Het IKEA Doolhof ontrafelt

25-01-2011 16:46 109 berichten
Ikea laat consument bewust verdwalen

Verdwaald in de Ikea? Je bent niet de enige. Het is ook de bedoeling, stelt een Engelse designexpert. Iedere klant van Ikea weet dat hij vaak met meer thuiskomt dan hij oorspronkelijk van plan was, en dat dat waarschijnlijk ligt aan de strategisch geplaatste bakken met goedkope hebbedingetjes.

De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment bij het University College in Londen, Alan Penn, vertelt in de Daily Mail hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt Ikea erin klanten urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan die klant oorspronkelijk van plan was. Door vervolgens overal bakken met goedkope aanbiedingen te plaatsen, wordt de klant zo vaak mogelijk verleid tot het doen van impulsaankopen.

"De plattegrond van de winkel is bovendien zo verwarrend dat mensen een product maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen, omdat klanten weten dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden."

De korte routes die Ikea heeft gecreëerd, bestaan volgens Penn vooral vanwege brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen. Volgens Ikea is er helemaal geen sprake van een met opzet gecreëerd labyrint, en zijn de korte routes wel degelijk bedoeld om klanten die snel even wat komen kopen, van dienst te zijn.

Bron; raarmaarwaar
Ik verdwaal nooit, in geen enkele IKEA.

Nastik, die gave heb ik ook hoor. --Tsjak tsjak tsjak dat heb ik nodig- en weer door.
Alle reacties Link kopieren
quote:pvv schreef op 25 januari 2011 @ 17:04:

Ikea is een winkel voor het gewone volk, helaas is van de meeste zaken de kwaliteit zo goed dat zelfs de rest van de bevolking wel eens meegesleurd is.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:Henk en Ingrid winkelen vast ook bij de Ikea.
ik ben trouwens wel schuldig aan het dagjes-mensen-gebeuren in Ikea.

Juist omdat we er niet vaak komen, maken we er een uitje van.

Boodschappenlijstje mee, kinderen in het speelland dumpen, anderen tegen de enkels rijden om te pakken wat je pakken kan, inladen, kinderen uit de ballenbak vissen, gehaktballetjes en ijsjes eten in het restaurant . t'Is erg.
Ik snap niet dat dit 'onderzoek' als enorm verhelderend wordt gezien. Zodra je door een Ikea loopt snap je toch dat ze heel goed hebben nagedacht over de indeling? En dat dat (impuls)aankopen stimuleert? Of moet je daar een deskundig designexpert voor zijn om dat te zien? Zo ja, dan ben ik blijkbaar zonder dat ik het wist een deskundig designexpert.

Ik ben dol op Ikea, verdwaal er nooit en heb geen lijstje, dus ik kom met allerlei extra leuke dingen naar buiten.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar

Ikea is een winkel voor het gewone volk, helaas is van de meeste zaken de kwaliteit zo goed dat zelfs de rest van de bevolking wel eens meegesleurd is.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:Wat is dit nou voor rare post? Verklaar je eens nader!

Ben ik even blij dat ik gewoon volk ben

Zat ik een paar weken geleden naar zo'n woonprogramma te kijken - mensen die hun eigen huis laten bouwen.

Het resultaat was schitterend - strak huis, modern en een flink project van tonnen. En compleet, van top tot teen, van keuken tot slaapkamer: IKEA
quote:Elimia schreef op 25 januari 2011 @ 17:08:

[...]

Henk en Ingrid winkelen vast ook bij de Ikea.

kweenie hoor, ikea zegt wel zweeds te zijn, maar zullen ze niet stiekum overgenomen zijn door een moslim-multinational?

Lopen we straks allemaal in een ikea-børka
quote:Starshine schreef op 25 januari 2011 @ 17:14:

[...]

kweenie hoor, ikea zegt wel zweeds te zijn, maar zullen ze niet stiekum overgenomen zijn door een moslim-multinational?

Lopen we starks allemaal in een ikea-børka

Of dat je een kartonnen speelmoskee kan kopen uit Kinderland.
quote:Nastik schreef op 25 januari 2011 @ 17:15:

Of dat je een kartonnen speelmoskee kan kopen uit Kinderland.

Daar gaan ze zich niet aan wagen. Dat is belediging van de religie: met een moskee speel je niet, daar bid je. Dus dan komen er dreigingen van extremisten en daar heeft IKEA geen zin in.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:Ach, wat een kletskoek, zelfs een pleerol is design.

Pure Marketing voor de grote doelgroep ontwikkeld. Mensen die daar vaak komen menen zelfs "Design" in huis te hebben. :puke:Ach, laat ons lekker.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik moet iets opbiechten...

Ik ben zo'n consument. Die inderdaad het snel in haar karretje gooit omdat ze denkt dat ze het anders niet terug kan vinden. Ik heb echt geen richtingsgevoel. En ik zie die bakken, en dan denk ik oh maar 1 euro, en ik kan altijd wel aardappelschilmesjes/kledinghangers/knuffels/etc gebruiken.

Ik ben Ingrid. Maar dan zwart(sorry pvv)
Ik woon max 5 minuten van Ikea

schuddebuikje, 5 minuten geleden

Ik woon max 5 minuten van Ikea

Welke IKEA?
quote:Lizzl schreef op 25 januari 2011 @ 17:17:

[...]

Daar gaan ze zich niet aan wagen. Dat is belediging van de religie: met een moskee speel je niet, daar bid je. Dus dan komen er dreigingen van extremisten en daar heeft IKEA geen zin in.

goed punt
quote:wen schreef op 25 januari 2011 @ 17:05:

Nu we het toch over Ikea hebben en hier kennelijk een aantal kenners zit:

Hoe zit dat met Ikea Delft (toch? Of was het Duiven?) Waarom is die anders dan de andere Ikea's? Die doet vaak niet mee met landelijke acties, koopzondagen e.d. Weet iemand dat?

Ikea Delft is nooit op zondag open omdat de verkeerssituatie rondom de Ikea dit niet toelaat. Er ontstaan altijd enorme files op, ik meen, de A13. Waardoor gevaarlijk situatie ontstaan.

Af en toe Ikea is leuk. Maar ik kan heel goed snel door de Ikea lopen zonder mij te laten verleiden tot een aankoop.
En voor de duidelijkheid Ikea Amsterdam is natuurlijk het allerleukste!
Ik vind IKEA echt geen doolhof hoor, ik onze vaste ikea kun je bij binnenkomst meteen naar het restaurant, daarna trap af, nog klein stukje en dan ben je alweer bij de uitgang.

En de rest, incl afsnij routes is erg overzichtelijk.

Wat een frut onderzoek.
Ik woon een klein half uurtje van Ikea en ga dan altijd met mijn oma eerst koffiedrinken met gebakje met familiekaart ofcourse.

Daarna gaan oma en ik rondslenteren op de benedenverdieping want daar liggen alle prullen bij deze Ikea en daarna wat wel ff duurt omdat oma slecht loopt gaan we weer naar boven om wat te eten en te kletsen en hebben een gezellige middag en oma vind het helemaal geweldig omdat ze kan zitten wanneer ze wil en toch een leuke middag met haar kleindochter weg is.

En ik laat aan haar over of ze de korte of lange route wil want zij is degene die slecht loopt.

Dat is onze Ikea uitje. strategisch alles neer gezet of niet.
quote:yellowlove schreef op 25 januari 2011 @ 17:37:

En voor de duidelijkheid Ikea Amsterdam is natuurlijk het allerleukste!Oh yeah!
Ik vind de IKEA fantastisch!!!

IKEA Delft is ook op zondag open sindskort.
Ik las dit (paginagrote) artikel ook in de krant, maar vroeg me af: wat is nou het nieuws?
tja, het is ook geen nieuws.

Iedereen weet toch dat winkels zodanig ingericht zijn om de klant vooral tot kopen aan te zetten?
Mijn laatste Ikea aankopen zonder dat ik van plan was iets te kopen: een ministrijkplank voor op tafel (echt superhandig!!), een nieuwe salontafel en een bijzettafeltje (maar 30 euro samen! Wel van karton maar vooruit...) en 17 bakjes voor drie euro vijftig. Geweldig toch?
Mijn huis bestaat alleen maar uit IKEA

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven