Frustraties t.o.v. de NS

07-12-2010 18:08 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik lees al een paar jaar mee en de laatste tijd merk ik dat een hoop mensen zich ergeren aan de NS en treinreizen in het algemeen.

Nou wil het feit dat ik werkzaam ben bij NS en ik dus geacht wordt er meer van te weten dan de gemiddelde reiziger.

Dat daar geen bal van klopt, weten we allemaal.

Wat wil ik nu met dit topic?

Samen kletsen over wat er allemaal misgaat bij NS, mijn kant van de zaak laten lezen, de verhalen ontkrachten die er rondgaan, laten lezen wat de reizigers mij verwijten, en ga zo maar door.

Dus niet elkaar aanvallen, maar een dialoog aangaan voor wederzijds begrip, want mensen die bij NS werken zetten zich echt met hart en ziel in voor de reizigers.

Ik zal een klein voorbeeld geven om de discussie op gang te brengen...

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren.

Waar is het zelf nadenken gebleven?

En natuurlijk breng ik de dagjesmensen (oudere dames met een kruidvatkaartje) hoogspersoonlijk naar het juiste perron.
quote:SeptemberGirl schreef op 07 december 2010 @ 20:35:

Oh en NS, nogmaals hartelijk dank, dankzij jullie heb ik een halfjaar studievertraging opgelopen, met bijbehorende kosten (collegegeld, huur voor studentenkamer etc).

Op weg naar een tentamen dat ik moest halen was er iemand voor de trein gesprongen. Echt lullig lullig lullig dat iemand op die manier stopt met roken, maar was alsjeblieft teruggereden naar het vorige station in plaats van 2,5 uur stil te staan, zodat ik vanaf daar een taxi had kunnen nemen. Examencommissie had weinig begrip voor mijn verhaal... Bedankt NS! Wel ontzettend lullig van de studievertraging.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Piratesse schreef op 07 december 2010 @ 20:39:

Dank je SeptemberGirl, kan ook niet wachten tot mijn supersnelle (mnja), warme (kontverwarming!) en comfortabele fordje er is, hoera!

Nu jij nog :DWhoehoe, wij hebben al zo'n Fordje!! Keihard muziek aan, peukjes roken (ben nu alleen gestopt), bellen, lekker scheuren, door de McDrive en het allerbelangrijkste: het zelf in de hand hebben. Genieten!! Ga jij ook doen, weet ik zeker!
Lol SeptemberGirl...en hoe lullig het ook is de machinist kan na zo'n springer echt niet zomaar weer 'achter het stuur' stappen. Vaak trauma's t/m..
quote:Turkooiss schreef op 07 december 2010 @ 20:47:

Lol SeptemberGirl...en hoe lullig het ook is de machinist kan na zo'n springer echt niet zomaar weer 'achter het stuur' stappen. Vaak trauma's t/m..

Ja weet ik ook wel. Ik vind het ook heel erg heftig. Kan je nagaan zo'n machinist. Ik heb ooit gelezen dat machinisten gemiddeld 3 'springers' in hun loopbaan meemaken. Afschuwelijk.

Heb zelfmoord in mijn naaste familie meegemaakt, en het is hoe dan ook verschrikkelijk en op een bepaalde niveau behoorlijk egoïstisch.

Maar toch, dat half jaar studievertraging.... pfff... was een duur grapje.
Het is met de NS natuurlijk ook zo dat je een veel groter aantal positieve ervaringen nodig hebt om een negatieve ervaring te compenseren. Zo waren er deze zomer werkzaamheden aan het spoor op mijn traject en de vervangende busservice was prima geregeld.

Een aantal keer dus een verrassend positieve ervaring, maarja maakt dat dan dat ik vergeet dat een conducteur mij ooit zei dat ik voor de laatste trein nog in x kon overstappen terwijl dat een stop verder station y moest zijn (en ik eigenlijk ook y dacht, maar me liet overtuigen door de conducteur en zijn opzoekapparaatje), zodat ik op een verlaten station X vast stond. Nee, dat verlaten station,de keer dat ik bijna flauwviel in een enorm overvolle warme trein die minder dan de helft van de normale lengte was in de spits, etc etc dat maakt meer indruk en blijft langer hangen.
TO heeft niet meer gepost. Misschien is TO met een remproef bezig of misschien is TO bezig "domme reizigers" uit te leggen dat ze omhoog moeten kijken omdat ze onder het bord staan.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik snap de insteek van TO ook niet zo. Haar eerste post was heel aardig en open (afgezien van die ene opmerking) en vervolgens schiet zij/hij enorm in de verdediging en doet zij/hij er zelf niets meer aan om het een mooie discussie te laten worden. Enfin.

Het is al een paar keer genoemd, maar inderdaad de informatievoorziening is hetgeen wat er ontbreekt. Een keer vertraging vind ik niet zo erg. Ik reis 3 keer per week een traject van ruim 2 uur heen en dus ook weer terug en heb haast nooit vertraging. Ook afgelopen zaterdag met alle sneeuw geen problemen gehad, behalve het feit dat de coupe stervenskoud was. Als ik een keer vertraging heb is dat natuurlijk rot, maar vertel me wat er aan de hand is en ik vind het niet erg.

Maar als ik in een trein zit en heel lang stil sta op het perron en ik de conducteur ga zoeken om te vragen waarom we niet doorrijden, er niemand te vinden is om dat aan te vragen en er uiteindelijk na een half uur wordt omgeroepen dat de trein niet verder rijdt, dan snáp ik het gewoon niet. Ik snap niet dat ze dat niet eerder omroepen: ze wéten toch na bijvoorbeeld 15 minuten wel dat die trein niet meer gaat rijden?

Aan de andere kant waardeer ik het daardoor des te meer als de informatievoorziening wél goed is. Een voorbeeld hiervan is een machinist die bij het bereiken van de eindbestemming omriep dat ze enorm hun best hadden gedaan om de vertraging in te halen en dat we uiteindelijk 2 min ipv 15 min vertraging hadden. Iedereen moet lachen en iedereen was opgewekt, terwijl even daarvoor de meeste mensen zwaar pissig waren.

Als er een trein niet rijd door een zelfmoordactie, dan kan ik eigenlijk niet boos/gefrustreerd raken, ik vind het al erg genoeg voor de betrokkenen (hoewel het in jouw situatie wel érg zuur is hoor, septembergirl!).
Vertragingen vind ik in sommige gevallen gewoon overmacht. Maar de info verstrekking echt super irri. Al een paar keer gehad dat er een verkeerd spoor werd omgeroepen (zie je al rennend je trein op het normale spoor binnen rijden) of er worden extra treinen ingezet maar dit word niet omgeroepen en op de trein staat een hele andere bestemming. Waar ik me ook aan irriteer is dat vertragingen worden omgeroepen als vertrekt over ongeveer 15 minuten. Het woord vertraging noemen ze niet zodat minder erg lijkt. En als je dan op de sns app kijkt staat die zelfde vertraging aangegeven als 5 of 6 minuten. Leg dat maar eens op je werk uit. Zo kreeg ik laatst smorgens gratis koffie ik snapte er niets van waarom!? Toen ik smiddags naar huis wilde was het een grote chaos treinen die uitvielen ed. Als ze dat al hadden zien aankomen doe er dan iets aan! Zo ik ben mn frustraties weer even kwijt!
O, communiceren is idd het grote probleem, dat hoor ik echt van iedereen. TO is daar ook een mooi voorbeeld van
Duimen jullie voor me ?

Ik ga morgen met Moppekind vanaf Groningen naar Tilburg......
Ik ga met de trein naar mijn werk, en moet dan overstappen op station Arnhem. Nu heb ik door mijn zwangerschap enorm last van mijn bekken, en ben dus niet meer zo mobiel. In de afgelopen periode werd een deel van mijn traject een week lang afgesloten, waardoor ik een perron over moest lopen, naar boven, station over, trap af (geen lift!), nog een stuk lopen, kwartier met de bus, weer trap op (ook geen lift!) en verder met de trein. Ik heb het twee dagen gedaan en de rest van de week vrij genomen. Op zich had de NS het best goed geregeld, maar het lopen en vooral de trappen braken me op.

Daarna begon het winterweer, en de ellende. Mijn aansluiting was constant vertraagd, niet de schuld van de NS trouwens, want die trein is Syntus. Op zich ben ik heel zen over vertraging: je doet er toch niks aan en ik kan toch niet te laat komen op mijn werk (ik moet mijn uren maken, maar of ik dat van 8 tot 5 of van 9 tot 6 doe interesseert niemand) Ik haal een croissantje en een krant en neem de volgende trein. Maar nu werd het wel een probleem, omdat het vertrek perron steeds wisselde. Van 4 naar 6, dan weer terug. Werd er op het moment dat de trein binnenreed omgeroepen dat hij drie minuten later weer zou vertrekken, een anderhalf perron weg van waar ik op dat moment was. De liften in Arnhem zijn traag en doen het niet altijd, de trappen kom ik niet op. Rennen kan ik ook niet meer. Na een paar keer de trein voor mijn neus weg te zien rijden probeerde ik het niet eens meer, en bleef ik maar op het perron staan waar ik was, in de hoop dat er een keer een trein de juiste kant op zou gaan. Tegen de tijd dat ik op mijn werk kwam was ik zo vermoeid dat ik er van moest overgeven.

Uiteindelijk ben ik naar mijn leidinggevende te gaan om de laatste twee weken voor mijn verlof vakantie op te nemen, omdat ik gewoon niet meer op mijn werk kon komen zonder erg veel pijn. Dat wilde hij niet, en hij heeft uiteindelijk geregeld dat ik twee weken lang met de taxi werd gehaald en gebracht. Belachelijk natuurlijk, maar een ideale oplossing waardoor ik toch de laatste twee weken nog heb kunnen werken.Ik had me nooit eerder gerealiseerd hoe onmogelijk het OV is als je minder mobiel bent. Ik heb veel respect gekregen voor mensen die altijd minder mobiel zijn!
Ik weet niet op welk station Arnhem jij was, maar ik weet daar twee liften te zitten hoor..
Daar gaat het toch niet om Tomatensoep Lees het bericht nog eens goed door zou ik zeggen.

Madieken, wat ontzettend vervelend zeg dat je door het gekloot van de NS zoveel meer last hebt gekregen. Wat een heerlijke baas trouwens dat hij het zo goed voor je heeft geregeld de laatste twee weken.
Ik heb niet alles gelezen, maar waar ik mij aan erger is dat de NS zegt dat ze HELEMAAL VOORBEREID zijn op de winter...... NOT!!!

Net als dat Rijkswaterstaat voor de winter meldde dat ze genoeg strooizout hebben... NOT! De borden staan er weer in mijn woonplaats dat er gladheid kan zijn ivm te weinig strooizout!

Maar goed.... on topic. De NS zei dus in oktober/november dat ze klaar zijn voor de winter en er geen herhaling van vorig jaar komt..... En wederom lag het treinverkeer plat. Hier erger ik mij aan. Dus dan maar glibberen en glijden met de auto.

Ook vind ik dat je ten alle tijden klantvriendelijk moet zijn. Ook ik werk op Schiphol in het blauw. Vaak krijg je de vraag waar bijvoorbeeld D5 is.... en dan staan ze bijvoorbeeld bij D3 (Ja het gebeurd). Ik wijs de passagiers gewoon de weg... Ik vind niet dat je kunt zeggen van: Kijk dan eens goed.... u LOOPT op de D pier.... kijk eens naar de borden! Gewoon de weg wijzen....

Mensen raken de weg letterlijk kwijt als ze gaan reizen. Ze weten het niet meer en het is te groot. Dit is ook met vertragingen met de NS. Mensen worden van hot naar her gestuurd en weten het op een gegeven moment niet meer. Dat ze nou toevallig op het goede perron staan.... kan je ook netjes zeggen.
Nou, ik kan er nooit zo goed tegen als mensen eenmaal in een klaagmodus zitten. Dan is álles niet goed. Ik wijs haar er dus op dat ze ook gewoon zelf niet goed gekeken heeft.

En ik heb het bericht goed doorgelezen, dankje. Het hele topic zelfs. Ik lees vooral heel veel frustratie, en dat snap ik, maar ik word er wel heel moe van dat er dan altijd op een gegeven moment tegen elkaar opgeboden wordt. En dat er op die manier dus nóg meer irritatie en frustratie ontstaat.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat to niet meer reageert om dingen te nuanceren etc.
Tomatensoep, niet op elk stukje van het station is nou eenmaal een lift. Dat jij er toevallig twee kan vinden is irrelevant.
En ik ben blijkbaar een van de weinigen, ik werk ook niet in het openbaar vervoer maar in een winkel, die af en toe moe wordt van vragen naar de bekende weg. (of ben ik een van de weinigen die het hier toe durft te geven?)

Als er bij ons op de toonbank nagellak staat, een klant komt binnen, kijkt alleen maar naar mij en niet eens naar de toonbank en vraagt meteen 'hebben jullie ook nagellak?' dan wijs ik soms alleen maar. Omdat ik vind dat er van mensen ook nog een béétje zelfstandigheid verwacht mag worden.

(disclaimer; natuurlijk niet altijd en natuurlijk hangt het erg van de toon en de houding van de klant af. Maar kom op, ik hoef van mijn baas niet voor elke klant in de houding te gaan staan. Omdat we óók moeten bestellen, bijvullen, schoonmaken.. en dus niet altijd meteen tijd hebben).
quote:Zwuppeliennn schreef op 20 december 2010 @ 11:00:

Tomatensoep, niet op elk stukje van het station is nou eenmaal een lift. Dat jij er toevallig twee kan vinden is irrelevant.Lees de rest van mijn bericht ook eens..
tjonge ... wat kunnen we toch ongelooflijk zeiken met z'n allen.... verbaas me er elke weer over!
Tomatensoep: klopt, er zijn liften in Arnhem in het station (wel meer dan twee zelfs!), maar niet buiten het station (en trouwens ook niet aan de Sonsbeekzijde, waar de bussen stoppen als de treinen niet rijden). En buiten het station aan de voorkant zijn ook nog trappen. Daar moest ik dus van af om naar de bushalte te komen. Er is wel een roltrap, maar die gaat alleen naar boven en is vaak stuk. Geloof me, ik heb heel goed gekeken, want pijn is echt niet leuk.

Ik zit niet in de klaagmodus, alles is opgelost uiteindelijk. Maar het is me dus wel opgevallen hoe onmogelijk het OV is als je niet zo mobiel bent, en een trap oplopen of een sprintje trekken niet kan.

@Zwuppelien: ja, geweldig hè! Volgens hem was het duurder om mij thuis te hebben zitten dan om me op te laten halen. Heb mooi al mijn dossiers nog af kunnen maken of over kunnen dragen, zonder ergens een termijn te overschrijden, en ben nu dus super relaxed met verlof gegaan.
Tja als je een baan hebt waarbij je veel omgang hebt met mensen krijg je domme vragen en een grote bek.. Zo werkt het nou eenmaal.

Je hoeft niet alles te pikken (nu bedoel ik dus de scheldpartijen) maar door jezelf zo op te stellen verlaag je jezelf alleen maar.

Ik werk bij de broodjescorner van een warenhuis.

Als je bepaalde mensen aan je balie krijgt vraag je je ook af waar het fatsoen is gebleven. Echt bizar hoe raar en onbeschoft mensen kunnen doen bij het halen van een simpel broodje.

Dan kan ik mijn frustraties wel afreageren op de volgende klant maar daar heeft ook niemand wat aan..

Vind het behoorlijk onprofessioneel.

Sowieso het openen van dit topic.
quote:Tomatensoep schreef op 20 december 2010 @ 11:06:

[...]

Lees de rest van mijn bericht ook eens..Als je naar de tijden van mijn post en jouw wijziging kijkt, zul je zien dat die twee tegelijkertijd waren.
quote:Tomatensoep schreef op 20 december 2010 @ 10:58:

Nou, ik kan er nooit zo goed tegen als mensen eenmaal in een klaagmodus zitten. Dan is álles niet goed. Ik wijs haar er dus op dat ze ook gewoon zelf niet goed gekeken heeft.

En ik heb het bericht goed doorgelezen, dankje. Het hele topic zelfs. Ik lees vooral heel veel frustratie, en dat snap ik, maar ik word er wel heel moe van dat er dan altijd op een gegeven moment tegen elkaar opgeboden wordt. En dat er op die manier dus nóg meer irritatie en frustratie ontstaat.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat to niet meer reageert om dingen te nuanceren etc.

Ik vind het persoonlijk nogal meevallen met het tegenelkaar opbieden hier. Iedereen vertelt zijn persoonlijke ervaring en de ene is nou eenmaal iets minder rooskleurig dan de ander.

Maar goed, als jij vindt dat de NS perfect zijn werk doet en nooit iets negatiefs veroorzaakt zeg het dan vooral.
quote:Tomatensoep schreef op 20 december 2010 @ 11:05:

En ik ben blijkbaar een van de weinigen, ik werk ook niet in het openbaar vervoer maar in een winkel, die af en toe moe wordt van vragen naar de bekende weg. (of ben ik een van de weinigen die het hier toe durft te geven?)

Als er bij ons op de toonbank nagellak staat, een klant komt binnen, kijkt alleen maar naar mij en niet eens naar de toonbank en vraagt meteen 'hebben jullie ook nagellak?' dan wijs ik soms alleen maar. Omdat ik vind dat er van mensen ook nog een béétje zelfstandigheid verwacht mag worden.

(disclaimer; natuurlijk niet altijd en natuurlijk hangt het erg van de toon en de houding van de klant af. Maar kom op, ik hoef van mijn baas niet voor elke klant in de houding te gaan staan. Omdat we óók moeten bestellen, bijvullen, schoonmaken.. en dus niet altijd meteen tijd hebben).Tuurlijk kan ik me voorstellen dat je af en toe moe wordt van vragen die 100 anderen voor die persoon ook al gesteld hebben. Toch vind ik dat je ten alle tijden vriendelijk antwoord dient te geven. Dat is nou eenmaal iets wat hoort bij het beroep wat je gekozen hebt. Als je daar niet mee om kunt gaan dan stel ik voor dat je een andere baan gaat zoeken.
quote:Madieken schreef op 20 december 2010 @ 11:09:

@Zwuppelien: ja, geweldig hè! Volgens hem was het duurder om mij thuis te hebben zitten dan om me op te laten halen. Heb mooi al mijn dossiers nog af kunnen maken of over kunnen dragen, zonder ergens een termijn te overschrijden, en ben nu dus super relaxed met verlof gegaan.Oh dat klinkt goed! Kan me voorstellen dat je baas het dan inderdaad zo opgelost heeft. Is voor hem ook fijn dat alles netjes is afgerond voordat je met verlof ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven