Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
Ben het eens dat God tijdloos is, maar dat wil nog niet zeggen dat hij geen rekening houdt met mensen.

Volgens mij houdt God even goed van U2 als van een kerkorgel als van een willekeurig middeleeuws instrument.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 15:16:

[...]

In de Bijbel staat ook dat mensen heerschappij hebben over dieren.

Ja en daar wordt dan ook grof misbruik van gemaakt.

Zoals gezegd, ik geloof absoluut niet in de bijbel, ik vind het zelfs een onding dat mensen geheel van Gods pad afbrengt, maar goed, dat is mijn mening.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 15:15:

[...]

Ik zie Jezus als de Zoon van God.Ik zie Jezus als de toenmalige Jomanda
Helemaal mee eens Cateautje, vind de bijbel ook een nepboek. Geschreven door mensen, dus niet objectief. Wist niet dat erin stond dat mensen heerschappij hebben over dieren, wat eng om te lezen.
Geschiedenisboeken worden ook door mensen geschreven. Met het oude testament en de evangelieen heb ik geen moeite (als in die geloof ik), de brieven van de apostelen vind ik dan weer een ander verhaal.

Maar goed ik moet écht weg nu, sorry.
Nog even @Rogue: heerschappij kan ook iets goeds zijn, het is wat je ervan maakt.
Tuurlijk maar heerschappij over dieren zal door veel bijbelfanaten zwaar misbruikt worden.

Vind het gewoon een naar boek, kan er niks anders van maken. Heb er wel eens verhalen uit gelezen, heb zelfs een bijbel thuis maar vind het gewoon een onzin boek. Als god bestaat dan is hij er niet blij mee denk ik.
Ongeveer twaalf jaar geleden ben ik uitgekomen, een beslissing waar ik nog geen moment spijt van heb gehad. Mijn geloof geeft me houvast, het biedt structuur. het is voor mij een morele toetssteen, en een sociaal vangnet. Mijn geloof is voor mij een belangrijk onderdeel van mijn identiteit, ik ben niet alleen Neshamatehora, ik ben ook *geloof*.

Mijn kinderen groeien op met de tradities van dit geloof, en ik zou het er oprecht moeilijk mee hebben als ze straks voor iets anders kiezen of met iemand trouwen buiten de gemeenschap.

Geloven is in mijn geval niet zozeer een kwestie van 'in de heer zijn', hoewel ik er wel van overtuigd ben dat G'd me overal in begeleidt en ik er op vertrouw dat de dingen die gebeuren, ook als ze negatief zijn, een lering voor mij zijn waar ik van groei.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 02 januari 2011 @ 15:25:

Geschiedenisboeken worden ook door mensen geschreven. Met het oude testament en de evangelieen heb ik geen moeite (als in die geloof ik), de brieven van de apostelen vind ik dan weer een ander verhaal.

Maar goed ik moet écht weg nu, sorry.Dat is een goeie. Is inderdaad zo en niemand twijfelt aan die boeken. De Bijbel is ook door mensen geschreven maar daar twijfelt men wel aan.
quote:Rogue_22 schreef op 02 januari 2011 @ 15:34:

Tuurlijk maar heerschappij over dieren zal door veel bijbelfanaten zwaar misbruikt worden.

Vind het gewoon een naar boek, kan er niks anders van maken. Heb er wel eens verhalen uit gelezen, heb zelfs een bijbel thuis maar vind het gewoon een onzin boek. Als god bestaat dan is hij er niet blij mee denk ik.Het betekent niet dat je dieren maar mag mishandelen.
quote:Zanne wrote on 02 January 2011 @ 15:40:

[...]

Dat is een goeie. Is inderdaad zo en niemand twijfelt aan die boeken. De Bijbel is ook door mensen geschreven maar daar twijfelt men wel aan.Ehrm...
Ik ben het dus helemaal met El eens voor wat betreft Jezus.

Ik zie oprecht het verschil niet tussen Jezus en hedendaagse gebedsgenezers. En ja, ook hedendaagse gebedsgenezers hebben zogenaamde wonderen verricht. Maar daarom zijn ze nog geen zonen van God en hoeven we nog geen hele religie aan ze op te hangen.

Ik zal niet ontkennen dat Jezus in zijn tijd vast een bijzonder mens was. Dat hij het beste voor had met de mensen en dat hij veel voor mensen gedaan heeft. Maar zo kan ik nog zoveel anderen bedenken. Ik bedoel, het maakt Jezus niet specialer dan bijvoorbeeld Moeder Theresa.
668, the neighbour of the Beast
@Neshadinges; tot welk geloof heb jij je bekeerd dan? Het jodendom? Maar een interpretatie aan de hand van jouw schrijfwijze van God hoor, dat ken ik alleen van de Joden, vandaar
quote:elninjoo wrote on 02 January 2011 @ 15:22:

[...]

Ik zie Jezus als de toenmalige JomandaIk zie Jezus als een verlichte geest, die vervolgens door anderen werd geclaimd en op een voetstuk werd gezet met alle gevolgen van dien. Ik moet nu toevallig denken aan een film die ik enkele jaren geleden heb gezien, Man from Earth heette die (uit 2006 of 2007) misschien interessant zondagmiddagvertier voor enkelen hier?...
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 15:43:

Ik ben het dus helemaal met El eens voor wat betreft Jezus.

Ik zie oprecht het verschil niet tussen Jezus en hedendaagse gebedsgenezers. En ja, ook hedendaagse gebedsgenezers hebben zogenaamde wonderen verricht. Maar daarom zijn ze nog geen zonen van God en hoeven we nog geen hele religie aan ze op te hangen.

Ik zal niet ontkennen dat Jezus in zijn tijd vast een bijzonder mens was. Dat hij het beste voor had met de mensen en dat hij veel voor mensen gedaan heeft. Maar zo kan ik nog zoveel anderen bedenken. Ik bedoel, het maakt Jezus niet specialer dan bijvoorbeeld Moeder Theresa.

Dat vind ik nu net een beetje een slechte vergelijking. Moeder Theresa was vooral een dienaar, iemand die zich wijdde aan het opvolgen van de regels. Jezus was een ziener, een leraar, iemand die het pad bedacht, waar Moeder Theresa het pad slechts volgde.

Ik ben het met jullie eens dat er ook in onze tijd en in alle eeuwen na Jezus ook enkele mensen zijn die duidelijk een helder lijntje met God hadden, maar Moeder Theresa en Jomanda zijn daar in mijn optiek nou net niet twee van.
Am Yisrael Chai!
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 15:44:

@Neshadinges; tot welk geloof heb jij je bekeerd dan? Het jodendom? Maar een interpretatie aan de hand van jouw schrijfwijze van God hoor, dat ken ik alleen van de Joden, vandaar Ja, dat denk ik wel, uitkomen doe je in het jodendom.
Am Yisrael Chai!
quote:Ligeia schreef op 02 januari 2011 @ 15:41:

[...]

Ehrm...

Nou ja jij misschien

Niemand heeft de tachtigjarige oorlog meegemaakt, maar iedereen weet dat het gebeurd is. Waarom dan zo twijfelen aan de Bijbel?
Ik bedoelde het in de zin van dat hij, evenals Moeder Theresa, veel goeds gedaan heeft voor de mensen om hem heen die het slechter hadden.

Verder vergeleek ik hem eerder met hedendaagse gebedsgenezers. Mensen die denken dat "God met hen praat" en dat "God via hen spreekt" en weet ik wat nog meer.

Waarom was Jezus meer dan die mensen?
Ik lees nu pas een beetje het topic door trouwens en ik vind de reacties wel weer heel simplistisch af en toe... "Als G'd bestaat, waarom is er dan..." en meer dooddoeners van die strekking. Geloof onttrekt mensen niet van zelfverantwoordelijkheid, en is geen smoes voor misdraging. Misschien is het ook een idee om eens te kijken naar al het moois van de schepping en dan bedenken; kan dat echt zomaar allemaal zo naadloos werken?

http://www.youtube.com/watch?v=F-FYNY72ylI
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 15:47:

[...]

Ja, dat denk ik wel, uitkomen doe je in het jodendom.

Ik kende daar dan weer alleen de term "gioer" voor.

Het is even geleden dat ik me serieus in het Jodendom verdiepte. Machtig interessante religie trouwens, van alle geloven toch degene die mij het meest aanspreekt.
Uitkomen doe je inderdaad in het Jodendom, en je kan niet uitkomen zonder intensieve studie en een toets van oprechtheid. Beste keuze die ik ooit heb gemaakt

Toevoeging; met de term gioer doe ik de meeste mensen geen plezier, dan moeten ze weer googelen
anoniem_114653 wijzigde dit bericht op 02-01-2011 15:53
Reden: Info erbij
% gewijzigd
Dat wist ik dan weer wel. Eerst dertig keer afgewezen worden door de rabbijn enzo voor je überhaupt "in de leer" mag enzo.
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 15:53:

Dat wist ik dan weer wel. Eerst dertig keer afgewezen worden door de rabbijn enzo voor je überhaupt "in de leer" mag enzo.

Dat is niet waar, niet in mijn geval in ieder geval. Ik ben wel afgewezen, (niet eens persoonlijk, maar viavia) maar toen ben ik gewoon ergens anders heen gegaan waar ze wel ja zeiden

Al met al wel een jaar studie (en dat is relatief kort) en examens en toets en... en....was er nog maar wat druk mee. En het blijft iets waar je bij moet blijven leren, je blijft je verdiepen en ik word dan ook telkens iets strenger in de leer.
Ik geloof niet in God.

"God" is mijn geweten.

Het verschil tussen goed en kwaad.

En als ik naar die kerkdiensten etc. op de tv kijk.

Kan ik aan niets anders denken, dan aan de viezigheid die zich achter deze poppenkast afspeelt.

In naam van God. Walgelijk.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 15:48:

Ik bedoelde het in de zin van dat hij, evenals Moeder Theresa, veel goeds gedaan heeft voor de mensen om hem heen die het slechter hadden.

Verder vergeleek ik hem eerder met hedendaagse gebedsgenezers. Mensen die denken dat "God met hen praat" en dat "God via hen spreekt" en weet ik wat nog meer.

Waarom was Jezus meer dan die mensen?

Nou, alleen al omdat Jezus kennelijk de gave had en heeft om miljarden mensen, ongeacht leeftijd, religie, geslacht, cultuur te inspireren en te bewegen tot grootse daden. Dat is niet alléén omdat er toevallig iemand in een instituut een boek heeft geschreven en heeft bedacht dat hij de zoon van God is. Zelfs ik die verder geen religieuze betekenis in de zin van de drie-eenheid of de Messias aan Jezus hecht, raak geinspireerd, gemotiveerd, ontroerd, uitgedaagd en nog een heleboel andere positieve dingen meer als ik de woorden van Jezus lees. En ook voor mij is Jezus, ondanks dat ik mezelf dus geen Christen noem, een rolmodel. En dat is Jezus in vrijwel alle grote religies, ook in die religies die het idee van Jezus als de Messias verwerpen.

Dat is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een wintieman die in de Bijlmer een ritueeltje uitvoert, of een Jomanda die in Tiel wat trucs staat uit te halen.

Jomanda verkoopt Jezus' ouwe wijn in nieuwe zakken, zeg maar.

Ik denk dat er door de geschiedenis heen meer van dat soort mensen zijn geweest, mensen die de tand des tijds hebben doorstaan en van wie we net als over Jezus over duizenden jaren nog zeggen dat dat een voorbeeld, een ziener, een verlichte geest was.

Ik zou Jezus als je er dan toch verder geen extra religieuze betekenis aan hecht, eerder vergelijken met iemand als Leonardo da Vinci dan met Moeder Theresa.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven