Frustraties t.o.v. de NS

07-12-2010 18:08 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik lees al een paar jaar mee en de laatste tijd merk ik dat een hoop mensen zich ergeren aan de NS en treinreizen in het algemeen.

Nou wil het feit dat ik werkzaam ben bij NS en ik dus geacht wordt er meer van te weten dan de gemiddelde reiziger.

Dat daar geen bal van klopt, weten we allemaal.

Wat wil ik nu met dit topic?

Samen kletsen over wat er allemaal misgaat bij NS, mijn kant van de zaak laten lezen, de verhalen ontkrachten die er rondgaan, laten lezen wat de reizigers mij verwijten, en ga zo maar door.

Dus niet elkaar aanvallen, maar een dialoog aangaan voor wederzijds begrip, want mensen die bij NS werken zetten zich echt met hart en ziel in voor de reizigers.

Ik zal een klein voorbeeld geven om de discussie op gang te brengen...

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren.

Waar is het zelf nadenken gebleven?

En natuurlijk breng ik de dagjesmensen (oudere dames met een kruidvatkaartje) hoogspersoonlijk naar het juiste perron.
quote:borderwalk schreef op 07 december 2010 @ 18:32:

Ik heb weleens een medereiziger geholpen bij een overstap. Het was niet eens een oudere mevrouw, misschien 50 oid. Die dacht dat de sporen van A naar Z waren genummmerd. Dus voor 2b moet je naar perron B. Er zijn dus echt mensen die niet zelfstandig de weg kunnen vinden door omhoog te kijken.

En wat zal die mevrouw ontzettend blij geweest dat je haar even hielp, ipv een medewerker die zegt dat je maar gewoon op de borden moet kijken.

TO is aardig stil geloof ik.......

En ik bedoel dit niet als een aanval op de NS. Ik reis veel met de trein als in in NL ben, vooral van en naar Schiphol. Ik heb een keer het vliegtuig gemist dankzij de NS (en ik had mezelf al extra speling gegeven), maar de meeste keren gaat alles goed en heb ik geen vertraging.

Het is de houding van het personeel waar het hier over gaat. En dat vind ik soms te wensen over laten, en niet alleen bij de NS, maar bij meerdere instellingen. Ik vind sommige bedrijven, winkels, horeca, etc wat in contact komt met klanten/gasten ongelovelijk onbeschoft. Ik ben het er mee eens dat de klant niet altijd Koning is, zeker niet, absoluut niet zelfs, want die kunnen er zelf ook wat van. Maar toch is bijna iedere klant/gast tevreden te krijgen, maar niet met de houding van TO, die roept het met z;on houding op zichzelf af. Ik zou van z'on antwoord niet gedient zijn!
@ zwuppelien ik ben het met je eens dat wij ten alle tijden vriendelijk en behulpzaam moeten zijn, maar ik wil de discussie graag eens de andere kant uit voeren.

Van alle keren dat ik vriendelijk sta te wezen en de mensen mij voor rotte vis uit staan te maken.

Moeten wij dan maar alles slikken omdat wij een NS pakkie aan hebben?

Ik wil liever niet hier vermelden hoe vaak per dag ik uitgemaakt wordt voor rotte vis.
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:37:

@ zwuppelien ik ben het met je eens dat wij ten alle tijden vriendelijk en behulpzaam moeten zijn, maar ik wil de discussie graag eens de andere kant uit voeren.

Van alle keren dat ik vriendelijk sta te wezen en de mensen mij voor rotte vis uit staan te maken.

Ik wil liever niet hier vermelden hoe vaak per dag ik uitgemaakt wordt voor rotte vis.Dus als iemand iets vriendelijk vraagt, geef jij een onbeschoft antwoord, omdat je door andere reizigers onbeschoft behandeld wordt?

Ik wil liever niet hier vermelden hoe vaak per dag ik uitgemaakt wordt voor rotte vis.Heel vervelend, het probleem is nu dat we naar elkaar lopen wijzen. Volgens mij moet er een vingertje richting Prorail en de top van de NS.
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:08:

Ik zal een klein voorbeeld geven om de discussie op gang te brengen...

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt, ik deel hem mede dat zijn trein vanaf perron 5 vertrekt. De man kijkt mij aan en vraagt: waar is perron 5? (Hij staat onder de nummering) en ik zeg hem: Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?

Ik bedoel, de reiziger verwacht echt dat wij als personeel hem bij de hand nemen en hem op het juiste perron afleveren.

Waar is het zelf nadenken gebleven?

Maar dit soort situaties kunnen zich toch in elke dienstverlenende sector voordoen?

Ik heb zelf ook weleens een functie vervuld waarbij ik een soort vraagbaak was bij een semi-overheidsinstelling en kreeg ook vaak dit soort 'stomme vragen'. Dat vond ik meestal juist leuk ter afwisseling. De meeste vragen en of problemen waren een stuk ingewikkelder. Juist bij zo'n soort vraag kun je makkelijk iemand blij maken of op weg helpen.

Hoeveel moeite is het om even om hoog te wijzen?

Dit soort werk moet je met een lach en een knipoog kunnen doen, anders hou je het niet vol.
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:33:

@ Vivagirl: als ik de persoon uitleg waar hij heen moet, met begeleidend armgebaar, is het dan te veel gevraagd dat hij zijn eigen ogen ook even gebruikt?

Blijkbaar wel. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de opmerking die je naar de klant maakt. Dan kun je echt niet maken, vind ik.

Net zoals het antwoord: 'Dat weet ik niet' of 'Dat is mijn werk niet'.

Als je het niet weet, zoek het dan uit! En als dat je werk niet is, zoek dan uit wie zijn werk het wel is!

Dat is klanten service.
@TO, ja, je kreeg misschien een domme vraag van een klant, maar jouw antwoord kan echt niet hoor. Dat vind ik ronduit onbeschoft. En dan verwacht je wel dat mensen begrip voor jou als medewerker van de NS hebben?

Ik begrijp als reiziger heus wel dat het niet jouw schuld is, dat een trein vertraging heeft om wat voor reden dan ook. En ik heb ook begrip voor het feit, dat jullie zelf vaak niet eens weten wat er aan de hand is of wat een alternatief om te reizen is. Maar ik verwacht wel dat jij en je collega's mij fatsoenlijk te woord staan. Ook als je zelfs misschien eens gefrustreerd bent, door wat voor puinhoop je nu weer overkomt. Gelukkig zijn er NS-medewerkers die deze kunst verstaan. Helaas zijn er echter ook een hoop die dit niet schijnen te kunnen en die mensen afblaffen of onbeschoft antwoord geven, wanneer een situatie onduidelijk is voor reizigers. Je bent geeft zelf een voorbeeld hiervan. En jammergenoeg is dat iets wat onbegrip creeërt bij reizigers. En terecht. En jammergenoeg moeten de goede NS'ers lijden onder de slechten. Maar zo is dat nou eenmaal altijd.

Ik wil liever niet hier vermelden hoe vaak per dag ik uitgemaakt wordt voor rotte vis.

Je moet jezelf op de dag een beetje coachen Word je uitgemaakt voor rotte vis? Dan komt dat door het beleid van de NS of door de wantoestanden van Prorail. Trek het je niet persoonlijk aan. Je hebt wel een pakje aan van de NS maar je bent niet de NS.

Maar vergeet niet: word je hartelijk bedankt door iemand, dan komt dat door jou! Krijg je een complimentje? dan heb je die verdient.

Ik ben nog vele ergere dingen als rotte vis uitgemaakt, en dat hoef je ook zeker niet te pikken. Maar als een klant dat doet, dan geef je hem/haar een waarschuwing, doet hij/zij dat dan nog een keer, dan beeindig je het gesprek.

Maar iemand die je vraagt waar een perron is, geef je niet het antwoord: 'Is het nu echt teveel moeite om even naar boven te kijken?'
Ik ben dankzij de NS eens afgewezen voor een opleiding die ik Heel Erg Graag wilde gaan doen. Ik was al eens afgewezen en was dolblij dat ik nogmaals een gesprek kreeg. Ruim op tijd op station xxxx, want je weet het maar nooit. Werd er omgeroepen: de trein naar xxxx vertrekt van perron 5 inplaats van perron 1. Ik rennen rennen rennen want aan de andere kant van het station, nog net op tijd de trein gehaald. Juiste plaats stond op de trein. Pfoei...Totdat de omgeving me toch wel heel bekend voorkwam, ging ik terug naar waar ik vandaan kwam! Bij navraag bij de conducteur bleek de trein die ik moest hebben gewoon van het oorspronkelijke perron te gaan. Ik was een uur te laat, en al had ik nog wel gebeld en uitgelegd, het werd me niet in dank afgenomen.

Overigens vind ik die opmerking ook bijzonder onprofessioneel en niet getuigen van enige klantvriendelijkheid. Ook op domme vragen kun je een beschaafd antwoord geven. Je kunt toch niet de onbeschoftheid van andere mensen op die ene passagier botvieren?

Ja, dat heb je maar te slikken. Je kan op een gegeven moment netjes aangegeven dat je op die manier niet met die persoon verder wenst te praten. Maar jij moet altijd respectvol blijven. Jij kan niet vervallen in het gedrag wat je hekelt aan anderen. Dat is nou eenmaal een van de vereisten in je baan en als je daar niet mee om kunt gaan, dan wordt het tijd om naar iets anders te gaan zoeken.

Ik snap dat het je werk er niet leuker op maakt. Ik weet hoe het is om de meest belachelijke dingen naar je hoofd geslingerd te krijgen. Op een gegeven moment kregen wij elke dag een paar telefoontjes dat ons kantoorpand in de fik gestoken zou gaan worden Tsjah.....dat is kut, maar je kunt zelf niet ook zulk gedrag gaan vertonen. Je kunt namelijk op een nette manier ook zeggen dat het niet door de beugel kan wat die persoon zegt.

En nogmaals, vragen naar een bord wat je waarschijnlijk over het hoofd hebt gezien en dan zo'n opmerking krijgen van iemand die betaald wordt om o.a. service te verlenen.......
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:08:

Ik sta als personeel heel erg mijn best te doen als een reiziger aan mij vraagt vanwaar zijn trein vertrekt

Serieus, vind je dat heel erg je best doen? Volgens mij is dat nou gewoon precies jouw werk.

En ik wil niet weten wat jij doet als je wat minder je best staat te doen....
Ik reageer altijd met een lach en een knipoog, ik geloof namelijk nog steeds in mijn vak en mijn werk, zelfs nadat ik voor de tiende x die dag uitgemaakt ben voor een ***.Eenieder die mij kent weet dat ik servicegericht ben ik hart en nieren.

Ik wilde alleen maar een discussie openen tov de misstanden, met een ongelukkig gekozen voorbeeld.

Ik wil liever niet hier vermelden hoe vaak per dag ik uitgemaakt wordt voor rotte vis.Tja, als je daar niet tegen kunt, moet je misschien niet kiezen voor een servicegerichte baan. Ik heb in het verleden veel klantcontact gehad (voor een op dat moment niet zo'n goed product) en ik ben ook voor alles en nog wat uitgemaakt. Ik vond dat ook niet altijd leuk, maar ik kan je verzekeren dat ik altijd fatsoenlijk ben gebleven. Dat hoorde nou eenmaal bij mijn baan.
quote:vivagirl schreef op 07 december 2010 @ 18:41:

[...]

Blijkbaar wel. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de opmerking die je naar de klant maakt. Dan kun je echt niet maken, vind ik.

Als je het niet weet, zoek het dan uit! En als dat je werk niet is, zoek dan uit wie zijn werk het wel is!

Dat is klanten service.

Helemaal mee eens.
Je kan excuses blijven geven, maar het is onzin dat mensen dan wel begrip tonen. Nogmaals: niet iedereen, maar ze blijven erbij - de hardcore azijnpissers.

Wat dacht je van deze:

Italiaanse zakenman komt te laat bij de gate en wordt geweigerd door zwangere grondcollega. Ze legt uit, biedt excuses, beleid, blabla... En wat zegt de passagier: I hope your baby dies.

Dat is het meest extreme dat ik van dichtbij heb zien gebeuren. Maar reken maar dat er heel veel van dergelijke galbakken rondlopen.
quote:vivagirl schreef op 07 december 2010 @ 18:41:

[...]

Dat is klanten service.Juistem!
quote:teleguppie schreef op 07 december 2010 @ 18:48:

Ik reageer altijd met een lach en een knipoog, ik geloof namelijk nog steeds in mijn vak en mijn werk, zelfs nadat ik voor de tiende x die dag uitgemaakt ben voor een ***.Eenieder die mij kent weet dat ik servicegericht ben ik hart en nieren.

Ik wilde alleen maar een discussie openen tov de misstanden, met een ongelukkig gekozen voorbeeld.Tsjah....ik denk dat je op dit moment een kuil voor jezelf gegraven hebt waar je niet meer uit gaat komen hier. Als je echt servicegericht zou zijn in hart en nieren, dan zou je never nooit niet zulke opmerkingen maken.
quote:Lizzl schreef op 07 december 2010 @ 18:50:

Je kan excuses blijven geven, maar het is onzin dat mensen dan wel begrip tonen. Nogmaals: niet iedereen, maar ze blijven erbij - de hardcore azijnpissers.

Wat dacht je van deze:

Italiaanse zakenman komt te laat bij de gate en wordt geweigerd door zwangere grondcollega. Ze legt uit, biedt excuses, beleid, blabla... En wat zegt de passagier: I hope your baby dies.

Dat is het meest extreme dat ik van dichtbij heb zien gebeuren. Maar reken maar dat er heel veel van dergelijke galbakken rondlopen.Ik vind het een walgelijke opmerking, maar waar ik - en meer mensen in dit topic - me tegen verzet is de gedachtegang dat het dan gerechtvaardigd is om andere klanten maar vast te benaderen alsof ze ook een galbak zijn. Ík ben geen galbak en ík wens dus ook niet zo behandeld te worden door een servicemedewerker.
Ik zag het net op televisie, sommige reizigers zijn ongelofelijk onbeschoft. Werkelijk niet te geloven. En toch zul je niet je geduld moeten verliezen, omdat er ook nog steeds reizigers zijn - en ik hoop de grote meerderheid - die gewoon aardig en beleefd en soms een beetje onbenullig is.

Met de NS is het hier de laatste tijd heel erg bar. Alle treinen hebben vertraging. De afgelopen maand heb ik nog niet één keer gereisd zonder vertraging. Het komt door nieuwe treinen op het traject en nu natuurlijk ook nog door sneeuw. De vertraging is niet erg, maar het feit dat er niks wordt omgeroepen, dat het volledig onduidelijk is wanneer er wel een trein gaat en van welk perron, hoe lang de vertraging nog duurt, dat maakt het erg frustrerend. Gelukkig heb ik een app op mijn iphone met treininformatie, daar heb ik echt wat aan. Want de omroepinfo en de informatie van het personeel is bar en boos.
Haha, ja....wat zouden we zijn zonder internet op ons mobieltje. Daar krijg je inderdaad de informatie vaak wel die je niet bij de medewerkers losgepeuterd krijgt.
quote:SeptemberGirl schreef op 07 december 2010 @ 18:37:

[...]

Ik denk dat je met dit voorbeeld precies aangeeft wat er mis is met NS. Iets te bijdehante personeel. Ik vind dat niet meer dan aso, dat je zo'n antwoord geeft: ''is het teveel moeite om naar boven te kijken?'' Hallo, jij werkt bij NS, jij wordt toch betaald om 'service' te verlenen? Nee, vertraging krijg je als reiziger, en een grote smoel toe. Was dan lekker cabaretier geworden als je heel de dag bijdehante opmerkingen wil maken.Ben ik het niet mee eens. Ik kan me heel goed voorstellen als je dag in dag uit dat soort vragen krijgt je service op een bepaald moment ophoudt. Ik heb overigens in 99% van de gevallen erg prettig en behulpzaam NS-personeel getroffen. En niet te vergetn: Als Schiphol in hoogtijdagen (zomer) heel erg veel mensen vervoerd staat het in de krant. NS en ProRail doen dit dagelijks, dus gaat er ook wel eens iets mis. (en nee, ik werk bij geen van beide)
Ik reis sinds november 1999 dagelijks met de trein. Vanaf die periode tm januari 2008 dagelijks van Deventer naar Arnhem en van daar naar Arnhem Zuid. Sinds februari 2008 tm heden van Deventer Colmschate naar Holten.

Over het stuk Deventer - Arnhem heb ik eigenlijk geen klachten. Ja, de trein mag daar wel eens langer zijn want, vooral in de winterperiode, is er gewoon te weinig plaats voor mensen. Dan sta je soms op elkaar gepakt.

Het stuk Deventer Colmschate - Holten ben ik minder tevreden over. De trein rijdt eigenlijk wel bijna altijd op tijd. Maar als de trein een keer vertraging heeft wordt er vrijwel nooit iets omgeroepen. De informatiepaal staat op het andere perron (dan moet je eerst het spoor overlopen en het andere perron oplopen) dus dat doe je ook niet snel want stel nou dat net in die tussentijd dat jij daarheen loopt de trein aankomt. Hetzelfde geldt voor station Holten. Daar wordt ook bijna nooit iets omgeroepen. Deventer Colmschate en Holten zijn kleine stations dus ook geen personeel aanwezig om iets aan te vragen.

De eerste keer dat mijn trein niet reed vanuit Holten (betekend een half uur wachten minstens op de volgende trein, als het buiten de spits is een uur) heb ik een aanvraag gedaan voor geld terug bij vertraging. Ik ontving toen een brief dat dit niet werd gedaan omdat de afstand te klein was/bedrag te laag. Kan de NS niet een soort "spaarpotje" maken? Waarbij je gewoon een verzoek voor geld terug bij vertraging in kan dienen maar dat het dan bijv. pas bij 20 euro oid wordt uitgekeerd? Vertraging is vertraging en ik vind dat ik net zoveel recht op geld terug heb als iemand die bij wijze van spreken van Den Helder naar Maastricht gaat.
Ik reis dagelijks voor mijn werk met de Fyra, dat is de hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Amsterdam. Ik moet zeggen dat ik het een uitkomst vind. Ik ben nu binnen 50 minuten van huis op kantoor. Dat haal ik echt niet met auto.

Het is alleen wel jammer dat de Fyra regelmatig storingen heeft waardoor de trein vaak helemaal niet gaat. Dan is mijn reistijd vaak in een keer dubbel zo lang.

Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat de Fyra straks nog sneller zal gaan en dat je dan in 16 minuten van Rotterdam naar Schiphol kan reizen ( nu 26 ). Ik hoop alleen wel dat de betrouwbaarheid dan ook beter zal worden.
quote:VotesforLeo schreef op 07 december 2010 @ 18:56:

[...]

Ben ik het niet mee eens. Ik kan me heel goed voorstellen als je dag in dag uit dat soort vragen krijgt je service op een bepaald moment ophoudt. Ik heb overigens in 99% van de gevallen erg prettig en behulpzaam NS-personeel getroffen. En niet te vergetn: Als Schiphol in hoogtijdagen (zomer) heel erg veel mensen vervoerd staat het in de krant. NS en ProRail doen dit dagelijks, dus gaat er ook wel eens iets mis. (en nee, ik werk bij geen van beide)Waarom zou de service op moeten houden als je dat soort vragen vaak krijgen? Het is onderdeel van je werk....dat gaat niet opeens zomaar weg hoor omdat jij het niet meer zo leuk vindt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven