Reizen met het OV

18-12-2010 15:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al een aantal jaar niet meer in Nederland, maar als het weer nog enigszins meezit en mijn vlucht niet geannuleerd wordt, vlieg ik straks terug. Ik kom dan morgenmiddag aan.

Als het een beetje kan, zou ik maandagmorgen graag naar een afspraak gaan in het midden van het land. Ik ben dan afhankelijk van het OV. In dit geval: bus-trein-bus. Als het met het weer niet lukt, houdt het op. Maar als het wel lukt, hoe gaat dat dan? Ik vertrek voordat er winkels open zijn. En ik geloof dat strippenkaarten niet meer gebruikt worden? Kan ik in de bus nog contant betalen of is dat geen optie? Of ligt het aan het traject? Heb ik echt een chipkaart nodig? En zou ik die eventueel op Schiphol kunnen kopen?

Op de OV-chipkaartsite staat dat hij alle vervoersbewijzen gáát vervangen, maar ik kon niet vinden of hij dat op dit moment ook al doet. (Of ik kan niet goed zoeken, dat kan ook.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
je kan in bussen nog contact betalen. De trein gebruikt ook nog gewoon een treinkaartje die je bij de automaten op de stations kan kopen.
Kunnen de mensen waar je logeert en op bezoek gaat je niet brengen/halen? Al is 't maar naar de trein, zodat je de bus al kunt overslaan.
Ja hoor je kan nog contant betalen.

2 euro in de bus of 4 euro voor een dagkaartje.

Ook kan je een trienkaartje kopen bij het loket op Schiphol.
Hangt er helemaan vanaf waar vandaan je reist. Idd wordt o.a. in Rotterdam de strippenkaart niet meer gebruikt, maar buiten de grote steden vaak nog wel. Las toevallig vandaag in de krant dat hier in de regio de strippenkaarten per feb. 2011 niet meer gebruikt mogen worden.
Alleen bussen/trams in rotterdam MOET je met ov chipkaart betalen. De rest van Nederland kan nog gewoon met strippenkaart. Soms kan dit in de tram, soms moet je dit buiten bij een paaltje doen. Je kan ook nog altijd contant betalen bij de conducteur, sommige trams hebben ook een kaartautomaat.

Treinen werken idd nog gewoon ook met kaartautomaten.

Ik denk wel dat je die ovchip kaart bij de ns op schiphol kan kopen.
Daffodil: ik ben een paar weken geleden even naar NL geweest en heb ook van bus en trein (en tram) gebruik gemaakt.

Treinkaartjes kan je gewoon kopen (als de automaat je bankpasje accepteert!), in de regio Utrecht kan je nog met een strippenkaart reizen met de bus, in Den Haag kan je ook in de tram (en bus) nog met een strippenkaart reizen maar in Amsterdam niet meer in de tram (je kan wel in de tram een chipkaart kopen die een half uur of een uur ofzo geldig is).
Snjókorn falla, á allt og alla
Heel fijn! Dan kan ik op Schiphol morgen gewoon even een strippenkaart kopen (zit inderdaad niet in omgeving Rotterdam). Had er even niet bij stilgestaan dat ik niet nog een dag had in Nederland om dat uit te zoeken.

Helemaal brengen gaat hem niet worden - dat is anderhalf uur rijden en ze moeten werken maandag. Naar het treinstation misschien, maar dat heb ik nog niet kunnen vragen.
quote:snjokorn schreef op 18 december 2010 @ 15:40:

Treinkaartjes kan je gewoon kopen (als de automaat je bankpasje accepteert!), in de regio Utrecht kan je nog met een strippenkaart reizen met de bus, in Den Haag kan je ook in de tram (en bus) nog met een strippenkaart reizen maar in Amsterdam niet meer in de tram (je kan wel in de tram een chipkaart kopen die een half uur of een uur ofzo geldig is).Heb gelukkig nog een Nederlands bankpasje. Maar goed dat je het zegt. Ga zo even m'n pincode opzoeken.
Als je op Schiphol aankomt kun je bij de automaten in de hal een ov-chipkaart kopen en daar gelijk tegoed opzetten.

Het is een anonieme ov-chip. In zuid-holland gaat de strippenkaart er helemaal uit,als eerste provincie dus het lijkt me handig dat je daar mee reist,hoef je later niet ook nog eens te wennen aan de ov-chip.Het is makkelijk hoor(zelfs ik kan het ) Je zorgt voor genoeg tegoed,checkt in(houdt het kaartje tegen het apparaat) en checkt(indem ) uit als je uitstapt.Niet vergeten!! Kost je een paar euro nl(ik dacht 4) als je het vergeet.

Je kunt met bus,trein en metro en je kan ook contant opladen,hoeft niet met pin,kan wel

Succes
Ik kan niet quoten want 'ben mobiel' maar op Schiphol kun je geen strippenkaart meer kopen. Je moet dus sowieso een ov chipkaart hebben. Tenzij je een los kaartje koopt bij de buschauffeur/NS automaat. Succes!
Ik blijf maar twee weken, dus dat is verder het probleem niet. Helemaal geen strippenkaarten op Schiphol? Doet de OV-chipkaart het ook in de bussen in de kleinere plaatsen?
Ja hoor,die doet het ook in bussen in kleinere plaatsten

Ik zal even opzoeken wanneer de strippenkaart eruit gaat.
Vanaf 3 Februari dus het kán wel.Je kunt ze bij Ako kopen,ik geloof niet bij het ns-loket.
Maar je kan toch bij de bruna en albert heijn ook strippenkaarten kopen. Zitten die niet op schiphol?
Nee,Schiphol is Ako only Er zit een AH-express en J&J maar ik denk niet dat zij ze hebben.Ako zit naast het loket zowat dus dat moet wel lukken denk ik.
Ja, bij Bruna en AH kun je een strippenkaart kopen maar niet in de filialen op Schiphol. Omdat in de regio A'dam de strippenkaart niet meer gebruikt wordt...
Te ongeduldig...dubbel.
Ohja,dat kan ook,de laatste keer dat ik een strippenkaart kocht kon ik er nog mee reizen,dat kan nu niet meer daar.
quote:luni schreef op 18 december 2010 @ 16:01:

Ik zal even opzoeken wanneer de strippenkaart eruit gaat.Ik denk ik vraag het maar. Ze lopen daar wel vaker achter. En er rijdt maar één route (naar de dichtstbijzijnde stad).
quote:luni schreef op 18 december 2010 @ 16:01:

Ik zal even opzoeken wanneer de strippenkaart eruit gaat.

Hier in het hoge noorden niet. Niet in de kleinere plaatsen; niet in de grote steden.
Ja, de laatste keer dat ik in Amsterdam was, kon ik ook nog met de strippenkaart reizen. Nou ja, dan dus een anonieme chipkaart. Die kan ik dus op Schiphol opladen? En verder op elk treinstation?
quote:littlemissvixen schreef op 18 december 2010 @ 16:12:

Hier in het hoge noorden niet. Niet in de kleinere plaatsen; niet in de grote steden.Ah. Ik was er al bang voor. Ik zit in het diepe (nou ja, relatief gezien) zuiden.
OV chipkaart kun je oa opladen bij de NS automaten. Dus inderdaad op elk station en ook op Schiphol.
En hier kun je ook in de bus opladen,hoe dat in het hoge Noorden en diepe Zuiden zit weet ik niet Hier in het randstedelijk moeras kan het

Maar als je in 1x genoeg saldo erop zet ben je toch klaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven