Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 21:51:

[...]

Dat vind ik nog geen argument dat bloedvergieten rechtvaardigd.

Als dingen "vast lagen", dan neem ik aan dat God (die jij ziet als allerhoogste) daar de hand in gehad heeft.

Dan lag het dus niet van te voren vast, maar heeft God die keuze gemaakt, om zijn zoon aan het kruis te laten nagelen. En daar kan ik dus geen logica in ontdekken.Dat geloof ik inderdaad, dat die keuze is gemaakt.
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 21:52:

Nee, maar die kruisiging is nu wel het deel waar ik moeite mee heb. En dat was mijn vraag, of iemand mij nu eens duidelijk uit kan leggen wáárom Jezus gekruisigd moet worden. Wat het nut was, zeg maar.

En die heb ik nog steeds niet helemaal gevonden, geloof ik.

Ik denk ook niet dat je alles moet willen weten. Gelovigen weten ook niet op al die vragen antwoord. Ik denk dat het zo zit zoals ik zei. Maar de enige die het echt weet is God natuurlijk.

Er zijn zo veel vragen waar men het antwoord niet op weet.
Prima Mirjam, ik geloof daar dus niet in

Maar ik geloof dan ook niet dat Jezus de zoon van God was.

Wat ik denk dat dan de rechtvaardiging is is dat het niet zo erg was, dat Jezus gekruisigd werd, omdat hij dan wel dood ging, maar hij kwam aan de rechterhand van God te zitten.

Of zie ik dat nu verkeerd? Eeuwig leven, leven na de dood, aan de rechterhand van zijn vader. Dat was zijn "beloning", en daarmee wordt het offeren van Jezus verantwoord?

Bedenk ik me net pas hoor, fakkel me af als ik dat helemaal verkeerd zie.
668, the neighbour of the Beast
En daarom heet het geloven Zanne

Daarom is het ook prima dat jij bepaalde dingen wel gelooft en ik niet. Maar ik vind het wel frappant dat zoiets "extreems" als het brengen van een mensenoffer door gelovigen als normaal gezien wordt.

Als één of andere stam een mensenoffer brengt, dan vliegen we allemaal in de gordijnen, maar dat Jezus geofferd werd, dat is oké. Dat vind ik heel vreemd.
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 21:52:

Nee, maar die kruisiging is nu wel het deel waar ik moeite mee heb. En dat was mijn vraag, of iemand mij nu eens duidelijk uit kan leggen wáárom Jezus gekruisigd moet worden. Wat het nut was, zeg maar.

En die heb ik nog steeds niet helemaal gevonden, geloof ik.Volgens mij om dezelfde reden waarom vroeger heksen op de brandstapel gingen.
Hele posting getypt, Viva er weer uit.

Ik zei dus, Zanne, dat dat de hele kern van geloven is. En dat het hardstikke prima is als jij bepaalde dingen wel gelooft en ik niet.

Wat ik gewoon heel frappant vind; als één of andere stam een mensenoffer zou brengen vliegen we massaal in de gordijnen. Maar het idee dat God zijn eigen zoon nota bene heeft laten kruisigen, als mensenoffer, dat is wel weer heel geaccepteerd en dat vinden alle gelovigen normaal. Dat vind ik heel bizar.
quote:elninjoo schreef op 02 januari 2011 @ 21:58:

[...]

Volgens mij om dezelfde reden waarom vroeger heksen op de brandstapel gingen.

Da's mijn visie ook hoor. Hij werd te lastig voor de Romeinen, dus moest ie dood. Logisch, en door de geschiedenis heen tig keer herhaald. Jezus kreeg een te grote aanhang, en daardoor werd hij gevaarlijk voor de orde in het land. Dus moest hij uit de weg geruimd.

Ik geloof niet zo dat God daar een hand in gehad heeft. Omdat ik dus ook niet geloof dat Jezus de zoon van God was.

Maar het ging om het feit dat het Christendom beweest dat Jezus dood moest om God met de mensen te verzoenen. En dan vraag ik me af wat dáár het nut van is. Waarom er geen andere manier was. God kan zelf beslissen of hij zich met iemand verzoent of niet toch? Daar hoeft hij zijn zoon toch niet voor te laten kruisigen? Dat was een beetje mijn punt dus; hoe gelovigen daar tegenaan kijken.
quote:_Branwen_ schreef op 02 januari 2011 @ 19:37:

Mwua, dat ís niet iedereen, maar dat dénk jij. Wat mij betreft is er geen god en dus ook geen kinderen van een god.

Ik geloof dat sommige mensen meer openstaan voor God, God beter begrijpen, en dus ook beter snappen hoe ze dat ideaal moeten bereiken. En zulke mensen roepen aan de ene kant bewondering op, maar tegelijkertijd roepen ze ook heel veel weerstand op. Omdat ze iedereen die dat maximale, die goddelijkheid, niet bereiken, confronteren met hun tekortkomingen.

Ik zie dat eerlijk gezegd nergens om mij heen. Maar goed, ik leef dan ook niet met een 'goddelijk' iemand als voorbeeld.

Dat geloof ik niet, dat laatste. Kijk alleen op dit forum, hoe vaak mensen die heel autonoom zijn weerstand oproepen en soms zelfs echt gehaat worden. Kijk bijvoorbeeld op de entertainment pijler hoe mensen die geen van de posters zelfs maar kennen, ook al gehaat kunnen worden, alleen maar omdat ze knapper zijn, of rijker zijn, of beroemder zijn dan diegene die dan post. Kijk naar Mahatma Ghandi en Martin Luther King bijvoorbeeld, die beiden vermoord zijn.

Die laatsten zijn bijvoorbeeld twee mensen die in mijn opinie ook van die mensen zijn die "openstonden voor het goddelijke". En ook bij hen zie je dat dat veel weerstand opriep.
Am Yisrael Chai!
Weigerend forum, alweer, dus ik schei er hier uit voor vandaag. Ik lees mobiel nog wel even mee.

Tot morgen ofzo!
De zin van Jezus' kruisdood was, dat het een demonstratie was hoe het uitvlakken van een particulier 'ik' (dood) resulteerde in een nog veel grotere hoeveelheid leven. Wie dat leven krijgt maakt niet uit, want iedereen is elkaar. Het was helaas tevens een demonstratie van de blindheid van menselijke haat en jaloezie die voortkomt uit de liefde voor ons particuliere ik.

PlukjePulk merkte op om 14:18 'Onze intelligentie zit ons dwars. Wij willen graag bijzonder gevonden worden.' Dat is de kern van verreweg 't meeste van onze narigheid. We hechten teveel aan de illusie van ons 'ik'.
quote:Frankie33 schreef op 02 januari 2011 @ 21:48:

[...]

Inzicht schort het bij jou alvast niet aan, als je 't mij vraagt. Wat betreft de praktijk: waar ben je bang voor? Is niet een vraag om aan mij of anderen te beantwoorden (mag natuurlijk wel), maar vooral aan jezelf.

Ik weet het niet, ik vraag het mezelf ook af. Daarnaast, zoals al gezegd, heb ik grote moeite met de dogma's die georganiseerde religie hanteert. Ik ben wel belijdend geweest, en misschien belijd ik onbewust nog steeds. Ik ben er niet uit wat God van me vraagt, dat is het vooral. Ik heb instinctief het gevoel dat het niet is dat ik langs de deuren ga, nooit meer mijn verjaardag vier en het Evangelie ga verkondigen. En ook niet dat ik nooit meer seks heb, in een klooster ga en daar de hele dag ga bidden.

Ik weet wel dat ik méér zou moeten doen, maar wat dat méér precies is weet ik nog niet.
Am Yisrael Chai!
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 21:57:

En daarom heet het geloven Zanne

Daarom is het ook prima dat jij bepaalde dingen wel gelooft en ik niet. Maar ik vind het wel frappant dat zoiets "extreems" als het brengen van een mensenoffer door gelovigen als normaal gezien wordt.

Als één of andere stam een mensenoffer brengt, dan vliegen we allemaal in de gordijnen, maar dat Jezus geofferd werd, dat is oké. Dat vind ik heel vreemd.

Het is inderdaad geloven

Ik geef nog even antwoord en daarna ben ik weg, forum weigert inderdaad steeds.

Waarom men de kruisiging van Jezus niet als oke ziet kan ik moeilijk uitleggen. Ik zie het als iets moois, dat God zo veel van ons hield dat hij zijn eigen Zoon heeft gegeven.

Het houdt ook niet op bij de kruisiging, Jezus is opgestaan uit de dood. Ik zie de kruisiging dus ook niet als slot ofzo. Mischien tot morgen!
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 21:52:

[...]

Dat denk ik ook. Maar ik denk ook dat Jezus zijn hele leven al wist dat hij gekruisigd zou worden. Ik zie Jezus namelijk niet als een gewone man. Hij wist wat zijn taak was, waarom hij op aarde was en wat hem te wachten stond. Dat denk ik.Grappig, dat denk ik ook.
Am Yisrael Chai!
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 22:02:

[...]

Maar het ging om het feit dat het Christendom beweest dat Jezus dood moest om God met de mensen te verzoenen. En dan vraag ik me af wat dáár het nut van is. Waarom er geen andere manier was. God kan zelf beslissen of hij zich met iemand verzoent of niet toch? Daar hoeft hij zijn zoon toch niet voor te laten kruisigen? Dat was een beetje mijn punt dus; hoe gelovigen daar tegenaan kijken.Ik kom er later (morgen) weer op terug. Tot later!
quote:Frankie33 schreef op 02 januari 2011 @ 22:06:

De zin van Jezus' kruisdood was, dat het een demonstratie was hoe het uitvlakken van een particulier 'ik' (dood) resulteerde in een nog veel grotere hoeveelheid leven. Wie dat leven krijgt maakt niet uit, want iedereen is elkaar. Het was helaas tevens een demonstratie van de blindheid van menselijke haat en jaloezie die voortkomt uit de liefde voor ons particuliere ik.

PlukjePulk merkte op om 14:18 'Onze intelligentie zit ons dwars. Wij willen graag bijzonder gevonden worden.' Dat is de kern van verreweg 't meeste van onze narigheid. We hechten teveel aan de illusie van ons 'ik'.Die dikgedrukte zin, zo zie ik dat ook.
Am Yisrael Chai!
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 21:48:

Als Jezus niet móest sterven, als er een andere manier was, dan zou de God van liefde waarmee ik opgevoed ben, wel een andere manier gevonden hebben toch?

Het is tenminste wat ik van Christenen steeds hoor; Jezus MOEST dood, om God met de mensen te verzoenen.

En ik stel me dan de vraag; waarom MOEST dat? Was er geen andere weg?

Dat ik geregeld het woord moeten gebruik is vooral in reactie op Mirjam, die beweert dat er een offer gebracht MOEST worden.Als er andere weg gekozen was, zou het bij jou dan wel net zo veel indruk gemaakt hebben?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik moet morgen gewoon werken, maar probeer er morgenavond nog even op terug te komen. Hele boeiende discussie dit!
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 22:02:

[...]

Da's mijn visie ook hoor. Hij werd te lastig voor de Romeinen, dus moest ie dood. Logisch, en door de geschiedenis heen tig keer herhaald. Jezus kreeg een te grote aanhang, en daardoor werd hij gevaarlijk voor de orde in het land. Dus moest hij uit de weg geruimd.

Ik geloof niet zo dat God daar een hand in gehad heeft. Omdat ik dus ook niet geloof dat Jezus de zoon van God was.

Maar het ging om het feit dat het Christendom beweest dat Jezus dood moest om God met de mensen te verzoenen. En dan vraag ik me af wat dáár het nut van is. Waarom er geen andere manier was. God kan zelf beslissen of hij zich met iemand verzoent of niet toch? Daar hoeft hij zijn zoon toch niet voor te laten kruisigen? Dat was een beetje mijn punt dus; hoe gelovigen daar tegenaan kijken.Zo apart, want ik ben het voor een groot deel met je eens (ik zie ook het vergelijk met heksen op de brandstapel, zie Jezus ook niet als Messias), maar toch komen we vervolgens tot een heel andere conclusie.
Am Yisrael Chai!
Feow, ik schreef al; Jezus was goed bezig, had veel aanhang. Voor de hele uitleg moet je mijn posts maar even teruglezen.

Daarbij maakt die kruisiging op zich op mij niet zoveel indruk, omdat ik niet geloof in het zoon van God-verhaal.
Wat is jouw conclusie dan FV?
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 22:10:

[...]

Ik weet het niet, ik vraag het mezelf ook af. Daarnaast, zoals al gezegd, heb ik grote moeite met de dogma's die georganiseerde religie hanteert. Ik ben wel belijdend geweest, en misschien belijd ik onbewust nog steeds. Ik ben er niet uit wat God van me vraagt, dat is het vooral. Ik heb instinctief het gevoel dat het niet is dat ik langs de deuren ga, nooit meer mijn verjaardag vier en het Evangelie ga verkondigen. En ook niet dat ik nooit meer seks heb, in een klooster ga en daar de hele dag ga bidden.

Ik weet wel dat ik méér zou moeten doen, maar wat dat méér precies is weet ik nog niet.Is de stap om te accepteren 'dat wij allen goden zijn' (zoals Jezus opmerkte) wellicht te groot? Om te accepteren dat jij dat dus ook bent en dat niet zozeer te verkondigen maar er risicovol en wel naar te handelen? Je kunt dan inderdaad een hele hoop shit over je heen krijgen. Waarschijnlijk, zelfs. Daar heeft niet iedereen met inzicht de moed voor, al was het maar omdat velen van hen niet alleen verantwoording voor zichzelf hebben te dragen maar ook voor anderen in hun omgeving.
Waarom is het toch zo moeilijk te geloven, dat de hele mensheid het zoonschap is van God en dat Jezus daar gewoon deel van uitmaakt
Ik zie daar wel de hand van God in, maar niet op de manier zoals de Christenen het uitleggen. Sterker nog, ik ben misschien wel zo arrogant om te denken dat iedereen die denkt dat Jezus is gestorven voor zijn/haar zonden, volledig het punt mist en een volgende Jezus dus doodleuk weer zou laten kruisigen.

En in mijn ogen is dat is in de loop der geschiedenis ook zo vaak weer opnieuw gebeurd.

Ik zie Jezus als een gift van God, inderdaad, uit liefde voor de mensheid. En als die mensheid wat minder oogkleppen op had, en wat beter had geluisterd naar wat Jezus nou eigenlijk allemaal zei, in plaats van zich te laten leiden door haat, en jaloezie, en gierigheid, en al die andere hoofdzonden, was ie nooit gekruisigd.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

En toch is in de grote Christelijke religies Jezus inmiddels min of meer gelijk aan God. Bidden mensen tot "Here Jezus", terwijl diezelfde bijbel ook zegt "Gij zult geen andere Goden voor uw aangezicht hebben".Zo noem ik hem ook. En ik noem de Here Jezus eigenlijk al de hele discussie Jezus, alsof het om een of andere doodgewone man gaat, alsof ik iemand aanspreek met 'He de Vries!'. Vind het ook fijner om Here Jezus te zeggen, dus dat doe ik vanaf nu ook
quote:Frankie33 schreef op 02 januari 2011 @ 22:20:

[...]

Is de stap om te accepteren 'dat wij allen goden zijn' (zoals Jezus opmerkte) wellicht te groot? Om te accepteren dat jij dat dus ook bent en dat niet zozeer te verkondigen maar er risicovol en wel naar te handelen? Je kunt dan inderdaad een hele hoop shit over je heen krijgen. Waarschijnlijk, zelfs. Daar heeft niet iedereen met inzicht de moed voor, al was het maar omdat velen van hen niet alleen verantwoording voor zichzelf hebben te dragen maar ook voor anderen in hun omgeving.

Misschien, maar daar ben ik me niet heel erg van bewust. Iets om over na te denken.

(Ik ben me overigens al zo lang als ik me kan herinneren bewust van "het goddelijke" en ook dat ik daar deel van uitmaak. Daar ben ik op zich dus niet bang voor. Ik weet serieus niet wat het wel is.)
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven