Rijles!!
maandag 30 maart 2009 om 21:24
Alle lessers verzamelen!
Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft
Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.
Arrg wat was dat een hel!
De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.
Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden
Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend
xx
Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft
Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.
Arrg wat was dat een hel!
De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.
Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden
Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend
xx
woensdag 15 december 2010 om 19:47
Ik neem scherpe bochten in de 2, en de niet zo scherpe meestal in de 3.
Vandaag even 'fijn' met zo'n laaghangende zon die zo lekker op de sneeuw reflecteert de snelweg op. Had het zweet op de kop staan want ik zag dus echt niks, alleen wat er direct voor me zat. Niet wat er achter me zat en ook niet hoe hard ik ging. Was er ook nog een stuk autoweg met wegwerkzaamheden. Ugh. Ik blijf dat invoegen eng vinden trouwens.
Ik heb trouwens nog steeds niet helemaal alleen gereden. Moet er een deze dagen ook nog maar es van komen.
Vandaag even 'fijn' met zo'n laaghangende zon die zo lekker op de sneeuw reflecteert de snelweg op. Had het zweet op de kop staan want ik zag dus echt niks, alleen wat er direct voor me zat. Niet wat er achter me zat en ook niet hoe hard ik ging. Was er ook nog een stuk autoweg met wegwerkzaamheden. Ugh. Ik blijf dat invoegen eng vinden trouwens.
Ik heb trouwens nog steeds niet helemaal alleen gereden. Moet er een deze dagen ook nog maar es van komen.
woensdag 15 december 2010 om 21:37
@ elastiekje Het heeft vaak niks te maken met de 'handigheid' van de leerling. Dus jij bent vast niet onhandiger als de rest... je instructeur heeft gewoon een andere opbouw. Mijn leerlingen gaan gemiddeld tussen de 10e en 15e les de snelweg op, en ook zo'n beetje rond die lessen begin ik de bijzondere verrichtingen aan te leren. Ik laat ze liever eerst de auto en de kijktechniek goed onder controle krijgen zodat de ingewikkeldere zaken zoals parkeren/bochtjes achteruit/snelweg sneller op te pakken zijn. Zo vind ik dat het fijnst werken bij mijn leerlingen. Iedere instructeur zo dus zijn/haar manier.... Don't worry !!
donderdag 16 december 2010 om 09:16
donderdag 16 december 2010 om 11:11
Hoi allemaal!
Kom net van mijn 9e rijles en alles ging eigenlijk wel goed op 1 foutje na. Ik heb de laatste tijd last van mijn pols en hand met schakelen (voel dan een spiertje tussen m duim en wijsvinger, mss iets verrekt?) en toen zette ik em per ongeluk in zn 1 ipv 3, want ik voelde ook niet echt tegendruk omdat ik dacht dat het de spierpijn in mn hand was. Toen klapte ik bijna een beetje tegen het stuur aan, maar gelukkig verder niks aan de hand .
Verder nog wat drempels gedaan, bochtjes, veel stoplichten en dat ging allemaal wel prima, kijken gaat ook steeds makkelijker, ook al moet ik dan nog wel opletten dat ik niet meestuur met het kijken. Ook weer een stopopdrachtje gedaan en geparkeerd. Wel tussen 2 auto's maar ik had veel ruimte dus dat was niet zo moeilijk.
Morgen de 10e les en dan ga ik de bijzondere verrichting 'achteruit rijden in een rechte lijn' doen. Ben benieuwd, vorige keer voelde ik me nog wat onwennig bij het achteruit rijden.
Hoe gaat het bij jullie? Gelukkig geen sneeuw vandaag!
Kom net van mijn 9e rijles en alles ging eigenlijk wel goed op 1 foutje na. Ik heb de laatste tijd last van mijn pols en hand met schakelen (voel dan een spiertje tussen m duim en wijsvinger, mss iets verrekt?) en toen zette ik em per ongeluk in zn 1 ipv 3, want ik voelde ook niet echt tegendruk omdat ik dacht dat het de spierpijn in mn hand was. Toen klapte ik bijna een beetje tegen het stuur aan, maar gelukkig verder niks aan de hand .
Verder nog wat drempels gedaan, bochtjes, veel stoplichten en dat ging allemaal wel prima, kijken gaat ook steeds makkelijker, ook al moet ik dan nog wel opletten dat ik niet meestuur met het kijken. Ook weer een stopopdrachtje gedaan en geparkeerd. Wel tussen 2 auto's maar ik had veel ruimte dus dat was niet zo moeilijk.
Morgen de 10e les en dan ga ik de bijzondere verrichting 'achteruit rijden in een rechte lijn' doen. Ben benieuwd, vorige keer voelde ik me nog wat onwennig bij het achteruit rijden.
Hoe gaat het bij jullie? Gelukkig geen sneeuw vandaag!
vrijdag 17 december 2010 om 12:39
Hoooi
Hier is de les gecancelled, teveel sneeuw etc. Ehm de stopopdracht is volgens mij dat de instructeur aanwijst waar je precies achter moet stoppen, dat je dan zo netjes mogelijk uitkomt achter het object en dat de afstand met de stoeprand goed is enzo bijvoorbeeld.
Op naar volgende week dan maar
Hier is de les gecancelled, teveel sneeuw etc. Ehm de stopopdracht is volgens mij dat de instructeur aanwijst waar je precies achter moet stoppen, dat je dan zo netjes mogelijk uitkomt achter het object en dat de afstand met de stoeprand goed is enzo bijvoorbeeld.
Op naar volgende week dan maar
vrijdag 17 december 2010 om 21:44
Stopopdracht: wat Elastiekje zeg. Maar vergeet niet dat dit er ook bij hoort: nadat je de auto stil hebt gezet, zet je em weer in de 1, kijk je in je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder, geef je richting aan als het veilig is, rij je verder.
Ik snap het nut er niet zo van, persoonlijk... maar het werd wel op mijn examen gevraagd.
p.s. Ik realiseer me echt hoeveel geluk ik heb gehad dat mijn examen net voordat het echt begon te sneeuwen viel. Veel examens worden afgelast hier. Ik vond het vandaag trouwens echt niet normaal; nergens was gestrooid. Zelfs niet in de stad.
Ik snap het nut er niet zo van, persoonlijk... maar het werd wel op mijn examen gevraagd.
p.s. Ik realiseer me echt hoeveel geluk ik heb gehad dat mijn examen net voordat het echt begon te sneeuwen viel. Veel examens worden afgelast hier. Ik vond het vandaag trouwens echt niet normaal; nergens was gestrooid. Zelfs niet in de stad.
vrijdag 17 december 2010 om 21:45
stopopdracht is het stoppen achter een andere auto. Zo dicht mogelijk erachter, maar wel nog zodat je nog 'normaal' weg kan rijden. Je moet zelf kiezen waar je dat gaat doen... Dus de instructeur geeft je een stopopdracht, en dan moet je zelf kijken waar je die opdracht uit gaat voeren. Mag links EN rechts, maar links is onhandig/onveilig wegens het uitzicht bij het wegrijden. Als je gestopt bent (na kijken en richting aangeven) kijk je weer om je heen, richting aan en dan weer wegrijden. Dus niet blijven staan....
Ik zeg altijd: stop en rot op
Bedoeling van die opdracht is dat je leert inschatten hoe dicht je je auto bij een andere auto neer kunt zetten, en je leert het wegrijden vanuit stilstand en meteen sturen.
Ik zeg altijd: stop en rot op
Bedoeling van die opdracht is dat je leert inschatten hoe dicht je je auto bij een andere auto neer kunt zetten, en je leert het wegrijden vanuit stilstand en meteen sturen.
vrijdag 17 december 2010 om 21:51
Het nut van de stopopdracht is toch ook dat je leert multitasken? Dat je op de weg kan letten, maar ook een plekje kan zoeken en dat veilig kan doen. Dat je bijvoorbeeld niet opeens op de rem staat omdat je zo bezig bent met het plekje en dat je goed kijkt voordat je gaat stoppen ipv zomaar erin sturen.
Ging hier nog iemand de weg op vandaag? Ik moest werken en stond gigantisch in de file!
Nou, succes met de lessen nog!
Ging hier nog iemand de weg op vandaag? Ik moest werken en stond gigantisch in de file!
Nou, succes met de lessen nog!
zaterdag 18 december 2010 om 06:21
Gezellig druk hier
Mijn laatste les was afgelopen woensdag. Af en toe helemaal niks gezien en soms sterretjes...was met die laagstaande zon, lastig hoor.
Bochtje achteruit ging wel aardig, recht achteruit rijden ook, fileparkeren weer pas in de tweede poging.
Verder gaat het rijden wel goed.
Vandaag weer een les, maar weet nog niet of ie doorgaat, de wegen zijn hier spekglad.
Stopopdracht een keer gedaan terwijl ik niet door had dat het een stopopdracht was. De instructeur zei dat ik de auto maar even netjes achter die ene moest zetten. Dus ik er keurig netjes pal achter, maar dat is dus niet de bedoeling...je moet er weer uit kunnen zonder eerst achteruit te moeten.
Mijn laatste les was afgelopen woensdag. Af en toe helemaal niks gezien en soms sterretjes...was met die laagstaande zon, lastig hoor.
Bochtje achteruit ging wel aardig, recht achteruit rijden ook, fileparkeren weer pas in de tweede poging.
Verder gaat het rijden wel goed.
Vandaag weer een les, maar weet nog niet of ie doorgaat, de wegen zijn hier spekglad.
Stopopdracht een keer gedaan terwijl ik niet door had dat het een stopopdracht was. De instructeur zei dat ik de auto maar even netjes achter die ene moest zetten. Dus ik er keurig netjes pal achter, maar dat is dus niet de bedoeling...je moet er weer uit kunnen zonder eerst achteruit te moeten.
Shit happens
zaterdag 18 december 2010 om 10:14
zaterdag 18 december 2010 om 10:22
maandag 20 december 2010 om 12:07
@ Urala
Ik heb normaal gesproken ook gewoon les, maar omdat we bezig wilden met bijzondere verrichtingen, is het niet zo handig dat je dat als eerst leert in ijzel en met een dikke laag sneeuw haha (vriend heeft al 8 jaar rijbewijs en knalde met parkeren zo met wiel en al tegen de stoep door het glijden bijv haha, dus vandaar denk ik)
Vanmiddag om 4 uur mn 10e rijles. Ben benieuwd hoe het gaat
Ik heb normaal gesproken ook gewoon les, maar omdat we bezig wilden met bijzondere verrichtingen, is het niet zo handig dat je dat als eerst leert in ijzel en met een dikke laag sneeuw haha (vriend heeft al 8 jaar rijbewijs en knalde met parkeren zo met wiel en al tegen de stoep door het glijden bijv haha, dus vandaar denk ik)
Vanmiddag om 4 uur mn 10e rijles. Ben benieuwd hoe het gaat