Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
God is mijn geweten, dat vind ik dan wel weer heel mooi gezegd. Schijnbaar zijn de rotte appls dan toch niet ze gelovig en gebruiken ze hun geloof als een dekmantel voor hun perverse drang. Daar wordt in mijn ogen het geloof in mijn iopinie niet minder mooi van.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 15:46:

[...]

Dat vind ik nu net een beetje een slechte vergelijking. Moeder Theresa was vooral een dienaar, iemand die zich wijdde aan het opvolgen van de regels. Jezus was een ziener, een leraar, iemand die het pad bedacht, waar Moeder Theresa het pad slechts volgde.

Bovendien verrichtte Jezus wonderen en Moeder Theresa ( uiteraard) niet.
quote:Neshamatehora schreef op 02 januari 2011 @ 15:56:

[...]

Dat is niet waar, niet in mijn geval in ieder geval. Ik ben wel afgewezen, (niet eens persoonlijk, maar viavia) maar toen ben ik gewoon ergens anders heen gegaan waar ze wel ja zeiden

Al met al wel een jaar studie (en dat is relatief kort) en examens en toets en... en....was er nog maar wat druk mee. En het blijft iets waar je bij moet blijven leren, je blijft je verdiepen en ik word dan ook telkens iets strenger in de leer.

Weet ik wel, dat was maar voor de grap, bij wijze van spreke.

Ik heb een goede vriend gehad die orthodox joods was. En ongetwijfeld nog is, maar ik heb niet zo veel contact meer met hem. In die tijd heb ik me behoorlijk verdiept in het Jodendom en dus ook ontdekt dat áls je je wilt bekeren, dat je dan goeie kans hebt dat je één of meerdere keren afgewezen wordt voor je uiteindelijk echt aan de studie van het Jodendom mag beginnen.

Ik vond het een prachtige religie, en het is nog steeds de vorm van geloven waar ik mij het meest toe aangetrokken voel. Hoewel, zoals bij elke religie, het hele orthodoxe mij ook echt te ver gaat.

Ik studeerde (en werk, nu) in de buurt van Antwerpen, daar heb je natuurlijk nog een behoorlijke Chassidische gemeenschap, en daar zou ik dan ook weer niet mee kunnen leven. Maar ik neem maar aan dat jij ook je haar nog niet afgeschoren hebt
668, the neighbour of the Beast
En ook Jomanda, Char of wie dan ook kan geen wonderen verrichten.
Trouwens, ik las laatst iets moois waar ik helemaal blij van werd;

I believe I am truly fortunate, for HE has dealt kindly with me.

Ik ben echt iedere dag oprecht dankbaar voor de goede dingen in mijn leven, en betaal dat terug door zelf een zo goed mogelijk mens te zijn, mijn mitsvas uit te voeren zo goed als ik kan en mijn kinderen in de tradities van mijn volk op te voeden tot goede mensen.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 16:04:

En ook Jomanda, Char of wie dan ook kan geen wonderen verrichten.

Dat ben ik met je eens, hoewel ik het wel een interessant vraagstuk vind wat je precies verstaat onder wonderen. Een wonder in deze tijd is natuurlijk iets heel anders dan een wonder in de tijd van Jezus.

Ik persoonlijk sta wel open voor de wetenschappelijke verklaringen die er in de loop der tijd voor Jezus' wonderen zijn gegeven, zonder dat die voor mij afdoen aan de importantie en de "goddelijkheid" van Jezus.

Maar goed, daarom ben ik waarschijnlijk ook geen Christen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 16:06:

[...]

Dat ben ik met je eens, hoewel ik het wel een interessant vraagstuk vind wat je precies verstaat onder wonderen. Een wonder in deze tijd is natuurlijk iets heel anders dan een wonder in de tijd van Jezus.

Ik persoonlijk sta wel open voor de wetenschappelijke verklaringen die er in de loop der tijd voor Jezus' wonderen zijn gegeven, zonder dat die voor mij afdoen aan de importantie en de "goddelijkheid" van Jezus.

Maar goed, daarom ben ik waarschijnlijk ook geen Christen.Vind ik niet. Als je écht wonder kunt verrichten, kun je blinden weer laten zien, , verlamden weer laten lopen, ongeneeslijk zieken genezen ( en allemaal zonder operatie natuurlijk hè), etc. Dat kan geen mens ter wereld.
quote:Rogue_22 schreef op 02 januari 2011 @ 15:34:

Tuurlijk maar heerschappij over dieren zal door veel bijbelfanaten zwaar misbruikt worden.

Vind het gewoon een naar boek, kan er niks anders van maken. Heb er wel eens verhalen uit gelezen, heb zelfs een bijbel thuis maar vind het gewoon een onzin boek. Als god bestaat dan is hij er niet blij mee denk ik.Ja, ik denk ook dat God er niet bepaald gelukkig mee is.
Wat een ontzettend interessant topic! En vooral ook leerzaam!

Ikzelf ben Christelijk opgevoed, tot mn 14e naar de kerk geweest, daarna niet meer. Mijn ouders geloven, enkele van mijn broers, maar ik ben helemaal "uit" het wereldje en heb geen idee hoe ik dit weer op kan pakken.

Ik geloof zeker dat God bestaat, al heb ik dit nog nooit echt ervaren, maar het is een deel van mijn opvoeding en ik ga ervan uit dat mijn ouders mij niet iets bijbrengen wat niet waar zou zijn.

Toch vind ik het lastig om weer actief christen te zijn. Welke kerk past bij mij? Hoe begin je met bidden?

Ik ben bang dat mijn leven zoals ik dat nu heb, ontzettend moet veranderen om een actief christen te zijn. En dat terwijl ik een heel braaf meisje ben....
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 16:09:

[...]

Vind ik niet. Als je écht wonder kunt verrichten, kun je blinden weer laten zien, , verlamden weer laten lopen, ongeneeslijk zieken genezen ( en allemaal zonder operatie natuurlijk hè), etc. Dat kan geen mens ter wereld.

Hmmm, daar heb ik een andere mening over, maar dan verklaren mensen me vast voor gek dus dat hou ik maar voor mezelf.

Laten we het erop houden dat ik van mening ben dat er meer mensen zoals Jezus zijn geweest in de loop der geschiedenis.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 16:17:

[...]

Hmmm, daar heb ik een andere mening over, maar dan verklaren mensen me vast voor gek dus dat hou ik maar voor mezelf.

Laten we het erop houden dat ik van mening ben dat er meer mensen zoals Jezus zijn geweest in de loop der geschiedenis.Ja, daar ben ik ook van overtuigd.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 16:17:

[...]

Laten we het erop houden dat ik van mening ben dat er meer mensen zoals Jezus zijn geweest in de loop der geschiedenis.

Daar denk ik dan weer anders over.

Maar vertel, hoe denk jij? Zijn er meer mensen geweest die de dingen hebben gedaan die Jezus deed? Ben wel nieuwsgierig en ik verklaar je niet voor gek.
Ik geloof niet. Met de dood eindigt alles. Er zijn ook teveel (?) geloven. Welk geloof heeft nu de waarheid in zich?
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 16:25:

[...]

Ja, daar ben ik ook van overtuigd.

Ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn die veel voor anderen hebben gedaan en zichzelf hebben weggecijferd, hun hele leven lang.

Maar geloof jij dan ook dat er meer mensen waren die wonderen konden verrichten?
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 16:28:

Ik geloof niet. Met de dood eindigt alles. Er zijn ook teveel (?) geloven. Welk geloof heeft nu de waarheid in zich?Geen enkele, God is God.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 16:29:

[...]

Ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn die veel voor anderen hebben gedaan en zichzelf hebben weggecijferd, hun hele leven lang.

Maar geloof jij dan ook dat er meer mensen waren die wonderen konden verrichten?

Ik ben er van overtuigd dat Jezus de Christus heeft bereikt, dat hij niet eerste en ook zeker niet de laatste was.

Ik denk ook dat het de taak is van ieder mens om de Christus te bereiken en dat onze levens (duizenden) het leerproces zijn om dat te bereiken.
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 14:55:

[...]

Als dat God was, dan ben ik een elfje.

God zou zoiets nooit eisen.Sterker nog, Hij heeft het wel geëist. Zijn eigen onschuldige Zoon moest sterven.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 16:33:

[...]

Sterker nog, Hij heeft het wel geëist. Zijn eigen onschuldige Zoon moest sterven.God heeft niets te maken gehad met de dood van Jezus, die is gewoon vermoord door mensen en die moordenaars zijn heus niet als helden in de hemel ontvangen omdat ze hebben gedaan wat God van ze wilde. Daar komt ook nog bij dat wij allemaal kinderen zijn van God en niet meer of minder dan Jezus, maar gewoon net zoals hij.
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 16:37:

[...]

God heeft niets te maken gehad met de dood van Jezus, die is gewoon vermoord door mensen en die moordenaars zijn heus niet als helden in de hemel ontvangen omdat ze hebben gedaan wat God van ze wilde. Daar komt ook nog bij dat wij allemaal kinderen zijn van God en niet meer of minder dan Jezus, maar gewoon net zoals hij.Dat is jouw mening.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 16:39:

[...]

Dat is jouw mening.Niemand hoeft het met me eens te zijn.
quote:Cateautje schreef op 02 januari 2011 @ 16:39:

[...]

Niemand hoeft het met me eens te zijn.Dat ben ik ook niet.
Was het opstaan van Jezus dan geen teken van God?
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 16:43:

Was het opstaan van Jezus dan geen teken van God?Als het al gebeurd is.
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 16:43:

Was het opstaan van Jezus dan geen teken van God?

Ja absoluut.

Cateautje, waarom geloof jij wel dat Jezus is vermoord, maar andere dingen niet? Je gelooft sommige dingen uit de Bijbel dus wel, maar andere niet?
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 16:48:

[...]

Ja absoluut.

Cateautje, waarom geloof jij wel dat Jezus is vermoord, maar andere dingen niet? Je gelooft sommige dingen uit de Bijbel dus wel, maar andere niet?Vermoord worden is van een hele andere orde dan opstaan uit de dood. Ik kan me ook niet voorstellen dat, als je eenmaal heerlijk in de Hemel bent aangekomen , dat je er dan nog op zit te wachten om plaats te nemen in je gemartelde lichaam. nog afgezien van het feit, dat dat lichaam al een tijdje dood lag te zijn en niet meer tot leven kon worden gewekt. Vind het overigens ook ernstig luguber.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven