Studentenprotest

21-01-2011 12:26 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan er vandaag nog meer niet bij zijn op het Malieveld?

Ik had er graag bij willen zijn, maar heb helaas begin volgende week nog een tentamen. En je zou toch maar studievertraging oplopen... Hoop dat het protest toch een groot succes wordt!
quote:Scuba schreef op 21 januari 2011 @ 14:20:

[...]

Ja hoor betaal je belasting maar eens niet.Met als verschil dat je weet dat als je je belasting niet betaalt, dat je dan een boete moet betalen. Toen ik ging studeren wist ik niet dat als ik langer dan nominaal + 1 zou studeren ik een boete zou krijgen...
quote:werkverbod schreef op 21 januari 2011 @ 14:22:

[...]

Zeker 52 weken per jaar dan?Hoe moet jij dat weten? Ga je op t balkon kijken of er steeds dezelfde kratten staan? En al zouden ze 24/7 zuipen, geldt dat dan meteen voor alle studenten? Ik persoonlijk heb het te druk om zo veel uit te gaan en mijn medestudenten ook.
quote:Scuba schreef op 21 januari 2011 @ 14:19:

[...]

Je studie is helemaal niet de rest van je leven. Tijdens het werken ontwikkel je je nog veel meer en kan je nog veel meer kansen creëren dan je denkt.

En nogmaals als je normaal studeert volgens de regels is er niks aan de hand.

Dan verschillen wij van mening. Je studie bepaald namelijk of je wel of niet een baan krijgt, en is daarmee de sleutel tot de rest van je leven.

Overigens bedoelde ik met "de rest" van je leven, je huidige leven, niet enkel je toekomst. Ik snap ook wel dat een jaartje eruit gaan, niet heel veel van invloed is op het later wel of niet vinden van werk. Maar ik bedoelde: studeren neemt meestal toch een prominente plek in iemands leven in, en als dat compleet wegvalt, valt dus heel veel weg. En dat is best wel heel erg hard, als je ook al andere dingen weg ziet vallen. Zéker, als je op halve kracht door had kunne gaan met studeren.
quote:Jurks schreef op 21 januari 2011 @ 13:44:

En nu ga ik even heel decadent een vakantie boeken, en het geld uitgeven wat ik van de belastingbetalers krijg. Want ja, nu kan het nog.Precies en daar moet een einde aangemaakt worden. Je wilt toch aan je toekomst bouwen, dan moet je er ook wat voor over hebben.
quote:Scuba schreef op 21 januari 2011 @ 14:20:

[...]

Ja hoor betaal je belasting maar eens niet.

Volgens mij bestaat de regel dat we belasting moeten betalen al heel lang hoor. En de boete die je moet betalen als je dat niet doet ook.....

Echt, je klets steeds erger uit je nek.
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 14:24:

[...]

Volgens mij bestaat de regel dat we belasting moeten betalen al heel lang hoor. En de boete die je moet betalen als je dat niet doet ook.....

Echt, je klets steeds erger uit je nek.Echt he, dit is al de zoveelste vergelijking die ze maakt die kant nog wal raakt. Als wij er een maken wordt die vakkundig genegeerd.
quote:werkverbod schreef op 21 januari 2011 @ 14:24:

[...]

Precies en daar moet een einde aangemaakt worden. Je wilt toch aan je toekomst bouwen, dan moet je er ook wat voor over hebben.Ik spaar nog wel eens wat, dus ik kan geld uitgeven als ik dat wil. Daarbij, dit word mijn laatste vakantie dus ik mag fijn lekker doen wat ik zelf wil met het geld wat ik zelf krijg/leen van DUO. Daarbij, als ik mijn geld wil uitgeven aan mijn studie, begrafenis of vakantie is nog altijd mijn zaak. Ik bepaal ook niet wat jij doet met je geld.
.
anoniem_85357 wijzigde dit bericht op 06-05-2011 16:42
Reden: .
% gewijzigd
Natuurlijk moeten studenten ook wat inleveren, niet leuk, maar blijkbaar nodig.

Maar als er zoveel bezuinigd wordt verwacht je toch minstens een achterliggend idee, niet 'we moeten dat geld zsm hebben'.

Sommige mensen lijken te vergeten dat studenten nogal wat bijdragen aan de maatschappij. Door de kennis die ze kunnen omzetten in kapitaal (kenniseconomie etc), en door de hogere belastingen die ze betalen zodra ze een baan met een bovengemiddeld salarsi krijgen, waarvan ze ook hun studieschuld afbetalen. En dat zijn dan alleen nog de materiële dingen.

Naast dat deze bezuinigingen studenten in de problemen brengen zonder dat zij de kans hebben hun vertraging te stoppen of in te halen, is het ook een rem op de motivatie van degenen die juist graag meer willen studeren. Een tweede master doen, of een hele tweede studie, wordt nu veel duurder. Excelleren, of dat nu is door extra verdieping, stage, een tweede master... dat wordt nu tegengewerkt. En maar klagen over de zesjescultuur en hopen op een plaatsje in de top-10 van 's werelds beste universiteiten...
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:inkjee schreef op 21 januari 2011 @ 14:23:

[...]

Met als verschil dat je weet dat als je je belasting niet betaalt, dat je dan een boete moet betalen. Toen ik ging studeren wist ik niet dat als ik langer dan nominaal + 1 zou studeren ik een boete zou krijgen...

Ja dat is nogmaals vervelend maar ik neem aan dat je je studie begint met het voornemen om het gewoon in de daarvoor gestelde periode afmaakt. Als je er al vanuit ging dat je vertraging op ging lopen klopt er iets niet in mijn ogen. Nogmaals je hebt een jaar speling. Lijkt me wel genoeg.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen want inderdaad als je ernstig ziek wordt (zoals ik een aantal hiervan zie op het forum) vind ik dat daar over gepraat moet worden maar als je dat niet bent zie ik geen enkele reden om het niet in te daarvoor gesteld periode te kunnen doen.
quote:tijgervrouw schreef op 21 januari 2011 @ 14:26:

[...]

Het gaat om bezuinigen. Die boete heeft ook met bezuinigen te maken. Langstudeerders kosten meer geld. Korter studeren kost minder geld, dus een boete voor de mensen die er langer over doen moet het aantal langstudeerders inperken en dus kosten besparen.Maar deze discussie gaat NIET over bezuinigen omdat iedereen het er mee eens is dat bezuinigen nu eenmaal noodzakelijk is. het gaat over boetes met terugwerkende kracht en de oneerlijkheid daarvan.
quote:Madelievv schreef op 21 januari 2011 @ 14:26:

[...]

Echt he, dit is al de zoveelste vergelijking die ze maakt die kant nog wal raakt. Als wij er een maken wordt die vakkundig genegeerd.Vooral dat negeren vind ik altijd wonderlijk..... Op een of andere manier krijg ik dan zomaar het idee dat die persoon daar dan niks nuttigs meer op weet te zeggen, omdat ze weet dat ze zo ontzettend fout zit....
quote:tyche schreef op 21 januari 2011 @ 14:26:

Natuurlijk moeten studenten ook wat inleveren, niet leuk, maar blijkbaar nodig.

Maar als er zoveel bezuinigd wordt verwacht je toch minstens een achterliggend idee, niet 'we moeten dat geld zsm hebben'.

Sommige mensen lijken te vergeten dat studenten nogal wat bijdragen aan de maatschappij. Door de kennis die ze kunnen omzetten in kapitaal (kenniseconomie etc), en door de hogere belastingen die ze betalen zodra ze een baan met een bovengemiddeld salarsi krijgen, waarvan ze ook hun studieschuld afbetalen. En dat zijn dan alleen nog de materiële dingen.

Naast dat deze bezuinigingen studenten in de problemen brengen zonder dat zij de kans hebben hun vertraging te stoppen of in te halen, is het ook een rem op de motivatie van degenen die juist graag meer willen studeren. Een tweede master doen, of een hele tweede studie, wordt nu veel duurder. Excelleren, of dat nu is door extra verdieping, stage, een tweede master... dat wordt nu tegengewerkt. En maar klagen over de zesjescultuur en hopen op een plaatsje in de top-10 van 's werelds beste universiteiten...

Zo duidelijk had k het niet kunnen verwoorden. Ik sluit me hierbij aan, en ga proberen weer wat te werken. (heb een buikgriepje, maarja, ook een 60-urige werkweek, dus moet toch wat proberen mee te pakken)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2011 08:58
Reden: opmerking verwijderd en sanctie uitgedeeld
% gewijzigd
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 14:29:

[...]

Vooral dat negeren vind ik altijd wonderlijk..... Op een of andere manier krijg ik dan zomaar het idee dat die persoon daar dan niks nuttigs meer op weet te zeggen, omdat ze weet dat ze zo ontzettend fout zit....Klopt dat idee kreeg ik ook al. Heel irritant want zo kun je niet eerlijk discussieren.

[...]

Het gaat om bezuinigen. Die boete heeft ook met bezuinigen te maken. Langstudeerders kosten meer geld. Korter studeren kost minder geld, dus een boete voor de mensen die er langer over doen moet het aantal langstudeerders inperken en dus kosten besparen.

En het gaat ook om de gevolgen van bezuinigingen.

Het gevolg van de bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag is waarschijnlijk dat de arbeidsparticaptie van vrouwen weer wat terug zal lopen.

Het gevolg van de bezuinigingen op het onderwijs betekenen dat de kwaliteit van het onderwijs zal afnemen.

De vraag is welke ontwikkelingen op de langere termijn een slechtere kosten-baten verhouding heeft. En mijns inziens is niet investeren in de onderwijskwaliteit de komende jaren iets wat de economie de komende jaren heel erg veel geld gaat kosten.

[...]

Het gaat om bezuinigen. Die boete heeft ook met bezuinigen te maken. Langstudeerders kosten meer geld. Korter studeren kost minder geld, dus een boete voor de mensen die er langer over doen moet het aantal langstudeerders inperken en dus kosten besparen.

Bezuinigingen geen probleem. Dat moet, ben ik het ook mee eens.

Maar met terugwerkende kracht een boete invoeren is belachelijk. Je kan niks meer doen om de boete te voorkomen. Je bent gewoon in de cel gegooid en de twee keuzes die je hebt is 1. de boete van 3000!! euro betalen of 2. stoppen met studeren en met een studieschuld blijven zitten. Lekkere keuzes vind je niet?
quote:tijgervrouw schreef op 21 januari 2011 @ 14:29:

[...]

Nou kom jij dan oppassen? als ik het goed begrijp zit jij toch thuis he.

Die was gewoon onder de gordel en uiterst laag! Iemand met kanker maar komen laten oppassen omdat ze toch thuis is.

lekker bezig hoor!
quote:Scuba schreef op 21 januari 2011 @ 14:28:

[...]

Ja dat is nogmaals vervelend maar ik neem aan dat je je studie begint met het voornemen om het gewoon in de daarvoor gestelde periode afmaakt. Als je er al vanuit ging dat je vertraging op ging lopen klopt er iets niet in mijn ogen. Nogmaals je hebt een jaar speling. Lijkt me wel genoeg.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen want inderdaad als je ernstig ziek wordt (zoals ik een aantal hiervan zie op het forum) vind ik dat daar over gepraat moet worden maar als je dat niet bent zie ik geen enkele reden om het niet in te daarvoor gesteld periode te kunnen doen.Als je even goed had gelezen, had je kunnen lezen dat ik nog binnen de norm van één jaar zit én dat de studievertraging die ik heb opgelopen het gevolg is van te hard studeren (en heel graag nominaal af willen studeren). Want dat kan ook nog...

[...]

Nou kom jij dan oppassen? als ik het goed begrijp zit jij toch thuis he.Prima, zijn de kinderen bacterievrij? Helemaal gezond? is het spik en span bij je thuis?
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 14:30:

[...]

Bezuinigingen geen probleem. Dat moet, ben ik het ook mee eens.

Maar met terugwerkende kracht een boete invoeren is belachelijk. Je kan niks meer doen om de boete te voorkomen. Je bent gewoon in de cel gegooid en de twee keuzes die je hebt is 1. de boete van 3000!! euro betalen of 2. stoppen met studeren en met een studieschuld blijven zitten. Lekkere keuzes vind je niet? Haha, great minds think alike? We zeggen steeds min of meer hetzelfde

[...]

Nou kom jij dan oppassen? als ik het goed begrijp zit jij toch thuis he.Dit kan echt niet!!!! Daar kan ik me nou over verwonderen... Dat er mensen bestaan die zulke opmerkingen maken!
quote:Scuba schreef op 21 januari 2011 @ 14:28:

[...]

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen want inderdaad als je ernstig ziek wordt (zoals ik een aantal hiervan zie op het forum) vind ik dat daar over gepraat moet worden maar als je dat niet bent zie ik geen enkele reden om het niet in te daarvoor gesteld periode te kunnen doen.Er kan nergens over gepraat worden! Dat is nou het probleem.....dit is een regel waar geen uitzonderingen op te maken zijn! Het is slikken en of stikken, meer keuzes heb je gewoon niet!
Ik had er ook wel bij willen zijn maar heb volgende week 3 tentamens dus dat gaat hem niet worden. Als ik die tentamens niet haal dan ga ik vertraging oplopen en dat lijkt me met het oog op die bezuinigingen geen goed idee.

[...]

Nou kom jij dan oppassen? als ik het goed begrijp zit jij toch thuis he. Wat een ongelofelijke ongepaste kutopmerking! Ben jij wel helemaal goed bij je hoofd!!??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven