schoon is, laat staan rustig zitten.
En realiseer je je dat heel veel mensen dit niet hebben?
En denk je dat het fijner zou zijn voor jou en jouw vriend als jij dit niet zou hebben?
[...]
Jah ik voel me erg onrustig, nee ik kan het huis niet uitlopen. en ik kan niet eens zitten als het schoon is, laat staan rustig zitten.
En realiseer je je dat heel veel mensen dit niet hebben?
En denk je dat het fijner zou zijn voor jou en jouw vriend als jij dit niet zou hebben?
donderdag 25 november 2010 om 10:56
quote:Awnye schreef op 25 november 2010 @ 10:54:
[...]
Google anders eens op OCD. Ik denk niet dat het bij jou zo extreem is, maar misschien dat je wat handvatten kunt vinden om het niet uit de hand te doen lopen.
Ik weet wat OCD is, ocs in het nederlands. ik heb het gevoel dat ik het nu wel snap
en misschien is het toch tijd om een keer hulp te zoeken, Ja smetvrees is een vorm van OCS.
[...]
Google anders eens op OCD. Ik denk niet dat het bij jou zo extreem is, maar misschien dat je wat handvatten kunt vinden om het niet uit de hand te doen lopen.
Ik weet wat OCD is, ocs in het nederlands. ik heb het gevoel dat ik het nu wel snap
en misschien is het toch tijd om een keer hulp te zoeken, Ja smetvrees is een vorm van OCS.
Make it Happen everyday
donderdag 25 november 2010 om 10:58
Smetvrees:
Vaak zijn er verschillende dwangmatige handelingen:
* regelmatig wassen, vooral het veel wassen van handen is bijna karakteristiek
* heeft ‘eigen ‘ voorwerpen die niemand anders mag gebruiken, dat kan gaan van een haarborstel tot voedsel
* komt niet in openbare ruimten, toiletten e.d. in een kantoor zijn besmet gebied
* een vast ritueel in schoonmaken dat niet mag worden verstoord
* kiest liever voor een sociaal isolement dan voor contact met ‘besmette’ mensen of dieren
* kan niets aanraken zonder bescherming
Vaak zijn er verschillende dwangmatige handelingen:
* regelmatig wassen, vooral het veel wassen van handen is bijna karakteristiek
* heeft ‘eigen ‘ voorwerpen die niemand anders mag gebruiken, dat kan gaan van een haarborstel tot voedsel
* komt niet in openbare ruimten, toiletten e.d. in een kantoor zijn besmet gebied
* een vast ritueel in schoonmaken dat niet mag worden verstoord
* kiest liever voor een sociaal isolement dan voor contact met ‘besmette’ mensen of dieren
* kan niets aanraken zonder bescherming
donderdag 25 november 2010 om 10:59
quote:mimsey schreef op 25 november 2010 @ 10:52:
Nou ja, ik dacht dus; 'afzuigkap schoonmaken.. waarom zou je?". En toen ging ik even bij de afzuigkap kijken. En erop. Enzo....
~zucht~
Had ik beter niet kunnen doen, zeg maar.Ik kijk altijd op een bepaalde manier naar de afzuigkap. Op zo'n manier dat je bepaalde dingen niet ziet, weet je wel.
Nou ja, ik dacht dus; 'afzuigkap schoonmaken.. waarom zou je?". En toen ging ik even bij de afzuigkap kijken. En erop. Enzo....
~zucht~
Had ik beter niet kunnen doen, zeg maar.Ik kijk altijd op een bepaalde manier naar de afzuigkap. Op zo'n manier dat je bepaalde dingen niet ziet, weet je wel.
donderdag 25 november 2010 om 11:02
Ik poets ook veel en vind het fijn als het schoon thuis is.
Dagelijks stofzuigen doe ik ook (en nee, geen honden of katten helaas).
Wc's en tafels en vingervlekplekken doe ik ook dagelijks.
De rest een keer per week.
Maar ik wil wel graag leuke dingen doen en mijn kinderen (3) mogen best dingen vies maken.
Heb trouwens een hekel aan de ramen lappen.
Dagelijks stofzuigen doe ik ook (en nee, geen honden of katten helaas).
Wc's en tafels en vingervlekplekken doe ik ook dagelijks.
De rest een keer per week.
Maar ik wil wel graag leuke dingen doen en mijn kinderen (3) mogen best dingen vies maken.
Heb trouwens een hekel aan de ramen lappen.
donderdag 25 november 2010 om 11:02
quote:fleurtje schreef op 25 november 2010 @ 10:13:
[...]
Bang om dingen te beschadigen: niet raar
Na het koken alles afnemen: niet raar
Elke dag stofzuigen: tikje overdreven maar nog niet raar.
MINSTENS een keer per dag stofzuigen: heel raarConstant bezig zijn met het "scannen" van de vloer en mijn spullen: Heel raar.
Maar dat vind ik.Dat je er zelf kriegel van wordt is denk ik niet gezond. Maar ik stofzuig ook min 2x per dag maar heb dan wel 3 kids en een hond...dus datn vind ik dat het wel moet.
[...]
Bang om dingen te beschadigen: niet raar
Na het koken alles afnemen: niet raar
Elke dag stofzuigen: tikje overdreven maar nog niet raar.
MINSTENS een keer per dag stofzuigen: heel raarConstant bezig zijn met het "scannen" van de vloer en mijn spullen: Heel raar.
Maar dat vind ik.Dat je er zelf kriegel van wordt is denk ik niet gezond. Maar ik stofzuig ook min 2x per dag maar heb dan wel 3 kids en een hond...dus datn vind ik dat het wel moet.
Puck
donderdag 25 november 2010 om 11:04
OK, realitycheck;
Je wilt kinderen.
Dat betekent voor de eerste paar jaar (in volledig willekeurige volgorde):
- vieze voeten
- spuitluiers
- 1 tot 5 omgevallen drinkbekers per dag
- 2 etensborden op de grond gegooid per week
- broodkruimels
- koekkruimels
- smeerkaas op plekken waar geen smeerkaas hoort te zitten
- spuitluiers
- snot, Heel Veel Snot
- melkvlekken
- "teruggegeven slokjes" (druk ik me netjes uit of wat!)
- zorgvuldig door het kind gespaarde bladeren, steentjes, stokjes, snippertjes en meer van die meuk door je hele huis
- etc...
En dit gaat over 1 kind, voor de duidelijkheid.
Oh, en natuurlijk over mij als moeder.
Mogelijk doe jij het als moeder beter, of in ieder geval netter. Die kans is groot (nu heb ik voor jouw gemoedsrust de helft van de vlekkenmakerij hier nog niet bijgezet).
Maar kinderen maken vuil. Punt.
Ik denk dat je eerst even heel kritisch bij jezelf te raden moet gaan of je dat nu aankunt.Of je er de energie voor op kunt brengen om jouw hele huis zo schoon te houden als nu, en een kind op te voede, en mogelijk nog te werken.
En als het antwoord nee is, kun je het dan opbrengen om het huishouden iets meer los te laten.
Nee? Begin dan nog even niet aan kinderen maar probeer eerst bij jezelf stil te staan. Perfectionisme kan stimulerend werken, maar je ook de das om doen. Zelfs in het huishouden.
Je wilt kinderen.
Dat betekent voor de eerste paar jaar (in volledig willekeurige volgorde):
- vieze voeten
- spuitluiers
- 1 tot 5 omgevallen drinkbekers per dag
- 2 etensborden op de grond gegooid per week
- broodkruimels
- koekkruimels
- smeerkaas op plekken waar geen smeerkaas hoort te zitten
- spuitluiers
- snot, Heel Veel Snot
- melkvlekken
- "teruggegeven slokjes" (druk ik me netjes uit of wat!)
- zorgvuldig door het kind gespaarde bladeren, steentjes, stokjes, snippertjes en meer van die meuk door je hele huis
- etc...
En dit gaat over 1 kind, voor de duidelijkheid.
Oh, en natuurlijk over mij als moeder.
Mogelijk doe jij het als moeder beter, of in ieder geval netter. Die kans is groot (nu heb ik voor jouw gemoedsrust de helft van de vlekkenmakerij hier nog niet bijgezet).
Maar kinderen maken vuil. Punt.
Ik denk dat je eerst even heel kritisch bij jezelf te raden moet gaan of je dat nu aankunt.Of je er de energie voor op kunt brengen om jouw hele huis zo schoon te houden als nu, en een kind op te voede, en mogelijk nog te werken.
En als het antwoord nee is, kun je het dan opbrengen om het huishouden iets meer los te laten.
Nee? Begin dan nog even niet aan kinderen maar probeer eerst bij jezelf stil te staan. Perfectionisme kan stimulerend werken, maar je ook de das om doen. Zelfs in het huishouden.
Wat wilde ik nou toch typen?
donderdag 25 november 2010 om 11:05
donderdag 25 november 2010 om 11:06
quote:Awnye schreef op 25 november 2010 @ 10:58:
Mims, gewoon kranten bovenop je keukenkastsjes tapen en die eens per jaar of zo vervangen. Hoef je die vette zooi niet schoon te boenen (ook een tip voor J&A )
Bovenop mijn keukenkastjes?
~slik~
Moet je daar ook schoonmaken? Waarom? Dat ziet toch niemand?
~durft niet te kijken~
Mims, gewoon kranten bovenop je keukenkastsjes tapen en die eens per jaar of zo vervangen. Hoef je die vette zooi niet schoon te boenen (ook een tip voor J&A )
Bovenop mijn keukenkastjes?
~slik~
Moet je daar ook schoonmaken? Waarom? Dat ziet toch niemand?
~durft niet te kijken~
Wat wilde ik nou toch typen?