De wereld van bijvoeding

03-01-2011 09:41 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een week is Doperwtje zes maanden oud en zijn we begonnen met bijvoeding. De eerste dagen waren dat een paar kleine hapjes groenten/fruit/broodkorst, maar nu -een paar dagen later- blijkt hij vrij snel redelijk wat naar binnen te kunnen werken en het tot nu toe (okee, op broccoli na ) lekker te vinden.

Nu heb ik duizend-en-een vragen over bijvoeding, de combinatie met flessen etc. Ik weet dat er meerdere topics zijn met vragen over bijvoeding, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zag, ben ik maar zo vrij een eigen topic te openen

Mijn vragen:

- Volgens het schema van het CB zou er op korte termijn een fles moeten afvallen (van 4 naar 3). Hoe weet ik wanneer Doperwtje genoeg binnenkrijgt en er een fles kan afvallen?

- Hoe verschuift dat 'ritme'? Nu krijgt hij op vier vrij gezette tijden een fles, tussendoor een keer wat fruit, een broodkorst en een beetje groenten. Er zou iets moeten verschuiven als er een fles afvalt?

- Wanneer moet Doperwtje nu nog slapen? Als ik naar het lijstje van het CB kijk, moet er iedere twee uur wel iets gebeuren (fles, hapje), maar mijn kind slaapt toch ook (godzijdank ) echt nog op een dag.

- Volgens het lijstje van het CB zou er 's ochtends een pap(fles?) gegeven gaan worden. Nu krijgt Doperwtje die 's avonds (met rijstebloem). Wat is de reden dat dat naar de ochtend zou verschuiven?

Dat dus (en waarschijnlijk nóg veel meer vragen). Overigens vind ik het lijstje van het CB niet zaligmakend hoor, maar ik zoek enige houvast om dit nieuwe avontuur aan te gaan
quote:Erwt schreef op 04 januari 2011 @ 10:25:

Optimus, euhm ja.. ondanks mijn Rapley-voornemens ben ik daar toch erg snel afgestapt

Hoe ziet Musjes (leuke nick ) dagritme eruit qua eten? Daar ben ik wel benieuwd naar

Vanochtend ging er trouwens een HELE banaan in

In minder dan tien minuten tijd... Ik vond dat wel écht veel...

Ik ook hoor Erwt, zag het helemaal voor me, dat gerapley, maar het liep toch een beetje anders. Ach ik doe het wel half half. Hier Musjes dagritme:

08.00u Fles (voorheen papfles, maar dat wil hij niet meer, dus gewone opvolgmelk)

10.00u Fruit met een eetlepel fijne granen pap (Meestal eet hij 1 stuk fruit en bij mijn moeder krijgt hij altijd een potje, gaat ook vaak leeg)

12.00u Fles (Hij doet een beetje moeilijk bij deze fles, soms drinkt hij hem leeg en soms maar half. Als hij niet wil drinken geef ik een beetje brood en dan wil hij daarna nog wel een paar slokken melk)

14.00u Als er nog iets over is van het fruit krijgt hij dat en anders een soepstengel of korstje brood.

16.00u Fles (deze wil hij echt niet meer de laatste tijd)

18.00 Avondeten, soms eet hij veel, soms bijna niks. De laatste tijd wel steeds meer.

20.00u Laatste fles.

De tijden verschillen natuurlijk per dag, maar dit is wel wat ik hem iedere dag aanbied. Oh en na fruit/tussendoortje/avondeten drinkt hij wat slokjes water.
Optimus, wanneer slaapt Musje dan eigenlijk?

Doperwtje is binnen anderhalf uur na een fles namelijk écht wel moe (meestal een uur en een kwartier ofzo).
Ja, dat van wanneer dan slapen ben ik ook benieuwd naar. Kweetwel slaapt nu nog zo'n twee uur tussen de flessen door, is zo'n twee uur aan een stuk wakker.

Ik heb vandaag Opperdepop gekocht, kan ik maar binnen hebben.
Musje slaapt niet zo lang. Maar ik vind het al heel wat, een paar maanden terug sliep hij overdag alleen in de draagzak, daarna max. een halfuur in bed en nu gaat het zo:

In de ochtend gaat hij er meestal na een uur in. Dus rond 09.00u, dan is hij 10u weer wakker en krijgt hij fruit. Wakker tot de fles van 12u, meestal slaapt hij van 12.30 tot 14.00.

Dan weer een tussendoortje en wakker tot de fles van 16.00. Nog een uurtje naar bed (16.30-17.30) En dan blijft hij wakker tot de laatste fles, 20.00u.

En de laatste tijd slaapt hij dan de hele nacht, tot 7.30u. Maar dat doorslapen kan weer zo omslaan, heeft hij al eens eerder 2 weken gedaan om daarna een maand te spoken 's nachts. Ik las trouwens dat Erwt dat al maanden doet, spoken.. Zwaar zeg.

Is Opperdepop dat Stefan Kleintjes boek Renske? Ik kijk vaak op keukenkikker.nl.
Nee, is gewoon een kinderkookboek van de AH

Van Stefan kleintjes heb ik een link van zijn lijst opgeslagen in mijn favorieten. keukenkikker.nl ga ik eens bekijken.
Oh haha, ik haal het allemaal door elkaar joh. Keukenkikker kreeg ik van iemand op het forum als tip. Ik heb nog geen enkel kinderkookboek in huis. Poehhhh, Musje zit bij me op schoot en laat er toch een vliegen. Lijkt wel alsof hij bruine bonen op heeft, smerig! Dat vind ik toch wel een nadeel van bijvoeding hoor, wat er weer uitkomt is een stuk viezer dan voorheen
Die poepluiers

Wortel leverde wel een interessante oranje euhm... melange op

Vandaag courgette. Werd niet zo lekker bevonden als wortel, maar stukken beter ontvangen als broccoli. Alleen een beetje jammer dat Doperwtje steeds met een hap courgette in z'n mond spuugbelletjes ging blazen
Even dit topic uppen

Inmiddels zijn we een maand verder en gaat het eten best goed. 's Ochtends fruit, tussen de middag bijna een halve boterham, 's middags een klein stukje rijstwafel, eind van de middag wat groenten met aardappel. Heel goed.

Wat ik me nu afvraag: op het schema van het CB staat dat de ochtendfles een papfles (of pap uit bordje) zou moeten worden (of uiteindelijk brood). Die papfles krijgt Doperwtje nu 's avonds. Ik ben ook een beetje bang dat hij niet zou doorslapen als hij die papfles niet meer 's avonds zou krijgen (hoewel dat ook het gevolg kan zijn van mijn chronische slaaptekort in de afgelopen maanden). Wat zouden jullie adviseren?
Gewoon 's ochtends brood en voor het slapen gaan gewoon de papfles of bord.

Waar ben je bang voor?
's Ochtends brood lijkt me nog niet zo succesvol. Doperwtje heeft namelijk als Honger als hij wakker wordt, en brood gaat dan echt niet snel genoeg
Na zijn fles melk natuurlijk en dan 's avonds de papfles er in houden of je geeft de papfles 2 keer, geen probleem lijkt mij, toch?
Dames,

aankomende week bereiken mijn kinderen de leeftijd van 6 maanden en dus weer een ander eet, drink en

(bij)voedingspatroon.

Nu vraag ik mij dus af hoe en wat?

Ze krijgen nu 4 flessen om 7-11-15-en om 19 met een klein beetje rijstebloem

Op dit moment krijgen ze op advies van het CB sinds een klein tijdje een beetje zelfgemaakte fruithap.

Het begon met een lepelte of 2 en inmiddels samen een potje.

Zijn sinds een week of 2/3 bezig hiermee

Ik heb een schemaatje gehad van het CB met een eetschemaatje en de mededeling: 'zoek t maar uit'.

Tja wat moet je daar mee.

Ik vroeg me dus af of jullie misschien jullie opstart schemaatjes willen delen. Met slaapjes enzo tussendoor.

Tot nu toe kom ik namelijk verder met het forum en de ervaringen dan met het CB

Ik wil natuurlijk ook niet meteen te hard van stapel lopen, want ze moeten wel op een fatsoenlijke manier leren eten.

Alvast bedankt
Hoi Vlindertje, leuk dat je m'n topic geupt hebt

Doperwtje is nu ruim 7 maanden en eet inmiddels flink. Ik vond het aanvankelijk ook behoorlijk puzzelen, vooral omdat ik het schema van het CB nogal gedoe vond. In dat schema was er voor Doperwtje bijna geen tijd om te slapen

De flessen van Doperwtje liepen redelijk gelijk op (08-12-16-19), dus misschien heb je iets aan een overzichtje hoe het met Doperwtje begon:

+ 08.00 uur fles

+ halfuurtje-uurtje daarna een beetje fruit (begon met een paar happen, toen een half en al vrij snel een heel stuk fruit)

+ 09.30 slapen tot ongeveer 11.30/12.00

+ 12.00 uur broodkorst (om mee te beginnen, daarna uitgebreid naar een halve boterham en daarna hele boterham)

+ 12.30/13.00 uur fles

+ 13.30 uur slapen tot ongeveer 15.30

+ 16.00 uur fles (deze is inmiddels vervallen omdat Doperwtje meer eet, nu tussendoortje)

+ 17.00 uur warm hapje (eerst alleen groenten, later groenten en aardappel)

+ 17.30 uur slapen tot ongeveer 19.00

+ 19.00 uur papfles

Dit is ongeveer hoe we begonnen. Doperwtje slaapt nu steeds korter (langer wakker dus) en fles van 16.00 uur is inmiddels afgevallen. Hopelijk heb je er iets aan
Dank je Erwt.

Het broodmoment sla ik in het geval van jouw schema dan voorlopig nog over.

Maar gaat Doperwtje dan om 19uur weer slapen?

Want ik ga ze in het geval van dit schema denk ik wel wakker houden tot na de papfles. Nu zijn ze ook wakke op dat tijdstip en slapen van 19 tot 7

Slaap Doperwtje overigens weer de hele nacht door?
Waarom zou je het broodmoment overslaan?

Ohja, vergeten te schrijven wanneer hij weer slaapt: ongeveer rond 20.00 uur gaat hij naar bed. Hij slaapt dan (jawel! ) tot ongeveer 07.30 (speen-afwennen bleek dé truuk! Eindelijk weer goede nachten!). Wij probeerden Doperwtje ook een tijdje wakker te houden tussen groentenhap en papfles, maar hij redt dat simpelweg nog niet. Hij slaapt soms maar 3 kwartier (bijvoorbeeld van 18.15 tot 19.00), maar redt het net niet tot die fles.
erwtje,

Gluten voor de 7e maand schijnen slecht te zijn en mogelijk allergien te kunnen veroorzaken.

Nou ben ik normaal niet heel precies wat wel en niet mag, maar t geval van brood wel.

Dat heeft als reden dat ik zelf sinds 2jaar plotseling allergisch blijk te zijn voor bepaalde broodsoorten. De preciese soort is niet duidelijk, waarschijnlijk heeft t met zaden enzo te maken.

Het resultaat bij mij was dat ik met spoed op de eerste hulp terecht kwam met een onwijs opgezwollen lijf, vreselijke jeuk en benauwdheid.

voor mij is t risico te groot daardoor al te vroeg brood te geven.

Weet overigens ook niet of t van belang is, maar t zijn premature en 1 dysmatuur (schrijf ik dat goed) kindje.

Waardoor er nog wel een vergroot risico is op allergie volgens t CB

Fijn dat Doperwtje wee goed slaap, want je had er volgens wel zwaar mee.

type overigens op mojn telefoon, dus t zal allemaal wel niet hel,aal kloppen qua schrijfwijze hoor
Ah okee, als dat bij jouw zo'n duidelijke allergie is, is het inderdaad verstandiger daarmee te wachten tot 7 maanden. Heb je dat voedselintroductieschema van Kleintjes? Dat geeft wel een redelijk overzicht: http://www.borstvoeding.c ... elintroductieschema.5.pdf

En inderdaad, ik was érg toe aan een doorslapend Erwtje, dat merkte ik vooral daarná... na bijna 3 maanden minstens 5 keer per nacht m'n bed uit moeten, is dit echt een verademing
Ik heb geen ervaring met eet- slaap- en andere schema's Ik las in het begin de vraag over drinken uit een beker... en wil graag het volgende aanraden: een oefenbeker!

Daar kunnen jonge kindjes al vrij snel uit drinken... Wij gebruiken ze op het kinderdagerblijf en dat gaat erg goed al vanaf jonge leeftijd!

Sorry als ik enorm mosterd ben... het is al laat
Ohja, da's een goeie. Die beker staat hier inmiddels ook in de kast. Doperwtje vindt 'm gewéldig
een drinkbeker met 6 maanden?

Kan dat dan? Alles verdwijnt hier in de mond, wat ze in hun handen krijgen.

Maar ben wbt drinken al blij, als ze de fles leegdrinken zonder dat er wat uit de mond loopt.

Maar oefen je dan eerst zonder drinken en dan daarna met? Of gelijk met drinken?
Hier gewoon met water en lauwe thee. Doperwtje vindt die beker echt reuze-interessant en omdat hij tóch alles in zijn mond wil stoppen, grijpt ie die beker ook wel. Is het alleen nog een kwestie van goed sturen zodat die beker recht voor z'n mond komt
t is natuurlijk t proberen waard
Ja, dat gaat verbazingwekkend snel goed, ik zou ze nog niet alleen aan tafel zetten met een volle beker drinken en verwachten dat deze keurig leeg is als je terug komt... maar als ze kunnen zitten kunnen ze ook met deze beker oefenen (deze is zo ontworpen dat alles richting de mond gaat en ze dus automatisch gaan leren drinken en slikken).

Een stuk beter voor de ontwikkeling van de mondspieren (en daarmee ook de spraak) dan de ouderwetste tuitbeker... al is die natuurlijk wel geschikter als je niet zo goed tegen knoeien kan.

Gewoon water (lauwe thee, hele dunne diksap, etc.) er in en proberen maar... in het begin stuur jij en houdt de kleine hem alleen maar vast maar als snel zullen ze het principe snappen

(je zou bijna denken dat ik aandelen had in het bedrijf dat deze bekers produceert... nou, was het maar zo'n feest )
ik ga eens even kijken van het weekend voor zo'n beker.

Mijn kinderen kunnen dan nog niet zelfstandig zitten, maar wij hebben van die Bloom fresco kinderstoelen en daar zitten ze prinsheerljk en stevig in. Dus kan het proberen, dan eerst maar eens zonder drinken en dan daarna met een drupje ofzo als soort beloningsgevoel als ze het goed doen.

Van het weekend zijn man en ik samen en staan er geen plannen en dan gaan we eens kijken hoe een ander eet, drink en slaapritme ze oppakken.

Nu slapen ze lekker van 19 tot 7, hoop wel dat ze dat erin houden haha.

Vrijdag alweer een half jaar, donderdag CB dus zal wel het een en ander te horen krijgen. Hoop ik tenminste want tot nu toe is het lik me versje.

Vandaar ook dat ik hier mijn vraag stelde met 6 maanden schema's
quote:vlindertje86 schreef op 08 februari 2011 @ 09:14:

dan eerst maar eens zonder drinken en dan daarna met een drupje ofzo als soort beloningsgevoel als ze het goed doen.

Lijkt me niet handig oefenen zonder drinken er in... het kind leert dan het principe van een beker niet lijkt me... dan is het gewoon een speeltje en het in de mond doet (en misschien bij toeval op de goede manier). Juist wanneer ze ineens een klots water over zich heen krijgen leren ze dat het dus geen speeltje is en ze voorzichtig moeten doen... dat er een bepaald oorzaak-gevolg is.

Misschien wat vaker omkleden voor de ouders (of gewoon warmstoken en alleen met slabber of alleen met romper en slabber laten drinken) maar het lijkt me dan een kind pas begrijpt wat de bedoeling is als dit effect ook aanwezig is :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven