Hoe leer je dat af?
zondag 2 januari 2011 om 12:35
Mijn dochter van bijna 1,5 jaar heeft erg veel plezier bij een paar spelletjes die ik niet zo leuk vind. Ze trekt de kat bijvoorbeeld graag hardhandig aan zijn staart of ze duwt hem tegen de vloer en zit hem hardop lachend door het hele huis achterna om hem weer lastig te vallen. Kat vindt het niet leuk, maar is ook nogal goedig en haalt nooit uit, probeert alleen te ontsnappen (waar hij kennelijk ook niet zo handig in is, maar hij is dan ook al best oud).
Nu is ze natuurlijk nog te jong om zich in te kunnen leven in andere mensen en dieren. Zeggen dat het niet leuk is voor de kat heeft dus niet zoveel zin, al zeggen we het wel. Eigenlijk zijn we nu de hele tijd bezig met het bevrijden van de kat (of we zetten de kat apart in de hal, maar dat vindt hij niet leuk, dan gaat ie mauwen bij de deur). Luisteren en handelen naar opdrachten als: 'nee', 'loslaten', 'zachtjes aaien', etc doet ze niet, daar is ze kennelijk ook nog te jong voor. Maar we zeggen het wel de hele tijd.
Hebben jullie misschein tips? En vanaf hoe oud kunnen kinderen normaal met huisdieren omgaan?
Nu is ze natuurlijk nog te jong om zich in te kunnen leven in andere mensen en dieren. Zeggen dat het niet leuk is voor de kat heeft dus niet zoveel zin, al zeggen we het wel. Eigenlijk zijn we nu de hele tijd bezig met het bevrijden van de kat (of we zetten de kat apart in de hal, maar dat vindt hij niet leuk, dan gaat ie mauwen bij de deur). Luisteren en handelen naar opdrachten als: 'nee', 'loslaten', 'zachtjes aaien', etc doet ze niet, daar is ze kennelijk ook nog te jong voor. Maar we zeggen het wel de hele tijd.
Hebben jullie misschein tips? En vanaf hoe oud kunnen kinderen normaal met huisdieren omgaan?
zondag 2 januari 2011 om 14:23
quote:Aubrey schreef op 02 januari 2011 @ 14:16:
Ik heb eens zo'n buurjongen gehad. Hij kneep op z'n 7e nog de strot dicht van pasgeboren konijntjes. Ben het eens met Eindeloos en Ikbenanoniem.
Ik had vroeger een buurtgenoot, die stak jonge katjes in de fik.
3 x raden waar hij nu zit.
Dit staat los van het kind van TO
Maar ik ben er wel van overtuigd, dat een klein kind van uit zichzelf lief, en zacht met beesten om moet gaan.
En een klein kind kan wel degelijk pesten.
Treiteren gaat mij dan te ver, maar pesten ja hoor!
Ik heb eens zo'n buurjongen gehad. Hij kneep op z'n 7e nog de strot dicht van pasgeboren konijntjes. Ben het eens met Eindeloos en Ikbenanoniem.
Ik had vroeger een buurtgenoot, die stak jonge katjes in de fik.
3 x raden waar hij nu zit.
Dit staat los van het kind van TO
Maar ik ben er wel van overtuigd, dat een klein kind van uit zichzelf lief, en zacht met beesten om moet gaan.
En een klein kind kan wel degelijk pesten.
Treiteren gaat mij dan te ver, maar pesten ja hoor!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
zondag 2 januari 2011 om 14:27
Hoe je dat afleert?
Mijn moeder zei dat ik dieren geen pijn mocht doen, dat je dat zelf ook niet leuk zou vinden. En dat je dier dan boos wordt en misschien wel vals maakt.
Maar wellicht is ze hier nog te jong voor dus een duidelijke NEE is hier op zijn plaats. Drie keer waarschuwen en dan een tik op haar handjes. Gaat ze huilen dan zeg je: zoveel pijn heeft de poes ook als je haar knijpt.
Mijn moeder zei dat ik dieren geen pijn mocht doen, dat je dat zelf ook niet leuk zou vinden. En dat je dier dan boos wordt en misschien wel vals maakt.
Maar wellicht is ze hier nog te jong voor dus een duidelijke NEE is hier op zijn plaats. Drie keer waarschuwen en dan een tik op haar handjes. Gaat ze huilen dan zeg je: zoveel pijn heeft de poes ook als je haar knijpt.
zondag 2 januari 2011 om 14:28
Eindeloos, die buurjongen van mij heeft later veel tijd doorgebracht in PI's.
Dat valt niet te vergelijken met TO's kind maar ik vind dat TO wel een stuk kordater moet optreden. Kind op de gang wanneer het iets fout doet. Het kind heeft blijkbaar wel enig besef want naar andere kinderen toe is ze wel lief dus dat van de te jonge leeftijd gaat m.i. niet op.
Dat valt niet te vergelijken met TO's kind maar ik vind dat TO wel een stuk kordater moet optreden. Kind op de gang wanneer het iets fout doet. Het kind heeft blijkbaar wel enig besef want naar andere kinderen toe is ze wel lief dus dat van de te jonge leeftijd gaat m.i. niet op.
zondag 2 januari 2011 om 14:32
Slaan en een tikje geven vind ik wel een verschil hoor. Mijn moeder heeft me ooit eens een tik met een haarborstel gegeven. Had het ook echt verdiend en heb het daarna nooit meer gedaan, zij ook niet. Je kind een keer een tikje geven om iets af te leren lijkt me niet verkeerd. Een keer dan he, zolang het geen dagelijkse kost word.
zondag 2 januari 2011 om 14:32
quote:molie schreef op 02 januari 2011 @ 14:16:
http://www.opvoedadvies.nl/slaan.htm
Een nuttige link. Al denk ik dat het gedrag van mijn dochter niet helemaal onder deze categorie valt.
'En wanneer iets dus niet gaat zoals het kindje dit wil, kan dit tot grote boosheid en frustratie leiden. En jonge kinderen uiten hun boosheid over het algemeen nog heel basaal en fysiek, ze gaan slaan, schoppen of bijten.'
Voor mijn dochter is het 'spelen' met de kat, ze heeft er heel veel plezier in om achter hem aan te zitten en aan zijn staart te trekken. Ze doet de kat niet pijn uit boosheid of frustratie. Slaan, schoppen of bijten doet ze uberhaupt niet en heeft ze nooit gedaan, ook niet naar ons of andere kinderen. Ze 'speelt' op haar manier met de kat. Ze begrijpt niet dat dat voor de kat niet leuk is. Hier op het topic wordt het vertaald naar agressief gedrag, maar dat is het niet echt (al is het effect voor de kat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, dus daarom proberen we het wel af te leren)
http://www.opvoedadvies.nl/slaan.htm
Een nuttige link. Al denk ik dat het gedrag van mijn dochter niet helemaal onder deze categorie valt.
'En wanneer iets dus niet gaat zoals het kindje dit wil, kan dit tot grote boosheid en frustratie leiden. En jonge kinderen uiten hun boosheid over het algemeen nog heel basaal en fysiek, ze gaan slaan, schoppen of bijten.'
Voor mijn dochter is het 'spelen' met de kat, ze heeft er heel veel plezier in om achter hem aan te zitten en aan zijn staart te trekken. Ze doet de kat niet pijn uit boosheid of frustratie. Slaan, schoppen of bijten doet ze uberhaupt niet en heeft ze nooit gedaan, ook niet naar ons of andere kinderen. Ze 'speelt' op haar manier met de kat. Ze begrijpt niet dat dat voor de kat niet leuk is. Hier op het topic wordt het vertaald naar agressief gedrag, maar dat is het niet echt (al is het effect voor de kat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, dus daarom proberen we het wel af te leren)
zondag 2 januari 2011 om 14:34
Of een dreumes zich kan inleven vind ik in deze niet zo belangrijk, dat komt wel. Gedeeltelijk eens met Ikbenanoniem, fysiek geweld zou voor mij te ver gaan, maar ik ging wel veel strenger met mijn zoon destijds om wanneer hij de kat molesteerde. Buiten dat ik streng nee zei, werd ik na twee keer zeggen gewoon boos. De meeste dreumessen vind dat niet fijn wanneer mama boos wordt. Ook vind ik een groot verschil tussen een strenge toon en een boze toon!
zondag 2 januari 2011 om 14:43
quote:molie schreef op 02 januari 2011 @ 14:37:
Ik had de link even gepost omdat het wat duidelijkheid geeft over het inlevingsvermogen van een dreumes.
Aha Ik zit even verder te lezen op die site:
'Het zich echt wat kunnen verplaatsen in anderen komt pas echt tot ontwikkeling in de kleutertijd. Een kleuter is in staat de emoties van anderen te herkennen en gaat ook beter begrijpen waarom deze emoties getoond worden. Al zijn er nog vele situaties dat het kind dit toch nog moeilijk vindt.'
zie: http://www.opvoedadvies.nl/inlevingsvermogen.htm
Ik had de link even gepost omdat het wat duidelijkheid geeft over het inlevingsvermogen van een dreumes.
Aha Ik zit even verder te lezen op die site:
'Het zich echt wat kunnen verplaatsen in anderen komt pas echt tot ontwikkeling in de kleutertijd. Een kleuter is in staat de emoties van anderen te herkennen en gaat ook beter begrijpen waarom deze emoties getoond worden. Al zijn er nog vele situaties dat het kind dit toch nog moeilijk vindt.'
zie: http://www.opvoedadvies.nl/inlevingsvermogen.htm
zondag 2 januari 2011 om 14:47
Hetzelfde dus als wat mijn dochter deed. Ze werd wild omdat ze de poes gewoon leuk vond alleen onze poes haalde wel uit. Kinderen van 1,5 snappen gewoon niet dat de poes dan pijn heeft of bang is, maar ze snappen best dat iets niet mag. Als jouw dochter de mijne was mocht ze dus helemaal niet meer aan de poes komen omdat het dan voor haar misschien duidelijker is. Dus ipv wel de poes aaien maar niet aan de staart trekken gewoon helemaal van de poes afblijven?
zondag 2 januari 2011 om 14:48
Ik schrik er toch steeds weer van hoeveel mensen het normaal vinden om een kind iets te leren door een tik. Maar goed.
Mijn dreumes leerde ik om van de kat af te blijven door te zorgen dat ze nooit alleen was met de kat, en als ze bij elkaar in de buurt waren, te voorkomen dat ze hem pijn kon doen. Als ze hem wel pijn deed (gelukkig niet vaak gebeurd) consequent uitleggen dat dat de kat pijn doet, weghalen en afleiden. Ze doet het nu nooit meer.
Mijn dreumes leerde ik om van de kat af te blijven door te zorgen dat ze nooit alleen was met de kat, en als ze bij elkaar in de buurt waren, te voorkomen dat ze hem pijn kon doen. Als ze hem wel pijn deed (gelukkig niet vaak gebeurd) consequent uitleggen dat dat de kat pijn doet, weghalen en afleiden. Ze doet het nu nooit meer.
zondag 2 januari 2011 om 14:49
quote:Aubrey schreef op 02 januari 2011 @ 14:28:
Hebben we dezelfde buurjongen Aubrey?.
Dat van die jonge leeftijd gaat m.i. ook niet op.
Integendeel.
Hoe klein een kindje ook is, je geeft hem/haar een knuffelbeest, en de enige reactie volgens mij is dat het kindje gaat aaien, en kusjes geven.
En het knuffeltje stevig tegen zich aan drukt.
Dat is de basis, en zo moet het zijn.
Hebben we dezelfde buurjongen Aubrey?.
Dat van die jonge leeftijd gaat m.i. ook niet op.
Integendeel.
Hoe klein een kindje ook is, je geeft hem/haar een knuffelbeest, en de enige reactie volgens mij is dat het kindje gaat aaien, en kusjes geven.
En het knuffeltje stevig tegen zich aan drukt.
Dat is de basis, en zo moet het zijn.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
zondag 2 januari 2011 om 14:52
quote:wen schreef op 02 januari 2011 @ 14:48:
Ik schrik er toch steeds weer van hoeveel mensen het normaal vinden om een kind iets te leren door een tik. Maar goed.
Maar dat moet toch niet nodig zijn dat je er steeds bij moet zijn.
Ze doet het ook nooit meer als je er op een strenge manier mee om gaat. Mijn moeder zei dat ik geen snoep mocht pakken na het eten, toch deed ik het steeds weer. Na een tik op mijn hoofd was het klaar. Tuurlijk ben ik tegen ouders die hun kinderen dagelijks meppen en ze alles afleren door te slaan maar als iets echt hardnekkig is vind ik dat een tikje wel mag.
Maar dat moet toch niet nodig zijn dat je er steeds bij moet zijn.
Ze doet het ook nooit meer als je er op een strenge manier mee om gaat. Mijn moeder zei dat ik geen snoep mocht pakken na het eten, toch deed ik het steeds weer. Na een tik op mijn hoofd was het klaar. Tuurlijk ben ik tegen ouders die hun kinderen dagelijks meppen en ze alles afleren door te slaan maar als iets echt hardnekkig is vind ik dat een tikje wel mag.
zondag 2 januari 2011 om 15:07
Nou, ik dus niet. Ik vind dat ook helemaal niet gelijk staan aan 'streng', onder streng versta ik iets heel anders dan een tik.
En natuurlijk moet ik er wel steeds bij zijn, 't is een kind van 1,5! (nou ja, die van mij niet meer) Die laat je überhaupt niet (wakker) alleen, en al helemaal niet met een huisdier.
En wat als je kind het na een tik nog wél doet? Nog een tik, harder slaan? Nee, ik vind het niks zo'n tik.
En natuurlijk moet ik er wel steeds bij zijn, 't is een kind van 1,5! (nou ja, die van mij niet meer) Die laat je überhaupt niet (wakker) alleen, en al helemaal niet met een huisdier.
En wat als je kind het na een tik nog wél doet? Nog een tik, harder slaan? Nee, ik vind het niks zo'n tik.
zondag 2 januari 2011 om 15:11
De meeste kinderen houden er wel mee op hoor na een tik. Als ze het dan nog eens doen, dan iets anders verzinnen. Niet harder slaan natuurlijk. Jij zou het dus aanpakken met uitleggen, afleiden en weghalen. Weghalen lost het toch niet op? Kinderen moeten gewoon leren dat sommige dingen echt niet mogen, een dier pijn doen mag niet. Dat moet meteen afgeleerd worden.
zondag 2 januari 2011 om 15:14
quote:Pipoo schreef op 02 januari 2011 @ 14:32:
[...]
(al is het effect voor de kat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, dus daarom proberen we het wel af te leren)
Maar ach... als dat niet lukt is het niet zo erg (hoor ik je erachteraan denken).
Grrr, ik kan me hier zo kwaad om maken. Je bent verantwoordelijk voor zowel je dochter als voor je kat. Dat houdt, naar mijn idee, in dat je moet voorkomen dat de kat wordt mishandeld. En daarvoor hoef je echt je dochter niet te slaan (vind ik zelfs een slecht plan) maar als ze niet luistert naar 'nee' pak je d'r op en zet je d'r in de hoek / op de gang. Wie is er nou eigenlijk de baas?! Nooit, maar dan ook nooit, zou ik een beest laten mishandelen!
[...]
(al is het effect voor de kat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, dus daarom proberen we het wel af te leren)
Maar ach... als dat niet lukt is het niet zo erg (hoor ik je erachteraan denken).
Grrr, ik kan me hier zo kwaad om maken. Je bent verantwoordelijk voor zowel je dochter als voor je kat. Dat houdt, naar mijn idee, in dat je moet voorkomen dat de kat wordt mishandeld. En daarvoor hoef je echt je dochter niet te slaan (vind ik zelfs een slecht plan) maar als ze niet luistert naar 'nee' pak je d'r op en zet je d'r in de hoek / op de gang. Wie is er nou eigenlijk de baas?! Nooit, maar dan ook nooit, zou ik een beest laten mishandelen!
zondag 2 januari 2011 om 15:15
zondag 2 januari 2011 om 15:18
Een tik uitdelen om duidelijk te maken dat iets niet mag begrijp ik ook nooit zo goed. Hoe moet zo'n kind dat dan rijmen? Mama doet iets wat ik niet mag als ik iets anders doe wat niet mag?
Idd zolang kind zich nog niet kan gedragen tov kat zorgen dat ze er dus ook niet bij kan. En vaak voordoen wat dan wel de bedoeling is: zachtjes aaien. Bij mijn zoon(16mnd) werkt het aardig hoor en dat is me een barbaar
Idd zolang kind zich nog niet kan gedragen tov kat zorgen dat ze er dus ook niet bij kan. En vaak voordoen wat dan wel de bedoeling is: zachtjes aaien. Bij mijn zoon(16mnd) werkt het aardig hoor en dat is me een barbaar
zondag 2 januari 2011 om 15:20
Tsja, mijn vader en moeder gaven ook wel eens 'pedagogische tiks'. Ik heb er echt niets van afgeleerd. Het enige dat ik leerde was die tikken handig ontwijken en op 'veilige' afstand gaan zitten als ik ondeugends deed. Verder vind ik dat je kinderen leert dat slaan kennelijk wél mag als je het ergens niet mee eens bent, dat het wél mag als praten niet meer helpt, of dat grote mensen wel mogen slaan en kinderen niet. Allemaal rare dingen om je kinderen aan te leren...
zondag 2 januari 2011 om 15:21
quote:2Heineken schreef op 02 januari 2011 @ 15:14:
[...]
Grrr, ik kan me hier zo kwaad om maken. Je bent verantwoordelijk voor zowel je dochter als voor je kat. Dat houdt, naar mijn idee, in dat je moet voorkomen dat de kat wordt mishandeld. En daarvoor hoef je echt je dochter niet te slaan (vind ik zelfs een slecht plan) maar als ze niet luistert naar 'nee' pak je d'r op en zet je d'r in de hoek / op de gang. Wie is er nou eigenlijk de baas?! Nooit, maar dan ook nooit, zou ik een beest laten mishandelen!Dit is een en al onzin
[...]
Grrr, ik kan me hier zo kwaad om maken. Je bent verantwoordelijk voor zowel je dochter als voor je kat. Dat houdt, naar mijn idee, in dat je moet voorkomen dat de kat wordt mishandeld. En daarvoor hoef je echt je dochter niet te slaan (vind ik zelfs een slecht plan) maar als ze niet luistert naar 'nee' pak je d'r op en zet je d'r in de hoek / op de gang. Wie is er nou eigenlijk de baas?! Nooit, maar dan ook nooit, zou ik een beest laten mishandelen!Dit is een en al onzin
zondag 2 januari 2011 om 15:23
Een tik geven is wat anders dan slaan. Ik zal zelf vroeger ook gerust een keer een tik van mijn ouders hebben gekregen. Heb ik niets aan overgehouden noch ben ik daardoor 'beschadigd' geraakt. Te soft gedrag van ouders naar kind is niet altijd de beste methode.
TO: je kind consequent weghalen en ferm nee zeggen. Vervolgens wel laten zien hoe het dan wel moet, d.z.w., zelf het goede voorbeeld geven. Verbind er wel een 'straf' aan: na 3x is het op de gang of box of verzin zelf maar iets.
De kat moet niet de dupe worden van het gedrag van jouw kind.
Overigens heb je wel een goedzak van een kat dat die dit allemaal pikt.
Komt heus wel goed.
TO: je kind consequent weghalen en ferm nee zeggen. Vervolgens wel laten zien hoe het dan wel moet, d.z.w., zelf het goede voorbeeld geven. Verbind er wel een 'straf' aan: na 3x is het op de gang of box of verzin zelf maar iets.
De kat moet niet de dupe worden van het gedrag van jouw kind.
Overigens heb je wel een goedzak van een kat dat die dit allemaal pikt.
Komt heus wel goed.