Met de auto met dit weer

20-12-2010 16:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
A.s. woensdag heb ik een vrij belangrijke afspraak. Dit een uur of 6 rijden, heen en terug. Zit erg te twijfelen om het af te zeggen. Veel mensen zeggen dat het op de snelweg goed te rijden is, maar ik lees toch andere berichten. Wie zit er veel op de weg nu, en heeft er een beetje verstand van? We hebben geen winterbanden.
Als je het af kán zeggen, zou ik het afzeggen. Ik heb vandaag een stuk gereden en moet helaas morgen en woensdag weer, maar als het even kon, zou ik ook niet gaan. Ik vond het best heftig op de weg vandaag. Vooral vanmiddag, glad, lage zon...
quote:SeptemberGirl schreef op 20 december 2010 @ 16:52:

[...]

Ik vind die overgang altijd zo mooi, van NL naar België:

*lekker rustig rijden tralala*

Welkom in België!

*kedoeng kedang door-elkaar-geschud-worden*

Dan weet je dat de vakantie is begonnen!Zo waar!
Zo'n eind zou ik niet gaan. Alleen al omdat je er veel langer over doet als normaal. Daar zou ik geen trek in hebben. Dus als het kan zou ik die afspraak even verzetten.
Als het niet moet dan afzeggen!

Zelf heb ik vaak zat gereden met dit weer, ben niet bang aangelegd maar ga het echt niet opzoeken!
Ik ben ook gegaan vandaag, maar ik vind dan ook dat ik m'n werk niet kan afzeggen (thuiszorg).

Als het kan, afzeggen. De weg is echt best heftig en ik heb vrijdag al een schuiver gemaakt die echt niet leuk was.
Waar moet je precies heen, welke plaats/omgeving? Mijn vader werkt in Belgie, volgens hem is het op de snelwegen prima te doen daar.
.
Als je de E17 neemt is dat goed te doen, zou wel overdag rijden niet in het donker, maar dat sowieso met dit weer. Hou ook rekening met file op de antwerpse ring. Mijn vader werkt richting Gent in de buurt van Lokeren, rijdt daar dagelijks. Maar blijft oppassen, neem je gezonde boerenverstand mee en dan lukt dat wel hoor.
quote:Soley schreef op 20 december 2010 @ 17:24:

Als je de E17 neemt is dat goed te doen, zou wel overdag rijden niet in het donker, maar dat sowieso met dit weer. Hou ook rekening met file op de antwerpse ring. Mijn vader werkt richting Gent in de buurt van Lokeren, rijdt daar dagelijks. Maar blijft oppassen, neem je gezonde boerenverstand mee en dan lukt dat wel hoor.

Dank je.

We rijden sowieso overdag, tenminste, heen wel, terug wel in het donker.

Ik wacht het sowieso af tot woensdag. Als het weer gaat sneeuwen etc. dan verzet de afspraak.
Wij wonen in gent en vriend moet 's ochtends de andere kant uit (ergens tussen Gent en Antwerpen op de E17 zeg maar). Deze ochtend is hij om 0700u vertrokken en was hij pas om 10.30 ter plaatse...

Naar het schijnt was de E17 één grote ijsbaan. Momenteel is het hier al de hele dag droog en zonnig, maar ze voorspellen voor vanavond sneeuw die vannacht overgaat in regen. Morgen overdag zou het droger worden maar tegen de avond zou het terug gigantisch gaan regenen waardoor de wegen spiegelglad zullen zijn.

Als je de afspraak kan afzeggen zou ik dit doen, en anders heel erg voorzichtig zijn!!!
quote:Koekiemunster schreef op 20 december 2010 @ 17:28:

Wij wonen in gent en vriend moet 's ochtends de andere kant uit (ergens tussen Gent en Antwerpen op de E17 zeg maar). Deze ochtend is hij om 0700u vertrokken en was hij pas om 10.30 ter plaatse...

Naar het schijnt was de E17 één grote ijsbaan. Momenteel is het hier al de hele dag droog en zonnig, maar ze voorspellen voor vanavond sneeuw die vannacht overgaat in regen. Morgen overdag zou het droger worden maar tegen de avond zou het terug gigantisch gaan regenen waardoor de wegen spiegelglad zullen zijn.

Als je de afspraak kan afzeggen zou ik dit doen, en anders heel erg voorzichtig zijn!!!Dat klinkt niet best .
Wat gek, koekiemunster, de andere kant op was het goed te doen volgens mijn vader. Niet zo snel als anders natuurlijk, maar hij had het vele malen erger verwacht. Schijnt dat het ergste deel is om de stad in of uit te komen?

to: is het geen idee om als jullie gaan om in gent een hotelletje te nemen en de volgende dag terug te rijden? in het donker zijn belgische snelwegen al helemaal geen pretje...
Als het kan, zou ik de afspraak verplaatsen. Zojuist nog op de A4 tussen A'dam en Den Haag gereden, vanmorgen was al redelijk goed, maar zojuist was heel goed te doen. De weg was praktisch schoon, geldt terecht ook geen 50km. Echter vanaf de snelwegen op de N-wegen terecht gekomen. Gelijk al een heel stuk minder. Heel klein bandenspoor schoongereden, maar overal platgereden sneeuw (glad) en ijs. Hier kon ik al max 50/60 rijden, en toen ik achter een kleine auto met kleine (zomer?) banden kwam, ging de snelheid terug naar 30. Als je van de N-wegen afgaat, is het dramatisch slecht, omgeving Lisse/Nieuw Vennep. Overal spekglad, laag platgereden sneeuw met ijs als bovenlaag. Overal zag je auto's schuiven en glijden inclusief 3 behoorlijke blikschade incidenten op ca 5 km, en dit met een snelheid van 20 (stationair in z'n 2 maximaal).

Mijn snelheden zijn aangepast op het overige verkeer. Zelf heb ik gelukkig een 4x4 met winterbanden, maar toch vond ik het helemaal niet fijn glijden buiten de snel- en n-wegen om. En deze laag smelt niet weg in een uurtje.....
Ik vind die overgang altijd zo mooi, van NL naar België:

*lekker rustig rijden tralala*

Welkom in België!

*kedoeng kedang door-elkaar-geschud-worden*

Dan weet je dat de vakantie is begonnen![/quote]

Agree!

Maar ik zou niet zo'n heel end gaan rijden als het niet nodig is.

Ik en mijn vriend rijden nu ook naar ons werk en weer terug maar dat is eigenlijk meer omdat het moet. Kleine stukjes zou ik doen maar zo'n end zou ik nu even laten!
quote:Soley schreef op 20 december 2010 @ 17:32:

Wat gek, koekiemunster, de andere kant op was het goed te doen volgens mijn vader. Niet zo snel als anders natuurlijk, maar hij had het vele malen erger verwacht. Schijnt dat het ergste deel is om de stad in of uit te komen?

to: is het geen idee om als jullie gaan om in gent een hotelletje te nemen en de volgende dag terug te rijden? in het donker zijn belgische snelwegen al helemaal geen pretje...

Misschien omdat er richting Antwerpen veel meer verkeer is dan richting Gent en dus ook veel meer kans op ongelukken en vertragingen. In elk geval ben ik blij dat je vader zei dat het goed meeviel, dan ben ik er gerust in dat mijn vriend op een normale manier thuis kan raken :-)

edit: Volgens vriend was het het moeilijkste om de E17 op te raken inderdaad. Hij heeft bijna een uur stilgestaan voor hij uiteindelijk op de snelweg zelf raakte.
anoniem_113490 wijzigde dit bericht op 20-12-2010 17:42
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Ik zou van sassenheim naar hillegom gaan vanmiddag voor paardrijles van dochter maar ben bij de 2e rotonde rechtsom keer gegaan, ik voelde de auto alle kanten opglijden. Ik zou niet gaan.
Ik vind het op de fiets al kud dus als het niet noodzakelijk is om de afspraak woensdag te hebben, zou ik lekker gaan sleeën en sneeuwballen gooien, ipv autorijden.
anoniem_52265 wijzigde dit bericht op 20-12-2010 17:46
Reden: Jemig, wat een berg komma's!
% gewijzigd
Lastig he.

Ik zou morgen met mijn moeder een dagje uit gaan, naar de Veluwse Bron (sauna). Is voor ons ongeveer 150 km rijden. We hebben een arrangement, totale kosten ongeveer 250 euro. Ik moet het sowieso betalen, gratis annuleren kennen ze daar niet, tenzij heel lang van te voren. OV is geen optie, want dat komt daar niet (en hier ook nauwelijks trouwens). Ik baal er wel van, durf eigenlijk niet goed te gaan, maar dan gooi ik zomaar een groot bedrag overboord en dat is ook zonde. Plus dat ik nu kan (ivm opvang voor de kinderen) en dat gaat me hierna heel lang niet meer lukken.

Mijn moeder zit het trouwens wel zitten, dus ik denk dat we toch maar gaan, hoewel ik wel aan een ontspanningsmassage toe zal zijn tegen dat we er zijn, vrees ik.
..
Ik zou absoluut niet gaan, zeker niet zo'n afstand.

Mijn auto is tijdelijk uitgeleend (geen werk dus ook geen woon-werkverkeer) en die zou ik vandaag of morgen ophalen. Nou, mijn lief houdt de auto nog maar even. Hier (hartje Randstad) is me de parkeerplaats al te glad evenals de ijsbaanstraten als je parkeerplaats af wilt.

Mijn ouders wonen 160 km bij mij vandaan, grote kans dat ik daar ook niet kom de komende week.
Jeetje Reizigster.... zien ze zelfs dit weer niet als overmacht/reden tot annulering? Slechte service vind ik persoonlijk.

Ik hoop voor je dat het een beetje meevalt met rijden en jij en je moeder toch een fijne dag incl. goede reis hebben!
Maar dan woon je niet in NL, Sunny?

600 km is voor een enkele reis wel erg hoog begroot.

Groningen - Gent is bijv. 363 km voor een enkele reis.
.
Ik ben echt een angsthaas met dit weer in de auto.

Maar zal toch moeten werken...

En fietsen durf ik al helemaal niet!
TO, kun je niet de dag van te voren al die kant op gaan en dan een hotel nemen.
Tips voor onderweg (volkskrant van vandaag):

AMSTERDAM - Je zit doodgemoedereerd in de auto, geniet van het prachtige winterse landschap om je heen, en merkt dan plots dat het wegdek onder je een ijsbaan is. Wat doe je?

'Als je de ruimte hebt: meteen vaart minderen. Gas loslaten, rustig terugschakelen', zegt Jesper Korringa van het Verkeersopleidingscentrum Friesland.

Niet schrikken van abs

Als je maar beperkte ruimte tot je voorganger hebt: gas los en rustig remmen. En niet schrikken van je antiblokkeersysteem (abs).' Het abs voorkomt dat banden blokkeren wanneer de bestuurder plots krachtig remt, waardoor de auto bestuurbaar blijft. 'Sommige mensen voelen dat het rempedaal begint te trillen als ze het indrukken, schrikken daarvan, en laten dan de rem weer los. Maar dat trillen betekent alleen maar dat de abs z'n werk doet.'

Snelheid aanpassen

De meest gemaakte fout volgens Korringa is dat autobestuurders hun snelheid en hun afstand tot hun voorgangers niet aanpassen bij slecht weer of gladde wegen. 'Het maakt nogal verschil of je 30 of 50 kilometer per uur rijdt op ijs.'

Hogere versnelling

Een andere vergissing is in een te lage versnelling rijden: 'Je kunt beter in een hogere versnelling gaan rijden, zodat het toerental lager is en er een gelijkmatiger kracht op de wielen komt. Ook als je stil staat en niet wegkomt: zet 'm in de tweede versnelling en probeer gedoseerd weg te rijden.'

En als ineens alles en iedereen voor je op de rem trapt, en je geen kant meer op kan? 'Rem door de vloer heen trappen, en proberen er omheen te sturen, bij voorkeur richting berm. Mocht je in een slip raken en je achterwielen voelen wegglijden: blijf sturen naar waar je naartoe wilt, dat is het belangrijkst.'

dus...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven