Frustraties t.o.v. de NS

07-12-2010 18:08 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik lees al een paar jaar mee en de laatste tijd merk ik dat een hoop mensen zich ergeren aan de NS en treinreizen in het algemeen.

Nou wil het feit dat ik werkzaam ben bij NS en ik dus geacht wordt er meer van te weten dan de gemiddelde reiziger.

Dat daar geen bal van klopt, weten we allemaal.

Wat wil ik nu met dit topic?

Samen kletsen over wat er allemaal misgaat bij NS, mijn kant van de zaak laten lezen, de verhalen ontkrachten die er rondgaan, laten lezen wat de reizigers mij verwijten, en ga zo maar door.

Dus niet elkaar aanvallen, maar een dialoog aangaan voor wederzijds begrip, want mensen die bij NS werken zetten zich echt met hart en ziel in voor de reizigers.

Ik zal een klein voorbeeld geven om de discussie op gang te brengen...

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren.

Waar is het zelf nadenken gebleven?

En natuurlijk breng ik de dagjesmensen (oudere dames met een kruidvatkaartje) hoogspersoonlijk naar het juiste perron.
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 19:19:

Beste mensen,mijn taak is het veilig en op tijd rijden van treinen.

Ik heb als ik een remproef sta te nemen geen tijd voor vragen.

Val dus de machinist niet lastig, die probeert ook alleen maar zijn taak uit te voerenEn natuurlijk breng ik de dagjesmensen (oudere dames met een kruidvatkaartje) hoogspersoonlijk naar het juiste perron.

Hoe kan jouw trein dan op tijd rijden als jij bezig bent oudere dames hoogstpersoonlijk naar het perron begleid? Of doe je dat in jouw vrije tijd. Het lijkt mij namelijk niet erg prettig voor de ander reizigrs, als jij oudere dames hoogstpersoonlijk naar het perron begeleid en de trein daardoor vertraging oploopt. Waardoor sommige reizigers hun aansluiting missen.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Courage schreef op 07 december 2010 @ 19:46:

[...]

Bovendien: als je onder het bord staat, zie je het niet.

Ik wilde het niet zeggen Moet ook eerlijk bekennen dat ik weleens onder een bord heb gestaan en me op dat moment afvroeg waarom er geen bord op dat perron hing
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 december 2010 @ 19:45:

[...]

Je wilt dus een NS klantenafzeiktopic. Prima weten we dat.

Ondertussen geef je eerst de indruk servicemedewerker te zijn. Nu ben je machinist die gestoord wordt door klanten tijdens remproeven.

Ben je het niet met me eens dat de NS die remproeven dan maar beter kan uitvoeren op plekken die even niet toegankelijk zijn voor klanten? Of dat er duidelijk gecommuniceerd wordt richting klant dat de persoon in kwestie even niet aanspreekbaar is i.v.m. de algemene veiligheid?

Maar goed, dat vraagt communicatie nietwaar. En daar is de NS niet zo heel erg goed in. Dus steek de hand maar eerst in eigen boezem, voordat je klanten gaat afbekken. Best mogelijk dat je vaak uitgemaakt wordt voor rotte vis, maar dat geeft je inderdaad niet het recht zo te reageren op iemand die netjes iets vraagt.Inderdaad.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Festini schreef op 07 december 2010 @ 19:45:

[...]

Teleguppie, volgens mij heb jij dan niet goed begrepen waar je voor besteld bent...Al het personeel van NS, Machinisten, Conducteurs en nog veel meer collega's heeft als hoofdtaak service verlenen, dus jij ook, tenzij de veiligheid in het geding is.

Goh wat zou ik graag eens bij jou in de trein zitten Ik ook ik zou als klant van de NS een onbeschofte opmerking zeker niet pikken. En een klacht hebben ingediend.
Wat wil je horen? Zal ik even voor je liegen?

Ik vind het prachtig dat ik de afgelopen maanden gemiddeld 15 minuten vertraging heb over een stukkie van normaal 18 minuten. Vooral die machinist die geïrriteerd in de deuropening staat te wachten tot we in een te volle trein zijn gepropt is mijn favoriet. En de conducteur die niks weet vind ik helemaal om te zoenen. Vooral het briljante 'deze trein zal bij vertrek 10 minuten vertraging hebben'. Wauw, zo fijn als je dat pas hoort als de trein net vertrekt.

En het zijn echt mijn favoriete treinen, die nieuwe SLT's. Wat een uitvinding. De bankjes zijn lekker smal, zodat je fijn kunt knietje vrijen met je overbuurman. En als je moet staan is het zo fantastisch dat je niet meer kunt vallen, omdat de trein daarvoor vol genoeg is.

Zo goed?
...
Dus jij wilt hier graag de dialoog aangaan maar wij mogen vooral, zeker vooral geen kritiek leveren op de medewerkers van de NS of de NS zelf.

Wij moeten himmelhoch jauchzend blij zijn dat we afgebekt worden door NS-personeel, ons scheel betalen voor treinen die niet rijden omdat de NS te zuunig is om fatsoenlijke wisselverwarming aan te schaffen(terwijl gek genoeg die tarieven maar blijven stijgen en stijgen, blijkbaar wordt dat geld niet uitgegeven aan onderhoud), de treinen om de haverklap stilstaan en maar hopen dat je hutmutje in bussen verder vervoerd wordt en in het Noorden door die geweldige NS steeds minder lange treinen worden gereden omdat die boertjes blijkbaar best op elkaar gepropt als ware ze slachtvee vervoerd kunnen worden. We hebben al jammerlijk zieltogend openbaar vervoer, dat kan best nog wat slechter nietwaar?
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 19:33:

@septembergirl: ik ben een machinist, dus mijn prioriteiten liggen

ergens anders.

@Polderrvrouw:Ik ben aan genomen op mijn kwaliteit om treinen te rijden.niet om min sociale contacten..

wat wil je liever:een gezellige machinst die om elke scheet de trein stilzet, of een antisocilale loser die gewoon doorrijd?Laat ik nou weten dat er bij je aanname ook naar je sociale vaardigheden en servicegerichtheid is gekeken....
Oh, mag ik ook? Ongeveer 3 jaar geleden nam ik de trein met mijn man, moeder en 2 kinderen vanaf station Groningen. Zoon van 5 was helemaal enthousiast dat we met de trein gingen en moest gelijk plassen toen we vertrokken (hij was al 3 keer geweest voordat we gingen, de zenuwen zeg maar) We vroegen aan de vrouwelijke controleur of hij naar de wc kon (de deur zat namelijk vast) en ze liep al ogenrollend en zuchtend voor man en kind uit. Bleek dat ze door 3 coupes heen moesten, want het 1ste toilet was stuk. Maar ze vond het dus wel nodig om vervolgens die 3 coupes terug te lopen naar mijn moeder en mij en vervolgens te roepen 'Had je je kind niet voor het instappen naar de wc kunnen laten gaan?' Nou ja, toen stond ik dus echt met mijn oren te klapperen. Mijn man vroeg later of hij haar naam mocht zodat we een klacht konden indienen, maar dat weigerde ze. Mijn moeder heeft de NS wel ingelicht maar nooit weer iets gehoord. Erg klantvriendelijk dus.
quote:Splinter02 schreef op 07 december 2010 @ 20:01:

[...]

Laat ik nou weten dat er bij je aanname ook naar je sociale vaardigheden en servicegerichtheid is gekeken....

Volgens mij is er iets mis gegaan met het testje dat TO moest afleggen hiervoor....

Tja, negen van de de tien keer zul je me niet horen klagen over de NS. Vaak zijn vertragingen echt overmacht. (ik heb in een plaats gewoond langs de spoorlijn Utrecht-Zwolle, met dus niet 1 maar 2 psychiatrische inrichtingen langs het spoor, dus breek me de bek niet open over vertragingen ), maar wat ik echt, echt helemaal niet begrijp is ja-ren-lang gezanik over blaadjes op de rails, vierkante wielen, bevroren wissels en weet ik wat er allemaal bedacht is om mismanagement en slecht onderhoud te verbloemen, zonder dat er ook maar enige verbetering merkbaar is...

En ja, onbeschoft personeel is ook iets waar ik me kapot aan erger. Als iemand je iets vraagt, doen ze dat niet om je te pesten, maar omdat ze (met hun zeer duurbetaalde kaartje in de hand) willen weten waar ze aan toe zijn. Dan heb je maar gewoon antwoord te geven, of bij je baas zorgen dat er meer dan voldoende service-medewerkers op het perron staan om gestrande, verwarde en verdwaalde reizigers gewoon op weg te helpen....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Mijn papa werkt al 25 jaar bij NS, momenteel bij HighSpeed, maar die is in al die jaren NS 100 jaar ouder geworden.

Geen werkgever voor vrolijke, klantgerichte en hardwerkende mensen, helaas. 3 van de 4 weekenden aan het werk, afgebekt worden door reizigers. Vertragingen. Balen dat hij wéér zijn passagiers niet op tijd op hun bestemming kan brengen omdat hij met zijn Thalys achter een stoppertje wordt geparkeerd. Oersaaie baanvakken zoals de HSL waarin je in een betonnen bak rijdt.

Nee, ik denk niet dat het een makkelijk baantje is. Aantal overspannen personeel, mensen met burn-out en depressie ligt ook echt enorm hoog bij NS.

En er zijn een hoop rare reizigers hoor. Mensen die prullenbakken volpiesen, dingen naar je gooien, je bedreigen als ze zwartrijden.

Ik geloof dat het wel héél leuk is dat je zo nu en dan een toffe BN'er op je trein meekrijgt. Leuke ontmoetingen hebt met reizigers met bijzondere verhalen. Kinderen die even in de cabine mogen kijken op het station. Toffe treinteams. Ik ga met plezier mee met mijn vader, maar mijn oren klapperen soms van wat hij te verduren heeft zo nu en dan.
Ik reis al meer dan 10 jaar dagelijks met de trein naar mijn werk, en voor aanrijdingen, storingen, vertragingen etc heb ik best begrip. Ik kan me zelfs niet echt druk meer maken over bevroren wissels en zo.

Maar wat me wél nog steeds vreselijk irriteert is slechte informatievoorziening.

"De trein naar X vertrekt niet van spoor 8 maar van spoor 1." En op datzelfde moment rijdt hij weg, van spoor 1.

"De trein naar X kan vandaag helaas niet rijden. U wordt aangeraden om te reizen via plaats Y." Fijn, die trein is net 1 minuut geleden vertrokken, nu moet ik een half uur wachten op de volgende. Roep dat dan wat eerder om!

En o ja, ik ben docent. Wat ik soms van studenten te horen krijg is ook niet misselijk. Maar dat is geen reden om andere studenten onbeleefd te behandelen. Als ik daar niet meer tegen kan,moet ik een ander vak kiezen. En dat geldt voor NS-personeel ook.
quote:Nastik schreef op 07 december 2010 @ 20:11:

Mijn papa werkt al 25 jaar bij NS, momenteel bij HighSpeed, maar die is in al die jaren NS 100 jaar ouder geworden.

Geen werkgever voor vrolijke, klantgerichte en hardwerkende mensen, helaas. 3 van de 4 weekenden aan het werk, afgebekt worden door reizigers. Vertragingen. Balen dat hij wéér zijn passagiers niet op tijd op hun bestemming kan brengen omdat hij met zijn Thalys achter een stoppertje wordt geparkeerd. Oersaaie baanvakken zoals de HSL waarin je in een betonnen bak rijdt.

Nee, ik denk niet dat het een makkelijk baantje is. Aantal overspannen personeel, mensen met burn-out en depressie ligt ook echt enorm hoog bij NS.

En er zijn een hoop rare reizigers hoor. Mensen die prullenbakken volpiesen, dingen naar je gooien, je bedreigen als ze zwartrijden.

Ik geloof dat het wel héél leuk is dat je zo nu en dan een toffe BN'er op je trein meekrijgt. Leuke ontmoetingen hebt met reizigers met bijzondere verhalen. Kinderen die even in de cabine mogen kijken op het station. Toffe treinteams. Ik ga met plezier mee met mijn vader, maar mijn oren klapperen soms van wat hij te verduren heeft zo nu en dan.Nu is je vader ws van een net iets oudere generatie (aanname) maar mensen die nu bij de NS gaan werken verklaar ik dan ook voor hartstikke gek. Ze laten zich misbruiken door een zeer slecht management die alleen zijn eigen zakken aan het vullen is. Dus tegen die mensen die er nu werken ben ik makkelijk: zoek als de sodemieter een andere baan. Voor je vader zal dit echter niet meer zo makkelijk gaan dus hem wil ik alleen maar succes wensen want ondanks dat de NS echt aan mismanagement doet zijn er zeker reizigers super onbeschoft, eikels, gewelddadig en niet voor rede vatbaar. Dat weten we ook allemaal wel. Maar dat is nog steeds geen reden om dan maar iedere reiziger te gaan afzeiken natuurlijk.
Het is zeker geen makkelijk baantje Nastik. Maar maakt jouw vader ook botte opmerkingen tegen reizigers met "domme" vragen?
Hilarisch. Ik hoor net dat NS in de nieuwe sprinttreinen geen wc's heeft, vanuit kostenbesparend oogpunt. En de Tweede Kamer wil dat ze die er nu weer in gaan bouwen, wat miljoenen gaat kosten.

Ik vermoed zomaar dat het treinkaartje per 1 januari a.s. weer duurder gaat worden. Of ze gaan een plastoeslag heffen.
@Belbe Zou allemaal heel goed kunnen. Ik denk dat er bij het Spoor (NS, ProRail, overheid) heel veel mis zit!

@iedereen

Het rotte is dat NS personeel vaak ook verkeerde informatie doorkrijgt...de omroepster zegt het een, service mensen op het perron het ander, hun railpocket weer iets heel anders, en de trein komt doodleuk heel ergens anders binnen of komt uiteindelijk toch niet meer.

Wat gaat irriteren bij personeel en reizigers is het gebrek aan informatie..dat kan en moet veel beter.
Nou wat ben jij service gericht teleguppie. Ik hoop dat je baas niet toevallig mee leest want anders kun je waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan.

Ik ben over het algemeen wel tevreden maar ik vind dat de service hier en daar wel wat beter kan. Vertragingen zonder omroepen hoe lang, verkeerde informatie omroepen, ineens tussen de weilanden 15 minuten stil staan en niemand van het personeel roept even om waarom.

Het ergste wat ik heb meegemaakt vond ik echter niet echt kunnen. Ik zat een keer in de trein op weg naar huis en er werd omgeroepen dat een goederentrein ofzo voor ons een aanrijding had gehad. We konden er niet omheen of iets dergelijks want de bovenleiding was beschadigd op dat punt waardoor de stroom eraf moest. Nouja kan gebeuren. We moesten dus een perron eerder uitstappen dus iedereen stond al klaar bij de deuren zodat we snel de trein konden verlaten. Deur schiet open een persoon stapt uit. Ik wil uitstappen en de deur schiet dicht (had er dus tussen kunnen zitten) en alle lichten en de stroom gaan uit. Nog een geluk dat het in de zomer was wat dat betreft. Dus wij stonden daar met z'n allen in de trein van en nu? Toen kwam iemand op het idee om het via de kamer van de machinist te proberen. Was ook nog een heel gedoe want het is daar smal en ik had een grote rugzak en een koffertje bij. Eindelijk uit de trein nergens personeel van de NS te bekennen. Ouders gebeld om even te kijken op ov9292 waar en welke bus ik moest pakken want station had niet echt een fatsoenlijke bushalte. Bleek die site ook maar half te werken en gaf alles verkeerd aan. Stuurde me naar een bushalte in een ander dorp enzo. Ben uiteindelijk maar opgehaald want dat was maar 15 minuutjes en om dan naar een ander dorp te lopen en dan nog 45 minuten in de bus te zitten. Heb er toen nog aan gedacht om een klacht in te dienen want juist op zulke momenten is het belangrijk dat er personeel is die je informatie kan geven maar iedereen van het NS personeel was ineens nergens te bekennen. Leek wel of ze het expres deden.
quote:Scuba schreef op 07 december 2010 @ 20:16:

[...]

Nu is je vader ws van een net iets oudere generatie (aanname) maar mensen die nu bij de NS gaan werken verklaar ik dan ook voor hartstikke gek. Ze laten zich misbruiken door een zeer slecht management die alleen zijn eigen zakken aan het vullen is. Dus tegen die mensen die er nu werken ben ik makkelijk: zoek als de sodemieter een andere baan. Voor je vader zal dit echter niet meer zo makkelijk gaan dus hem wil ik alleen maar succes wensen want ondanks dat de NS echt aan mismanagement doet zijn er zeker reizigers super onbeschoft, eikels, gewelddadig en niet voor rede vatbaar. Dat weten we ook allemaal wel. Maar dat is nog steeds geen reden om dan maar iedere reiziger te gaan afzeiken natuurlijk.

Klopt helemaal. Hij is van onderaf begonnen, eerst op het baanvak sporen aanleggen, toen "gewone machinist" en nu "opperThalysbestuurder".

Het is nu niet meer te doen om een andere baan te zoeken, hij is al in de 50. Vrijwel halve leven aan de NS gewijdt. Nu wil ie het rustig aan doen, krijg je te horen dat je niet zomaar terugkan naar "machinist" en dat je de sollicitatieprocedure in mag.

Ik heb mijn vader trouwens nog nooit onbeleefd tegen een reiziger horen/zien doen. En ik ging als kind vaak mee en ga nu ook vaak mee. Ondanks de lange dagen houdt ie veel van zijn baan en ook heel veel van reizigers. Want dat is tenslotte waar je voor werkt, mensen naar hun bestemming brengen en zorgen dat het een comfortabele reis is.

De informatieverstrekking richting de machinisten en conducteurs is vreselijk slecht en daarom kunnen zij vaak niet helpen als er chaos ontstaat. Wat ook heel frustrerend is voor hen. Mijn idee is dat, zeker de oude garde, er mensen met hart en ziel bij NS werken, maar dat oa het mismanagement verschrikkelijk veel onbegrip, tegenzin en frustraties opwekt. De mensen op de baan weten vaak beter dingen op te lossen dan de verkeersleiding en de managers.
Ikbenanoniem,

Daar hebben ook heel wat NS'ers over geklaagd. Soms hebben ze hele lange ritten, zonder omkeertijd (gelijk weer vertrekken naar waar ze vandaan komen) en moeten ze dus uren lang hun plas ophouden. Zo rijden treinen wel eens met vertragin weg, omdat het personeel toch echt wel even een wc moest opzoeken voor ze weer zouden vertrekken..is toch erg!
quote:charlottew88 schreef op 07 december 2010 @ 20:18:

Het is zeker geen makkelijk baantje Nastik. Maar maakt jouw vader ook botte opmerkingen tegen reizigers met "domme" vragen?

Nee, zover ik weet beschouwt hij het als zijn werk om mensen netjes en comfortabel van Amsterdam naar Parijs te brengen en daarbij ook service te verlenen bij vragen. Daar wordt ie tenslotte voor betaald.

Scheldende mensen wordt één keer verzocht daarmee op te houden en zoniet stopt hij met het gesprek. Worden ze erg agressief is er een Spoorwegpolitie. Volgens mij is hier ook een protocol voor.
Ik was op weg naar mijn werk vanochtend en kwam langs het station. Er werd omgeroepen: "De trein van 06.18 uur zal vandaag helaas niet meer rijden" Okee kan een keer gebeuren natuurlijk alleen was het op dat moment al half 9. Ik denk echt niet dat er nog steeds iemand op die trein stond te wachten.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Turkooiss schreef op 07 december 2010 @ 20:29:

Ikbenanoniem,

Daar hebben ook heel wat NS'ers over geklaagd. Soms hebben ze hele lange ritten, zonder omkeertijd (gelijk weer vertrekken naar waar ze vandaan komen) en moeten ze dus uren lang hun plas ophouden. Zo rijden treinen wel eens met vertragin weg, omdat het personeel toch echt wel even een wc moest opzoeken voor ze weer zouden vertrekken..is toch erg!Ja, schandalig. Het personeel zit inderdaad nog langer in de trein en kan niet naar de wc. Te belachelijk voor woorden.
Ik ben het treinreizen beu.

Ik doe het inmiddels 12 jaar, voor mijn werk, en heb twee uur geleden een lease-auto besteld. Waarom? Omdat ik geen enkele behoefte meer heb aan de onzekerheid die de NS mij biedt. Voorspellen hoe laat ik aan kom op werk of 's avonds thuis? Niet mogelijk.

De treinen rijden bijna elke dag, dus dat zijn twee ritten, met vertraging.

De treinen zijn te klein, waardoor ik vaak moet staan.

De treinen zijn koud in de winter, en veel te warm in de zomer.

De prijs voor een rit (geen 'plaatsbewijs' meer sinds een paar jaar, maar een 'vervoersbewijs') gaan telkens sneaky omhoog.

Het station Arnhem staat inmiddels 4 jaar in de steigers en daar komt nog 2 jaar bij. Ok, is niet de schuld van de NS, maar in augustus mocht ik zomaar 2 uur bij mijn reistijd van 3 uur per dag optellen.

Reizen met de trein is mij te onzeker, te koud (waarom WAAROM zijn perrons altijd zo op tochtige plekken gebouwd? waarom zijn stationshallen niet verwarmd?) en te oncomfortabel (vooral de nieuwe treinen, kan met mijn lange lijf niet normaal zitten zonder mijn medepassagiers half dood te schoppen).

Ik ga voor de zekerheid van anderhalf uur file voor de onzekerheid zoals hierboven beschreven.

En ja, het kost me zowaar 150 euro per maand minder.

HOERA!

Over het personeel...heb ooit een aardige en servicegerichte conducteur meegemaakt, maar dat was op het traject Keulen-Arnhem. Voor de rest, ze maken geen indruk op me.

Ik ben het beu.
Oh en NS, nogmaals hartelijk dank, dankzij jullie heb ik een halfjaar studievertraging opgelopen, met bijbehorende kosten (collegegeld, huur voor studentenkamer etc).

Op weg naar een tentamen dat ik moest halen was er iemand voor de trein gesprongen. Echt lullig lullig lullig dat iemand op die manier stopt met roken, maar was alsjeblieft teruggereden naar het vorige station in plaats van 2,5 uur stil te staan, zodat ik vanaf daar een taxi had kunnen nemen. Examencommissie had weinig begrip voor mijn verhaal... Bedankt NS!
voor Piratesse!!

Ik wil je van harte feliciteren met je heeeeeel verstandige keuze!!
Dank je SeptemberGirl, kan ook niet wachten tot mijn supersnelle (mnja), warme (kontverwarming!) en comfortabele fordje er is, hoera!

Nu jij nog :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven