Het IKEA Doolhof ontrafelt

25-01-2011 16:46 109 berichten
Ikea laat consument bewust verdwalen

Verdwaald in de Ikea? Je bent niet de enige. Het is ook de bedoeling, stelt een Engelse designexpert. Iedere klant van Ikea weet dat hij vaak met meer thuiskomt dan hij oorspronkelijk van plan was, en dat dat waarschijnlijk ligt aan de strategisch geplaatste bakken met goedkope hebbedingetjes.

De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment bij het University College in Londen, Alan Penn, vertelt in de Daily Mail hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt Ikea erin klanten urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan die klant oorspronkelijk van plan was. Door vervolgens overal bakken met goedkope aanbiedingen te plaatsen, wordt de klant zo vaak mogelijk verleid tot het doen van impulsaankopen.

"De plattegrond van de winkel is bovendien zo verwarrend dat mensen een product maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen, omdat klanten weten dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden."

De korte routes die Ikea heeft gecreëerd, bestaan volgens Penn vooral vanwege brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen. Volgens Ikea is er helemaal geen sprake van een met opzet gecreëerd labyrint, en zijn de korte routes wel degelijk bedoeld om klanten die snel even wat komen kopen, van dienst te zijn.

Bron; raarmaarwaar
Alle reacties Link kopieren
Dus...?
Da's gewoon slimme marketing. En daar doen veel winkels aan mee. Waarom zouden ze ook niet? Zij trekken jou pinpas echt niet, dat doe je zelf.
Om eerlijk te zijn;

ik kan de IKEA in- en uitlopen binnen 6 minuten met alleen datgene dat ik nodig heb.

Dus ik denk dat die mijnheer zijn onderzoek toch even moet herzien.

Of ben ik een uitzondering?

Wel vind ik het uitermate storend dat de IKEA geen webwinkel heeft. Ik heb er een hekel aan om er heen te gaan, maar vind er wel altijd een praktische kast of opbergbak.

Der zou trouwens een IKEA bij mij in de buurt komen, maar dat feest is ook al niet doorgegaan.
Helemaal eens met Positivodo

Als jij alleen maar koopt wat er op je lijstje staat en wat je echt nodig hebt dan is er helemaal niks aan de hand.
Hebben meer winkels hoor. Supermarkten bijvoorbeeld hebben ook het assortiment in een bepaalde volgorde staan.
Ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik bij de IKEA een product niet terug zou kunnen vinden, hoogstens dat het heel eind verderop staat. Maar goed dat zou het ook zijn als het een recht pad was geweest.
Ik ben dol op IKEA. Vind het werkelijk en geweldig concept. Hulde aan Ingvar

Oja, nog even reageren op de OP

Nee, ik heb daar geen last van. Kan alles vinden - alsof ik er werk. Sterker nog: ik denk dat ik er morgenochtend even ga ontbijten en nog even iets leuks koop
quote:Lizzl schreef op 25 januari 2011 @ 16:55:

Ik ben dol op IKEA. Vind het werkelijk en geweldig concept. Hulde aan Ingvar

Ik hou er ook van

Inmiddels ken ik mijn Ikea zo goed dat ik alles feilloos weet te vinden. Niks doolhoverigs meer aan.
Wat is jouw IKEA, Plops?

De mijne is Utrecht en die wordt lekker heeeel groot - de grootste van NL
Dit is toch ook de reden waarom soms de hele indeling van de supermarkt op de schop gaat? Dan weet je je vaste dingen niet meer te vinden moet je de hele winkel door. En bij de AH in mijn woonplaats kan je sinds een paar jaar niet meer van de groenten rechtstreeks naar de kassa, je moet eerst minimaal 1 gangpad door. En bij de V&D en Bijenkorf moet je daarom vaak ook omlopen naar de roltrap als je van beneden helemaal naar boven wilt. Zo moet je de winkel wel door.

Het ontbijt voor 1 euro is ook onderdeel van de marketingstrategie. Ik zat eens met een vriendin bij Ikea in het restaurant en toen werd er een groep nieuwe medewerkers rondgeleid waaraan verteld werd dat klanten gemiddeld voor 10 of 15 euro per persoon aan producten kopen als ze gaan ontbijten. (Het bedrag weet ik niet meer precies.)
Ik heb altijd last van een soort vlucht drang als ik in de Ikea ben. Ik wordt moe, kattig, gestressed, en kan alleen maar denken aan zo snel mogelijk vertrekken. En ik verdwaal altijd als ik een korte route probeer te nemen, waardoor ik helemaal niet meer te genieten ben.

Maar ik vind Ikea voor de rest altijd wel een leuke winkel. Maar ik ga, om het "Ikea-gevoel" te vermijden, altijd alleen maar doordeweeks, heel vroeg, en het liefst in Amersfoort of zo. Van Ikea Amsterdam of Utrecht kan ik echt in paniek raken.
joh..

maar inderdaad, ik wil een ikea webwinkel. Er zit hier geen ikea in de buurt en ik ga daar dus niet helemaal heen voor 1 dingetje.
Ik ga ook altijd het liefst 'smorgens doordeweeks. In het weekend gaan is gevaarlijk - dan krijg ik moordneigingen.
quote:Lizzl schreef op 25 januari 2011 @ 16:57:

Wat is jouw IKEA, Plops?

De mijne is Utrecht en die wordt lekker heeeel groot - de grootste van NL De mijne is die in Grunn en volgens mij is dat op dit moment de grootste van Nederland.
Wordt die in Utrecht nóg groter dan die in Groningen?

Da's al zo'n doolhof. Ik sjees zo snel mogelijk langs alle Friezen die een dagje Ikea doen, grijp wat ik moet hebben en hoop op een korte rij bij de kassa. Maar sinds ze verhuisd zijn vind ik het een doolhof, inderdaad. Wat mij niet verleidt tot meer aankopen overigens, eerder minder.
quote:kaetje schreef op 25 januari 2011 @ 16:58:

En bij de AH in mijn woonplaats kan je sinds een paar jaar niet meer van de groenten rechtstreeks naar de kassa, je moet eerst minimaal 1 gangpad door.

Das bij mijn AH ook!

Ze hebben zelfs de ingang verplaatsts toen!

Mijn IKEA zit trouwens in Duiven. En sporadisch in Utreg. Maar hoe de wind waait die dag.
Plops, dus jij kunt hier dingen vinden?
Ikea is een winkel voor het gewone volk, helaas is van de meeste zaken de kwaliteit zo goed dat zelfs de rest van de bevolking wel eens meegesleurd is.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:
quote:wen schreef op 25 januari 2011 @ 17:03:

Plops, dus jij kunt hier dingen vinden?

Yup

Misschien ben ik er iets te vaak geweest
Nu we het toch over Ikea hebben en hier kennelijk een aantal kenners zit:

Hoe zit dat met Ikea Delft (toch? Of was het Duiven?) Waarom is die anders dan de andere Ikea's? Die doet vaak niet mee met landelijke acties, koopzondagen e.d. Weet iemand dat?
quote:Starshine schreef op 25 januari 2011 @ 16:59:

joh..

maar inderdaad, ik wil een ikea webwinkel. Er zit hier geen ikea in de buurt en ik ga daar dus niet helemaal heen voor 1 dingetje.

Maar dan wel ook dat ze de Zweedse Balletjes bezorgen. Mijn zonde.

Er zou een IKEA in Zaltbommel komen, hoefde ik alleen maar de Waal over. Maar dat feest ging dus niet door. De Zwartkousen waren niet om te kopen door onze Zweedse Vrienden.
quote:wen schreef op 25 januari 2011 @ 17:05:

Nu we het toch over Ikea hebben en hier kennelijk een aantal kenners zit:

Hoe zit dat met Ikea Delft (toch? Of was het Duiven?) Waarom is die anders dan de andere Ikea's? Die doet vaak niet mee met landelijke acties, koopzondagen e.d. Weet iemand dat?Vanwege alle Randstedelijke Debielen die de A4 vastzetten, toch?
Delft is voor zo ver ik weet een soort test-center ofzo..... Dat geval is ook een stuk kleiner dan de andere ikea's.
quote:pvv schreef op 25 januari 2011 @ 17:04:

Ikea is een winkel voor het gewone volk, helaas is van de meeste zaken de kwaliteit zo goed dat zelfs de rest van de bevolking wel eens meegesleurd is.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:en dat is erg omdat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven