Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Zó, wat wordt er veel geschreven!

Heb net een dik uur gelopen en 12km weg gewerkt, over het fietspad naar het volgende dorp, daar omgedraaid en dan weer dezelfde weg terug. Niet echt de meest attractieve route maar eigenlijk de enigste optie in het donker. Aan het eind wat stijve hamstings (nog nooit last van gehad) misschien dat het komt doordat ik de laaste tijd niet echt veel heb gelopen en de kou. Zal morgen wel weer over zijn. Morgen ook weer bodypumpen, doe ik elke week en vrijwel nooit last van spierpijn alleen als ik een week oversla. En nu ben ik al drie weken niet geweest... Ik voel m'n bilspieren nu al.... au.

Aleenstaande mama: Twee jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als jij. Ik was ruim 20kg te zwaar, was een paar jaar geleden gestopt met roken, had al jaren niets meer aan sport gedaan en ben begin januari 2009 fanatiek met Evy gaan lopen, heb geen les overgeslagen en liep in juni 10km, in september dat zelfde jaar heb ik mijn eerste halve marathon gelopen. En dan te bedenken dat ik de eerste week nog geen 2 minuten achter elkaar kon lopen...
PS. Heel veel succes komende week Baukje, ik hoop dat alles goe gaat!
Marnie ja dat weet ik nog wel, van dat 'pang' in je kuit.

Ben vandaag wel vertrokken voor n rondje rennen maar het is n lange wandeling geworden. Ik bleef nl. kleine pijntjes voelen, o.a. op mn schenen.

Ben naar de Run2day winkel gegaan alwaar ik een gedeelte van mn cadeaubonnen heb ingeruild voor n fijn warm loopshirt met lange mouwen.

Als ik me morgen fitter voel ga ik het weer proberen, anders wordt het woensdag.
Argh mn schenen voelen vandaag nog erger dan gisteren!
Heb in het begin ook last gehad van mijn schenen. Goed koelen met compressen en oefeningen hebben zeker geholpen dat het langzamerhand minder werd.

Gisteren weer naar de sportschool geweest, met weinig gewichten getraind maar toch spierpijn.

Morgen gaan alle kids een paar nachtjes logeren, dus morgen in de namiddag wil ik wel weer 15km lopen in het bos.
@charla, jeetje wat knap van je. mag ik vragen hoeveel kilo je bent afgevallen?

ik ga morgenavond weer lopen. ik denk dat ik eerst een 5 km ga wandelen in een flink hoog tempo. en zo nu en dan een stukje rennen.

ik heb dus zondag 'gerend' voor zover je van rennen kunt spreken, was eerder strompelen, maar ik heb me nu toch een spierpijn. net of ik de spagaat heb gedaan,

weet niet welke spieren dat zijn, maar heb er nu nog last van.

morgenavond dus flink doorwandelen. ik hou jullie op de hoogte
Charlar een paar dagjes rust dus. Wel lekker he even wat meer tijd voor jezelf.

Alleenstaande mama de spierpijn is vaak de tweede dag het ergste. Dat is de belangrijkste dag in de heropbouw van de spierschade. Zal dus morgen wel weer een stuk beter gaan.

Zelf vandaag een korte training gedaan. ging op zich prima. Alleen die knie zit me toch niet lekker. De fyiso kon niets vinden. Maar ik blijf met name die rechterknie toch regelmatig voelen (steeds op verschillende plekken en onafhankelijk van of ik iets doe of niet). Nog maar 5 dagen tot de marathon, kan ik geen gekke dingen bij gebruiken. Gaat ook slecht weer worden zondag, regen wind. Wordt lekker afzien.
Beste allemaal,

Komende zondag is het dan zover; de 8 van Apeldoorn tijdens de Midwintermarathon. Dank voor alle tips om mijn tempo op te voeren. Het valt niet mee maar we gaan gestaag door. En voor degenen die twijfelen over een beginnerscursus: doen! Zelf ben ik medio september begonnen en loop nu een uur. Wel langzaam (9km/uur) maar daar ben ik dus mee aan het werk . Ben benieuwd naar zondag en vind het ook best een beetje spannend. Met een groepje uit de beginnerscursus hebben we ons opgegeven voor de vervolgcursus met als doel de 18,5 te gaan lopen tijdens de Midwintermarathon van 2012. *klinkt toch best stoer*
@ Baukje, ik zou deze dagen ook maar rustig aan doen. De training voor de marathon heb je toch al in je lijf zitten, dus ik zou de knie een beetje 'sparen' voor zondag.

@Tijgermeisje, inderdaad flink koelen en oefeningen voor je schenen doen. Die worden door de opbouw toch wel behoorlijk belast. Ook niet te snel willen opbouwen. Want je gaat echt goed.

@ Charlar, jij hebt goede prestaties geboekt de afgelopen jaren! Zowel qua gewicht als je hardloopprestaties. Loop ze vanmiddag.

Helaas lig ik zelf in de lappenmand. Geen blessures maar buikgriep. Kleinzoon was hier logeren afgelopen weekend en hij had buikgriep. De ene luier na de andere verschoond en helaas bleef het daar niet bij....ook iedere keer de kleren helemaal vol. Arm mannetje. Maar wij waren dus meteen maandag aan de beurt. Tjonge ben wel tussen de 10 en 15 keer die dag naar de wc gerend. Maar dat was dan ook de enige beweging.

Nu ben ik al buiten adem als ik hier gedweild heb of gestofzuigd. Conditie van 0,0.
Jij ook veel succes Daan. En laat ons weten hoe het gegaan is.
Kyon zo'n buik griep kan er aardig inhakken he. De laatste 5 dagen voor de marathon staat er sowieso nauwelijks iets op het schema. Dus wat dat betreft kan ik gewoon het schema blijven volgen. Het is meer steeds even in beweging komen. Maar verder gewoon vooral uitrusten.

Daan jij gaat dus ook naar apeldoorn. Leuk dat je gelijk ook een vervolgencursus gaat doen. De 8km start pas na de marathon geloof ik he, of juist eerder?

Hier vandaag een extra rustdag.
@ Kyon.. jij ook al buikgriep! Jeetje.. tot nu toe ben ik de dans nog ontsprongen maar dat kan niet lang meer duren gezien werkelijk alle klasgenoten, collega's en vrienden het al gehad hebben. En zoveel weerstand heb ik in tijden van veel lange trainingen ook niet!

@ Baukje.. doe jij eigenlijk nog wat extra's voor je weerstand in tijden van veel en lange trainingen? Mn trainer is er wel heel alert op. Kinderen en kleuterjuffen mijden en veel en goed eten is zijn motto

@ Daan.. veel plezier met je wedstrijd! En die 18.5 is inderdaad een heel eind. Wel een beetje een rare afstand eigenlijk.. Ach, dan doe je daarna nog eventjes een halve

@ Alleenstaande mama.. gewoon doen wat men hier zegt. Begin met flink stevig wandelen. Komt goed! Het wordt vanzelf leuk.

@ driewieler..de groet uit schoorl schijnt leuk te zijn! Sterk deelnemers veld ook trouwens.. Veel plezier en succes!

@ Tristan.. hier nog een student die ook voor de goede loopschoenen is gegaan. Veel meer plezier en die bezoekjes fysio die je er mee uit spaart zijn ook wat waard!

Ik zit weer in de eerste week van 3 weken omvang. Dat worden steeds zwaardere blokken. Maandag schaatsen en lopen, gister spinning en krachttraining en vanavond looptraining. Er staat een test op het programma. Daar heb ik niet zo heel veel zin in eerlijk gezegd. Ga liever lekker het schema lopen. Dat is nu met veel lang en rustig en dat is reuze gezellig met de club. Heb een leuke groep meiden waar ik mee train.

Verder ben ik bezig met het maken van een wedstrijdkalender voor komend seizoen. Dat valt nog niet mee! Er zijn zoveel leuke wedstrijden!
Kyon, veel sterkte met de buikgriep, hier ook veel mensen gehad en voor het eerst sinds tijden ben ik er langs afgefietst, "klopt even op hout".

Daan, veel sucses zondag!!!

Baukje, oh ga jij die marathon doen. Wist niet meer welke het was.

Tijgermeisje, hoe gaat het vandaag met je schenen? Pas er een beetje mee op!

Charlar, vanmiddag lekker gelopen?

Driewieler, gaat lekker zo te horen! Welke marathon ging jij lopen? Rotterdam?

Fiekes, flink schema! Leuk dat je zo met een clubje samen kunt trainen.

Vanmorgen voor het eerst naar de sportschool gerend, buikspierkwartier en spinning gedaan en daarna weer terug gerend!! Dus alles bij elkaar toch nog 7 km gelopen. Moet wel een ander rugzakje zien te vinden, want moet handdoek, flesje, en korte broek en shirt meenemen. Had nog een muts meegenomen, maar dat is voor mij veel te warm, maar dacht voor het nazweten toch maar even goed in tepakken. Morgen waarschijnlijk nog een clubtraining, heb vrij!!
Fiekes ik ben ook nooit gecharmeerd van testlopen. Maar door mijn wedstrijdplanning kom ik de laatste tijd overal onder uit. De dinsdag na de laatste halve marathon hadden we een 5km op de baan. Dat is nou jammer dat ik die niet mee mocht doen. En volgende week dinsdag hebben we een cooper test. Laat ik dan toevallig net een marathon gelopen hebben. Gaat dus ook mooi niet door.

Daarintegen plan ik ook veel te veel wedstrijden. Steeds kom ik weer iets tegen waarvan ik denk die wil ik ook doen. Dus meot toch echt keuzes gaan maken.

Lauwe ik moet ook een goed hardlooprugzakje hebben. Ik heb wel die camelbak waar ik de waterzak uit kan halen maar daar passen dan geen schoenen in. Voor de krachttraining moet ik ook schoenen en drinken meenemen. En ik had vorige keer een gewoon rugzakje mee genomen. Maar dat danste zodanig op mijn rug dat ik echt de schouderbandjes strak moest houden. En daardoor kon ik dus maar met een arm bewegen. Niet de optimale manier van lopen. En toen dacht ik dan wissel ik wel af de linker en de rechter arm. Maar zo raar met alleen mijn rechterarm zwaaien loopt op zich prima (niet optiemaal maar wel prima) en met alleen mijn linkerarm ging het voor geen meter. (Fiekes heb jij hier een verklaring voor?)

Heb nu een idee waar mijn vage knieklachten uit voorkomen. Mijn gewone daagse schoenen zijn helemaal versleten. En bij nader inzien was dat vorige keer ook het geval. Nu had ik toen een nieuw paar ecco's gekregen van de fabriek maar moest daar een klein maadje op wachten. En omdat de zolen nu weer voortijdig versleten zijn zat ik te twijfelen of ik nogmaals kon reclameren of niet. Dus het een beetje laten verslonzen. Maar nu weer nieuwe stevige stappers, 70 euro korting gekregen (wilde nu toch een andere variant uitproberen) en zijn de zolen binnen een jaar versleten krijg ik wederom een nieuw paar. Ik vond het wel een redelijke deal. Bvoendien zijn alle andere schoenmerken altijd nog op een drama uitgelopen. Welliswaar geen versleten zolen , maar wel na twee weken in de kast beland bij de stapel niet goed genoeg.

Heb ze nu nog maar een halve dag maar heb al het idee dat beter gaat. Mar dat zal wel in mijn hoofd zitten.
toch wel lekker gelopen vandaag! Het waren pittige wedstrijdtempo's en ik heb afgelopen periode alleen maar duur gedaan dus opzich wel leuk om eens te zien hoe het ging.. Er was mega veel wind dus dat maakte het extra zwaar.

een hardlooprugzakje.. blijft lastig. Bij ons in de winkel hebben we een heel fijne maar die is wel heel erg klein. Ideaal voor naar het zwembad maar schoenen passen er niet in. Voor krachttraining zou het nog wel kunnen want dat doe ik toch op sokken. Verder heb ik een rugzak van de perry met een heupband en nog zo'n bandje op de borst, dat werkt wel prima! Mijn vriend loopt er zelfs mee naar de ijsbaan met zn schaatsen er in.

@ Baukje.. dat van dat 1 armig lopen.. tja.. iedereen heeft een dominante kant. Met twee armen blijft de boel wel in evenwicht maar met 1 kan dat nogal verstoord worden. Ik denk zoiets..

Ik geloof dat er nogal wat mensen zijn die ook wel wat aan krachttraining doen hier? Ik sinds kort ook. Ben benieuwd wat jullie zoal doen! Krachttraining in combi met duurtraining is nogal een verhaal. Er is nu nog zo'n topic over die combi maar die is gericht op afvallen.

Wij doen als werkserie 3x5 herhalingen met flinke weerstand om het totaal iets omhoog te krikken. Het is voornamelijk gericht op hard lopen en hard fietsen.

@ Baukje..die wedstrijdkalender valt niet mee he! Heb jij een richtlijn hoeveel wedstrijden? En hoeveel 'pieken' heb jij ongeveer per jaar? Ik ga het er van de week maar eens over hebben met de trainer want ik kom er zelf niet uit!
Ik maak op dit moment een beetje een rommeltje van mijn wedstrijden. Maar dat komt omdat mijn hoofddoelen dit jaar die twee ultra's zijn. En ik vond dat ik eerst nog wat extra marathon ervaring moest hebben en dus heel veel wedstrijden ga bestempelen als trainings wedstrijd en dan als het startschot gaat er toch weer een echte wedstrijd van ga maken.

Maar ik heb wel gemerkt dat ik toch eerste wedstrijdhardheid op moet doen in andere wedstrijden om te kunnen pieken als ik moet pieken. Een periode van iedere 14 dagen een wedstrijd (en zo af en toe eventueeel nog korte er extra tussen door kan volgens mij prima als je ook zo nu en dan een maandje wedstrijdrust in plant.

Veel clubgenoten doen aan de crosscompetitie mee. Die moeten minimaal 7 van de 9 wedstrijden lopen en moeten daarvoor dus bijna iedere week aan de bak. Hetzelfde gaat ook op in het voorjaar voor de stratenloop circuit. Maar het is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van welke afstanden je loopt.

Ik heb als richtlijn ooit gekregen dat voor iedere wedstrijd km je een eigenlijk wedstrijd vrije dag in moet plannen. Dus na een halve marathon 3 weken wedsstrijdrust, na een 10km 10 dagen. Maar trainingswedstrijden kunnen dan weer een uitzondering zijn. Op deze manier lul ik mezelf er altijd weer mooi uit.

Wat betreft de krachttraining hang ik maar zelden in de toestellen maar richt me vooral op de uitgebreide corestability oefeningen. Dus echt puur gericht op het hardlopen.
wij doen ook alles met vrije gewichten. Alles wat je in een apparaat kan doen, kan beter met vrije gewichten is het motto. Maar zodra we het woord 'corestability' zeggen moeten we een euro in de pot doen van de trainer en dan gaan we daar na een tijdje wat van drinken. Hij vind dat zo ontzettend overrated. (tja, het is nogal een type die trainert van ons :D )
Ik kreeg een mailtje 'nog minder dan 6 weken tot je wedstrijd' en ik werd er even helemaal zenuwachtig van. Maar, ik heb er eigenlijk ook wel alle vertrouwen in! Ik hoop vooral dat het droog is en een beetje op temperatuur (graadje of 10 zou prima zijn). Helaas heb ik daar natuurlijk niets over te zeggen

Wel het parcours al kunnen printen, ga die van de week maar eens langsfietsen zodat ik een beetje weet waar ik aan toe ben.
@alleenstande mama: Ik ben zo'n 21kg afgevallen. Van 76 naar 55kg bij een lengte van 1.65.

@Baukje Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt voor zondag, wat ontzettend balen met je knie, dat kun je er nu niet bij hebben.

Ik bodypump één keer in de week, deze week 2x. Dit doe ik met vrij veel gewicht op de stang. Ik merk vooral dat mijn romp er baadt bij heeft, vorig jaar had ik nog wel eens last van lage rugpijn tijdens het lopen, dat is nu helemaal over.

Aangezien de kinderen vandaag en morgen uit logeren zijn, en man vanavond cursus heeft ga ik vanavond 3 groepslessen volgens op de sportschool, dan heb ik morgen wel een dagje rust verdiend :-)
Ik train ook het liefste met vrije gewichten. Hierdoor train je dan tevens je stabiliteitsspieren naast de grote spiergroepen dan met een toestel. Toen ik nog niet deed hardlopen trainde ik mijn lichaam in 3-4 trainingen per week. Iedere training nam ik dan 2 spiergroepen. Ik vind het toch belangrijk dat je je hele lichaam traint ivm balans en niet bijv alleen je benen en buik en rug. Je armen, schouders en borst zijn ook belangrijk voor je totaalbalans.

Nu met het hardlopen erbij is dat niet meer haalbaar om zoveel aandacht aan krachttraining te besteden. Ik doe dus nu ook 1-2 keer per week bodypump. Hierbij wordt met losse gewichten getraind en kan iedereen op eigen niveau de gewichten hanteren. En je hele lichaam wordt hiermee aangepakt. Dat vind ik nog het allerbelangrijkste.

Af en toe duik ik toch ook even het krachthonk in om 2 setjes korte herhalingen te doen met veel gewicht. Dat geeft net even een andere prikkel dan de uithoudingsduur die je bij bodypump traint.

Het leven bestaat uit keuzes maken....zelfs met trainingen
Lauwe ik weet het, ben al heel voorzichtig. Vandaag is alweer de 6e hardlooploze dag, en nog voelen mn schenen wat strak en hard, en als ik erover wrijf voelt het alsof ze 1 grote blauwe plek zijn. Dat is wat overdreven, het doet geen pijn maar normaal voelt het niet.

Zou ik teveel op mn balance board hebben gestaan ofzo? Of teveel op 1 been? (die yoga houding 'de boom', vind het stiekem wel stoer dat ik die op dat wankele schijfje kan volhouden )

Vandaag maar n rustige stepsessie houden en hopen dat het langzaam aan wegtrekt. Verder zou ik het niet weten wat wijsheid is. Tips welkom
@ tijger.. balans is wel heel zwaar voor je schenen! Een goede training maar het kan ook te veel zijn..

@ Charlar.. jemig, 3 groepslessen.. fanatiek! Ik wil niet bedweterig overkomen maar bij 3 groepslessen achter elkaar moet je je wel afvragen wat het doel dan nog is. En dan moet je ook ondertussen gaan eten, anders ben je dat laatste uur met name bezig jezelf 'opeten'. Dat zou zonde zijn!

hier word ook wel bodypump aangeboden maar dat is in zo'n zaal met een hele slanke energieke mevrouw en dan heel veel rode gezichten die wanhopig proberen mee te bewegen en het liefst nog op de maat ook (tenminste, zo zie ik er dan uit) en dat dan met gewichtjes.. Heb het wel eens gedaan. Spierpijn gegarandeerd! Best jammer dat zulke lessen nu niet meer in mn schema passen want ik vond het altijd een leuke zussen/vriendinnen besteding van mn avond
Fiekes ik had je vraag met betrekking tot weerstand nog niet beantwoord. Ik doe niets bezonders. gezon eten probeer ik altijd te doen. En op aanraden van de sportarts heb ik ijzer, vit b en een multivitamine extra. En in aanloop naar de marathon pak ik op een gegeven moment wel een uurtje slaap extra en moet van mezelf dus eerder naar bed.

Kyon bij ons komen ook niet alleen de been , rug en buikspieren aan bod hoor. We hebben op de club wel allerlei apparaten , maar ik zie er zelf de meerwaarde niet van in. En volgens mij als je hardloopt, fietst en zwemt dan komen alle spiergroepen wel aan bod. Maar ik merk dus echt wel effect van de corestability oefeningen. En dan vooral bij wedstrijden over lange afstanden waar echt ook algehele vermoeidheid mee gaat spelen.

Vanmiddag een uurtje gelopen. Er zaten maar 3 tempo blokjes in (8min D2/ 6 min D2 en 4 min D3). Ik liep niet echt heel lekker en de blokjes D2/D2/D3 werden D3/D3/D4 wat niet de bedoeling was. Dus toen heb ik er nog even 5min op precies 12km/uur aangeplakt al kijkende op mijn klokje. Om toch even goed het gevoel te hebben van het marathon tempo.
@Fiekes: 3 lessen klinkt meer dan dat het is. Normaal doe ik een les spinning en daarna pump en nu doe ik er een lesje "Shape" voor, volgens mij is het net zoiets als bejaardengym.
@Baukje: ga je voor 12km per uur in R'dam?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven