Frustraties t.o.v. de NS

07-12-2010 18:08 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik lees al een paar jaar mee en de laatste tijd merk ik dat een hoop mensen zich ergeren aan de NS en treinreizen in het algemeen.

Nou wil het feit dat ik werkzaam ben bij NS en ik dus geacht wordt er meer van te weten dan de gemiddelde reiziger.

Dat daar geen bal van klopt, weten we allemaal.

Wat wil ik nu met dit topic?

Samen kletsen over wat er allemaal misgaat bij NS, mijn kant van de zaak laten lezen, de verhalen ontkrachten die er rondgaan, laten lezen wat de reizigers mij verwijten, en ga zo maar door.

Dus niet elkaar aanvallen, maar een dialoog aangaan voor wederzijds begrip, want mensen die bij NS werken zetten zich echt met hart en ziel in voor de reizigers.

Ik zal een klein voorbeeld geven om de discussie op gang te brengen...

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren.

Waar is het zelf nadenken gebleven?

En natuurlijk breng ik de dagjesmensen (oudere dames met een kruidvatkaartje) hoogspersoonlijk naar het juiste perron.
Lol @ zelf nadenken. Partner werkt ook bij de NS. Mensen vragen gewoon, wanneer ze pal onder het bord staan, waar gaat deze trein naar toe?
Jij snapt waar ik heen wil met dit topic haha.

Partner doet zijn uiterste best en nog kritiek, toch?
Vind de NS het wel leuk als een medewerker een topic opent o.a. over: "Samen kletsen over wat er allemaal misgaat bij NS"?
Ja, zo gaat het inderdaad... helaas.

Mensen beginnen ook direct tegen je te blaten ipv überhaupt 'ns gedag te zeggen.

Hangt er mist en is er daardoor vertraging? Als personeel ben je de lul. Vriesweer? Weer de lul. Springer op het spoor? Wederom jullie schuld.

En uiteraard is de meerderheid redelijk, maar je hebt ze erbij......... om te taseren zo asociaal.
Domme vragen horen erbij, daar kan ik een boek over schrijven (ik werk niet voor de NS, maar heb veel ervaring met klantenservice.d.) . Echter vind ik :' Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?' niet bepaald vriendelijk. Ik vind het zelfs richting onbeschoft gaan, om eerlijk te zijn.

Ik snap dat het een domme vraag is, maar het is een kleine moeite om even in de juiste richting te wijzen.
Ook! Maar ik moet ook zeggen dat hij zich de laatste tijd erg aan ProRail ergert; NS levert personeel..maar treinen rijden nog steeds niet. Oefening en van alles gehad, treinen rijden nog niet. Na afgelopen zaterdag heeft hij er flink de balen in..
Nou, die mensen heb je ook bij de NS. Ik sta op het station, trein komt niet, geen informatie verder.

Vraag: Komt er zo nog een trein? Van... naar ...?

Antwoord van een meneer van de NS: Dat zou kunnen.

Vraag: Weet u ook wanneer?

Antwoord: Eh, nee, geen idee eigenlijk. Maar we verwachten dat morgen de dienstregeling weer normaal verloopt.

Maar ik sta er niet morgen, ik sta er vandaag!

Turkooiss, 5 minuten geleden

Partner werkt ook bij de NS. Mensen vragen gewoon, wanneer ze pal onder het bord staan, waar gaat deze trein naar toe?

Het kan nog erger: loop ik in mn KLM-uniform op Schiphol Plaza, vragen ze hoe laat en vanaf welk spoor de trein naar Maastricht vertrekt. En waar ze dan moeten overstappen... Niet sporadisch, maar steevast dat soort vragen. Dus sinds enige tijd kleed ik me om op Schiphol.

Afgelopen zaterdag met die chaos... ik in mn eigen kleedje, collega's in uniform en die werden gestalkt door reizigers Geen idee waarom mensen denken dat cabine- en cockpitpersoneel wel weten hoe het zit met de NS-dienstregeling...
Tsjah....wat meer verdraagzaamheid richting elkaar kan geen kwaad. Het personeel van de NS kan niks doen aan het weer, maar als personeel kan je wel ten alle tijde vriendelijk en behulpzaam blijven. Dat is immers een groot deel van je werk. Zo'n opmerking als "is het nou echt teveel moeite om naar boven te kijken" vind ik echt niet kunnen. Als je je frustratie wil uiten doe dat dan door het er met je collega's/vrienden/familie over te hebben, maar dump dat niet ook nog eens bij de reiziger.
Mensen zien een uniform en denk dat je alles weet.

Eigenlijk moet je dat als een compliment zien

En als je in uniform over straat gaat, of zoals Lizzl, op Schiphol, dan ben je in functie, ook al ben je vrij.

Ik moest ook altijd in uniform van A naar B, en dan spreken gasten je aan. Ik vind dat je dan niet kunt zeggen dat je vrij bent. Je zal alsnog de gast moeten helpen. Maar dat kan natuurlijk ook door hem/haar even in de richting van een collega te wijzen.
Ik heb totaal geen moeite met de mensen die bij de NS werken, behalve de directie.

Die denkt dat het personeel een glazen bol heeft, het is heel jammer dat er veel misgaat.

Ik vertrek namelijk gewoon eerder van huis voor een afspraak met de auto, terwijl ik makkelijk een trein kan nemen.

Toch heb ik een heel groot wantrouwen, ik durf niet met de trein, heb een gevoel dat ik geen controle meer heb. Dit komt omdat ik geen geduld en begrip meer heb voor alles wat er fout gaat.
Ik moest laatst naar Den Bosch (vanuit Vlissingen), zat om kwart over 7 in de trein. Geen minuut vertraging, alles verliep prima en ik was ruim op tijd bij mijn cursus. Ik moest wel even lachen toen anderen uit Utrecht enz. behoorlijk te laat kwamen vanwege vertraging. Mensen denken soms dat Zeeland zo'n gat is en dat het openbaar vervoer daar nauwelijks bestaat. En wie was er op tijd

Vorige week met de sneeuw zelfde verhaal. Ik met de trein naar m'n werk, op tijd! Mijn collega's uit de dorpen met de auto - te laat!

Even een opsteker dus ;)
Wat ik ergerlijk vind aan de NS is niet dat de treinen minder goed rijden met slecht weer, dat is tot op zekere hoogte overmacht, maar dan wel die NS reclame spotjes over de betrouwbaarheid van de NS deze winter.

En een hele dag oefenen met de winterdienstregeling, (waardoor mijn treinreis naar schiphol veel langer duurde), prima er moet geoefend worden. Maar waarom die dienstregeling dan ook niet invoeren als het slecht weer wordt.
quote:Cathel schreef op 07 december 2010 @ 18:19:

Nou, die mensen heb je ook bij de NS. Ik sta op het station, trein komt niet, geen informatie verder.

Vraag: Komt er zo nog een trein? Van... naar ...?

Antwoord van een meneer van de NS: Dat zou kunnen.

Vraag: Weet u ook wanneer?

Antwoord: Eh, nee, geen idee eigenlijk. Maar we verwachten dat morgen de dienstregeling weer normaal verloopt.

Maar ik sta er niet morgen, ik sta er vandaag!

Ook heel herkenbaar! Met -14 2 jaar geleden op een klein station (netje) op de koude vlakte gedropt vanwege een storing. We werden er alleen uitgezet, men kon ons niets vertellen, ook niet of er bussen kwamen. De conducteurs gingen weer met trein en al terug naar het beginstation!

Uiteindelijk via 9292 erachter gekomen dat de bussen onderweg waren.
quote:Zwuppeliennn schreef op 07 december 2010 @ 18:24:

Tsjah....wat meer verdraagzaamheid richting elkaar kan geen kwaad. Het personeel van de NS kan niks doen aan het weer, maar als personeel kan je wel ten alle tijde vriendelijk en behulpzaam blijven. Dat is immers een groot deel van je werk. Zo'n opmerking als "is het nou echt teveel moeite om naar boven te kijken" vind ik echt niet kunnen. Als je je frustratie wil uiten doe dat dan door het er met je collega's/vrienden/familie over te hebben, maar dump dat niet ook nog eens bij de reiziger.Ben ik met je eens Zwuppeliennn. Ik vind die opmerking ook niet kunnen. Zelf vind TO blijkbaar van wel, anders had ze dit niet als voorbeeld gegeven.
Wat ik nu al opmaak uit deze discussie, is dat mensen het helemaal niet zo erg vinden als er een keer een trein vertraagd is. Dat kan gebeuren, en daar hebben mensen over het algemeen wel begrip voor. Maar het gaat er om hoe het gebracht wordt aan de mensen, worden er excuses aangeboden, wordt er verteld wat er nu aan gedaan wordt, wordt er informatie gegeven over de reizende op plek van bestemming kan komen? Etc.

En volgens mij ontbreekt het de NS daar nog wel aan.

Ook al is sneeuw de fout niet van de NS, of als er iemand onder de trein springt, of wat dan ook. Bied je excused aan voor het ongemak. Ik heb zelfs wel eens mijn excuses aan geboden voor een fout die de gast zelf had gemaakt, dat is klanten service!
quote:vivagirl schreef op 07 december 2010 @ 18:26:

[...]

Ben ik met je eens Zwuppeliennn. Ik vind die opmerking ook niet kunnen. Zelf vind TO blijkbaar van wel, anders had ze dit niet als voorbeeld gegeven.

Ik ben bang dat dat inderdaad het geval is ja

Ik heb trouwens zelf in mijn werk veel klantcontact (gehad) en het is nou eenmaal zo dat je weleens domme vragen tegenkomt of mensen die licht uit hun plaat gaan tegen je, maar ik ben van mening dat je zelf altijd respectvol tegenover je klant moet blijven. Als het te ver gaat, kun je je grens aangeven, maar dat kan ook op een hele nette beschaafde manier.
Ik heb weleens een medereiziger geholpen bij een overstap. Het was niet eens een oudere mevrouw, misschien 50 oid. Die dacht dat de sporen van A naar Z waren genummmerd. Dus voor 2b moet je naar perron B. Er zijn dus echt mensen die niet zelfstandig de weg kunnen vinden door omhoog te kijken.
@ Borderwalk: Nee, wij van NS hebben zwijgplicht.

@ Vivagirl: als ik de persoon uitleg waar hij heen moet, met begeleidend armgebaar, is het dan te veel gevraagd dat hij zijn eigen ogen ook even gebruikt?

@Kathel: ik ben het volledig met je eens, wij weten ook totaal niets.
Wegens blikseminslag op een ander traject vertraging opgelopen. Chaos in Utrecht. Ik vraag hoe ik mijn eindbestemming kan bereiken. Ik moest naar perron 15 en dan later nog eens overstappen. Ik loop naar perron 15 en vraag daar alvast waar ik straks moet overstappen. Nee mevrouw, u moet naar perron 11 hoor. Maar uw collega zegt net... Nee nee mevrouwtje perron 11! Ik loop richting perron 11. Roept ie me terug. Ik moest toch naar 15, maar ik kon de hele reis blijven zitten, hoefde echt niet over te stappen! Eenmaal in de trein vertrouwde ik het niet, dus toch uitgestapt en dat was maar goed ook! Uiteindelijk veel te laat voor mijn laatste trein aangekomen en ben uiteindelijk met de taxi thuis gekomen, na veel aandringen trouwens. De vertraging was niet mijn schuld en medewerkers hebben mij er steeds van verzekerd dat ik thuis zou komen. Om half 3 's nachts was ik eindelijk thuis!
Ik heb eigenlijk niet zoveel te klagen over de NS.

Ja, dat winterweer was vorig jaar vervelend, da's waar, maar zelfs in de ergste dagen met negatief reisadvies ben ik van de ene naar de andere kant van het land gekomen. En het was erg gezellig.
quote:Turkooiss schreef op 07 december 2010 @ 18:11:

Lol @ zelf nadenken. Partner werkt ook bij de NS. Mensen vragen gewoon, wanneer ze pal onder het bord staan, waar gaat deze trein naar toe?

Nou, dat heeft op sommige stations ook wel een goede reden. Ik heb nu al vier keer meegemaakt dat ik in Utrecht een trein heb gepakt die niet naar de bestemming op de borden op het perron en de via luidsprekers bekend gemaakte bestemming en de bestemming op de borden in de trein ging. Dan denk je de trein naar Den Bosch te nemen, rijdt hij opeens naar Amsterdam.

Dus ja, nu vraag ik aan een NS-medewerker of de trein ook echt naar Den Bosch gaat, óók als ik onder het bord sta.
Ik geloof echt wel dat de NS-medewerkers hun best doen om alle passagiers te helpen. Maar in plaats van het aantal keren vertraging om één hand te tellen, kan ik het aantal keren dat ik géén vertraging had op één hand tellen. Gebaseerd op de afgelopen twee maanden op traject Amersfoort - Maastricht. Ik heb standaard vertraging, ik heb vorig jaar 1,5 week lang niet naar Maastricht kunnen reizen per trein i.v.m. de sneeuwval etc.

en dan zegt pro rail nu dat ze voorbereid zijn op de winter... eerste vlokje sneeuw: 30 min vertraging.

Ik denk dat er een heleboel dingen qua onderhoud en planning beter kunnen bij de NS, maar conducteurs (e.d.) kunnen daar ook vrij weinig aan doen
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:08:

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren. Ik denk dat je met dit voorbeeld precies aangeeft wat er mis is met NS. Iets te bijdehante personeel. Ik vind dat niet meer dan aso, dat je zo'n antwoord geeft: ''is het teveel moeite om naar boven te kijken?'' Hallo, jij werkt bij NS, jij wordt toch betaald om 'service' te verlenen? Nee, vertraging krijg je als reiziger, en een grote smoel toe. Was dan lekker cabaretier geworden als je heel de dag bijdehante opmerkingen wil maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven