Katten vraagje

21-12-2010 10:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1,5 maand heb ik twee volwassen katten uit 't asiel. Over 't algemeen gaat 't goed, maar één van de twee poept af en toe naast de kattenbak i.p.v. erin. Hij gaat dan echt voor de kattenbak zitten en gaat daar zitten poepen, één stap verder en hij zou gewoon in de kattenbak zitten. Ik snap niet waarom hij dat doet! Ik maak de kattenbak twee keer per dag schoon, dus hij is dan echt niet te vies...

Nu kwam ik er pas achter dat ze ook af en toe in een hoekje bij de tv zitten te plassen! Vanmorgen was het daar weer helemaal nat.

Wat moet ik ermee? Hoe moet ik ze leren dat ze 't op de kattenbak moeten doen?

Ik snap overigens ook niet waarom ze het doen, misschien verveling of frustratie? Het poepen doet hij namelijk als ik een dagje wat langer weg ben geweest, als ik dan thuis ben, gaat hij daar zitten poepen.

En toen ik ze al thuis had, hoorde ik dat het eigenlijk buitenkatten waren. Ze deden al hun behoeftes ook altijd buiten. Nu zitten ze de hele dag binnen, dus misschien is dat het ook?

Iemand tips wat ik ermee moet?
Twee kattenbakken neerzetten? Sommige katten hebben er problemen mee om de bak te delen.
Heb je 1 of 2 kattenbakken? Veel katten willen een eigen bak, dus dat kan een oplossing zijn.

Dat hoekje bij de tv; is dat ver bij de bak vandaan? Kan het een zwakke blaas zijn?
Het advies van mensen met kattenkennis is altijd het aantal katten + 1 aan kattenbakken, In jouw geval zou dat dus 3 bakken zijn, maar grote kans dat 2 bakken al een wereld van verschil maakt. Hier ook 2 katten en ondanks dat ze allebei op beide bakken gaan hebben ze echt behoefte aan twee bakken, de ene bak wordt gebruikt voor plassen, de ander voor poepen.

Waarom hoorde je pas na het in huis halen dat het buitenkatten zijn? Lijkt me toch een hele essentiële vraag om te stellen.
Hm, ik heb inderdaad maar een kattenbak, misschien zou dat dan een oplossing zijn! Alleen nog kijken waar die dan zou moeten, want het zijn best grote dingen en een erg groot appartement heb ik niet.

En dat hoekje bij de tv is echt niet zo ver, want m'n huis is niet zo groot..dus klein stukje maar naar de kattenbak.

Misschien dat ik op dat plekje ergens nog een kattenbak kan zetten.

En dat het buitenkatten zijn, dat hoorde ik pas later en is inderdaad niet zo handig. De katten kwamen van een mevrouw die is overleden, haar dochters hebben de katten toen naar het asiel gebracht. Over de katten wisten ze toen in het asiel weinig, ze wisten niet of het binnen- of buitenkatten waren. En ze zeiden dat áls het buitenkatten waren, ze snel genoeg zouden wennen aan binnen.

Een week later belde het asiel en ze vroegen toen of ze mijn mailadres mochten geven aan 'n dochter van die mevrouw. Zij heeft mij toen gemaild en zo ben ik er nu achter dat 't buitenkatten waren.
Ik zou beginnen met een extra bak. Op de plek waar ze hebben geplast een bakje voer neerzetten, schijnt te helpen om ze daar niet meer te laten plassen. Zijn ze al door een dierenarts gecheckt? Zou ik altijd even doen als je een nieuwe kat hebt, ookal komt hij uit het asiel, waar hij ongetwijfeld ook wel een keer is nagekeken.
ik heb ook een asielkat en die wilde niet op een 'overdekte' bak zitten. Misschien eens proberen de kap eraf te halen?
plek waar ze gaan zitten plassen niet schoonmaken met chloor, de meeste katten zijn namelijk dol op chloor. Je kunt beter iets van schoonmaakazijn gebruiken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@butterfly je hebt ook driehoekige bakken, zijn ideaal en kun je dus in een hoekje wegstoppen. Ik heb er twee in de gangkast, werkt prima en op de éne plassen ze en op de andere poepen ze.
Probeer eens ander kattengrit, of bijv houtkorrels als je nu de gewone hebt.

Heb geen katten meer, zijn inmiddels overleden, maar wat ik heel goede en goedkope vulling vond was 'Kittyfriend budget' ( dierenspeciaalzaak)

T kan ook een medisch probleem zijn, blaasgruis/ blaasontsteking ofzo, maar denk ik in deze niet.
Katten van mijn schoonzus+ broer hebben de eerst 1,5 jaar binnen gezeten, omdat ze toen op een flat woonden.

Nu wonen ze in een huis en gaat de katten naar buiten. En doen alles buiten.

Tijdje terug moesten ze een nacht binnen blijven.

En vonden ze in huis poep en pies.....

Ze waren gewoon vergeten waar de bak stond:S terwijl ze daarvoor er echt wel op hebben gezeten.

Het is denk ik weer wennen.

Weet niet of er een klepje voor de bak zit.

Die jongste kat van hun vond dat ook niks. (blijft je stank zo hangen;)) Klepje eruit en t ging prima!

Beessies met een eigen willetje en kronkels int koppie! hihi
Het kan vanalles zijn, waarvan de meeste opties al zijn genoemd.

Ik zou als eerste ergens een extra bak neerzetten met een ander soort kattenbakvulling dan je nu hebt. Verder even goed kijken naar de plaatsen van de kattenbak. De meeste mensen zetten die graag "verstopt" weg zodat ze em zelf niet zien, maar dit vindt de kat geen fijne plek. Kat heeft de bak graag op een plek waar meerdere "vluchtroutes" zijn mocht ie bedreigd worden tijdens het plassen/poepen. Ook een kap op de bak vinden de meeste katten niet prettig. Hierdoor kom ik meteen bij het volgende punt, katten willen elkaar nog weleens pesten als de ander op de bak zit. Of zelfs de bak gaan bewaken zodat de andere kat er niet op durft, vandaar minstens 2 bakken.

Verder de kattenbak dichtbij voer en drinkwater zetten, die fout wordt ook vaak gemaakt. Maar je gaat zelf toch ook niet op het toilet zitten eten .

En verveling zou ook goed kunnen. Is de kat speels? Heb je een krabpaal in huis? Misschien kun je de kat wat aandacht geven als je thuis komt na een lange dag weg te zijn geweest.
Poepen buiten de bak wijst op twee dingen: ze vinden de bak te vies of ze vinden de bak onhandig/eng. Een bak erbij, zonder kap en van een ander model (bijv. een lagere rand) kan hierbij helpen. En maak de bak vooral schoon met chloor, dat vinden ze heerlijk.

Buiten de bak plassen heeft echter andere oorzaken: onzindelijkheid, stress of markeren.

Als het onzindelijkheid is heb je het snel weer weg, door een bak erbij die je goed schoon houdt en waarbij je het kattengrind verandert (bijv. houtkorrels ipv grind).

Als het stress is kan het van het binnen blijven komen, hier kunnen ze gefrustreerd van raken. Biedt ze dan ook iedere dag een speelkwartiertje met actief spelen, laat ze naar buiten als dat kan, doe een Feliwaystekker in het stopcontact en geef ze Royal Canin Calm brokjes met Zylkene capsules er over heen.

Als het markeren is, dan hebben ze last van elkaar of van katten die ze buiten zien. Ze markeren dan hun eigen plek met urine. Hebben ze last van elkaar: geef ze dan ieder een eigen slaapplek, met een eigen bak en eigen eet- en drinkbakjes ver van elkaar. Hebben ze last van een buurkat: doe dan ondoorzichtig plastic voor de ramen.

De vieze plek maak je schoon met een sopje van groene zeep en daaroverheen doe je Ecodor. De plek maak je verder onaantrekkelijk met dubbelzijdige tape.

Ik denk zelf dat je hier te maken hebt met stress/frustratie door verveling vanwege het binnenblijven.
quote:Nu kwam ik er pas achter dat ze ook af en toe in een hoekje bij de tv zitten te plassen! Vanmorgen was het daar weer helemaal nat.

Als je op die plas-plek nu eens een extra bak neerzet? Ben ik benieuwd wat die kat dan doet... misschien is de locatie van hun bak niet de juiste?

Extra bak zou ik zeker doen, ik heb er hier ook twee staan en de een wordt gebruikt om te poepen en de ander om te plassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven