Studentenprotest

21-01-2011 12:26 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan er vandaag nog meer niet bij zijn op het Malieveld?

Ik had er graag bij willen zijn, maar heb helaas begin volgende week nog een tentamen. En je zou toch maar studievertraging oplopen... Hoop dat het protest toch een groot succes wordt!
quote:Jurks schreef op 21 januari 2011 @ 14:56:

[...]

Eens!

Met Plops dan..

En misschien dat ze een bepaald aantal kilometer mag maken met je OV? Dus het reisje in het weekend naar je ouders wel kan gaan maken?
Oja, de stufi is al bevroren
quote:Madelievv schreef op 21 januari 2011 @ 14:57:

[...]

Het standaardbedrag is 266 pm, als je max leent etc kun je tot 900 euro krijgen geloof ik. Dat is dan wel geleend, maar 266 vind ik ook al vrij veel, 200 zou ook wel werken. 66 euro per student bezuinigen is al heel veel.266 is uitwonende beurs he..... Volgens mij is het collegegeld tegenwoordig rond de 1700 euro per jaar. Dat is al 150 euro per maand. Reken daar nog 50 euro boeken per maand bij en je houdt 66 euro voor andere zaken.....
quote:inkjee schreef op 21 januari 2011 @ 14:55:

[...]

En als aanvulling: eventueel stufi bevriezen of iets dergelijks. Is ook niet leuk, maar ben het er wel mee eens dat de bezuinigingen niet aan de studenten voorbij kunnen gaan.De stufi is al bevroren
quote:Madelievv schreef op 21 januari 2011 @ 14:57:

[...]

Het standaardbedrag is 266 pm, als je max leent etc kun je tot 900 euro krijgen geloof ik. Dat is dan wel geleend, maar 266 vind ik ook al vrij veel, 200 zou ook wel werken. 66 euro per student bezuinigen is al heel veel.Dat is wel alleen voor uitwonenden. Een studentenkamer tegenwoordig kost gemiddeld ongeveer dat bedrag, en dan heb je nog niks. Zo veel vind ik het niet.
quote:toffifee schreef op 21 januari 2011 @ 14:47:

Hoe kan het volgens jullie wel opgelost worden eigenlijk? Er vanuit gaande dat de bezuinigingen er toch wel komen.Heb net twee posts boven je een poging gedaan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Jurks schreef op 21 januari 2011 @ 14:58:

[...]

Met Plops dan..

En misschien dat ze een bepaald aantal kilometer mag maken met je OV? Dus het reisje in het weekend naar je ouders wel kan gaan maken?Oeh, dat is wel een goed idee! Met die chipperdechip die we zo nodig moeten gebruiken kan dat prima!
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 14:58:

[...]

Van de hoogte van de aanvullende beurzen valt mijn kin af en toe toch echt wel op de grond af en toe. Het is bedoeld om kinderen van ouders met minder middelen te laten studeren, maar daar wordt ook veel misbruik van gemaakt. Daar hoor ik niemand over. Bovendien zijn er heel veel studenten met ouders die het technisch gesproken moeten kunnen betalen en daarom geen aanvullende beurs krijgen, waarvan de ouders nul bijdragen. Zij redden het ook. Dus het lijkt me niet heel onverstandig om die aanvullende beurzen in ieder geval eens onder de loep te nemen om te kijken of daar niet wat kronkels uitgehaald kunnen worden.

Dat laatste geldt dus voor mij. Na mijn eerste jaar had ik geen recht meer op aanvullende beurs, maar vanwege de gelijke monikken gelijke kappen, kreeg ik niets van mijn ouders.

Gevolg heel veel studieschuld (3 jaar lang elke maand 600 euro bijgeleend). Dat zou het gevolg zijn.
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 14:59:

[...]

De stufi is al bevroren

Haha, daar maak ik dan geen goede beurt! Maar ik bedoel dat ze van mij ook wel naar de stufi mogen kijken, om te bepalen of daar misschien iets bezuinigd kan worden... En dan bedoel ik natuurlijk niet dat het afgeschaft moet worden ofzo.

Er zijn in ieder geval betere manieren om de bezuinigen dan met de plannen die er nu staan. (al ben ik het wel eens met (volgens mij) Kaaaaaatje)
Ik vond het dus altijd lastig om rond te komen van mijn basisbeurs + lening.

800 euro,

minus collegegeld

minus boeken

minus huur

minus zorgverzekering

was bij mij niet bijster veel.....
quote:tyche schreef op 21 januari 2011 @ 14:47:

Oh, en omdat ik ook niet houdt van anti zonder alternatieven, dit zou ik zelf eerlijker vinden:

- laat de maatregel niet met terugwerkende kracht ingaan, maar vanaf nu.

- maak onderscheid: langer studeren uit vrije wil/luiheid is iets anders dan door overmacht niet (full time) verder kunnen;

- schaf OV af voor degenen die studeren in de stad waar ze wonen (of een straal van 20 km ofzo);

- strengere selectie aan de poort: op basis van cijfers of motivatie of beide (dit voorkomt onnodige kosten voor uitvallers); ik ben tevens ook voor afschaffen van loting, en voor toelating op basis van resultaat en motivatie. Dit "dwingt" leerlingen al eerder bewust(er) over hun keuze na te denken en zorgt voor minder uitval

- na studeren thuiszitten uit vrije wil demotiveren. Ik weet niet hoe dit concreet zou moeten, maar ik kan me voorstellen dat er iets te verzinnen valt om degenen die niets met hun studie doen, en dus daarmee niet bijdragen aan de maatschappij, een groter deel van de gemaakte kosten te laten terugbetalen.

- comissies etc zijn vast goed om ervaring op te doen, maar een jaar commissiewerk zonder verder te studeren vind ik wat krom. Een constructie met een apart soort inschrijving, zodat je wel nog als student te boek staat, maar geen collegegeld betaalt ( je studeert dan immers niet) én geen stufi krijgt, lijkt me niet onredelijk.

Ik vind dit zelf niet de tofste plannen, maar in ieder geval eerlijker, en veel meer afhankelijk van de keuzen die je maakt ipv de pech die je hebt.Ik wil graag Tyche quoten, omdat ik het erg met haar suggesties eens ben.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 januari 2011 @ 15:03:

Ik vond het dus altijd lastig om rond te komen van mijn basisbeurs + lening.

800 euro,

minus collegegeld

minus boeken

minus huur

minus zorgverzekering

was bij mij niet bijster veel.....Dat is ook heel moeilijk. Ik heb geen recht meer op stufi dus ik leen maximaal, maar ik moet er ook naast werken omdat ik anders ook niet rond kom. En nee, ik doe echt niet heel erg raar met mijn geld. Ga bijna nooit op stap, heb geen shopverslaving en vind op vakantie gaan ook niet ontzettend belangrijk. Ben 2x een week geweest in al die jaren dat ik al studeer.
Ik weet het dat je met 200 euro, zelf met 266 niet vooruit kunt. Maar ja er moet toch bezuinigd worden. Sjit he.
ik wou een hele gemene opmerking maken...
quote:hanneke000 schreef op 21 januari 2011 @ 15:03:

[...]

Ik wil graag Tyche quoten, omdat ik het erg met haar suggesties eens ben.

Gezellig

Ik moet weg nu, goede discussie, de valse noten daargelaten. Sterkte met je chemo Jurks!
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Is het erg als ik nu heel nieuwsgierig ben Jurks

Ik denk dat die 66 euro ook niet heel veel uitmaakt voor de student in kwestie. Werken zal je over het algemeen toch wel moeten. Of je nou 4 uurtjes extra moet werken of niet, dat maakt vrij weinig uit volgens mij.
Bezuinigingen zijn gewoon ronduit stom. Ik snap heus wel dat ze gemaakt moeten worden, maar ik vind nog steeds dat dat niet ten koste moet gaan van de kenniseconomie. Misschien kunnen we bezuinigen op de kinderopvang ;) Of is dat ook weer een bakermat voor de kenniseconomie..?

En daar vloog er toch een opmerking uit..
quote:Jurks schreef op 21 januari 2011 @ 15:09:

ik wou een hele gemene opmerking maken...Tegen wie? Waarom?
quote:tyche schreef op 21 januari 2011 @ 15:10:

[...]

Gezellig

Ik moet weg nu, goede discussie, de valse noten daargelaten. Sterkte met je chemo Jurks!Dank je! En bedankt voor de fijne discussie!
Bezuinigingen zijn indaar heel erg stom, maar ja het moet. Maar doe het dan inderdaad wel gewoon op een eerlijke manier. Dit is gewoon iemand een mes in zijn rug steken....
quote:plops schreef op 21 januari 2011 @ 15:10:

Is het erg als ik nu heel nieuwsgierig ben Jurks

Ik denk dat die 66 euro ook niet heel veel uitmaakt voor de student in kwestie. Werken zal je over het algemeen toch wel moeten. Of je nou 4 uurtjes extra moet werken of niet, dat maakt vrij weinig uit volgens mij.Ja precies dat was mijn idee, 266 is al niet genoeg dus je moet sowieso werken. Ik wil dan best voor 60 euro meer werken. Liever dan achteraf 3000 boete!
quote:Madelievv schreef op 21 januari 2011 @ 15:11:

[...]

Tegen wie? Waarom?Nou niet perse tegen iemand, laten we stellen dat ik gemeen al een gemeen woord vind. Dus de kans dat ik iets heel erg gemeens ga zeggen lijk me nihil
Ja, absoluut Madelievv!
En nu ga ik dan eindelijk mijn door de overheid betaalde middagdutje doen!

Doe ik het weer!
Gelukkig Jurks, ik was al een steen aan het zoeken om me onder te verschuilen

Niet dat je niet alle recht had om ff lekker los te gaan !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven