Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:zomerkoninkje schreef op 17 januari 2011 @ 17:24:

[...]

Ok Yraatje,

dat is dan toch prima?

zou ik als bruid prima mee kunne leven hoor

Dat is ook prima (en dit doe ik dus zonder dresscode).

Maar als ik een dresscode zou zien dan is dat voor mij geen richtlijn, maar een must. Dus zelf ben ik blij met mijn bruiloften zonder dresscodes
Mijn opvoeding is misschien hopeloos ouderwets geweest.

Maar nooit in een spijkerbroek naar bruiloft of begrafenis.

Ik heb een zwart cocktail jurkje en een gala jurk in de kast hangen voor gelegenheden. En ben zelf handig met naald en draad zodat dat er iedere keer net iets anders uit ziet.

Voor bruiloft van echte vrienden, vraag ik zelf aan de bruid wat ze graag zou zien. Zodat ik de plank niet volledig mis sla. of dat ik in de zelfde kleur als de bruid zou verschijnen.

Dit is een kwestie van respect en etiquette maar waarschijnlijk hopeloos ouderwets.
En voor de geld issues.

Mijn eerste galajurk heb ik gemaakt van een gekregen jurk en een stofje van de markt van 5 euro. En ik kreeg bakken met complimenten.
Ik heb dit hele topic meegelezen en ben verbaasd hoe sommige mensen reageren. Ik vraag me af of de mensen die een spijkerbroek als feestelijk typeren weleens op een feestje zijn geweest waar zij de enige waren die er zo 'gemakkelijk' bijliepen.

Ooit een bruiloft gehad, waarbij wij herhaaldelijk naar een dresscode hebben gevraagd. Die was er niet, iedereen moest komen zoals die wilde. Toen bleek dat de bruid wel degelijk haar gedachten bij de bruiloft had gehad en die wel had gedeeld met 'haar' gasten, maar niet met de bruidegom. Er was dus heel duidelijk een tweedeling in de gasten, feestelijk netjes (pakken zonder das, jurkjes) en gala (avondjurken en strak driedelig). Dan voel je je in feestelijk netjes al behoorlijk lullig...

Ik zie een dresscode dus idd als een richtlijn om ervoor te zorgen dat iedereen begrijpt wat voor soort feest het is, zodat iedereen zich daarop gepast gekleed heeft en niemand zich knullig voelt, omdat ie zonder het te van te voren te beseffen een ander beeld van het feest had.

Een beetje het Bridget Jones effect die op het vast wel bekende hoeren en dominees feest kwam, waarbij het thema was gecancelled maar niemand dat tegen haar had gezegd. Dan voel je je knap stom in je bunny-pakje!
quote:laela schreef op 17 januari 2011 @ 18:23:

[...]

Maar wanneer ben je op een bruiloft nu under of overdressed? Als je een dresscode mist. Dus geen dresscode zou het een stuk simpeler maken.

Verder heb ik in dit topic al meerdere keren gelezen dat mensen vinden dat het hun dag is waarin de gasten zich moeten aanpassen en dat er aangegeven wordt bij een dresscode wat jij graag wilt dat een ander draagt. Dus ergens is het toch opleggen wat een ander draagt anders hoor je er niet bij.

Nee, je bent overdressed of underdressed als je duidelijk afwijkt van de andere gasten, je niet binnen de entourage of binnen de locatie past. En door een dresscode mee te geven krijg je een indicatie van passende kleding. Iedereen weet ook wel dat er geen portier aan de deur staat om je te weigeren, daar draait de dress code mijns inziens niet om.

En klopt, ergens is het wel opleggen. Het is opleggen van het beeld wat jij hebt van je grote (of kleine feest) waarvan je hoopt dat anderen daar aan mee willen werken. Aan de ene kant zodat het beeld past bij wat jij in je hoofd hebt, aan de andere kant zodat gasten zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen.
.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 17-01-2011 18:44
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:iris1969 schreef op 17 januari 2011 @ 18:25:

Ik vind het jammer dat we blijkbaar zo ontzettend zijn doorgeschoten in onze "ik trek aan wat ik wil" drang dat een beetje leuk voor de dag komen voor het bruidspaar blijkbaar al een big issue is geworden. Alsof men zich vooral niets meer wil laten opleggen.

Ben ik niet met je eens. Ik kom niet leuk voor de dag voor het bruidspaar, ik kom leuk voor de dag voor mezelf... omdat ik op een feestje mag komen.

En ik wil daar best wel wat moeite voor doen, maar het moet niet té worden. Dus als het bruidspaar mij op allerlei kosten zou jagen door allerlei eisen te stellen dan zou ik daar niet in mee gaan nee. Heeft niets te maken met dat ik niets voor anderen over heb, maar wel met dat ik vind dat ik zelf ook nog wel een eigen mening heb in wat ik aantrek.

En ik zou het bijvoorbeeld heel zonde vinden om een galajurk te kopen als ik weet dat ik hem nooit meer aan ga trekken. En geloof me: ik vind een galajurk best wel mooi... maar ik heb nou eenmaal niet van die bruiloften waarbij je dit soort kleding aan trekt.

Ik heb tot nu toe alleen maar bruiloften gehad waar het dus écht niet uitmaakte wat je aan had... en niemand had dus ook een trainingsbroek aan met afgetrapte schoenen of een korte broek met sandalen.
quote:Yraatje schreef op 17 januari 2011 @ 18:31:

[...]

Dat is ook prima (en dit doe ik dus zonder dresscode).

Maar als ik een dresscode zou zien dan is dat voor mij geen richtlijn, maar een must. Dus zelf ben ik blij met mijn bruiloften zonder dresscodes Dan ligt het dus aan de interpretatie van de term dress code. Zie je het als iets rigides waaraan jij je MOET conformeren, of zie je het als een handreiking waarbinnen je je eigen weg kan vinden.
quote:fozziebear schreef op 17 januari 2011 @ 18:38:

Ik heb dit hele topic meegelezen en ben verbaasd hoe sommige mensen reageren. Ik vraag me af of de mensen die een spijkerbroek als feestelijk typeren weleens op een feestje zijn geweest waar zij de enige waren die er zo 'gemakkelijk' bijliepen.

Ik heb nog nooit een spijkerbroek aan gehad naar een bruiloft, maar had ik dat wel gehad was ik niet de enige die er zo bij had gelopen.

Ooit een bruiloft gehad, waarbij wij herhaaldelijk naar een dresscode hebben gevraagd. Die was er niet, iedereen moest komen zoals die wilde. Toen bleek dat de bruid wel degelijk haar gedachten bij de bruiloft had gehad en die wel had gedeeld met 'haar' gasten, maar niet met de bruidegom. Er was dus heel duidelijk een tweedeling in de gasten, feestelijk netjes (pakken zonder das, jurkjes) en gala (avondjurken en strak driedelig). Dan voel je je in feestelijk netjes al behoorlijk lullig...

Waarom voel je je dan lullig? Je ziet er dan toch goed uit? Op zich spreekt mij sowieso het eerste meer aan.... maar goed....

Ik zie een dresscode dus idd als een richtlijn om ervoor te zorgen dat iedereen begrijpt wat voor soort feest het is, zodat iedereen zich daarop gepast gekleed heeft en niemand zich knullig voelt, omdat ie zonder het te van te voren te beseffen een ander beeld van het feest had.

Een beetje het Bridget Jones effect die op het vast wel bekende hoeren en dominees feest kwam, waarbij het thema was gecancelled maar niemand dat tegen haar had gezegd. Dan voel je je knap stom in je bunny-pakje!

Kijk, als ik als enige op een feest ben uitgenodigd zou het misschien een ander verhaal worden. Maar dat is nooit het geval. Er gaan vriendinnen/collega's/ouders/zussen/broers etc. ook naar het feest in kwestie. Dan overleg je toch met die mensen hoe je gaat?

Dan sta je niet alleen in je overdressed, underdressed of precies goede kloffie...
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 januari 2011 @ 18:45:

[...]

Dan ligt het dus aan de interpretatie van de term dress code. Zie je het als iets rigides waaraan jij je MOET conformeren, of zie je het als een handreiking waarbinnen je je eigen weg kan vinden.Ik zie een dresscode dus als iets waaraan ik mij MOET conformeren en als zodanig zou ik dus niet met alles meegaan en soms dus zelfs liever niet gaan dan wel.
quote:Yraatje schreef op 17 januari 2011 @ 18:48:

[...]

Ik zie een dresscode dus als iets waaraan ik mij MOET conformeren en als zodanig zou ik dus niet met alles meegaan en soms dus zelfs liever niet gaan dan wel.En heb je er nog zoveel problemen mee als het een indicatie is van wat je kunt verwachten qua bruidspaar, entourage, feest en kleding van andere personen?
Ik voel me knap suf als iedereen om mij heen in het lang loopt en een beetje medelijdend naar mij kijkt en bijna meewarig het hoofd schudt, omdat ik er blijkbaar niets van heb begrepen.. Opvallen vind ik prima (en leuk zelfs ), maar dan wel door een bijzonder mooie en/of bijzonder gepaste outfit en niet doordat er op 50 gasten maar 2 mensen zonder das/niet in het lang zijn...

Ik ben dan liever overdressed (ook wel eens gebeurd) dan underdressed.
ik denk dat de discussie intussen meer in de richting galajurk = hoge kosten draait, als gewoon iets meer moeite doen als dat je allerdaags aan hebt. Ik kan best begrijpen dat black tie of verplichte kleur voor sommige mensen een probleem is, ik zelf vind het leuk om me echt op te tutten voor een bruiloft of een andere bijzondere gelegenheid, maar mij is ook bewust dat mijn manier van optutten niet die van iedereen is, en dat geeft ook niet, maar dan mag ik als bruid toch best een aantal kleinere wensen hebben, en die zijn echt niet 'over the top'.

Oh en ik heb het idee alsof sommigen het enkel als een 'feestje' zien waar ze kunnen drinken en eten, maar dat is het voor mij niet, mijn gasten zijn bij de ceremonie, fotos, dinner en het feest erbij, vieren met ons 'onze dag'. Ja 'onze dag', voor mij is het geen feestje zoals een verjaardag maar een huwelijk waar ik iedereen die ik belangrijk vind graag erbij wil hebben, en om het voor de gasten ook gemakkelijker te maken hebben we een kledingsrichtlijn, gewoon zodat ze zich inderdaad niet over of underdressed voelen.
quote:zomerkoninkje schreef op 17 januari 2011 @ 15:02:

Een jaar heeft 365 dagen. Laten we er even van uitgaan dat je zo'n drie bruiloften hebt en dan nog wat andere gelegenheden die om speciale kleding vragen.

Ik schat dat je dus dan zo'n 355 dagen per jaar kan aantrekken wat JIJ wil.

Is het dan nou echt zo'n groot probleem om voor die paar keer per jaar eens (in het redelijke) tegemoet te komen aan andermans wensen? Tjongejonge zeg, wat een ontzettend kinderachtige houding. Bah.

Als er één dag is waarop je (nogmaals: weer tot op een redelijk niveau) mag aangeven wat jij die dag belangrijk vindt, dan is het wel je trouwdag. Ik vind dat je van je gasten mag verlangen dat ze daar rekening mee houden. En als één van je gasten gaat trouwen, dan hou je ook op jouw beurt rekening met zijn of háár wensen.Geven en nemen dus!

Dan de kosten. Volgens mij is het een kwestie van creatief zijn en kan iedereen, of je nu maat 34, 44 of 54 hebt, en een ton per jaar verdient of een uitkering hebt, er leuk uitzien.

Koop één keer een mooie basic jurk en leuk hem op met accessoires, een mooie riem, een lint, een jasje, sjaal etc. Kun je er weer jaren mee vooruit.

Is het voor jou zo vreselijk om gasten in kleding te zien die jij niet mooi vindt? Sjongejongejonge zeg wat een kinderachtige houding.

Zo. En hoe voelt dat?
En dan koop je dat ene basic-jurkje, wordt er achter je rug om gefluisterd dat je alwéér dat ......geval aan hebt.

Waarom mogen mannen wel jarenlang (ongeveer 100, inmiddels) in dezelfde smoking lopen ?
quote:Zanne schreef op 17 januari 2011 @ 21:47:

[...]

Is het voor jou zo vreselijk om gasten in kleding te zien die jij niet mooi vindt? Sjongejongejonge zeg wat een kinderachtige houding.

Zo. En hoe voelt dat?

Op haar eigen bruiloft mag ze dat vreselijk vinden.

Op hyves zag ik via via een familiefoto van een bruiloft waarop een vrouw vooraan staat in een roze huispak.

Is toch vreselijk?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik vind het jammer dat ik nooit een bruiloft heb, want ik vind dat de geelgenheid om een lekker uit te pakken met je kleding.

Ik maak dan wel de scheiding tussen familie en kennissen.

Voor familie (broer) zou ik er wat meer van maken.
quote:calvijn1 schreef op 17 januari 2011 @ 21:59:

[...]

Op haar eigen bruiloft mag ze dat vreselijk vinden.

Op hyves zag ik via via een familiefoto van een bruiloft waarop een vrouw vooraan staat in een roze huispak.

Is toch vreselijk?

Ja hoor, maar ik mag het ook belachelijk vinden dat je een dresscode gaat vragen.

Een roze huispak vind ik ook niks, maar als iemand dat aan wil doen? Zou mij een zorg zijn.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 januari 2011 @ 18:50:

[...]

En heb je er nog zoveel problemen mee als het een indicatie is van wat je kunt verwachten qua bruidspaar, entourage, feest en kleding van andere personen?

Als ik wéét dat het een indicatie is zou ik er mogelijk minder problemen mee hebben.

Maar zeer waarschijnlijk staat naast de dresscode niet duidelijk "Indicatie" dus zou ik al heel snel uitgaan van een verplichting.
Ik lees hier dat je tegemoet zou moeten komen aan de wensen van het bruidspaar. Onzin. Als het bruidspaar echt van het 'kaliber' is dat een smoking vanzelfsprekend is (Beatrix met Claus, Nina Brink met breekijzer, Jolanthe met Wesley, ik noem maar wat) dan gebeurt het ook vanzelf, dan komt het type volk opdagen dat wekelijks in smoking rondloopt. Ben je echter een normaal mens, dan krijg je ook normale gasten, die zich normaal kleden. Niks zo onnatuurlijks als een groep mensen die zich dagen druk maakt om de te dragen kleding op een feestje dat niet eens het hunne is, maar van een bruidspaar dat onrealistische fantasieen heeft.
quote:fozziebear schreef op 17 januari 2011 @ 18:51:

Ik voel me knap suf als iedereen om mij heen in het lang loopt en een beetje medelijdend naar mij kijkt en bijna meewarig het hoofd schudt, omdat ik er blijkbaar niets van heb begrepen.. Opvallen vind ik prima (en leuk zelfs ), maar dan wel door een bijzonder mooie en/of bijzonder gepaste outfit en niet doordat er op 50 gasten maar 2 mensen zonder das/niet in het lang zijn...

Ik ben dan liever overdressed (ook wel eens gebeurd) dan underdressed.Tja, ik heb dat nog nooit gehad. Nog nooit dat ik overdressed was maar ook nog nooit dat ik underdressed was... of in ieder geval... zo voelde het niet...
quote:JohnnyCake schreef op 17 januari 2011 @ 22:09:

Ik lees hier dat je tegemoet zou moeten komen aan de wensen van het bruidspaar. Onzin. Als het bruidspaar echt van het 'kaliber' is dat een smoking vanzelfsprekend is (Beatrix met Claus, Nina Brink met breekijzer, Jolanthe met Wesley, ik noem maar wat) dan gebeurt het ook vanzelf, dan komt het type volk opdagen dat wekelijks in smoking rondloopt. Ben je echter een normaal mens, dan krijg je ook normale gasten, die zich normaal kleden. Niks zo onnatuurlijks als een groep mensen die zich dagen druk maakt om de te dragen kleding op een feestje dat niet eens het hunne is, maar van een bruidspaar dat onrealistische fantasieen heeft.Dit dus....
quote:Zanne schreef op 17 januari 2011 @ 22:01:

[...]

Ja hoor, maar ik mag het ook belachelijk vinden dat je een dresscode gaat vragen.

Een roze huispak vind ik ook niks, maar als iemand dat aan wil doen? Zou mij een zorg zijn.

Een dresscode in alle redelijkheid is geen probleem.

Nogmaals ligt er ook aan wie het is.

Voor mijn broer zou ik mij wel in een galajurk hijssen, voor een collega van vriend niet. Dan gewoon netjes.

Dat roze huispak sond wel vooraan op de foto in de buurt van het bruidspaar.

Ken het hele stel niet hoor, maar zij viel wel gelijk op.

Jammer dat ik hier deze foto niet kan plaatsen.
quote:Zanne schreef op 17 januari 2011 @ 21:47:

[...]

Zo. En hoe voelt dat?

Tja, wie kaatst kan de bal verwachten, weet ik ook wel

Er zullen altijd mensen zijn die een dresscode als een richtlijn zien en er geen moeite mee hebben. En anderen die een dresscode zien als een regel waar niet vanaf geweken mag worden en zich er dan erg ongemakkeliijk bij voelen. Uit die discussie kom je gewoon niet.

Maar het gaat mij er om dat je een paar dagen per jaar best wat meer je best mag doen om een ander in zijn/haar wensen tegemoet te komen...das toch niet teveel gevraagd?
Maar dat is nou juist de essentie zomerkoninkje, het is niet een kwestie van je best doen. Als ik vaak naar gala's ga dan heb ik natuurlijk een smoking in de kast hangen en dan kost het me totaal geen enkele moeite om te voldoen aan jouw dresscode. Waardeer je mijn aanwezigheid dan ook minder dan de gast die diep in zijn buidel moet tasten om eenmalig te voldoen aan de hem opgelegde dresscode? (retorische vraag!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven