Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hi dames! R. is nu ruim 2 weken drinkt op zich heel goed aan de borst. In het begin wel flink pijn gehad met aanleggen en tijdens het voeden. Nu doet alleen het aanleggen nog pijn. Ik heb alleen een paar vraagjes, soms heeft R. groene poep, en ik las op internet dat dat kan komen doordat hij alleen voormelk binnen krijgt. Maar hoe weet ik dat hij de borst goed leeg heeft gedronken? En soms weet ik niet zeker of hij honger heeft of dat iets anders hem dwars zit en als ik dan aanleg drinkt hij maar een paar minuten, welke borst moet ik dan die keer erna geven? Weer die, of de andere?

Oja en ik lees hier net dat sommige van jullie gewoon gelijk normaal hebben gegeten en dat de baby er geen last van had! Wat fijn om te lezen want de kraamverzorgster deed het echt overkomen alsof ik 6 maanden op een of ander dieet moest waarbij ik heel veel niet mocht eten. Maar dat ben ik nu al zat dus ik ga lekker van de week zuurkool eten! Hopen maar dat R. Er geen last van heeft! Anders voel ik me gelijk schuldig.
Pucker gewoon gaan eten wat je wil en goed op je kindje letten. Heeft het na de zuurkool wel meer last van krampjes, dan dat maar weer schrappen.

Ik zou dezelfde borst weer nemen. Mij is verteld als je binnen de 2 uur weer een borst aanbied, dezelfde borst te nemen als waarmee je geeindigd bent. Maar er zullen hier dames zijn die het je veel beter kunnen uitleggen.

Nu mijn vraag, nouja vraag, eerder jullie geruststelling . Joost is nu 4 maanden en drinkt nog volledige bv (waar ik enorm trots op ben) maar met het kolven gaat het vandaag echt bagger. normaal kolf ik 140 a 150 cc per keer en nu maar 70 cc. Dit is de 4 maanden dip he? Komt vanzelf weer goed toch? Hoelang duurt deze productie dip? Helpt het bv als ik vandaag elk uur een kwartiertje kolf? (Heb bij zoon 1 nl ook teweinig meilk gehad en ben daar best wel weer bang voor)
Hallo dames!

Dochter en ik hebben vorige week 1 jaar BV gehaald!

Het ging niet altijd van een leien dakje met het flesweigeren maar inmiddels loopt dat nu goed. Ben alleen het kolven zat en wil eigenlijk langzaam gaan afbouwen tot 2 keer voeden per dag. Helemaal stoppen hoeft van mij (nog) niet.

Willen jullie eens met mij meedenken/kijken?

Probleem is namelijk dat dochter nog niet echt lekker eet en ik me afvraag hoe ik het moet gaan aanpakken.

Wat ze nu eet:

- 7 a 8 X BV per dag/nacht

- Brood eet ze alleen op de creche ( 1/2 tot 1 ). Thuis eet ze er meestal geen tot 1/2.

- Avondeten ongeveer 100 a 125gr olva**t en wat flintertjes met de pot mee.

- Fruit ook ongeveer 100 a 125gr

- 150cc yoghurt met 2 eetlepels papgranen.

- 2 tussendoortjes: bv rozijntjes, halve soepstengel, rijstewafel etc gaat de ene keer op, de andere keer niet.

- Ze drinkt ernaast hooguit 50-100cc water op een dag.

Wat denken jullie? waarmee kan ik het beste beginnen met afbouwen? Zat zelf te denken aan of de nachtvoedingen ( zodat ze overdag meer moet gaan eten/drinken) of niet meer kolven onder werktijd.

en eet ze daar al genoeg voor? Voor mijn gevoel eet ze nog zo weinig en leeft ze vooral op BV.(of denken alle moeders dat hun kind te weinig binnenkrijgt )
Eles komt goed al moet je er meer moeite voor doen. Ik had het ook vanaf 4 maanden maar heb altijd bijgekolfd zodat mijn weekopbrengst gelijk bleef.

Afgelopen zaterdag 3x tussendoor gekolfd, zo'n 10 minuten per keer en...

Rapapa ik kolfde vanmorgen 280 ipv de 180 van vorige week. Gek lijf!

(schrik niet van de hoeveelheden, ik heb een zuipschuit die houdt van 5 grote voedingen)

Morgen is hij half-jarig
Gefeliciteerd met het halfjarig zijn.

En jeetje, zoveel meer van maar 3x bijkolven? Wil ik ook!! Haha zuipschuit. Ik heb hier een snoepert die van vele kleine hoeveelheden houdt. (hij was een flesweigeraar, had hier al een keer om advies gevraagd. Jannes jij had toen nog een advies weet ik nog waar ik best van schrok. Uiteindelijk hebben we hem wel aan de fles gekregen, door om en om live en fles te voeden. Maar nog steeds geen grote hoeveelheden)

Maar even serieus, die dip heeft bij jou dus 2 maanden geduurd??

Sorry Bowie, geen tips voor je helaas
Eles ja de dip duurt al een poos, ik had me er al bij neergelegd dat ik bijna elke avond bij moest kolven en op mijn vrije dagen ook wel een keer. Maar opeens vandaag 440 gekolfd en 400 meegegeven, winst! Dat is zeker 2 maanden geleden. Vorige week dag 1; kiet, dag 2; 90 ml verlies en dag 3; 30 ml verlies, alles bijgekolfd, zelfs 100ml extra op zaterdag.
Bedankt voor de geruststelling mbt de kolen. Ergens wist ik t wel, maar k was toch bang dat als ik me fulltime op de kolen zou storten, ik m'n kindje er verdriet mee zou doen. Maar k ga t gewoon proberen! (Hmm, kolen, klinkt net of ik m'n kindje vol stop met een zwart brandbaar goedje )

Voor Keepruning: ik maak ook lange dagen; 8 uur werk, half uur pauze, 1uur15min enkele reis reistijd. Wat ik doe is dat ik mn dochter wakker maak vlak voordat ik weg ga. Op die manier is ze zo laat mogelijk nog volgepompt Soms drinkt ze dan nauwelijks omdat ze gedurende de nacht nog gedronken heeft, de andere keer drinkt ze veel. Meestal kolf ik op m'n werk rond 10uur en rond 14uur. De eerst kolfbeurt kolf ik 2/3 van m'n dagopvangst ('s ochtends hebben de meeste vrouwen meer), 's middags 1/3. Omdat t 's middags toch minder is qua opbrengst ga ik elke werkdag een half uur eerder naar huis. Op die manier hoef ik niet een 3e keer te kolven, maar kan ik de voeding live doen (wel afspreken dat de opvang/vader ke kindje niet vlak voor t ophalen nog een volledige voeding geeft! Het halve uurtje dat ik eerder wegga schrijf ik als kolftijd.

Zo zou ik t op m'n werk ook brengen als ik jou was: als je niet een half uur eerder weg kan, moet je een derde keer kolven, en dan ben je ook niet voor werk beschikbaar.....
440 gekolft.... Slik...

Ik kom nu met moeite tot haar dagbehoefte: 330

Wat is dan slim eigenlijk; nog een derde keer kolven tijdens werktijd (heb ik een keer gedaan, leverde niet veel op...), 's avonds nog een keer kolven of op je vrije dagen tussen de voedingen door? Of 's ochtends op werkdagen na t voeden, voordat je naar je werk gaat?

Wat een mogelijkheden zou t verschil maken?
Help!! Mijn meisje is 5 maanden en is volgens mij al twee nachten aan het regelen. Ze heeft afgelopen week de waterpokken gehad en dronk hier slecht bij. Ik heb wel elke dag extra gekolfd om mn productie op peil te houden, maar waarschijnlijk toch niet voldoende. Ze heeft nu al twee nachten gehad waarbij ze eigenlijk continu aan het drinken was. Op het moment dat ik dacht dat ze sliep en ik dr terug in bed legde kwam ze een half uur of driekwartier later weer.

En dat terwijl ik deze week weer volledig aan het werk ga

Ik weet ook wel dat jullie er niks aan kunnen doen :-)

en ik me er gewoon aan over moet geven...

Maar misschien is het met een beetje medeleven beter te doen :-)

Ik ga er maar vanuit dat ze het vannacht weer gaat doen. Dus vroeg naar bed. Dan kan het alleen maar meevallen.
Eksner (helpt het?)

Woesel, ik ben ook (weer) zoekende hierin en lees dus gewoon mee.
Eksner, kun je veilig samen slapen? Zodat je je bed niet uithoeft en je kind evt zichzelf aan kan leggen? Sterkte iig, het is niet leuk, vaak 's nachts voeden.
quote:Pucker schreef op 31 januari 2011 @ 12:44:

Oja en ik lees hier net dat sommige van jullie gewoon gelijk normaal hebben gegeten en dat de baby er geen last van had! Wat fijn om te lezen want de kraamverzorgster deed het echt overkomen alsof ik 6 maanden op een of ander dieet moest waarbij ik heel veel niet mocht eten. Maar dat ben ik nu al zat dus ik ga lekker van de week zuurkool eten! Hopen maar dat R. Er geen last van heeft! Anders voel ik me gelijk schuldig.

Ik eet ook niets anders dan anders. Ons meisje heeft in week 2 en 3 flink last gehad van krampjes (ze krijste soms wel 3 uur achter elkaar als een klein speenvarkentje), maar ineens werd het minder en nu is het zo goed als over.

Ze is nu 6 weken. Ze 'drukt' nog wel, soms ook tijdens een voeding. Dan wissel ik van borst en gaat het weer beter. Waarom? Geen idee, maar het werkt.

Nog een vraagje aan jullie: Sinds een week heeft ze niet meer gepoept. Ze heeft wel volle plasluiers. Komt jullie dat bekend voor?

Ze groeit wel goed. De afgelopen week is ze 200 gram aangekomen.
quote:eles2 schreef op 31 januari 2011 @ 15:38:

Gefeliciteerd met het halfjarig zijn.

En jeetje, zoveel meer van maar 3x bijkolven? Wil ik ook!! Haha zuipschuit. Ik heb hier een snoepert die van vele kleine hoeveelheden houdt. (hij was een flesweigeraar, had hier al een keer om advies gevraagd. Jannes jij had toen nog een advies weet ik nog waar ik best van schrok. Uiteindelijk hebben we hem wel aan de fles gekregen, door om en om live en fles te voeden. Maar nog steeds geen grote hoeveelheden)

Ja, ik weet het nog, je had me toen niet helemaal begrepen geloof ik. Je dacht dat ik je aanraadde om je kindje te laten verhongeren ofzo Terwijl ik iedereen die weer gaat werken kan aanraden om voordat je weer aan het werk gaat een dag (zo lang als je straks van huis bent) flesjes te laten geven door een ander. Je hebt dan een idee of er gedronken wordt en hoeveel. En als er niet gedronken wordt, moet je natuurlijk zo weer thuis kunnen zijn!!!!

Morgen begin ik aan een nieuwe baan. Jongste zoon is bijna 6 maanden. Er is een kolfgelegenheid, maar ik vind het toch lastig, zeker in het begin.

Ik denk dat het nog te vroeg is om overdag niet te kolven. Ik heb gewoon nog niet echt een plan. Misschien een beetje dom, maar ik weet het gewoon even niet.

Hier trouwens ook weer nachtelijke taferelen. Ik vind het na een tijdje doorslapen, nu nog vermoeiender.....
Woesel zoontje drinkt 200 ml per fles en dan 2 stuks op een kdv dag. Dus ik moet ook 400 kolven op een dag en haal dat bijna nooit meer. Het klinkt als veel maar het legt de lat bij mij ook hoog.

Eksner vertrouwen dat het goed komt, regelen, een fase of whatever.

Morgen Okkie wegen op zijn halve verjaardag!
Naski, weinig poepluiers is heel normaal bij zo'n kleintje. Mijne had van plm wk 4 tm wk 10 maar 1 poepluier per 2 wkn en later 1 p wk. Zolang de plasluiers goed zijn, ze goed aankomt en tevreden oogt, is t oké. Ik weet t nog goed: eerst elke dag (of eigenlijk elke luier) een poepluier en toen ineens 17dgn niets! Da's effe wennen, maar geniet er maar van, van die schone luiers

Eksner, mijne heeft regelmatig regelnachten. Dan neem ik d'r bij me in bed en lebbert ze de hele nacht door. Maar doordat ik er niet uit hoef, ben ik volgende dag nog redelijk fit.
quote:Bowie79 schreef op 31 januari 2011 @ 14:32:

Willen jullie eens met mij meedenken/kijken?

Probleem is namelijk dat dochter nog niet echt lekker eet en ik me afvraag hoe ik het moet gaan aanpakken.

Wat ze nu eet:

- 7 a 8 X BV per dag/nacht

- Brood eet ze alleen op de creche ( 1/2 tot 1 ). Thuis eet ze er meestal geen tot 1/2.

- Avondeten ongeveer 100 a 125gr olva**t en wat flintertjes met de pot mee.

- Fruit ook ongeveer 100 a 125gr

- 150cc yoghurt met 2 eetlepels papgranen.

- 2 tussendoortjes: bv rozijntjes, halve soepstengel, rijstewafel etc gaat de ene keer op, de andere keer niet.

- Ze drinkt ernaast hooguit 50-100cc water op een dag.

Wat denken jullie? waarmee kan ik het beste beginnen met afbouwen? Zat zelf te denken aan of de nachtvoedingen ( zodat ze overdag meer moet gaan eten/drinken) of niet meer kolven onder werktijd.

en eet ze daar al genoeg voor? Voor mijn gevoel eet ze nog zo weinig en leeft ze vooral op BV.(of denken alle moeders dat hun kind te weinig binnenkrijgt )

Hi Bowie ! 1 jaar borstvoeding is wel heel goed man!En ik weet dat het bij jullie niet altijd makkelijk is gegaan.

Hoe had je gedacht te gaan afbouwen? Hier is er afgebouwd tot 5-6 keer per dag/nacht en dat is natuurlijk gegaan. Ik zou dus niet weten hoe ik zou gaan afbouwen. Wil je er iets voor in de plaats geven?

Wij zijn 'lammetjes pap' (biobim 5+ of slaappapje) gaan geven na het eten. Eerst met BV en later met gewone melk. Steeds dikker en nu ook met yoghurt erdoor en vaak ook een banaan of appel (warm zodat het makkelijk prakt) erdoorheen. Lekker warm. Dat vulde zo goed dat hij de 23u voeding ging overslaan. Toen kreeg hij griep (november) en daarna is het eigenlijk niet echt meer goedgekomen Maar wij hebben het nu wel weer ingezet en we gaan weer proberen om op die manier de slaapjes 's nachts weer iets langer te laten zijn, want die zijn op het moment ook weer max 3 uur, en ik oktober was het soms van 19.30 tot 4 uur en dat is alweer lang niet voorgekomen.

De afgelopen dagen was het hier ook weer 8 a 10 keer per dag, maar we hadden buikgriep dus een groot deel was ook herstellen en troost.
Kolfvragen:

Minder kolven betekent afbouwen, vaker kolven betekent stimuleren. Denk er goed over na dus wat je doet, maar laat je er ook niet door gekmaken!! Kolf je een keer niet zoveel, so be it, heb je in elk geval weer een keer gestimuleerd. Meer drinken en rusten helpt. In het begin is het verstandig op het werk 2-3 keer te kolven, al is het alleen maar om de tsr op te wekken, zodat je je productie niet om zeep helpt.

Zoon hier is 15 maanden drinkt nog regelmatig tussen de maaltijden door. Heerlijk vinden we het. Een jaar geleden ben ik van twee keer live voeden en rest kolven, naar volledige live borstvoeding over gegaan. Het wat even zwaar, maar mede dankzij dit forum is het wel gelukt!

Woensdag is er een terugkomdag met andere ouders wiens kind eind 2009 op de neonatologie lag. Er is veel gebeurd sindsdien.
HELP! De (geleende, oude) medela swing die ik in combinatie met handkolf gebruik doet opeens niks meer en moet nu kolven op werk! Hij gaat gewoon niet aan. Gebruik adapter. Hoe kan ik dit proberen op te lossen?

Heb gwlukkig handkolf maar dit gaat lang duren.. normaal al 20 min. dubbel! Moet hierna nogmaals...
26gelukkig, is het al gelukt? snoertje strakker erin? Ik heb het ook wel eens gehad. Stekker in ander stopcontact hielp. FF wiebelen met de snoertjes? Succes!
Raar maar waar: het lag niet aan de kolf maar aan de stopcontacten in de kolfruimte... De 2e keer probeerde ik voor de zekerheid de stopcontacten in de doucheruimte en die deden het wel! Ben dus daar maar gaan zitten. Nagevraagd en er bleek een stroomstoring in de kolfruimte te zijn... Echt raar.

In elk geval lag het niet aan de kolf, gelukkig.

En een bijkomend voordeel: ik mag voortaan in de warme, schonere doucheruimte kolven ipv in het ehbo hok. Heel fijn, want daar had iemand laatst zomaar mijn spullen weggehaald en foto's van de muur gerukt omdat de ruimte leeg moest zijn, terwijl ik me van geen kwaad bewust was en te horen had gekregen dat ik maar lekker fotos op moest hangen. Voelde me dus niet meer echt prettig daar.

Iemand trouwens nog op zoek naar een dubbele elektrische medela kolf, tweedehanda maar zgan? Naast mij in de trein zit een mevrouw die er een via mp probeert te verkopen voor 100¤ en daar nu met een reageerder over belt. Ze woont bij Amsterdam Rai. Klinkt als een goede deal. En ik had er een leuk treingesprek door
Lief biecht net op dat hij vooral blij is met de BV omdat hij dan 's nachts niet eruit hoeft, geen flesjes hoeft te maken en gewoon door kan slapen

Lekkere vent is het ook
Herkenbaar fussie: mijn vriend was totally anti-BV toen Ruben geboren werd, want hij wilde zo graag ook een flesje kunnen geven. Hij was dan ook heel blij met de kolf en de flesjes die in week 5 in huis kwamen. Hij heeft huilend zijn eerste flesje gegeven, maar inmiddels is hij helemaal tevreden, want hij hoeft er 's nachts nooit uit (niet dat hij er uberhaupt wakker van wordt....) Trouwens als Ruben nu een flesje KV krijgt, zegt hij nooit zal ik het doen? Mannen....
Even bv- succesje delen. Vandaag eerste werkdag, dus ook eerste 'kolfdag'. In totaal 620cc gekolfd. M. drink blijkt 220cc per fles (is dat veel voor een baby van bijna 5 maanden?!), dus een winst van 180cc. Ik geloof dat ik een grotere vriezer moet aanschaffen.
Wauw, 620ml! Sjapoo!

Mijne is pas 3,5mnd, dus of 220 veel of weinig is weet ik niet.
Wauw sterremaud! Dat schept vertrouwen! 220 is best veel maar niet extreem; onze muppet van 5 mnd drinkt ca 180 en s avonds 200 bij 5 voedingen en ruim 6 kg.

Ik zit nu in de trein met 390 cc van 2x kolven, ook niet mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven