Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 19:17:

[...]

Daar is mij niets van bekend. In mijn bijbel staat heden ten dage nog steeds dat hij de tafels van de handelaars omkeerde.En de rest van de voorbeelden schijnen dus verwijderd te zijn.
quote:LunaSter schreef op 02 januari 2011 @ 19:18:

[...]

Ik heb geen idee hoe jij erover denkt, maar ik geloof dat God de schepper is van hemel en aarde.

Ik geloof ook dat God de Schepper is. Helemaal eens.

Maar ik geloof ook dat er dinosauriërs hebben geleefd, en dat dat niet slechts 6000 jaar geleden was.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 19:19:

[...]

Je bent me nu echt helemaal kwijt....Na de bevruchting ontstaat er biologisch een vrouw, pas na langere celdeling ontstaat uit de cellen van de vrouw de man. Voorbeeld daarvan zijn tepels bij mannen.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

En de rest van de voorbeelden schijnen dus verwijderd te zijn.Daar kan ik niet veel mee, dat dat gebeurd schijnt te zijn. Bronnen?
quote:LunaSter schreef op 02 januari 2011 @ 19:19:

[...]

Gaaf he. Niet echt. Ongeloofwaardig.
iemand TO nog voorbij zien komen? die schrikt ich een hoedje als ze online komt en 19 pagina's bij moet lezen.... of nouja moet... haha. in elk geval heeft ze wat te doen dan als ze wil.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 19:21:

[...]

Daar kan ik niet veel mee, dat dat gebeurd schijnt te zijn. Bronnen?Het stond laatst in de Volkskrant. Ik zal mijn best doen dat artikel te googlen.
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

Na de bevruchting ontstaat er biologisch een vrouw, pas na langere celdeling ontstaat uit de cellen van de vrouw de man. Voorbeeld daarvan zijn tepels bij mannen.Ja maar dat is niet de schepping, daarom klopt de schepping ook niet. Toch?
quote:Frankie33 schreef op 02 januari 2011 @ 19:19:

[...]

Die vrijheid heb ik ook met God. Heb juist veel helderder wat ik wil dan zonder.Geloof graag dat je vrijheid hebt, maar je hebt veel meer beperkingen en verplichtingen. Moeten geloven, moeten naar de kerk, moeten bidden, moeten goed doen, moeten ..., niet mogen vrijen voor het huwelijk, niet mogen vallen op dezelfde sekse (of iig uiten), niet mogen weghalen van ongeboren kinderen, niet mogen behoeden tegen hiv en soa's door mogen gebruiken van condooms, niet mogen uiten van de meest menselijke gevoelens en behoeften, en alle andere alledaagse dingen die moeten of niet mogen.
Over de rib; dit was in mijn opvattingen niet de rib (is alleen zo wel vertaald). Ik geloof dat de eerste mens mannelijk/vrouwelijk (twee-geslachteijk dus) was geschapen en dat God het vrouwelijke uit de mens haalde en dat dat de vrouw werd.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 19:24:

[...]

Ja maar dat is niet de schepping, daarom klopt de schepping ook niet. Toch?Klopt, de schepping is dat de man gemaakt is naar het evenbeeld van God en de vrouw uit de rib van de man komt. (zoiets).
Dan nog Mirjam. Een God die van zijn zoon eist dat hij zijn leven geeft omdat andere godsdiensten ook aan mensenoffers doen, is in mijn ogen wreed en onzinnig.

Ik zeg ook nergens dat dat in het Jodendom ook gebeurden, ik heb heel veel respect voor het Jodendom. Meer respect dan voor het Christendom, zelfs.

Maar een God die mensenoffers verlangt om zich met "zijn volk" te kunnen verzoenen, nee, dat gaat er bij mij niet in.
668, the neighbour of the Beast
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

Nee, ik denk dat dat heel goed kan zonder religieus te zijn. Sterker nog, ik heb zelf het idee dat het vaker mensen zijn die níet religieus zijn, niet dogmatisch zijn, dan zij die dat wel zijn.

Ik denk namelijk dat religie niet meer of minder is dan het proberen te duiden van wat God precies is.

Ik zei het al eerder: de bijbel zelf is vrij duidelijk in hoe Jezus bijvoorbeeld tegen aanbidding van hemzelf aankeek. Dat vond hij maar niks. In Johannes bijvoorbeeld zegt Jezus heel duidelijk dat hij niet God is.

En toch is in de grote Christelijke religies Jezus inmiddels min of meer gelijk aan God. Bidden mensen tot "Here Jezus", terwijl diezelfde bijbel ook zegt "Gij zult geen andere Goden voor uw aangezicht hebben".Ben je dan niet gewoon religieus (=gelovig) maar niet kerkelijk of geen aanhanger van een specifieke leer?
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 19:22:

[...]

Niet echt. Ongeloofwaardig.

Ik kan er ook niet bij.

Maar God is God. Wij komen niet eens in de buurt van Zijn denkwijze of wat dan ook. God is almachtig. Wij kunnen niet wat Hij kan, wij kunnen niet overzien wat Hij wel kan.

Maar zo zie ik het.

Ik probeer niet meer om alles te begrijpen, want dat zou betekenen dat ik God door en door zou kennen, dit is onmogelijk. Je kunt Hem wel steeds beter leren kennen.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 19:21:

[...]

Daar kan ik niet veel mee, dat dat gebeurd schijnt te zijn. Bronnen?Nogmaals, het concilie van Nicea in de vierde eeuw. Toen is bijvoorbeeld ook het evangelie van Thomas verwijderd omdat Jezus daarin sprak over het bestaan van reïncarnatie en de woorden sprak, wat ik kan , kunnen jullie ook.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

Ik geloof ook dat God de Schepper is. Helemaal eens.

Maar ik geloof ook dat er dinosauriërs hebben geleefd, en dat dat niet slechts 6000 jaar geleden was.

Ik heb geen idee, heb me daar eigenlijk nooit zo in verdiept.

Ik kijk meer vanuit de bijbel en wat God daarover zegt.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2011 @ 19:20:

[...]

Nee, ik denk dat dat heel goed kan zonder religieus te zijn. Sterker nog, ik heb zelf het idee dat het vaker mensen zijn die níet religieus zijn, niet dogmatisch zijn, dan zij die dat wel zijn.

[...]Ah, dank voor je antwoord. Dan heb ik grotendeels begrepen hoe je er tegenaan kijkt.
quote:Frankie33 schreef op 02 januari 2011 @ 19:19:

[...]

Die vrijheid heb ik ook met God. Heb juist veel helderder wat ik wil dan zonder.Maar dan is er altijd een leidraad, die ik zou voelen als een leiband. Dat is voor mij geen vrijheid.
quote:Marels schreef op 02 januari 2011 @ 19:25:

Dan nog Mirjam. Een God die van zijn zoon eist dat hij zijn leven geeft omdat andere godsdiensten ook aan mensenoffers doen, is in mijn ogen wreed en onzinnig.

Ik zeg ook nergens dat dat in het Jodendom ook gebeurden, ik heb heel veel respect voor het Jodendom. Meer respect dan voor het Christendom, zelfs.

Maar een God die mensenoffers verlangt om zich met "zijn volk" te kunnen verzoenen, nee, dat gaat er bij mij niet in.Waarom heb jij het over mensenofferS als ik het heb over het éne offer, van Gods zoon? Nogal een verschil. En ja, er moest 1 mens sterven. En dat was niet omdat "ze" in andere religies "ook" aan mensenoffers deden. Er moest een onschuldig dier sterven voor een offer. En in dit ene, enkele, unieke geval was het een mens, een onschuldige mens.
quote:LunaSter schreef op 02 januari 2011 @ 19:25:

[...]

Ik kan er ook niet bij.

Maar God is God. Wij komen niet eens in de buurt van Zijn denkwijze of wat dan ook. God is almachtig. Wij kunnen niet wat Hij kan, wij kunnen niet overzien wat Hij wel kan.

Maar zo zie ik het.

Ik probeer niet meer om alles te begrijpen, want dat zou betekenen dat ik God door en door zou kennen, dit is onmogelijk. Je kunt Hem wel steeds beter leren kennen.Dit vind ik een easy way out.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 19:27:

[...]

Maar dan is er altijd een leidraad, die ik zou voelen als een leiband. Dat is voor mij geen vrijheid.Is ook geen vrijheid, want heel veel gelovigen gaan gebukt onder die leiband door het leven.
En waarom MOEST dat dan? God kon zich ook heus op een andere manier met zijn volk verzoenen. Ik vind het hele verhaal dat er verzoend moet worden met een offer onnodig wreed en daarom verwerpelijk.
668, the neighbour of the Beast
quote:LunaSter schreef op 02 januari 2011 @ 19:26:

[...]

Ik heb geen idee, heb me daar eigenlijk nooit zo in verdiept.

Ik kijk meer vanuit de bijbel en wat God daarover zegt. Maar ik denk niet geloven in het bestaan van dinosauriërs ingaat tegen de bijbel. Juist niet. Maar als jou gevraagd wordt hoe jij dan die dino's kunt verklaren, dan weet je dat dus niet? Of hebben al die wetenschappers het maar gewoon mis?
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 19:24:

[...]

Geloof graag dat je vrijheid hebt, maar je hebt veel meer beperkingen en verplichtingen. Moeten geloven, moeten naar de kerk, moeten bidden, moeten goed doen, moeten ..., niet mogen vrijen voor het huwelijk, niet mogen vallen op dezelfde sekse (of iig uiten), niet mogen weghalen van ongeboren kinderen, niet mogen behoeden tegen hiv en soa's door moeten gebruiken van condooms, niet mogen uiten van de meest menselijke gevoelens en behoeften, en alle andere alledaagse dingen die moeten of niet mogen.

En daarom kan ik dus niet zoveel met religie. Ik denk, zoals gezegd, dat bij geloven ook belijden hoort. En "gemeenschap", en dan niet in de zin van seks, , maar in de zin van samen-zijn. Ik denk dat dat essentiële onderdelen zijn van wat God bedoeld heeft. No man is an island. En: God is great.

Het is denk ik wel de bedoeling dat uit te dragen, en om dat "met zijn allen" te doen.

Maar ik denk dus niet dat het hem zit in het soort regeltjes dat jij noemt. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht, ik ben zelf ook hartstikke zoekende.
Am Yisrael Chai!
quote:nonpalsylibidoist schreef op 02 januari 2011 @ 19:24:

[...]

Geloof graag dat je vrijheid hebt, maar je hebt veel meer beperkingen en verplichtingen. Moeten geloven, moeten naar de kerk, moeten bidden, moeten goed doen, moeten ..., niet mogen vrijen voor het huwelijk, niet mogen vallen op dezelfde sekse (of iig uiten), niet mogen weghalen van ongeboren kinderen, niet mogen behoeden tegen hiv en soa's door mogen gebruiken van condooms, niet mogen uiten van de meest menselijke gevoelens en behoeften, en alle andere alledaagse dingen die moeten of niet mogen.Dat zijn regels van mensen. Ik mag alles. Ik moet niets. Ik wil. Dat vooral.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven