Geslachtskliniek: ja - nee?

27-11-2010 19:16 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je wilt kinderen en stel er is ook een geslachtskliniek.

Ze hebben er een betrouwbare methode, het is niet schrikbarend duur en jij (of je wederhelft) hoeft ook geen ingewikkelde dingen te doen of onplezierige behandelingen te ondergaan. En de kliniek is ook niet verboden oid.

Zou je er gebruik van maken?

Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet?

Ben gewoon nieuwsgierig naar aanleiding van het topic 'Ik wil een dochter'. Dus er zit geen onderzoek achter of zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tonkje ik zie nu je topic.

heb gelijk even m'n laatste post van andere topic gekopieerd:

Oh TO, mocht je besluiten dat je voor een 2e gaat en het wordt toch een jongen, dan kun je altijd nog voor een 3e gaan.

Want dan krijg je tenminste opmerkingen te horen in de trant van:

en nu hopelijk een meisje

en is het voor velen zelfs sneu als je een 3e jongen krijgt.

Maar bij een 1e of 2e kind mag je blijkbaar van veel mensen geen voorkeur hebben. Krom!

Ik ben dus voor keuze van geslacht d.m.v. dieet, spermascheiding of ivf/pgd.

Er is vraag en aanbod.
Ach, het is wel heel erg hypothetisch, want een dergelijke behandeling is wél erg invasief, en kent ook vele bezwaren. Zo zou ik niet willen dat er embryo`s van mij vernietigd zouden worden etc.

Maar stel nu dat dat niet zo zou zijn, dat het niet invasief is, etc, dan zou ik er misschien wel gebruik van maken. Als het net zo makkelijk zou zijn als het innemen van een pilletje en je krijgt een meisje, ja dan wel.

Maar dat is het niet.

De medische wetenschap is al zoveel grenzen overgegaan, dan vind ik dit eerlijk gezegd een vrij onschuldige, waarin ook iedereen zelf die keuze moet maken in welke mate zij dat voor zichzelf kunnen verantwoorden.
quote:Surface2 schreef op 27 november 2010 @ 19:43:

[...]

Je impliceert hiermee dat er een boel mensen zijn die dus een voorkeur hebben. Waarom rust er dan nog steeds zo'n taboe op?

Rust daar een taboe op? Ik heb, toen ik zwanger was, meteen gezegd dat ik het leuk zou vinden als het een meisje zou zijn. Niet dat ik niet blij zou zijn met een jongen, maar als ik kon kiezen, koos ik een meisje.

Het is een jongen geworden en ik vind hem geweldig, maar ik heb nooit het idee gekregen dat mensen het raar vonden dat ik een voorkeur uitsprak. Alleen maar herkenning eigenlijk, van mensen die zeiden dat dat ook hun voorkeur was, of juist het tegenovergestelde.
quote:Nastik schreef op 27 november 2010 @ 19:59:

[...]

Het zou me allemaal niks verbazen.

En toch vind ik het allemaal maar niks, dat gengerotzooi.Weet je, er wordt al zoveel gerotzooid, het is al lang niet meer een kwestie van survival of the fittest. Als je gen-gerotzooi er bij haalt, dan kunnen we nog wel meer zaken afschaffen (die dus wel algemeen geaccepteerd zijn).
quote:Jorina schreef op 27 november 2010 @ 20:06:

[...]

Rust daar een taboe op? Ik heb, toen ik zwanger was, meteen gezegd dat ik het leuk zou vinden als het een meisje zou zijn. Niet dat ik niet blij zou zijn met een jongen, maar als ik kon kiezen, koos ik een meisje.

Ja, als ik de reacties hier op het forum lees, dan rust daar een taboe op. Als een moeder toegeeft dat ze graag een meisje wil (en dan heb ik het niet alleen over het topic dat nu goed loopt) dan krijgt ze direct te horen hoe leuk jongens zijn, en dat het ondankbaar is om een voorkeur te hebben.
Ik was heel blij dat Letje een meisje bleek. Maar tot de 20 weken echo was ik ervan overtuigd dat ze een jongetje was, en toen vond ik haar ook heel gaaf. Desondanks heb ik wel de gedachte gehad: die is in de pocket. Dus misschien had ik inderdaad een voorkeur; het zou mijn blijdschap echter niet minder hebben gemaakt als Letje een jongetje was geweest
Maar wat vind je van een geslachtskliniek?
Tsja, als mensen daar geld aan uit willen geven: mijn zegen hebben ze.
quote:Surface2 schreef op 27 november 2010 @ 20:09:

[...]

Ja, als ik de reacties hier op het forum lees, dan rust daar een taboe op. Als een moeder toegeeft dat ze graag een meisje wil (en dan heb ik het niet alleen over het topic dat nu goed loopt) dan krijgt ze direct te horen hoe leuk jongens zijn, en dat het ondankbaar is om een voorkeur te hebben.Ik vind het niet ondankbaar om een voorkeur te hebben, maar een half jaar na de bevalling er nog mee zitten dat het kind niet het geslacht van je voorkeur heeft, dat vind ik wel ondankbaar.
quote:TheEmpress schreef op 27 november 2010 @ 20:03:

Maar stel nu dat dat niet zo zou zijn, dat het niet invasief is, etc, dan zou ik er misschien wel gebruik van maken. Als het net zo makkelijk zou zijn als het innemen van een pilletje en je krijgt een meisje, ja dan wel.

Ja, kan ik mij wel in vinden.
quote:avondzonnetje schreef op 27 november 2010 @ 20:21:

[...]

Ik vind het niet ondankbaar om een voorkeur te hebben, maar een half jaar na de bevalling er nog mee zitten dat het kind niet de geslacht van je voorkeur heeft, dat vind ik wel ondankbaar.Weet je, ik denk dat dat heel gemakkelijk gezegd is. Wat als een moeder - om wat voor reden dan ook - na haar bevalling niet goed in haar vel zit. Kan me zo voorstellen dat zoiets dan blijft spelen. En trouwens, volgens mij geeft het ook niet aan dat ze niet gelukkig is met het kind dat ze heeft, maar het geeft aan dat ze graag ook een kind van het andere geslacht wil.
quote:TheEmpress schreef op 27 november 2010 @ 20:03:

Maar stel nu dat dat niet zo zou zijn, dat het niet invasief is, etc, dan zou ik er misschien wel gebruik van maken. Als het net zo makkelijk zou zijn als het innemen van een pilletje en je krijgt een meisje, ja dan wel. Voor mij ook niet. Wat is er mis mee om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan?
Ik begrijp niet zo goed waar de voorkeur vandaan komt. Je krijgt een kind. En je hoopt dat het kind gezond is. Ik begrijp niet zo goed hoe het komt dat je het ene geslacht leuker zou vinden dan het andere. Ik had totaal geen voorkeur. Wel sterk het gevoel dat het een meisje zou zijn. En dat vond ik vreemd, omdat ik mezelf altijd had gezien als jongetjesmoeder. Na de bevalling voelde ik me gewoon heel erg gelukkig met mijn kind. Toevallig een meisje. Maar de mooiste, liefste enz. van de hele wereld. Was het een jongetje geweest, dan was het ook de mooiste, liefste enz van de wereld geweest.
quote:Suze02 schreef op 27 november 2010 @ 19:33:

Ja hoor. Als de mogelijkheid er is zie ik het probleem niet. Ik ben niet tuk op verassingen dus prima.Verrassingen? Het wordt een jongen of meisje, meer smaken zijn er niet
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb er geen bezwaren tegen, dus ik zou het zeker doen als ik een kind zou willen. Nu wil ik geen kind, dus gaat het bij mij niet op, maar als ik een kind zou willen dan zou dat 100% zeker een meisje moeten zijn, want die vind ik algemeen genomen gewoon leuker dan jongetjes.

Ik denk dat we hier in de toekomst zeker meer van gaan horen en ik denk zelfs dat we er ooit ook gewend aan gaan raken.
Tsja, avondzonnetje, dat is dus niet voor iedereen het zelfde. mij boeit het bijvoorbeeld totaal niet in wat voor auto ik rijd, zolang ie het maar doet. Mijn man daarentegen...
quote:avondzonnetje schreef op 27 november 2010 @ 20:26:

[...]

Voor mij ook niet. Wat is er mis mee om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan?

Ja ach, op allerlei manieren laten we de natuur niet haar gang gaan. Simpel voorbeeld: geboortebeperking, IVF behandelingen, vruchtwaterpuncties etc. Waarom daar niet de natuur haar gang laten gaan, het is in feite ook een wens, op een kind, of juist niet, of op een gezond kind.

Waarom zou het geslacht bepalen dan een brug te ver zijn? Wat is precies het bezwaar? Ik zie het probleem niet zo, behalve dan dat het een zware behandeling is, waarbij ook nogeens embryo`s vernietigd worden, en daar heb ik een etisch probleem mee. Maar buiten dat, wat maakt het uit?

Ik ken de voorkeur voor het krijgen van meisjes, en ik snap ergens wel dat sommige mensen daarin ver kunnen gaan. Maar doen zij er iemand kwaad mee? Dat denk ik niet.

Het wordt een discussie over de maakbaarheid van het leven, niet meer 'gewoon' dankbaar kunnen zijn voor het kind dat je krijgt, jongen of meisje als het maar gezond is.

Maar mensen hébben soms die voorkeur nou eenmaal.
Nou ja, wat ik al eerder zei in het andere topic, voor ons zou een meisje erg gunstig zijn, qua erfelijkheid.

Maar toch vind ik het een beetje, ja ik weet het niet zo goed. Te maakbaar ofzo. Dus we hebben maar gewoon de gok genomen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Surface2 schreef op 27 november 2010 @ 20:17:

Tsja, als mensen daar geld aan uit willen geven: mijn zegen hebben ze.Idem. Niet mijn keus, maar als er mensen zijn die graag een beslissende stem hebben in het geslacht van hun kind en die mogelijkheid is er, dan vind ik dat ze dat helemaal zelf mogen weten. Wie ben ik om voor een ander te bepalen wat hij wel of niet moet doen?
Tja als die pil bestond misschien wel, maar IFV of anders medische handelen, nee dan toch niet.

Ik heb nu een zoon en ik zou ook graag een dochter hebben in de toekomst, maar als onze tweede straks mag komen en het is een knul, zal ik daar echt geen traan om laten. De kans op een derde kindje is dan wel groter denk ik, dan als het een meisje is.
Mijn tante vond jongetjes vies! en daarom namen ze geen kinderen want het zou wel eens een jongentje kunnen zijn....

Voor het kind is het soms maar beter dat dit soort mensen kinderloos blijven (nee liefje je vriendje mag niet komen spelenm hij een jongen en die zijn vies!)
quote:TheEmpress schreef op 27 november 2010 @ 20:51:

[...]

Ja ach, op allerlei manieren laten we de natuur niet haar gang gaan. Simpel voorbeeld: geboortebeperking, IVF behandelingen, vruchtwaterpuncties etc. Waarom daar niet de natuur haar gang laten gaan, het is in feite ook een wens, op een kind, of juist niet, of op een gezond kind.

Waarom zou het geslacht bepalen dan een brug te ver zijn? Wat is precies het bezwaar? Ik zie het probleem niet zo, behalve dan dat het een zware behandeling is, waarbij ook nogeens embryo`s vernietigd worden, en daar heb ik een etisch probleem mee. Maar buiten dat, wat maakt het uit?

Ik ken de voorkeur voor het krijgen van meisjes, en ik snap ergens wel dat sommige mensen daarin ver kunnen gaan. Maar doen zij er iemand kwaad mee? Dat denk ik niet.

Het wordt een discussie over de maakbaarheid van het leven, niet meer 'gewoon' dankbaar kunnen zijn voor het kind dat je krijgt, jongen of meisje als het maar gezond is.

Maar mensen hébben soms die voorkeur nou eenmaal.Dit vind ik een hele zinnige post en zo zie ik het ook. Het leven is al tijden maakbaar en daarin gaan we steeds een stapje verder.
quote:Joy4britt schreef op 27 november 2010 @ 21:00:

Mijn tante vond jongetjes vies! en daarom namen ze geen kinderen want het zou wel eens een jongentje kunnen zijn....

Voor het kind is het soms maar beter dat dit soort mensen kinderloos blijven (nee liefje je vriendje mag niet komen spelenm hij een jongen en die zijn vies!)Dit is inderdaad wonderlijk, maar er zijn ook zat wonderlijke moeders.
Vind het toch altijd een beetje eng, stel je wilt een meisje, blijkt ze een verschrikking te zijn (niet dat leuke meisje meisje waar je van droomde, waarmee je heerlijk mee thee kan drinken en shoppen en lachen en die jou bijna beschouwd als vriendin) nee ze rookt en schopt tegen de hele wereld en heeft nog nooit een moment om meisjes dingen gegeven.

Dan is al het maakbare weg, want ook zij is dan niet wat je wilde.

Of je wilt een jongen en dan blijfkt die een beetje verwijfd te zijn.

maar het is het maakbare, het krijgen wat jij wilt waar ik bang voor ben, want dat krijg je namelijk nooit.
Ik zou er nooit gebruik van maken. Net zo goed als dat ik nooit gebruik heb willen maken van het medische circuit om zwanger te worden. Het leven is niet maakbaar en hoeft niet maakbaar te zijn. Als je een kind wil, dan wil je een kind. Dan wil je niet een jongen of een meisje, dan wil je geen blauwe of bruine ogen, dan wil je niet een bepaald iq. Dan hoop je (voor je kind) dat het gezond mag zijn, maar je weet zodra je aan kinderen begint dat je de grootste gok van je leven waagt en dat niets daaraan zeker is. Als je dat niet wilt/kunt moet je er m.i. niet aan beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven