Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Jeetje Wen, bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat goed zeg, daar heb ik zeker wat aan. Ik dacht al, hoe doen al die vrouwen dat dan, die zo lang borstvoeding geven. Want als je die adviezen volgt dan ben je toch zo van je borstvoeding af? Maar die adviezen kun je dus gewoon 'negeren' of iig zelf een beetje ombuigen. En ik vroeg me al af hoe ik het ontbijt nou moest inrichten in de toekomst, ik vind de ochtendvoeding in bed juist nog zo heerlijk, moet er (nog) niet aan denken dat ik moet gaan zitten tobben met pap-met-een-lepeltje (wat natuurlijk uuuuuuren duurt) in die toch al overvolle ochtenden waarbij alle tassen en lunchboxjes van iedereen moeten worden gevuld. Maar dat hoeft gelukkig (nog) niet. Goeie tip, eerst gewoon borstvoeding en daarna evt. nog een boterham (als ze zelf de hapjes kan pakken). Mijn zoon is al 6 maar die heb ik maar 10 wkn bv gegeven, en hij kreeg 's ochtends wel altijd een papfles. Maar nu wilde ik zo lang mogelijk bv geven, en dan gaat het wel een beetje anders allemaal.

www. borstvoeding. com ken ik al wel, maar ik had die site idd nog niet geraadpleegd over dit onderwerp, ga ik zeker doen.

Wat kolven op mijn werk betreft, ik denk dat mijn werkgever idd niet meewerkt aan verlenging van mijn kolfrecht, dus ik had al bedacht dat ik in zoverre ga afbouwen dat ik nog maar 1 x kolf op mijn werk, en dat is dan in mijn pauze.

Nogmaals bedankt!
(was benieuwd wat hier je vraag was Lusy)

Hier gaat het precies zo. Er is ook nog weinig schema in te ontdekken. Het enige wat altijd hetzelfde is, is dat ze 's avonds bij ons aan tafel zit en haar groente krijgt. Voor de rest verschilt het per dag. Soms eet ze dan ook bijna niks (en drinkt ze meer) en soms eet ze wel goed en merk ik dat ze minder behoefte heeft aan borstvoeding.

Ik geef ook geen pap, ben ik te lui voor. Vind de borst veel makkelijker en ga er vanuit dat ze daar alles uithaalt wat ze nodig heeft.

Het kolven vind ik wel lastig. Ik kolfde nu nog twee keer, maar wil na de vakantie één keer gaan kolven. Ik hoop dat mijn productie stabiel genoeg is om dat aan te kunnen.

Maar je zegt het zelf al, laat het idee van een schema los (al is dat soms moeilijk) en alles gaat veel relaxter.
hey Lusy fijn dat je die vraag stelt. Ik zit er nl ook enorm mee te klooien! En Wen, bedankt voor je antwoord!

En dan ben ik nog maar net begonnen, mijn dochter is 6,5 maand. Ik vind het al lastig om die ene fruithap in te lassen in het dagprogramma. Ja, als ik de hele dag alleen met haar thuis ben, gaat het prima, maar vaak heb je toch ook wel wat te doen. Plus idd dat elke dag anders is - kdv, thuis of weekend met papa er bij

Voorlopig vindt ze groente en fruit maar vies. A la rapley doet ze er niets mee, a la prutje begint ze al te kokken zodra ze een lepeltje ziet. Wel lastig, want hoe houdt je het dan leuk? Bl;ijkbaar is ze er toch nog niet echt aan toe. Ze heeft ook nog geen idee hoe ze iets moet doorslikken. Dus blijf ik lekker hardcore kolven op het werk. Gelukkig nu even vakantie.

Maar goed, wat ik wou zeggen: bedankt viva vrouwen. Ik heb zelf wel eens wat gevraagd maar vooral heel veel meegelezen en heel veel gehad aan de adviezen die hier gepost werden. Ik begon met borstvoeding geven met de instelling we zien wel of het lukt. Toen met het idee, nou in ieder geval tot ik weer moet werken. En nu zit ik al op 6,5 maand. Yes! En nu zien we wel. Eerst eens kijken wanneer ze een beetje gaat happen...
cight maak je niet druk om het nog niet willen eten.

mijn dochter begon pas met 8 maanden echt te eten, ik was eerder al wel begonnen met rapley, maar ze kreeg steeds obstipatie door de bijvoeding, dus steeds weer gestopt ....

het komt vanzelf ! en de borstvoeding word vanaf nu alleen maar makkelijker ... geen regeldagen meer enzo
Hoi Prof Fijn om te lezen dat het bij anderen ook nog niet helemaal gestructureerd verloopt En ja, gooi de schema's overboord was mijn motto tijdens de borstvoeding en dit past ook helemaal bij mij. Daarom was ik nu een beetje bang dat ik nu dan wel aan de schema's moest. Elke dag is anders, dagen dat ik thuis ben (maar wel zoonlief naar school moet brengen en ophalen, met baby dus), zwemles van zoon (baby ook mee), ergens tussen al dat gehaal en gebreng moet ze dus eten en ook nog slapen. De dagen dat ik werk + kdv zijn weer anders en dan heb je natuurlijk de weekenden, waarin we het heerlijk vinden wat langer te blijven liggen met zijn allen. Best lastig om met al die verschillende dagen, dezelfde schema's en tijden aan te moeten houden. Daar was ik dus al een poos mee opgehouden en ik ben blij te lezen dat ik dat nu niet alsnog ga 'moeten' en dat borstvoeding blijkbaar nog wel de hoofdmaaltijd mag zijn voorlopig.

Voor pap ben ik op zich niet te lui, maar 's ochtends voeren met een lepeltje daar heb ik echt geen tijd voor hoor! Nu krijgt ze in ons bed de borst en dan laat ik haar daarin liggen, waarna ik en zoonlief eruit gaan, douchen, aankleden, ontbijten, opmaken, tassen vullen en klaarzetten en als laatste pas de baby uit bed halen, wassen en aankleden en dan gaan we gelijk. Er komt natuurlijk een moment dat zij eerder mee gaat naar beneden maar dan zet ik 'r gewoon aan tafel met een boterham. 's Avonds zit ze er ook gezellig bij en sinds kort krijgt ze dan tegelijkertijd idd haar groentehapje (alles maak ik trouwens vers, super leuk om te doen en ze eet het echt goed dus ik heb veel eer van mijn werk .

Cight, ik vergeet die fruithap ook weleens, dan zijn we daar gewoon niet aan toe gekomen. Qua eten en doorslikken gaat het hier steeds beter trouwens, mijn dochter heeft daar ook wel een poos aan moeten wennen hoor. Ze zit nog steeds regelmatig te kokhalzen als het eten achterin haar keel zit, echt een eng gezicht. Maar ze werkt het dan altijd toch weer goed weg. Het heeft wel geholpen het eten de eerste tijd goed fijn te pureren. Ik begon vrij snel met stukjes, maar dat ging nog niet goed. Daarna heb ik het een aantal weken heel fijn gemaakt met de staafmixer, en nu dat eenmaal goed gaat, ben ik begonnen met prakken (fruithapje).

A la rapley heb ik nog niet echt geprobeerd, behalve met een tarwekoekje. Zo schattig om te zien dat ze zo'n stukje koek pakt met haar volle handje, dat dat stukje dan in haar handje zit en ze het niet meer in haar mond krijgt (en dan vaak haar duim in haar mond steekt haha). Ze moet de fijne motoriek nog iets beter onder de knie krijgen dat ze het met duim en wijsvinger kan pakken. Tot die tijd heeft rapley volgens mij niet zoveel zin. Ik doe het gewoon met een lepeltje hoor, voorlopig.
Tja ik had gewoon het idee dat ze het heel leuk en lekker zou vinden en met smaak zou gaan eten. Nou ha ha dus niet!!

Ik heb geen haast hoor en het moet leuk blijven. Als ze 18 is wil ze vast niet meer aan de borst
quote:proffille schreef op 20 december 2010 @ 09:02:

Het kolven vind ik wel lastig. Ik kolfde nu nog twee keer, maar wil na de vakantie één keer gaan kolven. Ik hoop dat mijn productie stabiel genoeg is om dat aan te kunnen.

Ik was ook al minder gaan kolven. En ja dat merk ik dus ook aan mijn productie, die is wel minder geworden. Maar ik ben inmiddels ook zover dat ik niet meer koste wat het kost bij ga zitten kolven als ik eens een dagje niet genoeg heb voor de volgende dag. Eerst haalde ik dat dan uit de vriezer voorraad, maar die is nu op. Op de dagen dat ik niet genoeg heb voor de volgende dag geef ik dan gewoon melkpoeder mee voor een voeding. Ook thuis heeft ze al eens een flesje Friso op. Voordat ze 6 maanden was wilde ik dat absoluut niet en heb ik er altijd alles aan gedaan om dat te voorkomen, en deed ik alles wat nodig was om mijn productie weer op te schroeven, maar zo fanatiek ben ik nu niet meer. Ik wil nog niet stoppen met borstvoeding, maar wel heel langzaam op de natuurlijke manier wat gaan minderen. Ook met dat kolfrecht van 9 maanden op mijn werk in het vizier. Dus ik kolf nu al minder vaak dan voorheen en mocht het nodig zijn hebben we de poedermelk in de aanslag (is nog bijna niet gebeurd overigens, maar iig voor de zekerheid). Maar nu zoek ik dus naar een balans waarin ik op een natuurlijke manier nog een poosje door kan voeden, naast de vastere voedingen die ze vanaf nu steeds meer gaat eten. En als ik het idee van 'een schema' los laat, doe ik het nu volgens mij zo slecht nog niet eens begrijp ik Ik zal het vanavond ook eens aan mijn man vertellen, want die vindt het maar rommelig hoe het eraan toe gaat, maar daar had ik dan niet echt een antwoord op tot nu toe.
Maarrrrr... om nu maar even meteen een praktijkvoorbeeld te geven van mijn vraag. Ik heb vanmorgen om 6.15 gevoed. Toen we thuiskwamen van zoonlief naar school lopen (heerlijk in de Tricoslen, want de wagen kreeg ik niet vooruit geduwd door de sneeuw) heb ik haar aan tafel gezet met een tarwekoekje (het was toen 9.30). Daarna nog een fruithap voor d'r gemaakt (hele banaan, halve appel en een mandarijn), die is helemaal opgegaan. Daarna ging ze naar bed. Nu is ze alweer wakker hoor ik via de babyfoon, dus ik haal haar er zo weer uit (ze slaapt vaak nog maar kort overdag helaas). Maargoed, wanneer kan ik nu weer borstvoeding geven? Mijn borsten moeten nu wel worden geleegd zeg maar, maar moet ik dan kolven en het haar later geven of kan ik haar aanleggen? Of is dat te kort op de fruithap? Dit zijn nou de dingen die ik lastig vind en die ik doorgaans op gevoel doe. Dus dan weer zus en dan weer zo. Ze vraagt eigenlijk nooit echt om voeding, dat ze erom huilt bedoel ik. Ze zal nog niet echt honger hebben nu neem ik aan? Of moet ik het dan gewoon proberen? Qua tijdstip zijn we eigenlijk zometeen alweer toe aan de 'lunch' natuurlijk. Ik zou zelf zeggen: kolven en het haar over een uurtje geven ofzo. Of gewoon nu aanleggen en kijken of ze wil? Met als risico dat ze niet alles drinkt, omdat ze niet zoveel honger heeft, en ik alsnog kan kolven omdat ze niet leeg zijn gedronken? Hmmm dit soort dingetjes vind ik dus lastig. Het komt allemaal wel goed, maar dit bedoel ik dus dat ik maar wat aanrommel.
Daar kom ik weer aan met dit keer 3 vraagjes:

Ten eerste gaat het met Kootje op zich hartstikke goed alleen heeft hij moeite met zijn ontlasting en ook last van krampjes. Eerst had hij vooral 's avonds last van krampjes maar nu begint het steeds vroeger. Als hij een kramp heeft gaat hij jammeren of kreunen of huilen en als de kramp over is, is hij weer even stil tot er weer een nieuwe komt. Hij heeft ook last van reflux dus hij krijgt Nutriton in de voeding. Vorige week heb ik dat een keer met wat minder geprobeerd maar dan spuugt hij alles er onder dus hij krijgt de volle dosis ( 2 schepjes op 100 ml). Gisteren had Ko ineens een enorm stinkende luier en vanmorgen weer. Echt niet normaal meer! Tot nu toe vond ik zijn ontlasting helemaal niet stinken maar dit was echt ongelofelijk! Komt dat omdat zijn darmen zich meer ontwikkelen? Hij is nu 6 1/2 week. De Nutriton krijgt hij al heel lang, al een week of 4.

En vraag 2: Ik kolf nu nog steeds en tot nu toe lukt het me niet om Ko aan de borst te krijgen. Ik heb helemaal genoeg van het kolven en wil de komende 2 weken gaan afbouwen. Ik heb de vriezer vol met melk en denk dat ik nog wel een maand voeding heb. Wat is nou het best? Volledig borstvoeding geven en het opmaken of 50/50 of misschien 70/30 met kunstvoeding? Dan krijgt hij langer een gedeelte van borstvoeding en krijgt hij ook langer de afweerstoffen die er in zitten maar dan wel in mindere hoeveelheden. Ik dacht er over om overdag borstvoeding te doen en 's nachts kunstvoeding maar ik weet niet of ik dan de goede eigenschappen van de borstvoeding teniet doe.

En hoe ontdooi je dat het best? In de koelkast weet ik maar ik heb 1 keer (uit nood) wat uit de vriezer gehaald en het duurt lang voordat het ontdooid is. Hoe doen anderen dat? Eerst in potjes of meteen in de fles (ik heb de Difrax flessen dus de klonten kunnen er zo in) en dan in de koelkast zetten? En kan ik ook als ik 1 voeding gegeven heb de volgende vast op het aanrecht zetten zodat het op kamertemperatuur komt? Dat doe ik nu namelijk wel en dan drinkt Kootje het gewoon zonder dat ik het verder op moet warmen. Maar kan dat wel met voeding die bevroren is geweest of bederft het dan?
Kaetje om je laatste vraag te beantwoorden, ik heb van die bewaarbekertjes van Avent waar ik de moedermelk in bewaar (dat VIA-systeem), ideaal. Eén zo'n bekertje is één voeding (160 tot 180cc) en die vroor ik in en ontdooide ik ook weer, alles in hetzelfde bekertje (geen ijsklontjes dus). Om te ontdooien zette ik de avond ervoor de benodigde bekertjes voeding voor de volgende in de koelkast en dan waren ze 's ochtends keurig ontdooid. Als je dat vergeten bent of snel iets wilt ontdooien, dan zette ik een bevroren voeding in een pannetje met kokend water (eigenlijk net zoals ik mijn melk altijd opwarm) maar dan duurt het idd wat langer ja. Een lange tijd op de aanrecht zetten zou ik niet doen, iig niet met melk die al bevroren is geweest. Verse melk kun je wel een poosje buiten de koelkast bewaren geloof ik.
Lusy, ik vries nu nog een halve liter per dag in dus dan heb ik wel heeeeel veel bekertjes nodig Daarom doe ik het in ijsklontzakjes. Of zijn dat een soort wegwerpbekertjes die niet duur zijn?

En opwarmen in kokend water mag toch sowieso niet? Ik dacht dat het alleen in handwarm water mocht?

En verse melk kan inderdaad best lang buiten de koelkast. 8 uur in elk geval wel.
Oh nou ik heb het altijd in een pannetje met kokend water opgewarmd, paar keer schudden, en dan was het met een paar minuutjes opgewarmd. In handwarm water duurt dat toch hartstikke lang? Afijn ik wist niet dat dat 'niet mocht', de melk gaat er toch ook niet van koken? Heb het van de kraamverzorgster geleerd, dit was volgens haar de manier om bv op te warmen. Dat het niet in de magnetron mocht wist ik wel maar dit hoor ik eigenlijk voor het eerst?

Die bekertjes zijn niet wegwerp. Ik had er 5 bij mijn handkolf (al kolf ik trouwens dubbelzijdig electrisch, maar die handkolf was extra voor noodgevallen) en daarna nog een doos met 10 bekers gekocht met deksels. Je kunt ze nog lang blijven hergebruiken, ook voedsel kun je erin invriezen. Ik vind het echt een ideaal systeem. Maar ik heb nooit meer dan 12 voedingen in de vriezer gehad eigenlijk.
quote:LusyB schreef op 20 december 2010 @ 11:22:

Maarrrrr... om nu maar even meteen een praktijkvoorbeeld te geven van mijn vraag. Ik heb vanmorgen om 6.15 gevoed. Toen we thuiskwamen van zoonlief naar school lopen (heerlijk in de Tricoslen, want de wagen kreeg ik niet vooruit geduwd door de sneeuw) heb ik haar aan tafel gezet met een tarwekoekje (het was toen 9.30). Daarna nog een fruithap voor d'r gemaakt (hele banaan, halve appel en een mandarijn), die is helemaal opgegaan. Daarna ging ze naar bed. Nu is ze alweer wakker hoor ik via de babyfoon, dus ik haal haar er zo weer uit (ze slaapt vaak nog maar kort overdag helaas). Maargoed, wanneer kan ik nu weer borstvoeding geven? Mijn borsten moeten nu wel worden geleegd zeg maar, maar moet ik dan kolven en het haar later geven of kan ik haar aanleggen? Of is dat te kort op de fruithap? Dit zijn nou de dingen die ik lastig vind en die ik doorgaans op gevoel doe. Dus dan weer zus en dan weer zo. Ze vraagt eigenlijk nooit echt om voeding, dat ze erom huilt bedoel ik. Ze zal nog niet echt honger hebben nu neem ik aan? Of moet ik het dan gewoon proberen? Qua tijdstip zijn we eigenlijk zometeen alweer toe aan de 'lunch' natuurlijk. Ik zou zelf zeggen: kolven en het haar over een uurtje geven ofzo. Of gewoon nu aanleggen en kijken of ze wil? Met als risico dat ze niet alles drinkt, omdat ze niet zoveel honger heeft, en ik alsnog kan kolven omdat ze niet leeg zijn gedronken? Hmmm dit soort dingetjes vind ik dus lastig. Het komt allemaal wel goed, maar dit bedoel ik dus dat ik maar wat aanrommel.Vervolg: om 11.30 heb ik haar uit bed gehaald en terwijl zij aan tafel zat, heb ik gekolfd. Ik had besloten dat we dan eerst boodschappen zouden doen en dat ze dan daarna (rond 13.00 uur als we weer thuiskwamen) de melk zou krijgen. Maar zoals gewoonlijk viel madame in slaap vlak voordat we thuis waren. En ze ligt nu nog steeds te tukken in de kinderwagen in de gang. Het is alweer 14.15 en nu heeft ze dus nog die melk niet gehad. ik ga haar zo wakker maken, want om 14.50 moeten we alweer naar school gaan lopen. Maar dit bedoel ik dus, er zit nu totaal geen regelmaat in wat we doen, het lijkt ook net alsof er nu teveel voedingen in een dag zitten. Borstvoeding op verzoek was simpel, gewoon om de zoveel uur aanleggen en klaar. Maar nu moet ik er weer helemaal bij nadenken. Dus nu een borstvoeding, haar tweede dus pas van vandaag. Dan rond een uur of 16.00 een tussendoortje (?) en rond 18.00 avondeten en dan om 20.00 weer borstvoeding. Da's dan pas de derde, is dat niet veel te weinig? Het was nog niet zo lang geleden dat ik wel 5 keer per dag voedde. Maar om haar nou wakker te maken (overdag) voor een voeding dat gaat tegen mijn natuur in, dat heb ik eigenlijk nooit gedaan (tenzij het niet anders kan en we weg moeten). Hmmmm.
Van mijn kraamverzorgster mocht het juist niet. Dit vond ik op borstvoeding.com:

verwarmen van moedermelk

opwarmmethode juist gebruik! voordeel nadeel

au bain Marie tot maximaal

35 °C verwarmen verwarming is geleidelijk

behoud beschermende stoffen

flessenwarmer tot maximaal

35 °C verwarmen

neem elke keer schoon water om besmetting te vermijden verwarming is geleidelijk

behoud beschermende stoffen

magnetron bij laagste vermogen

haal de speen van de fles

tussendoor altijd twee keer schudden geen tijdswinst

moet zeer zorgvuldig gebeuren

kans op ontstaan van hotspots en verlies beschermende stoffen of brandblaren bij baby

melk wordt bederfelijk

verwarmmethode is tegennatuurlijk

Verwarm kleine hoeveelheden en gooi teveel opgewarmde restanten melk weg

Let er op dat de moedermelk niet warmer wordt dan 35 °C, dus zorg ervoor dat het water au bain Marie of in de flessenwarmer niet warmer is dan 35 °C! Als het opwarmwater namelijk warmer is, wordt de moedermelk toch plaatselijk té heet

Flessenwarmers die lekker snel ('in minder dan twee minuten') de moedermelk in de fles op 35 °C brengen, deugen niet

Mmm, het is een beetje raar gekopieerd vanuit de tabel waar het in stond maar er staat dus dat het water waar je de melk in zet niet warmer mag zijn dan 35 graden.

Het opwarmen duurt inderdaad wel lang maar gelukkig wil mijn zoontje het ook al wel drinken als de ergste kou er af is. Het hoeft voor hem niet warm te zijn.
Oh, en ik vond trouwens hier ook het antwoord op 1 van mijn eigen vragen. Borstvoeding die bevroren is geweest mag je niet ongekoeld bewaren.
@LusyB: Misschien een stomme vraag, ik heb niet alles gelezen. Maar waarom zo op de klok kijken? Ik gaf mijn zoon gerust direct na een fruithapje borstvoeding, als hij dat wilde. Wat ik later deed was hem voeden voor en na zijn slaapje. Als ik dacht dat het tijd werd voor zijn dutje, deed ik hem eerst even voeden en zodra hij wakker werd weer. Toen hij 9-10 maanden was heb ik hem zo'n 6 voedingen per dag gegeven (hij sliep toen van 19.00 tot 7.00 uur door). Vanaf dat hij 14 maanden oud is krijgt hij 3 voedingen per dag. Maar als hij tussendoor aan m'n blouse trekt, geef ik hem gerust nog eens, ongeacht wat hij daarvoor gegeten heeft of wanneer hij voor het laatst borstvoeding op heeft.

Je schrijft dat je een schema onhandig vind. Waarom doe je het niet op gevoel/op geleide van je kindje?
Dubbel...
LusyB, hoe oud is je dochtertje? Ik zeg: je maakt het nodeloos ingewikkeld.

Om 6.15 heb je bv gegeven en om 9.30 was je weer thuis. Kwam er toen geen hongersignaal? Je hebt een fruithap ter grootte van ruim 2 stuks fruit gegeven. Dat vind ik veel! Waarom op dat moment niet gevoed en een klein hapje daarna gegeven? Nu heb je gekolfd terwijl je je baby bij de hand hebt.

Dennis is 7 maanden en hier gaat het als volgt. Hij heeft als ik thuis ben onbeperkt toegang tot de borst. Ik voed hem zodra ik denk dat hij honger heeft, maar ook vaak genoeg als ik niet weet waarom hij niet lekker speelt. Hij krijgt een stukje fruit als mini fruit eet dat ook geschikt is voor hem en hij op dat moment ook wakker is. Hij krijgt een broodkorstje tussen de middag als hij wakker is. 's Avonds krijgt hij groente en rijst/aardappel/pasta als wij iets eten dat geschikt is voor hem. Anders ook een broodkorst.
Als je zelf stuwing hebt, zou ik gewoon proberen te voeden en niet kolfen. Ze drinken dan gewoon zoveel als ze willen. In het begin (6 maanden) deed ik BV direct achter de fruithap aan.

Nu is het

8:30 BV

10:00 Pap

12:30 Brood met fruithap

16:00 Koekje oid en BV (vanaf volgende week KV, of ander drinken, maar dat moet mijnheer niet

18:00 Avond eten en yoghurt

19:00 BV
Bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen maak ik het mezelf inderdaad nodeloos ingewikkeld. Ik heb de adviezen van Wen gelezen maar ze vervolgens diezelfde dag nog niet toe weten te passen. Ik zit teveel met mijn hoofd bij dat alles nu kennelijk moet veranderen en hoe ik dat nou moet gaan doen. Ik wil dat ze niets te kort komt, maar met het invoeren van fruit en groente én ook nog alle borstvoedingen, kom ik nu tijd te kort. Ik dacht dat ik op de goede weg was, maar het gaat misschien iets te snel nu.

Ook geef ik haar teveel fruit vinden jullie? Is een geprakte banaan, een halve geraspte appel en het sap van 1 mandarijntje dan echt teveel? Soms verkruimel ik daar zelfs nog een beschuit doorheen, en ze eet het allemaal op. Sterker nog, ze vindt het heerlijk. Wat voor hoeveelheden moet ik dan aanhouden, en wanneer ga ik die opvoeren. Qua avondeten vind ik dat trouwens ook moeilijk, want ze eet alles op wat ik haar voorzet. Want is nu precies 1 portie voor een 7-maanden oude baby? Als er nou bijv. staat 1 eetlepel groente, wordt dan bedoeld 1 eetlepel al gekookte groente, of rauw, en zo ja al gesneden of niet. Ik vind dat moeilijk te bepalen, heb het liever in grammen. Doe nu ook maar wat, bijv. 100 gr. groente en 50 gr. aardappel, maar als ik voor meerdere dagen tegelijk kook dan vul ik gewoon wat bakjes met een hoeveelheid die me wel geschikt lijkt. Nogmaals, ze eet alles op, of het nou de helft is of een dubbele portie. Maargoed dit zijn misschien vragen voor in een ander topic.

Ik krijg geen hongersignalen van haar overdag. Ze huilt nooit van de honger. Behalve 's nachts! Vannacht wilde ze bijv. wel 3 keer drinken. Misschien dat ze dan toch overdag te weinig krijgt, ik weet het ook niet. Ben een beetje in de war nu, ik moet weer ff terugschakelen denk ik. Ik heb gisteren trouwens om 16.00 nog tussendoor gevoed idd en na het avondeten nog een keer. Maar al met al wsl. toch te weinig.

En dan nog even vwb het opwarmen van moedermelk, jeetje dan heb ik dat dus al 7 maanden verkeerd gedaan. Lekker dan, dat de kraamzorg met zulke foute info aankomt. Ik vraag me zelfs af ik dat niet alsnog moet melden. Ik hoop niet dat ik al die tijd voor niets al die moeite heb gedaan en dat er gaandeweg niet teveel kostbare stoffen verloren zijn gegaan doordat ik altijd de melk met gekookt water heb opgewarmd. Hè… ik ben gewoon helemaal een beetje depri van dit bericht
Hoi Lusy

ik zou me niet druk maken om dat warm maken van de moedermelk. Kijk naar je dochter, ze is er al 7 maanden mee geworden Volgens mij krijgt ze vaak genoeg live moedermelk met alle gezonde en goede stoffen. Don't worry! En je kunt er nu sowieso niets meer aan veranderen, dus ga je niet schuldig voelen want daar help je niemand mee.

Als mijn man een voeding geeft is het pannetje warm water denk ik ook warmer dan 35 graden. Hij zet het gewoon op het vuur, hoppa! Dat is best moeilijk, voeding geven op verzoek en dat het dan zo lang duurt om de voeding op de juiste temperatuur te krijgen (met een krijsend kind erbij)

Tja, die ene voeding die hij wel eens geeft. Ik maak me er niet zo druk om. Ik ga er van uit dat als het echt slecht zou zijn of de melk er door zou bederven, dat ze het dan niet meer zou lusten. Als je fulltime kolft is het denk ik wel anders...
@ LusyB: voor jou!

Ik heb het boek "Van borst tot boterham" gekocht van Stefan Kleintjes. Hij is kinder dieëtist en voorstander van BV. Hij heeft een boek geschreven over de introductie van vast voedsel in combinatie met BV. Ik kan het boek aanraden. Heel veel van jouw vragen worden daarin beantwoord. Er staan heel veel recepten in en precies wat je wanneer kunt geven. En er staan handige schema's is, mocht dit je meer houvast geven.

Ik heb hem besteld via bol.com en had hem snel in huis. Echt een tip!

Er staan o.a ook recepten in voor het maken van bijv. pap aangemaakt met moedermelk. Zo kun je ipv live te voeden, pap geven van moedermelk.

Het opwarmen van moedermelk kan het beste in een kommetje warm water. Tussendoor paar keer omzwenken en indien nodig water verversen. Zo kun je ook redelijk snel bevroren melk ontdooien.

Ik zet de avond van te voren de bevroren melk achter in de koelkast. Die is dan s'morgens ontdooid. Ontdooide melk moet je binnen 24u opmaken. Na opwarmen restjes altijd weg gooien.

Ik gebruik ook de bakjes van Avent en vind ze ideaal! Ze stapelen lekker makkelijk in de vriezer.
Lusy, sorry dat je je er zo rot over voelt! Ik kan het me wel voorstellen maar je hebt zelf gewoon borstvoeding gegeven toch? Niet fulltime gekolfd of wel? Dan heeft je kindje al die keren dat je gewoon gevoed hebt in elk geval alle afweerstoffen binnen gekregen en van de opgewarmde melk denk ik toch ook wel een heleboel hoor. En zoals Cight ook al zegt: je kindje is er al 7 maanden goed op gegroeid! Ik zou zelf wel de kraamorganisatie bellen want als het inderdaad verkeerde info is dan is dat wel kwalijk. Toch zonde dat je zo veel moeite doet om te kolven en het hygienisch te doen en goed in te vriezen etc. en dan gaat het bij het opwarmen verkeerd omdat de kraamhulp niet goed op de hoogte is.

Zuster, bedankt voor de tip! Zo had ik het ook ongeveer gedacht. Elke avond alles er uit zetten voor de volgende dag.

En hoe zouden jullie het doen? eerst de voorraad helemaal opmaken en dan overstappen op flesvoeding of het meteen combineren zodat Kootje langer gedeeltelijk borstvoeding kan krijgen?
kaetje toen ik het ft kolfen ging afbouwen heb ik dochter tussendoor wel een fles kv gegeven, gewoon omdat ik wel zeker wilde weten dat ze dat wel zou drinken en niet daar pas achter wilde komen als ik de bv al helemaal had afgebouwd.
oh en daarna deed ik als we op pad waren kv, had ik dat probleem ook niet dat ik de melk uit de vriezer koel moest bewaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven