Kittens, nat oog/bultje?

21-11-2010 16:06 101 berichten
Net een verdrietig topic gehad, nu weer een minder verdrietige. Na het overlijden van mijn kat woensdag zijn er gisteren twee kittens gekomen. Erg snel, maar er lag er al 1 vast, omdat we die als maatje voor onze kat wilde hebben. Nu hadden we besloten om er dan gewoon twee mee te nemen. Het is ontzettend leuk en ze zijn een geweldig stel, broer en zus. Broer is rustig, mooi hoog op de poten en komt steeds meer erbij liggen. Zus is een trutje weet wat ze wil en heeft een eigenwijs hoofd en een schattig lijfje. Toen we goed en wel thuis waren viel me op dat zusje een bobbeltje heeft onder haar oog en een vies oogje, nat. Balen, in het asiel had ik het niet gezien. Gedept met kamillethee (afgekoeld) en even gelaten. Maar nu heeft broertje het ook! Beide aan hetzelfde oog. Kijken een tikkie sloom met dat oog. Moet ik me zorgen maken? Ik dep het nu zachtjes met een beetje van die thee (had op een kattenforum gelezen dat dat wat desinfecterend zou werken), maar ik kon nergens vinden wat dit nou kan zijn. Een ontsteking? Allebei? Iets anders? Verstopt kliertje?

Ik heb ze uit het asiel gehaald, ze hebben alle prikken e.d. gehad, ontwormd/ontvlooid. Dierenarts heeft ze daar ook nagekeken. Ze zijn een week of 12.

Iemand een idee wat ik kan doen? Morgen wil ik sowieso even langs onze eigen dierenarts voor een check, maar in de tussentijd maak ik me wel wat zorgen. Mijn andere kat is net overleden (was heel erg ziek) dus ik maak me nu heel snel zorgen, moet nog wat slijten denk ik.
anoniem_64a69a02d5440 wijzigde dit bericht op 21-11-2010 16:49
Reden: redelijk belangrijk stukje vergeten
% gewijzigd
Ik lees je topic net pas en wat naar om te lezen dat je katertje niet lekker gaat.

Om heel eerlijk te zijn dacht ik bij je OP direct aan niesziekte, maar gelukkig is dat nu voorbij.

Het kan zijn dat je katertje nu de voortekens van FIP heeft (koorts, groeiachterstand, mager met bolle buik), want kittens uit asiels en catteries kunnen opeens zomaar FIP krijgen, maar dat hoeft niet, want slechts 5% ontwikkelt FIP, terwijl de meeste katten drager van het Coronavirus zijn en het niet krijgen.

Heeft je DA nader bloedonderzoek gedaan om te kijken of hij wellicht anti-lichamen van het Coronavirus heeft? Want dat kan een indicatie zijn, maar echt zeker weten doe je het pas helaas als hij het al heeft en gele draden in de buikholte heeft gekregen of bij sectie na de dood.

Wat betreft de besmetting van je andere kitten als hij FIP mocht hebben: gelukkig is deze kans niet zo groot, dus dat scheelt.

Geniet dus maar gewoon van je katjes en hoop er maar het beste van.
Ik geloof overigens niet dat zijn groei-achterstand en koorts het gevolg van de eerdere niesziekte is, want dat is het meestal niet. Dus als hij geen FIP heeft, dan heeft hij wellicht toch iets anders onder de leden, waardoor hij nu koorts heeft. En dan zullen de koortsremmer en de antibiotica zorgen dat hij weer gezond wordt.

Wat betreft zijn gewicht: een katertje is meestal groter en grover dan een poesje, maar als hij een dunne staart heeft, een smal koppie, grote oren en hoog op de poten staat dan kan het zijn dat dat zijn bouw is en dan blijft hij altijd smaller dan zijn zus.
Dankjewel voor je berichtje Iris.

Ik ben gisteren begonnen met AB + koortsremmers en gisteravond hing hij alweer aan de handoeken van het wasrek te trekken, vond ik wel prettig om te zien hij slaapt wel veel maar zn hartslag lijkt rustiger. Vanochtend lag hij onder de deken en toen vond ik m wel echt 'verkouden' ademen zeg maar. Hij eet goed, ik zeg regelmatig een schaaltje met een extra lepeltje A/D voer neer (tip van de DA om wat aan te sterken) en daar smult hij van. Ben wel erg geschrokken gister en toch rondgezocht naar FIP. Hoop zo dat het t niet is. Wel heel naar allemaal, ze waren duidelijk gestresst van de overgang van t asiel naar ons, zou het, als het FIP is, daardoor zijn losgekomen? Zijn hartje en luchtwegen klonken verder goed volgens de DA en zijn buikje is soms boller, soms helemaal niet. Het is geen ballon ofzo. En hij is al een aantal weken sloom, niet aankomen maar wel eten. Zou het bij FIP niet sneller gaan?

Zn zusje zit op schoot te knorren nu, die heeft af en toe een nies, that's it. En dat neem ik nu graag voor lief!

Wie weet is het inderdaad wel zijn bouw, hij heeft wel grote poten en oren maar een dun lijf en lange ledematen, zijn zusje is echt een bolletje met ook een heel ander soort vacht. Ik krijg altijd als ik r zie de neiging om r fijn te knuffelen, doe ik maar niet, zo zonde he
quote:AnneAnna schreef op 14 januari 2011 @ 13:17:

Dankjewel voor je berichtje Iris.

Ik ben gisteren begonnen met AB + koortsremmers en gisteravond hing hij alweer aan de handoeken van het wasrek te trekken, vond ik wel prettig om te zien hij slaapt wel veel maar zn hartslag lijkt rustiger. Vanochtend lag hij onder de deken en toen vond ik m wel echt 'verkouden' ademen zeg maar.

Let hier goed op, zijn niesziekte kan terugkomen, door zijn verminderde weerstand, maar gelukkig heeft hij Antibiotica, dat scheelt.

Hij eet goed, ik zeg regelmatig een schaaltje met een extra lepeltje A/D voer neer (tip van de DA om wat aan te sterken) en daar smult hij van. Ben wel erg geschrokken gister en toch rondgezocht naar FIP. Hoop zo dat het t niet is. Wel heel naar allemaal, ze waren duidelijk gestresst van de overgang van t asiel naar ons, zou het, als het FIP is, daardoor zijn losgekomen?

Nee stress veroorzaakt geen FIP, dat is een spontane mutatie van het Coronavirus. Wel kunnen ze door de stress verminderde weerstand krijgen en dus niesziekte, zoals bij jou is gebeurd.

Zijn hartje en luchtwegen klonken verder goed volgens de DA en zijn buikje is soms boller, soms helemaal niet. Het is geen ballon ofzo.

Dan heeft hij in ieder geval nog geen actieve FIP.

En hij is al een aantal weken sloom, niet aankomen maar wel eten. Zou het bij FIP niet sneller gaan?

Nee, FIP kan soms even duren voordat het zichtbaar is. Daarna gaat het weel snel.

Zn zusje zit op schoot te knorren nu, die heeft af en toe een nies, that's it. En dat neem ik nu graag voor lief!

Hou haar ook in de gaten, ze kan hem aansteken met niesziekte.

Wie weet is het inderdaad wel zijn bouw, hij heeft wel grote poten en oren maar een dun lijf en lange ledematen, zijn zusje is echt een bolletje met ook een heel ander soort vacht. Ik krijg altijd als ik r zie de neiging om r fijn te knuffelen, doe ik maar niet, zo zonde he

Ik denk dat het inderdaad zijn bouw is gecombineerd met een wat zwakker gestel en iets (FIP of iets anders) onder de leden.Maar hou moed, hij is nog levendig genoeg!
dankjewel

Is het dan beter om zusje toch een AB kuurtje te geven? Had al wel met de DA overlegd dat ze soms/vaker niest en dat haar oogje nog wel goed is, maar dat ik t gevoel heb dat dat weer gaat tranen. Moest dus al wel weer oogcreme smeren. Ze zijn zo klein en hebben al een paar kuren achter de rug, weet niet hoe schadelijk het is maar weet ook niet hoeveel AB kan uithalen bij dat niezen. Of het echt helpt of dat het weer twee weken weg is en dan weer terug komt, zo lijkt het nu steeds namelijk.
quote:AnneAnna schreef op 14 januari 2011 @ 14:20:

dankjewel

Is het dan beter om zusje toch een AB kuurtje te geven? Had al wel met de DA overlegd dat ze soms/vaker niest en dat haar oogje nog wel goed is, maar dat ik t gevoel heb dat dat weer gaat tranen. Moest dus al wel weer oogcreme smeren. Ze zijn zo klein en hebben al een paar kuren achter de rug, weet niet hoe schadelijk het is maar weet ook niet hoeveel AB kan uithalen bij dat niezen. Of het echt helpt of dat het weer twee weken weg is en dan weer terug komt, zo lijkt het nu steeds namelijk.

Zelf zeg ik ja, want ik zie de eerste tekenen en dan kan ze hem aansteken en dat kan hij echt niet gebruiken, maar ik ben geen DA, dus bel hem even.

Verder lijkt de niesziekte bij jouw katjes chronisch te zijn geworden en dan blijft het terugkomen, maar meestal niet zo erg als de eerste keer.

Op zich kun je een aantal kuren geven en de AB doet niets tegen het niezen, maar helpt wel om de niesziekte tegen te gaan (dat is een combinatie van een ontsteking en een virus).
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben even langsgegaan en heb een kuurtje meegekregen. Wel prettig idee.

Chronische niesziekte, is dat eigenlijk dat ze gewoon hun hele leven elke dag niezen of is dat dat ze met vlagen een 'aanval' van niesziekte krijgen en soms ook nies-vrij zijn?

Dankjewel voor je kennis/tijd!
quote:AnneAnna schreef op 14 januari 2011 @ 15:57:

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben even langsgegaan en heb een kuurtje meegekregen. Wel prettig idee.

Chronische niesziekte, is dat eigenlijk dat ze gewoon hun hele leven elke dag niezen of is dat dat ze met vlagen een 'aanval' van niesziekte krijgen en soms ook nies-vrij zijn?

Dankjewel voor je kennis/tijd!

Ze krijgen inderdaad eens in de zoveel tijd een vlaag van niezen en snotteren, maar als je daar op tijd bij bent met AB wordt het niet meer dan dat.

In jouw geval had het poesje best even mogen niezen zonder problemen voor haar, maar omdat haar broertje nu zwak is moet je extra voorzichtig zijn, want niesziekte bovenop zijn ziekte is te veel voor hem.

Hoe is het nu met hem?
Ik vind m erg stil, hij is met vlagen wel in eten geinteresseerd en drinkt ook wel, maar niet erg veel. Eten gaat redelijk.

Hij slaapt veel. Is wel heel lief maar zoekt ons minder op.

Hij krijgt antibiotica en koortremmers. Ogen zijn minder rood (randje was weer geirriteerd). Ik weet het niet met m... Zijn buikje is niet bol ofzo, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Met zn zusje gaat het erg goed, echt een ontzettend speelse kitten die lekker rond banjert.

De kuur is nog tot en met woensdag, dus moet mannetje ook even de tijd geven natuurllijk, maar ik weet t niet...
quote:AnneAnna schreef op 16 januari 2011 @ 12:13:

Ik vind m erg stil, hij is met vlagen wel in eten geinteresseerd en drinkt ook wel, maar niet erg veel. Eten gaat redelijk.

Hij slaapt veel. Is wel heel lief maar zoekt ons minder op. Hij krijgt antibiotica en koortremmers. Ogen zijn minder rood (randje was weer geirriteerd). Ik weet het niet met m... Zijn buikje is niet bol ofzo, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Met zn zusje gaat het erg goed, echt een ontzettend speelse kitten die lekker rond banjert.

De kuur is nog tot en met woensdag, dus moet mannetje ook even de tijd geven natuurllijk, maar ik weet t niet...Morgenochtend direct naar je DA gaan, want zo'n duidelijke gedragsverandering is niet goed en kittens zijn erg kwetsbaar.
Net direct gebeld. Hij heeft de hele nacht op t kussen boven m'n hoofd gelegen. Vanochtend stond ie niet mee op (voorheen wel, dan kwam ie naast me liggen als de wekker ging en dan mee naar de badkamer

Eet niet zijn voer. Wel wat vis gekookt en dat eet hij gretig. Ook nog 2 spuitjes in zn bekje gespoten met lauw water en à/d voer.

DA wil m zien, vriend brengt m in zijn lunchpauze langs en dan wordt ie opgenomen en horen we vanavond meer. Ik denk dat t voorbij is... Z'n zusje lijkt al afstand te nemen, trekt nu heel erg naar ons toe. Hoop dat ik t fout heb...
Typ op m'n telefoon, vandaar de wat kromme tekst
Alle reacties Link kopieren
Ach wat vervelend...dus de antibiotica slaat bijna niet aan?

Wie weet heeft de DA nog wel een oplossing. Ik denk dat het katertje beter een paar dagen kan blijven bij de DA. Dan kan hij grondig nagekeken worden.

Ik hoop dat het allemaal goed komt...
quote:AnneAnna schreef op 17 januari 2011 @ 08:49:

Net direct gebeld. Hij heeft de hele nacht op t kussen boven m'n hoofd gelegen. Vanochtend stond ie niet mee op (voorheen wel, dan kwam ie naast me liggen als de wekker ging en dan mee naar de badkamer

Eet niet zijn voer. Wel wat vis gekookt en dat eet hij gretig. Ook nog 2 spuitjes in zn bekje gespoten met lauw water en à/d voer.

DA wil m zien, vriend brengt m in zijn lunchpauze langs en dan wordt ie opgenomen en horen we vanavond meer. Ik denk dat t voorbij is... Z'n zusje lijkt al afstand te nemen, trekt nu heel erg naar ons toe. Hoop dat ik t fout heb...Dat klinkt niet goed . Ik duim voor je.
Even een update.

Mijn vriend heeft hem gisteren in de lunchpauze naar de DA gebracht. 's avonds gingen we op bezoek om even te knuffelen en met de DA te praten. Ze gaf aan dat hij forse koorts had, zijn derde ooglid was ook goed te zien in beide ogen. Hij begon wel te spinnen toen we hem optilden en hij had ontlasting en gegeten. Besloten om hem daar ter observatie te houden, zij dwangvoederen hem ook en geven vocht onder de huid tegen uitdroging, leek me een goed idee want wij werken toch overdag en zn zusje laat m toch niet rustig uitzieken...

Vanochtend gebeld, hij heeft hoge koorts gehad vannacht en dat was weer wat afgenomen, maar nog steeds ruim 39, iets gegeten en gevoerd. Ze vroegen toestemming voor een rontgenfoto van zijn longen omdat hij benauwd leek (had ik een tijd geleden al aangegeven...) Na een eerste mislukte foto was op de tweede wel wat te zien. Het lijkt (nu nog) niet op FIP maar er zit wel vocht rond zijn longen en zijn hartje is op de foto niet goed te zien, kan door vocht van de longen of iets anders komen. Het vocht kan door longonsteking komen of door tumoren... Hij krijgt nu antibiotica tegen longonsteking en ik hoop zo dat hij er van opknapt..

Vanavond waren we er ook weer en hij had geen behoefte aan aandacht, vond dat zijn ogen er beter uitzagen maar hij was wel erg stilletjes. Lekker even geaaid en hem toen maar gelaten.

Ga nu duimen dat het longonsteking is.. als complicatie van de niesziekte ofzo? vind het zo erg...
quote:AnneAnna schreef op 18 januari 2011 @ 20:27:

Even een update.

Mijn vriend heeft hem gisteren in de lunchpauze naar de DA gebracht. 's avonds gingen we op bezoek om even te knuffelen en met de DA te praten. Ze gaf aan dat hij forse koorts had, zijn derde ooglid was ook goed te zien in beide ogen. Hij begon wel te spinnen toen we hem optilden en hij had ontlasting en gegeten. Besloten om hem daar ter observatie te houden, zij dwangvoederen hem ook en geven vocht onder de huid tegen uitdroging, leek me een goed idee want wij werken toch overdag en zn zusje laat m toch niet rustig uitzieken...

Vanochtend gebeld, hij heeft hoge koorts gehad vannacht en dat was weer wat afgenomen, maar nog steeds ruim 39, iets gegeten en gevoerd. Ze vroegen toestemming voor een rontgenfoto van zijn longen omdat hij benauwd leek (had ik een tijd geleden al aangegeven...) Na een eerste mislukte foto was op de tweede wel wat te zien. Het lijkt (nu nog) niet op FIP maar er zit wel vocht rond zijn longen en zijn hartje is op de foto niet goed te zien, kan door vocht van de longen of iets anders komen. Het vocht kan door longonsteking komen of door tumoren... Hij krijgt nu antibiotica tegen longonsteking en ik hoop zo dat hij er van opknapt..

Vanavond waren we er ook weer en hij had geen behoefte aan aandacht, vond dat zijn ogen er beter uitzagen maar hij was wel erg stilletjes. Lekker even geaaid en hem toen maar gelaten.

Ga nu duimen dat het longonsteking is.. als complicatie van de niesziekte ofzo? vind het zo erg...

Ach arm katje .

Dit kan inderdaad een longontsteking zijn (bijv. omdat hij wat verzwakt is geraakt door de niesziekte en zijn gewichtsverlies), maar vocht in de longen kan ook het gevolg zijn van een slecht werkende hartspier. Heeft je Da daar nog iets van gezegd? Als dat namelijk zo is kan hij er hartpilletjes voor krijgen.
De dierenarts had vorige week wel naar het hartje geluisterd, dat klonk toen goed, maar dat kan losstaan van een slecht werkende hartspier? Of het is heel snel verslechterd natuurlijk.

Met zulke pilletjes valt dan redelijk te leven?

Ik ga het in ieder geval morgen weer even aankaarten, ik blijf dr mee bezig in ieder geval.

En zo'n longonsteking, kan dat zo'n tijd 'sluimeren'? Ik heb al een tijd het idee dat hij wat 'spastisch' (wat overdreven gezegd) adem haalt en iedereen vond dat wat overdreven en ook de dierenarts vond het niet zo afwijkend, vooral te verklaren vanuit de niesziekte.

Ik hoop zo dat het geen tumor is. Uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat er vooral een verhoging van de eiwitten was.

Als er morgen niet meer duidelijkheid is, gaan ze misschien een echo maken, omdat ze dan meer duidelijkheid kunnen krijgen over wat er zit, ze kunnen dan ook gerichter 'aanprikken' omdat dat nu te gevaarlijk is, omdat het immers in het gebied van de longen en het hart zit.

Duim je mee dat het geen tumor is? :'(
De dierenarts belde net, hij is overleden vannacht. Ik ben zo verdrietig, het is zo oneerlijk! Hij was zo jong en zo lief en pas 2 maanden bij ons. Ze vroegen of ze sectie mochten plegen, om te kijken waar hij nu aan overleden is uiteindelijk. We hebben toestemming gegeven, wie weet kunnen er andere katten mee gered worden als ze er in de diagnostiek alerter op zijn?

Vind het zo erg, weet even niet waar ik het moet zoeken. Tweede kat in twee maanden tijd. Vond zijn zusje al erg mekkerig vannacht, misschien heeft ze het 'gevoeld'?

Verdorie, heb 3 belangrijke afspraken vandaag, kan me er echt niet toe zetten, maar moet toch gaan. Bah
Ach hier schrik ik van, wat ontzettend onverwacht en wat ontzettend verdrietig voor jou en dat arme beestje!

Een welgemeende van mij!
Ach AnneAnna dat had ik niet verwacht...wat verdrietig!

Ik dacht hij is gewoon erg verkouden of zo.

Wat jammer dat je hem nu alweer moet missen sterkte ermee

Laat je nog even weten waaraan hij nou gestorven is?
Dankjewel voor jullie berichtjes, ben ook echt verdrietig. Het is zo ontzettend oneerlijk! De dierenartsen waren ook redelijk onthutst, zo snel is het ineens gegaan. Hij bleek een enorme ontsteking aan zijn plura (hoop dat ik t goed zeg, de vliezen rondom zijn longen) te hebben + vocht in de longen en eromheen. Ook al een beginnende ontstekingshaard aan zijn milt. De onsteking aan zijn longen kan ook ontstaan zijn tijdens bijvoorbeeld spelen, een nageltje wat een stukje naar binnen is gegaan en vuil wat daar in is verzameld oid (volgens DA) maar kan ook een andere reden hebben gehad en zeker de combi met zijn zwakke weerstand. En ik maar 'duimen' op een longonsteking omdat hij er dan misschien wel bovenop zou komen.

Er is geen sprake geweest van FIP in ieder geval, beetje geruststelling voor t meisje hier, ook al hoeft t niet besmettelijk te zijn.

Mannetje is gisternacht overleden, hij had wat schuim in zijn luchtpijp en is waarschijnlijk gestikt , ik hoop dat het heel snel is gegaan. Ook al waren ze er bij geweest, als hij het dan net had gered, dan was hij heel snel daarna overleden door alle onstekingen. Hij was al te erg afgezwakt. Voelt wel heel raar omdat ik al langer vond dat zijn ademhaling afwijkend was, heel snel. Maar sinds maandag was de ademhaling echt ook heel zwaar ineens, dus heel snel gegaan. Hoop dat ik t mezelf niet teveel kwalijk ga nemen, doe ik toch wel, maar ik ben zo vaak bij de DA geweest met ze, en als zij het ook niet zagen....
Ik had zo'n enorme klik met hem, hij was zo lief, zo zachtaardig... ik mis hem echt heel erg

Hoop dat hij het goed bij ons heeft gehad, ik heb er wel alles aan gedaan. Dit soort dingen is zo k*t van huisdieren, je gaat er zo snel al zo veel om geven...
wat een verschrikkelijk verdrietig nieuws. De tweede kat in korte tijd, en zo jong nog. Ook omdat je zelf al langer het idee had dat er iets mis wat met zn longen.......

Ik hoop dat het andere katje heel oud word en lekker gezond blijft....
quote:AnneAnna schreef op 20 januari 2011 @ 07:14:

Ik had zo'n enorme klik met hem, hij was zo lief, zo zachtaardig... ik mis hem echt heel erg

Hoop dat hij het goed bij ons heeft gehad, ik heb er wel alles aan gedaan. Dit soort dingen is zo k*t van huisdieren, je gaat er zo snel al zo veel om geven...

Natuurlijk heeft hij het goed gehad bij jullie! Je hebt er inderdaad alles aangedaan hoor.'

Je bent zo vaak naar de DA geweest dat hoef je je zelf absoluut niet te verwijten.

Wie verwacht er nou dat zo'n jong katje zo snel doodgaat...toch niemand?

Huil de komende dagen maar lekker uit en knuffel het poesje maar extra veel dat geeft misschien ook wel een beetje troost...
Het gaat heel goed met het meisje, ze is heel vrolijk en lijkt nergens last van te hebben. Het niesen is zo goed als weg. Ze is ontzettend nieuwsgierig en komt 's nachts nu vaak liggen waar eerst haar broertje lag, tegen me aan. Het lijkt alsof ze hem die warmte eerst gunde en hem nu zelf pakt. jaja, onzin en vermenselijking, ik weet het, maar ik vind het wel een fijn gevoel.

Hoop dat ze nog heel lang bij ons is.

Mannetje is donderdagavond gecremeerd en vrijdag uitgestrooid. Heb er vrede mee hoewel ik het heel erg vind. Bedankt voor jullie lieve woorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven