Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

Zou je dat 7 gangenmenu willen vertellen 12september? Alleen de gerechten, zal niet om recepten vragen
Ben ik ook wel heel nieuwsgierig naar
Post ik hier nog maar even mijn successoepje van mijn menu voor 25 van afgelopen week. Geen werk, licht en lekker.

Ik heb geen hoeveelheden (omdat ik dus voor 25 was, maar met een beetje gezond verstand kun je dat natuurlijk zelf inschatten. Op potten fond staat altijd voor hoeveel personen het is)

Wildbouillon met eendenborst

Een pot wildfond volgens gebruiksaanwijzing aanlengen en opwarmen en samen met wat stukken schil (zonder wit) van sinaasappel kwartiertje tot half uur laten trekken met een flinke scheut droge sherry.

In een bord wat dunne reepjes gerookte eendenborst doen (bij de AH verkopen ze van die vacuum pakjes en dan doe ik ongeveer 2-3 plakjes pp nog wat fijner snijden) een paar dunne reepjes gerookte paprika (uit pot of zelf geroosterd) en een paar toefjes peterselie.

Bouillon erop schenken (soep moet wel van de kook af zijn en mag zelfs al een klein beetje afgekoeld maar wel nog gewoon heet zijn, zodat de eendenborst niet in in het bord gaat koken)
Zo! ik heb inmiddels bijna alle inkopen voor mijn deel van het kerstmenu gedaan! Alleen de rosbief moet ik nog halen, dat is het beste als het vers is en is niet zo lang houdbaar.

Suuz, ik hoop dat je dit leest, maar de chocoladeravioli moet je maken met 2 eetlepels cacao op 5 eieren en niet met 5 eetlepels zoals ik eerder schreef! Dat is iets teveel van het goeie

Ik ga vandaag alvast de rode bieten koken, dan hoeft dat morgen niet (dan is vriend ook vrij en die mag dat natuurlijk nog niet zien enzo...). Morgen kan ik ook al een deel van de voorbereidingen doen en dan is het zaterdag alleen nog een kwestie van afmaken en genieten!
Ik kook dit jaar voor familie en schoonfamilie. We zijn met 12 volwassenen en 2 kinderen. Mijn familie maak ik niet blij met mooie gerechtjes en verfijnde smaken, dus maak ik:

Voorgerecht: Dit is een moeilijke. Verschillende gasten lusten geen kalfs en lamsvlees, eten geen varkensvlees, anderen geen vis.

Ik maak wat verschillende dingen, zodat iedereen kan pakken wat ze zelf lekker vinden:

Vitello Tonato

Grote garnalen in een pittige tomatensaus.

Portobello-paddenstoelen gevuld met gorgonzola

Brood met verse pesto, zelfgemaakte kruidenboter

Hoofdgerecht: Piepkuiken uit de oven. Ieder 1. Ik heb de Delicious in huis en er staat een leuk recept in van kip met abrikozen uit de oven. Misschien maak ik dat. Het kan ook zijn dat ik ze ga vullen met gewelde gedroogde abrikozen/knoflook/broodkruim/boter/citroenrasp.

Hierbij maak ik geroosterde aardappels uit de oven,

couscous, gebakken pompoen en gegratineerde venkel als bijgerechten.

Dessert: chocoladesoufle met bolletje zelfgemaakte vanilleijs.

Het is niet chic, ik weet het. Maar lijkt het jullie lekker?

Nog lekkere ideeen verder?
quote:byrd schreef op 21 december 2010 @ 20:41:

Niet alle paginas gelezen, maar wel leuk inspiratie opgedaan, ben er bijna uit..

• Amuse van jakobsschelpen in bacon op een (klein) bedje van kastanjepuree met een cidersausje.

• Pikante kerstsoepjes: Rood: pikante paprikasoep. Groen: groene groenten waar was wasabi lekker bij smaakt (suggesties?). De soepjes serveer ik in 2 champagneglaasjes

Hoi Byrd, heb je hier misschien ook het recept van.. was nl. nog op zoek naar een amuse..

Dank je wel alvast!
Dank je voor de 'saus' tip Blackdress! Zal qua kleur ook erg mooi zijn..

Missc: recepten zijn niet mijm sterkste punt, ben meer van het freestylen, maar zal proberen het op te schrijven

Ingredienten:

3 coquilles pp

bacon in dunne plakken

boter

room/meel

appelcider

zure appel

gedroogde salie

Als voorgerecht heb ik het eens gemaakt met 3 coquilles pp, als amuse doe ik het met 1 grote (ze slinken tijdesn het bakken, houd daar rekening mee). Coquilles in dun plakje bacon wikkelen, (zurige) appel in dunne plakjes snijden. Bak de coquilles in olie aan tot de bacon kanpperig is, niet te lang, ze mogen niet uitdrogen, beetje glazig binnenin is lekkerder. Neem ze uit de pan en smelt een flinke klont boter, vuur niet te hoog. Appelschijfjes en gedroogde salieblaadjes op laag vuur in de boter laten garen. Neem de appeltjes uit de pan en bind de boter met een beetje meel (ik heb het ook wel eens met een scheut room gedaan). Langzaam een scheur cider erbij, proeven of het smaakt.. peper en zout erbij en de saus een beetje laten inkoken. Zeef de saus nu en maak het bordje op: appelschijfjes, coquilles erop en sausje erover heen. Je kan er nog een salieblaadje bij doen en evt. een aaradappel/kastanjepureetje erbij serveren..

En een lekker glaasje cider erbij! Neem trouwens geen strongbow of Jilz ofzo voor dit gerecght, maar een fles Bretonse cider!
Dank je Byrd, lijkt me erg lekker!!
quote:suikervrij schreef op 22 december 2010 @ 00:23:

Blackdress en Teiger thanks voor de tips!

Hmmm ja geglaceerde wortjes klinkt goed. Heb je nog een goed receptje hiervoor?

En pommes ducheses, zouden die er ook bij kunnen?

Er gaat sowieso honing-mosterd saus bij!Ik plaatste hem al eerder, maar onderstaand recept is echt een topper met wortels. Heerlijk gekaramelliseerd in de oven en dus heel makkelijk.

http://www.kayotic.nl/blog/easy-baked-carrots

Een beetje sinaasappelsap is hierin ook lekker je kunt zelf een beetje varieren met de ingredienten.
Teigera en Blackdress tnx voor de tips, ik laat nu de visfond achterwege en gebruik groentebouilllon. Ga zelf wel een beetje vogelen met hoeveelheden. Ik heb maar voor 5 personen nodig en volgens mij is dat recept echt voor een heeeele grote pan terwijl ik maar kleine glaasjes wil serveren.
quote:pomodori schreef op 23 december 2010 @ 10:12:

Ik kook dit jaar voor familie en schoonfamilie. We zijn met 12 volwassenen en 2 kinderen. Mijn familie maak ik niet blij met mooie gerechtjes en verfijnde smaken, dus maak ik:

Voorgerecht: Dit is een moeilijke. Verschillende gasten lusten geen kalfs en lamsvlees, eten geen varkensvlees, anderen geen vis.

Ik maak wat verschillende dingen, zodat iedereen kan pakken wat ze zelf lekker vinden:

Vitello Tonato

Grote garnalen in een pittige tomatensaus.

Portobello-paddenstoelen gevuld met gorgonzola

Brood met verse pesto, zelfgemaakte kruidenboter

Hoofdgerecht: Piepkuiken uit de oven. Ieder 1. Ik heb de Delicious in huis en er staat een leuk recept in van kip met abrikozen uit de oven. Misschien maak ik dat. Het kan ook zijn dat ik ze ga vullen met gewelde gedroogde abrikozen/knoflook/broodkruim/boter/citroenrasp.

Hierbij maak ik geroosterde aardappels uit de oven,

couscous, gebakken pompoen en gegratineerde venkel als bijgerechten.

Dessert: chocoladesoufle met bolletje zelfgemaakte vanilleijs.

Het is niet chic, ik weet het. Maar lijkt het jullie lekker?

Nog lekkere ideeen verder?

Niet chic?? Je hoeft toch ook niet perse sintjacobsschelpen met truffel te serveren? Het klinkt heerlijk!! en dan home made ijs, super!

Ik hou zelf niet van venkel maar het past allemaal wel goed bij elkaar, tomaatjes uit de oven zou er ook bij passen en is heel makkelijk.
@pomodori: het klinkt allemaal heerlijk. Ik zou zo bij je aanschuiven, en ik ben geen moeilijke eter! Al hou ik net als ramiaatje niet van venkel, maar goed. Vinden je gasten couscous, venkel en pompoen niet te avontuurlijk?

Geroosterde tomaten zou inderdaad erbij kunnen, of worteltjes met munt.
Bedankt voor het bekijken van mijn menu!

Couscous en pompoen hebben de meeste wel eens bij me gegeten en dat viel in de smaak. Voor de venkel verzin ik een alternatief. Misschien idd tomaten uit de oven. Daar ga ik even een lekker recept voor opzoeken.

Wat maken jullie allemaal heerlijke dingen, trouwens!
Klinkt goed hoor pomodori!
Tomaatjes uit de oven doe ik altijd met tros-cherrytomaatjes. Die leg ik in een ovenschaal met tros eraan dus, olie erover, zout en peper, wat kruiden en ong. 15 minuutjes in de oven. Even goed in de gaten houden, want ik hou de tijd nooit goed bij, let goed op tot ze mooi zijn en nog niet opengebarsten. Staat altijd leuk op het bord!
Ik kan nergens verse salieblaadjes vinden voor mijn saltimbocca. Heeft iemand een alternatief?

We wilden eerst pasta maken bij het kalfsvlees, maar mijn zusje heeft het voorgeproefd. En ze vinden het droog en saai om de pasta alleen met goede olie te serveren. We gaan dus nu risotto maken voor erbij. Nigella heeft een recept voor risotto met erwtjes, zou dat bij het kalfsvlees kunnen?
Gedroogde salie? Ik heb pas ook gezocht maar kon het ook niet vinden.

En als je nu een lekkere tomatentapenade door de pasta mengt?
Verse salie is het lekkerst daarbij. Het zit ook bij de verse Italiaanse kruidenmix van AH. Heb je waarschijnlijk genoeg aan. Anders bij een Turk of Iraniër in de buurt?
Everytime you make a typo, the errorists win.
je kunt ook gebakken paddestoelen door je pasta doen.

Of spinazie? of zongedroogde tomaten.Of pesto. Of allemaal.

Risotto is ook lekker maar veel werk! En ik vind pasta persoonlijk lekkerder.

Heeft er iemand nog een tip? Ik wil kaaskoekjes maken voor bij de soep; gewoon wat geraspte kaas op een bakpapiertje. Net uitgeprobeerd en lekker. Alleen wil ik wel krokante koekjes natuurlijk. Moet ik ze dan echt a la minute bakken? Of kan ik ook van te voren maken? En hoe bewaar ik ze dat ze lekker knapperig blijven?
In een koekblik misschien?
Oh ja die paddenstoelen kunnen niet, die zitten al in het voorgerecht!

Die tomatentapenade door de pasta is ook wel een lekker idee. De Turk had geen salie, hij zij dat hij misschien morgen een nieuwe lading kreeg.
@ramiaatje: inderdaad, luchtdicht bewaren die koekjes. En geen dag van tevoren maken, dan lukt het niet om ze knapperig te houden. Maar een uur ofzo moet toch wel kunnen in een luchtdicht afgesloten bak.

Ik ben er eindelijk uit voor morgenavond, we wilden dan wat hapjes maken en niet echt een hele maaltijd. Het wordt:

* champignonflapje uit de oven

* courgettetaartje uit de oven (zijn echt minitaartjes)

* gemarineerde kipfkluifjes

* stokbrood met warme geitenkaas (zojuist geitenkaas gehaald op een geitenboerderij bij mij in de buurt) met honing en tijm

* toastjes met allerlei soorten kaasjes voor de rest van de avond.

Denk dat dit wel voldoende is. Wilde eigenlijk nog vijgen met blauwe kaas doen, maar helaas, geen verse vijgen gevonden.

Eerste Kerstdag eten we bij mijn ouders. Wij zijn verantwoordelijk voor het voorgerecht (hoofdgerecht is vis op klassiek Franse wijze). Ons voorgerecht wordt een trio: een kommetje Franse uiensoep, een bladerdeegstengel met kruiden en kaas en een gevulde champignon. Geprobeerd het een en ander niet te zwaar te maken, zodat er voldoende ruimte is voor hoofdgerecht en dessert. Ouders verzorgen het hoofdgerecht, broer en schoonzus het dessert.

Tweede Kerstdag heb ik volgens mij hier al eerder gepost, daar is ook geen verandering meer in gekomen. Zometeen de laatste boodschappen doen en laat de Kerst dan maar komen!
Lekker hoor Teigera! Wat voor geitenkaas heb je gehaald, een smeerbare of zo'n kruimelige?
Volgens het bordje erbij is het een geitencamembert en dat klonk interessant. Het is een smeerbare witte geitenkaas. Heb ook nog een smeerbare geitenkaas met cajunkruiden meegenomen, lekker voor bij de lunch of op een toastje. Ik ben zelf geen fan van "harde" brokkelige kaas, eet dat alleen als het gesmolten is (rare Hollander die geen Hollandse gele kaas lust, I know...).
Zo, iedereen de boodschappen in huis??

Wat ik morgen eet is een verrassing, dan zijn we bij schoonfamilie uitgenodigd. Mijn menu voor Tweede Kerstdag is nu definitief:

Trio van amuses (met verse vijg, met carpaccio en een met gorgonzola en rode uienchutney)

Prosecco met vlierbloesemsiroop

Rosbiefrolletjes met gazpachodressing en geroosterde pistaches

Beaujolais Primeur

Beef Wellington met rode wijnsaus, aardappel-pastinaakpuree

sugarsnaps en haricot verts en stoofpeertjes

Rioja

Bramen in gebakken room met hangop

Sauternes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven