Super lekkere stoofpeertjes?

20-12-2010 14:51 17 berichten
Ben voor de kerst op zoek naar hét recept voor stoofpeertjes. Ik heb ze toevallig nooit eerder gemaakt en kan wel online een receptje zoeken, maar dan is het nog maar afwachten hoe ze smaken. Dus heb je een fantastisch recept, laat het me weten!
Alle reacties Link kopieren
Stoofpeertjes topic van Poezewoes is een aanrader.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Rode wijn, vanillestokje, kaneelstokje, suiker en kruidnagelen. Zo doe ik het meestal. En dan laten koken tot ze dieprood zijn. De saus aanmaken met wat maizena en klaar zijn je peertjes.

Heerlijk!

(Maar iedereen heeft hier ongetwijfeld een eigen, ander recept voor. Net als bij sudderlapjes!)
Ik doe ze altijd in water met een flinke (echt flike) scheut rode port met kaneelstokjes. Worden ze heerlijk zoet van mmm. Niet doorsnijden maar alleen schillen en dan heel koken. Staat ook erg mooi op tafel.
Ik voeg er altijd een paar citroenschilletjes aan toe (naast heel veel wijn, suiker en kaneelstokjes)
kaneelstokje, speculaaskruiden, suiker (niet te veel) kruidnageltje en rode port
de port en de suiker pas het laatste half uur toevoegen.

Beetje sinasappelrasp erin is ook lekker
Zelf nog nooit gemaakt dus ik lees mee

Bij ons bij de supermarkt verkopen ze speciale stoofperen suiker... deze is roze (zal wel veel kleurstof in zitten) en kleurt je peertjes dus rood, ook wanneer je geen wijn/port gebruikt. Iemand hier ervaring mee??
Veel zoete rode wijn, beetje kaneel, beetje suiker en wat vanille ( suiker of echte). En dan heel, heel, heel lang laten stoven. Ze staan bij mij rustig een uurtje of 6, soms ook nog wel langer.
Bessensap, paar schepjes suiker en koken.

Ook lekker: sterke koffie zetten met suiker en daar de peertjes in koken. Meestal kook ik ze tot ze zacht zijn, ongeveer een half uur tot een uurtje. Even prikken om te zien hoe ver ze zijn.
Hoi,

Ik gebruik in plaats van suiker appeldiksap zonder suiker. Ongeveer 1 deel diksap, 1/2 deel water.

Kaneelstokjes en een stukje gember.

Voor de grote mensen een scheut port of rode wijn erdoor.

Succes!
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 december 2010 @ 14:52:

Stoofpeertjes topic van Poezewoes is een aanrader.

We willen natuurlijk wel graag een linkje naar dat topic MV!

*is ook dol op stoofperen*
Ik maak ze altijd zo:

1,5 kg Gieser Wildemann schillen (pokkewerk!) en halveren, klokhuizen eruit halen.

De peertjes in een pan met 1 liter rode wijn, en 1/2 liter rode roosvicee aangelengd met een heeeel klein beetje water. 3 kaneelstokjes erbij en lekker laten koken totdat ze mooi rood en gaar zijn (geloof dat dat ongeveer 1,5 á 2 uur duurt)

Ik (en mijn familie en vrienden) vinden ze zo heerlijk.

Eet smakelijk!
Ik heb vooral een simpel recept, maar zo godsgruwelijk lekker!

Zoveel Gieser Wildemann peertjes schillen, als je nodig denkt te hebben (heel laten en steeltje eraan laten zitten). Rechtop in een pannetje zetten. Fles (goedkope) Ruby Port erbij kieperen en of kaneelstokjes of kaneelpoeder (veul!!) erbij. Peertjes moeten helemaal onder staan, dus niet genoeg port? Water erbij. Op het zachtste vuurtje zetten en een uur of 4/5 langzaam en rustig laten stoven... En klaar is Hasse... (mijn moeder doet ongeveer 1/3 port en 2/3 water, maar die drinkt dan ook de rest van de port gewoon op, en ik hou niet zo van port....)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:_maris_ schreef op 20 december 2010 @ 16:28:

Ik maak ze altijd zo:

1,5 kg Gieser Wildemann schillen (pokkewerk!) en halveren, klokhuizen eruit halen.

De peertjes in een pan met 1 liter rode wijn, en 1/2 liter rode roosvicee aangelengd met een heeeel klein beetje water. 3 kaneelstokjes erbij en lekker laten koken totdat ze mooi rood en gaar zijn (geloof dat dat ongeveer 1,5 á 2 uur duurt)

Ik (en mijn familie en vrienden) vinden ze zo heerlijk.

Eet smakelijk!Niet koken, maar net tegen de kook aanhouden, dan blijven ze heel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Klinkt lekker! Ik wil ze ook gaan maken voor tweede kerstdag. Maar kan ik ze morgen al maken en (koel) bewaren of gaat dat niet?
Dan zou ik ze invriezen.

Het is mij teveel werk om dit voor mezelf te maken, ik koop ze soms kant-en-klaar in een pot en warm ze op. Maar dan zijn ze helaas lang niet zo lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven