Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Snowy, lekker joh, en morgenmiddag lekker bijslapen!
@Marz: Snap ik wel dat gevoel hoor. Ik was gewoon het kolven zo zat. BV hartstikke fijn, maar kolven bleghhhh. Op dat moment was Ruben net 6 maanden dus hij at nog niet genoeg naast de BV om er een af te laten vallen, dus maar een maaltijd KV zodat ik een BV kon afbouwen. Toen Ruben meer ging eten viel de KV weer even af tot ik besloot nog een BV af te bouwen. Ik vond het wel een fijn idee dat Ruben KV zou accepteren als het nodig was ook, dan hoefde ik me niet zo schuldig te voelen als ik eens zonder kind op pad wil.

Wat ik ook fijn vind van de KV is dat als hij op de dag slecht eet hij toch voedingsstoffen binnen krijgt. Voor ons werkt de combi BV KV gewoon heel goed en ik denk dat dat het belangrijkste is dat moeder en kind er blij van worden toch?

Ik heb ook diep respect voor de dames die ik hier af en toe lees met 8-12 voedingen per dag, dat had ik alleen de 1e 3 maanden.
Phoehee, ik heb wel de bijbehorende muts voor Skippy, zou dat ook helpen?

Mensenkinderen wat een nacht. Mijn dip door griep is vannacht volledig bijgetankt geloof ik

Ach, vannacht zal wel weer beter gaan

Miffy, joh, RS, da's geen grapje Fijn dat alles nu weer beter gaat!
@ snowy: heb je wat bij kunnen tanken? En is de nacht daarna ook wat beter gegaan door de papfles?

Even een vraag van mij: komende week moet ik weer beginnen met werken... (nog totaal geen zin in, maar dat terzijde) en nu zit ik met het volgende: Ik voed uiteraard op verzoek en B. is in de nachten nog heel wisselend. Zo wilde hij afgelopen nacht om 0:30 en daarna pas om 7:30uur (wat natuurlijk heerlijk was). Maar als ik straks naar mijn werk moet, moet ik al voor half acht weg, terwijl ik eigenlijk wel graag de ochtendvoeding zou willen doen. Dat lijkt me voor B. fijn om nog even bij mij te drinken en zelf vind ik een keer minder kolven en nog even de volle aandacht voor B. ook heel fijn. Hoe doen jullie dit met de eerste voeding? Maken jullie jullie kindje dan toch wakker (of stommel je wat harder ) of laten jullie de eerste voeding voor de opvang?
Keeprunning, ik voed ook op verzoek, maar maak 'm af en toe ook wakker en geef 'm wat eerder een voeding, bijvoorbeeld als ik de oudste op moet halen. Ik zou dat in jouw geval ook doen. Dus ietsjes eerder wakker maken en nog even voeden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Fussie jij hebt de Speedy muts? Leuk! Helpt vast tegen krabben. Ik vind het erg leuk spul, vooral in de uitverkoop. Ik kocht vandaag nog zo'n mooi zacht broekje voor hem.
Keeprunning ik maak hem wakker om 7 uur of hij mij iets eerder als ik moet werken.
Keeprunning, ik maak haar wakker na mijn ontbijt en douche, meestal rond 7.15u, zodat ik alleen nog maar hoef te voeden en dan naar de trein kan racen

Als ze eerder wakker is doe ik er meestal nog even een speentje in zodat ze nog even dommelt, dat is voor mij rustiger dan dat ik half aangekleed en zonder ontbijt ga voeden.

Eigenlijk gaat het al een maand goed, ik mag trots zijn ! :D

Oh ja, en wij geven dus wel een volle (200) fles rond 22-23 uur, man voedt terwijl ik kolf. Dan haalt ze het qua honger tot de volgende ochtend. Anders heeft ze vaak honger romd 5 u en drinkt ze s ochtends heel slecht.

Ik vind het trouwens heerlijk om weer aan het werk te zijn, dus het kan ook meevallen!

Vergeet niet dat je, als je kolft, ook eerder naar huis mag gaan om te voeden ipv nogmaals kolven. Dat scheelt
quote:keeprunning schreef op 29 januari 2011 @ 17:40:

Maken jullie jullie kindje dan toch wakker (of stommel je wat harder ) of laten jullie de eerste voeding voor de opvang?

Overleg ook even met de opvang. Mijn jongste heeft een tijd dramatisch slecht uit de fles gedronken, en op het kdv wilden ze met alle liefde voeden op verzoek en dan eindeloos met hem bezig zijn, maar ze vonden het wel fijn als we konden vermijden dat dat tijdens het spitsuur aan het begin van de dag nodig was.

Snowy, beetje bijgekomen? Wij hebben gisteren voor het eerst een papfles geprobeerd. In eerste instantie was het resultaat teleurstellend, want de volgende voeding was er geen minuut later door, maar die daarna schoof ineens wel op. Of het aan de pap lag, weet ik niet, maar we proberen het vandaag nog een keer. En nu maar hopen dat de oudste niet weer een spooknacht heeft... Gaap.
quote:Joy4britt schreef op 28 januari 2011 @ 00:00:

ik denk dat dat het belangrijkste is dat moeder en kind er blij van worden toch?Helemaal mee eens! Uiteindelijk heeft de baby ook alleen maar baat bij een happy mummy.
Hier wat fijne nachten gehad met maar 1 voeding, heerlijk!

Ik heb vrijdagmiddag heerlijk geslapen en ben daar enorm van opgeknapt.

We hebben besloten om voorlopig 's avonds een papfles te blijven geven. Ik red het niet om zoveel te kolven ( ik ben niet zo heel goed in kolven) dus P krijgt, met toch een beetje pijn in mijn hart, 1 kv per dag. Dit is niet mijn eerste keus,maar ik trok het echt niet meer. Ik moet op mijn werk gewoon kunnen functioneren en dat ging niet meer. Ik ga verder de bv echt nog niet afbouwen, maar die ene fles moet maar.
Joy4britt schreef op 28 januari 2011 @ 00:00:

ik denk dat dat het belangrijkste is dat moeder en kind er blij van worden toch?

quote:marz76 schreef op 29 januari 2011 @ 22:53:

[...]

Helemaal mee eens! Uiteindelijk heeft de baby ook alleen maar baat bij een happy mummy.

Even in de herhaling speciaal voor Snowy :-)

BV is het allerbeste, maar KV is nou ook geen vergif, dus je niet schuldig voelen. Je kleintje krijgt het beste!
Dag meiden,

ik breek even in en wil me graag toevoegen aan dit topic!

Mijn zoontje is bijna 5 maanden en ik geef nog volledige BV.

met 6 maanden wil ik natuurlijk vast voedsel gaan introduceren.

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit praktisch doet? Hoe laat en wat? en ik lees dat je eerst de borst moet geven en dan pas voedsel... ik geef nu nog 6-7x de borst per dag, kolf 2-3 keer op mijn werk en het lijkt me heerlijk als ik wel gewoon bv kan blijven geven maar heel graag iets minder vaak... dat lijkt me heerlijk en daarnaast zou ik graag weer mijn cyclus terugkrijgen omdat we niet super super lang willen wachten met tweede kindje krijgen.

Ik hoop echt van jullie te krijgen. ´s avonds krijgt hij om 20u zijn laatste voeding en hij komt dan meestal om een uur of 04u weer. Ik heb het gevoel dat hij ´s avonds maar weinig bv binnen krijgt, als ik ik kolf kkolf ik ook maar erg weinig...
Hoi Ilske

Mijn dochter is 5 maanden en ook ik ben me aan het voorbereiden op de bijvoeding. Ik heb het boek 'Eten met de Kleintjes - Van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes.

Het idee is dat als je start met bijvoeden dat borstvoeding nog steeds het belangrijkste blijft. En dat je dit op verzoek blijft geven. Of er dus verandering in het aantal voedingen op zal treden hangt denk ik dus erg af van hoe snel je zoontje een beetje gaat eten. En of je het gepureerd aanbied of a la Rapley waarbij bij het laatste het volgens mij toch wat langer duurt tot er echt wat binnenkomt, maar ook dat is per kind afhankelijk.

Voor de rest dus nog geen ervaring en weinig tips.
Weet iemand of het eten van koolsoorten alleen in de eerste drie maanden (wanneer de darmen nog niet af zijn) voor krampjes kan zorgen of tijdens de gehele bv periode?

Ik heb, voor de zekerheid, tot nu toe niet teveel kool gegeten, maar wil graag weer wat meer seizoensgroenten eten. En ja, dat zijn momenteel nu veel kolen.
Woesel mijn zoontje is nu 3 maanden en ik heb al ongeveer alle koolsoorten gegeten. Zoon heeft er helemaal geen last van gehad. Misschien een keer proberen? Dan weet je het in ieder geval. Het zou zonde zijn als je het heel lang niet eet terwijl je kindje er gewoon tegen kan :-)

Mijn lactatiekundige zei trouwens dat het een fabeltje is dat ze er sneller krampjes door krijgen en dat dat echt verschilt per kind.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Vroeger werd dit inderdaad beweert, maar onderzoek heeft geen enkele overeenkomsten uitgewezen tussen krampjes van de baby en het eten van de moeder. Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar ik heb ook gewoon alles lekker gegeten en als hij krampjes had, schreef ik op wat ik die dag had gegeten om te zien of hij de volgende keer weer krampjes had. Dat is geen een keer zo geweest trouwens.
Ilske volgens mij vervalt er pas na een hele poos een bv. Ik ben nu een week bezig met bijvoeding à la Rapley maar er komt zo goed als niets in. Ik heb ook dat boek 'van borst tot boterham'.
Ik heb ook alles gewoon gegeten. Er werd mij ook gezegd dat sinaasappelsap (vers) erg veel krampjes kon veroorzaken. Nooit wat van gemerkt...

Hier ook nu precies 1 week aan de Rapley maar ze drinkt er niks minder om bij mij...gewoon nog 5 a 6 keer per dag. Ze krijgt ook eerst BV en daarna gaat ze aan tafel voor een hapje a la Rapley. Volgens mij liggen de verhoudingen tot het eerste jaar 75% melk en 25% bijvoeding.....

Hier gaat wel steeds meer naar binnen vooral de broccoli is erg favoriet! Fruit laat ze meestal staan (doen we s'middags) maar de broodkorst en de groente gaan steeds beter!

Ik maak mijn dochter nooit wakker s'morgens. Maar manlief is thuis en ik moet ook al om 6u30 wegrijden.... Ik zie het als een extra kolfmoment. Normaal wordt ze pas 8u 8u30 wakker en nu ga ik op mijn werk om 10u al voor de tweede ronde kolven Heb nu ook drie dagen achter elkaar gewerkt maar totaal geen verlies....
Meiden, ik heb dat boek ook!! Ik wil wel gewoon gepureerd voedsel geven overigens. voelt toch beter dan hele stukken.

Van meiden in mijn omgeving hoor ik dat ze eerst vast voedsel gaven en daarna pas de borst waardoor het afbouwen ook vlotjes ging..

op welke tijd geven jullie vast voedsel? zoon gaat twee keer naar KDV dus tegen 1830 als we rustig thuis zijn is misschien het gemakkelijkste??

jeetje ik vind bv geven echt geweldig maar het lijkt me zoo fijn om een of twee voedingen overdag te kunnen laten vallen, niet meer te hoeven kolven op het werk maar wil liever niet aan de kunstvoeding... lijkt me fijn om weer wt meer energie ook te hebben en gewoon nog een tijdje lekker vrij en mezelf te kunnen zijn voordat een evt tweede zwangerschap zich aandient (niet binnen een jaar hoor denk ik dat we dit willen).

heb zelf zo´n 9 maanden in mijn hoofd en dan wil ik eigenlijk wel gestopt zijn.. maarja hoe?!
Woesel, volgens mij is er niet zoveel bewijs voor dat koolverhaal hoor, dus ik zou gewoon lekker kool eten. Ik geef ook borstvoeding en eet van alles en nog wat, van heet eten tot kool. Ik merk eerlijk gezegd geen verschil. Mijn zoontje is nu bijna 9 weken oud.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dank jullie wel voor de antwoorden mbt de ochtenden. Het geeft me al wat meer rust dat het niet zo erg zou zijn als ik B zou moeten wakker maken voor een voeding. Waarschijnlijk moet ik drie keer kolven op mijn werk en wil ik inderdaad proberen of ik dan nog eerder naar huis kan voor de laatste voeding van de middag (ik kan even niet terugzien wie dat ook voorstelde). Voor mij zou dit ook handiger zijn omdat ik behoorlijk wat reistijd heb... al weet ik nu al dat ze hier niet blij mee zullen zijn op het werk.
Keeprunning, zou het niet een mogelijkheid zijn om wat later te beginnen dan? Of is dat onhandig met het KDV? Hier zijn ze heel flexibel qua brengen en halen maar misschien ben ik daarmee verwend?

Ik denk dat het hier ook nog wel even duurt voor er een voeding afvalt. Er gaat echt al wel wat in (dat is nl te spotten de volgende dag ) maar dat is nog maar minimaal.

Mango is wel een favoriet trouwens bij het fruit
Hey allemaal,

Hier een vraag van heel andere orde. Ben nu zo'n 2,5 jaar aan het voeden (met een kleine onderbreking). De oudste krijgt geen bv meer, de jongste nog wel (13 maanden) Hij krijgt nog 2x per dag.

Sinds de bevalling ben ik in plaats van afgevallen, aangekomen!

Nu, 13 maanden later heb ik besloten dat er afgevallen moet worden. Geen crashdieet ofzo, maar gewoon verstandig. Niet snoepen, gezond eten, 2x per week sporten en de fiets pakken ipv de auto.

In het begin ging het prima, en viel ik 4 kilo af. Maar...de laatste dagen zie ik dus dat ik aan het aankomen ben. Nu al 2 kilo!!

Zou dit kunnen komen door het voeden? Dat je vet vasthoudt?

Ik ken wel de verhalen van vrouwen die worden "opgegeten" door het voeden, en flink moeten eten om op gewicht te blijven.

Maar bij mij lijkt het dus andersom...

Ik voel me echt niet prettig in mijn lijf...
Keeprunning, nog even over kolven en werken: ik doe nu voeden om 7.15, kolven om 11.30 direct voor de lunch en om een uur of 3. Door direct voor de lunch te kolven voel ik me minder gehaast als het uitloopt en wordt mijn werk minder onderbroken. Daarvoor deed ik 2 keer tussendoor maar dan heb je dus 3 onderbrekingen van je werk (lunch ook nog) en dat werd voor mij erg irritant. Nu weet ik dat eigenlijk niemand het merkt, ik ben gewoon iets langer weg, en als het langer duurt lunch ik wat korter.

Een vriendin van mij maakte niet wakker 's ochtends en kolfde direct op haar werk om 'leeg' te beginnen. Kun je ook overwegen. Het ligt denk ik aan je werk en reistijden wat het fijnste is.

Je zou kunnen voorstellen dat je voor de laatste voeding wat eerder naar huis gaat maar nog wel bereikbaar bent/ thuis werkt tot 18 uur... afhankelijk van wat voor werk je doet natuurlijk.

@Ilse: hier gaat meteen wel al redelijk veel naar binnen qua bijvoeding (categorie halve banaan). Ze is niet minder gaan drinken maar wel minder vaak, van 6 naar 5 voedingen. Weet niet of dat toeval is of niet! Kan me voorstellen dat je het gehad hebt met kolven overdag, ik ook

Daarom nog een vraag van mij: ik zou eigenlijk de late voeding (22u) niet meer willen kolven maar kunstvoeding geven. Anders ben ik namelijk 4 van de 5 voedingen aan het kolven als ik werk en daar heb ik het een beetje mee gehad. Bovendien kunnen we dan omstebeurt eerder naar bed, is hard nodig.

Maar... ik wil nog 1 maand overdag kolven en dan afbouwen en alleen 's ochtends en aan het eind vd dag BV geven, 2 voedingen per dag dus. Is het dan wel slim om die laatste voeding nu al te laten vallen? Of wordt het risico dat mijn productie dan over een maand wegkwijnt te groot? Er zou dan nl meer dan 12 uur tussen die twee voedingen zitten (18u en 7.15u). En als ik 's avonds wel blijf kolven, zit daar nog 1 voeding tussen... Iemand ervaring?

@gonien: wat balen! Ik heb wel van een vriendin gehoord dat het afvallen na de BV weer makkelijker ging. En zelf merk ik dat ik door de BV meer pauze moet nemen: vaker zitten, meer drinken etc. Dus misschien? Maar al met al is het toch een kwestie van calorieen in min calorieen uit. Het verschil zal bij jou denk ik hoe dan ook toch positief zijn...

Hoe vaak sta je op de weegschaal? Een keertje vocht vasthouden (menstruatie?) kan zo een kilo meer zijn, dan moet je gewoon een week later weer eens wegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven