Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Kijk uit met smeren, het houdt je tepels week. Moedermelk erop en aan de lucht laten drogen is beter.

Bij bloedende kloven en vellen die erlangs hingen heb ik ook gesmeerd (met purelan, en heeeeeel dun en echt alleen op de beschadigde plekjes - niet de hele tepelhof).
Ik laat eerst mijn tepels (met melk erop) aan de lucht drogen, daarna smeer ik er purelan op, op advies van de lactatiekundige. Gelukkig geen bloedende bedoening hier, alleen flink uitgerekt voor mijn gevoel en erg gevoelig als ik eraan kom.

De pijn in mijn borsten komt redelijk snel na het voeden, alsof de productie dan alweer op gang komt. Deze pijn is er ook niet continu, maar meer bij vlagen. Tegen de tijd dat hij aan zijn volgende voeding toe is voel ik ook echt de melkklieren zitten.

De lekkage lijkt nu zo langzamerhand wat minder te worden, maar ik vervang de zoogcompressen na elke voeding. Aan de kant waar ik voed is het compres meestal helemaal vol tegen die tijd, aan de andere kant wisselt dat. Helaas kan ik de lekkage nog niet voorkomen, dus ook elke dag mijn bh in de was en een schoon shirt aan. En ook elke nacht met bh + compressen slapen

Het wordt wel een beetje een gedoe zo langzamerhand, dus ik hoop dat dat snel beter wordt.
Het is weer zover mijn schatje zit weer te laag in zijn ijzer. Dit keer naar huis gestuurd met supplement 3xdd niet met melk innemen en hij krijgt nog 5 a 7 keer bv per dag. Omdat hij wel gewoon mee-eet ook en omdat hij eerder een bloedtransfusie heeft gehad ivm te laag hb, gaan we nu naar een dietiste om te kijken wat hij nog kan veranderen aan zijn eetpatroon. (en of het daar wel aan ligt)

Het is op zich wel bekend dat bv kindjes laag kunnen zitten in hb dus het kan gewoon aan de bv liggen.

Las ik nou laatst ergens dat ijzer supplementen juist goed worden opgenomen met bv? Dat zou erg schelen met geven nl. Ik ga het ook even googlen.
Klein vraagje. Weten jullie of het aanmaken van meer speeksel ook een hongersignaal is?
Stijntje meer kwijlen kan ook betekenen dat er een tandje komt!
quote:Fabindia schreef op 25 november 2010 @ 13:37:

Stijntje meer kwijlen kan ook betekenen dat er een tandje komt!Ja, dat is waar. Maar mijn dochter is nog maar twaalf weken, dus ik verwacht niet dat dat het is. En het kwijlen komt meestal zo'n twee uur na een voeding.
quote:Stijntje schreef op 25 november 2010 @ 13:31:

Klein vraagje. Weten jullie of het aanmaken van meer speeksel ook een hongersignaal is?

Hi Stijntje

Ik ken het bij mijn kinderen niet als hongersignaal. Kinderen tussen de 3 en 6 maanden gaan wel veel meer kwijlen door de ontwikkeling van speeksel- en mondklieren. En natuurlijk door tandjes.
quote:viooltje schreef op 24 november 2010 @ 10:36:

Iemand tips over de avent handkolf, over het gebruik ? Misschien doe ik wel iets verkeerd.

Jazeker! Ik heb hem ook en vond al dat hij niet goed werkte, vacuum werkte niet zo goed en tsr stopte snel. Elektrisch kolven ging veeeeeel makkelijker. Toen vertelde een vriendin dat bij haar het ventieltje (stervormige dingetje) na een paar keer gebruik steeds losschoot. Zij had Avent gebeld en toen vertelden ze dat dit vaker voorkomt en dat het verholpen wordt als je de ventiel van een elektrische Avent kolf erin zet. Die kreeg ze vervolgens opgestuurd. Ik heb het ook geprobeerd en warempel!!

Ik kreeg hetzelfde antwoord, ventiel opgestuurd gekregen en nu doet hij het super. Natuurlijk werkt het nog steeds anders dan een elektrische (medela swing heb ik), maar ik vind hem nu eigenlijk zelfs fijner!!
quote:Stijntje schreef op 25 november 2010 @ 13:54:

[...]

Ja, dat is waar. Maar mijn dochter is nog maar twaalf weken, dus ik verwacht niet dat dat het is. En het kwijlen komt meestal zo'n twee uur na een voeding.Mijn zoontje begon op die leeftijd ook te kwijlen, met 4 maanden en 10 dagen was zijn eerste tandje er.... Ook als er geen tandjes aankomen kwijlen ze op die leeftijd volgens mij meer dan ervoor.
@26gelukkig bedankt voor de tip- ik ga ze bellen!
Fabindia, ijzer van solgar ! Tip
viooltje bedankt voor de tip! ook omdat wat ik nu gekregen heb, vol suiker zit. Inmiddels op bv.com bij 101 redenen vóór borstvoeding gelezen dat ijzer idd beter wordt opgenomen naast bv. En gelukkig heeft mannetje ook weer heel goed gegeten én mamamelk gedronken op eigen verzoek. (lees: duwt ongegeneerd een half uur voor het eten een paar keer zijn neus in mijn boezem )
quote:fussie schreef op 24 november 2010 @ 18:10:

Een vraag van mijzelf: iemand nog tips om een flesweigeraar toch zover te krijgen? Hij gaat momenteel 3 ochtenden naar het KDV (als ik naar fysiotherapie ga). Hij drinkt daar minimaal (vaak gaat het merendeel van de fles weg die ik meegeef ) en haalt het dan thuis weer in. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, dat inhalen, maar het weigeren wel.

Zeker als ik straks toch wel weer eens moet gaan werken is het wel fijn als hij gewoon weer een fles wil.

Dapper blijven proberen. Ik las je post vanmiddag terwijl ik zat te kolven. Een uur daarvoor had ik het kdv even gebeld om te vragen hoe het met mijn flesweigeraar ging: 60 cc gedronken. Meestal drinkt hij 's middags nog minder uit de fles dan 's ochtends, dus ik hield er al rekening mee dat ik vanuit mijn werk naar het kdv zou moeten, maar was toch maar gaan kolven, en ... terwijl ik zat te kolven, dronk zoon op het kdv achter elkaar 220ml.

Zoon drinkt trouwens, na een uitstapje naar de breastflow bottle, uit de difrax fles. Ze doen er in eerste instantie maar een klein beetje in, en als hij goed gaat drinken, draaien ze de bodem eraf en gieten er terwijl hij drinkt meer melk bij. Op die manier wordt er minder weggegooid.

Verder werkt het bij mijn zoon om het zo min mogelijk op borstvoeding te laten lijken: hij drinkt aanzienlijk beter uit de fles als hij in een wipstoel zit dan wanneer hij op schoot zit, en net als bij muffin van stukje_cake wil hij zijn melk alleen warm.

Succes!
Fijn dat ze zo meedenken Miffy, op het KDV, zo met die fles.

De melk die Skip krijgt is lekker warm, dat is het niet zozeer. Heb vanmorgen gewoon maar 40 cc meegegeven, vind het zo jammer om er steeds meer in te doen. En ik haal hem ook al voor 12en weer op, dus honger kan hij gewoon thuis stillen.

Hij heeft gewoon een rare fase denk ik. Ik kan 's avonds ook niet weg of iets anders doen want alleen bij mama is hij stil Zó onhandig!
Beste borstvoeders, baby hier van vier maanden drinkt sinds een paar nachten ineens weer twee tot drie keer, terwijl ze daarvoor maar één keer kwam en richting doorslapen ging.

Zou het kunnen dat ik te weinig melk produceer? Sinds een maand werk ik weer; heb stress over mijn baan en kolf af en toe. Kan dat ermee te maken hebben? En wat te doen?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen... alvast dank...
Het kan zijn dat je baby probeert 's nachts melk te halen die ze overdag niet krijgt, maar de kans is ook groot dat ze 's nachts graag bij jou wil zijn omdat dat overdag nu minder is. Wat ze 'mamahonger' noemen, zeg maar.

Als je verder op verzoek voedt, heb je niet 'te weinig' melk maar regelt je kind het bij als er een tekort dreigt te ontstaan.

Wat te doen? Aan toegeven en het jezelf zo makkelijk mogelijk maken Zie de nachtelijke regels van Supersmollie (staan die hier al eigenlijk?)
Dank voor je antwoord Wen. Ik denk niet dat ze mij te weinig ziet, want in de praktijk werk ik vrijwel altijd thuis (tis meer de stress van straks waarschijnlijk geen werk meer hebben). Ik voed altijd op verzoek. Misschien is ze inderdaad gewoon meer melk aan het regelen.

Ik heb de nachtregels gelezen. Zal ze proberen in acht te nemen
quote:Aureel schreef op 26 november 2010 @ 10:24:

Beste borstvoeders, baby hier van vier maanden drinkt sinds een paar nachten ineens weer twee tot drie keer, terwijl ze daarvoor maar één keer kwam en richting doorslapen ging.

Zou het kunnen dat ik te weinig melk produceer? Sinds een maand werk ik weer; heb stress over mijn baan en kolf af en toe. Kan dat ermee te maken hebben? En wat te doen?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen... alvast dank...

Viermaanden dipje ! hij is berucht en beroemd.

het zijn regeldagen zoals Wen al schreef.

hoe meer je er aan toegeeft , des te sneller zijn ze voorbij

Sterkte , succes ... komt goed !
Het deed me inderdaad al denken aan een regeldag... overdag wilde ze ook al continu drinken. Even doorzetten dus, bedankt!!
Hoi Aureel

heb ik ook gehad. Precies met vier maanden begon ze weer strak om de twee a drie uur, ook 's nachts. Nu is mijn dochter bijna zes maanden en eindelijk krijgen we 's nachts meer rust. Is dus even bikkelen, maar het gaat over. Ik hoop voor jou sneller dan hier!!!

Succes!!!
Hee ervaringsdeskundigen,

Even een vraagje: vanavond gaan wij uit eten en naar toneel van ca 18-23 uur. Ik voed om 17u zelf en de voeding van 20u geven opa en oma uit de fles.

Ik wou om 17u de 'andere' borst kolven en als we thuiskomen kolven en, als ze wil, voeden. Is dat voldoende denken jullie of moet ik om 20u ook ergens eeb kolfplek zoeken? Zo ja, tips? en maakt het dan uit of ik een volledige voedinf kolf of is een beetje ook al goed?

Vast bedankt!
Hi 26 gelukkig

Ik zou niet meer om 8 uur kolven. Volgens mij moet het zo wel lukken. Tenminste als de borstvoeding goed loopt. Probeer zoveel te kolven als je kindje ook drinkt. Maar 1 keer iets minder was bij mij nooit een ramp.

Heel veel plezier!
Ik heb vandaag 11 uur niet gekolfd en dat ging gewoon goed.

Maar mijn zoon is al 7 maanden, dus dat zal ook wel verschil maken.
Ciao moeders,

mn meisje is 10 weken oud. de borstvoeding gaat heel goed. ik zou heel graag af en toe in het openbaar voeden, maar ik zie daar een beetje tegen op. Ze drinkt namelijk niet aan 1 stuk door en dan klaar. het is meer drinken-boeren-drinken-zuchtensteunen-drinken-melk teruggeven-drinken-huilen-drinken. in alle mogelijke volgorden. ik zit regelmatig zo een uur met een tiet ontbloot.

het is niet altijd zo'n 'gedoe', soms gaat het soepel (drinken, boertje drinken, klaar).

en voor de andere borst (waar ze niet aan drinkt)heb ik toch echt wel een (hand)doek nodig omdat daar veel melk uitkomt als ze drinkt.

is dit normaal? blijft het altijd zo? of gaat het op een gegeven moment makkelijker (wanneer??)?

hebben jullie tips voor voeden in het openbaar?

thanxxx
Stellina, bij mij gaat drinken in het openbaar vaak efficienter dan thuis. Ook door mij denk ik, maar kind past zich volgens mij ook aan. Zolang ik me op haar concentreer gaat het prima.

Kun je niet gewoon een keer oefenen op een vertrouwde plek, waar veel moeders met kinderen komen? Bijvoorbeeld een cafe bij een speeltuin ofzo? En met een vriendin erbij?

Heb trouwens gisteren toch tussendoor gekolfd, in de pauze om 21.30 op het invalidentoilet (op aanraden van een medewerkster daar, gelukkig waren er geen invaliden!). Ging hartstikke goed! (90cc in krap een kwartiertje) En ik was heel blij dat ik het gedaan had, want het stuk duurde langer en we waren pas om 24u thuis.En het beste van alles: meisje sliep vervolgens door tot 07.30!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven