Geld & Recht alle pijlers

Jij, jouw partner & geld.

03-02-2011 19:06 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een topic op een ander forum waar over dit onderwerp een hevige discussie woed.. ben ik ook wel benieuwd naar jullie mening.

Delen jullie al het geld of houden jullie alles gescheiden. Ik studeer op dit moment en houd niet meer dan 5 euro per maand over. Mijn partner houd veel meer over dan mij, daarom vind ik het niet meer dan normaal dat hij mij ondersteunt. Hij betaald op dit moment de meeste vaste lasten, ik betaal de boodschappen + 100 euro van de huur. Omdat ik maar 5 euro per maand overhoud kan ik verder bijna niets. Wanneer ik iets wil kopen moet ik geld vragen bij mijn partner. Wanneer het echt spullen zijn die nodig zijn zoals bijv. een nieuwe broek, omdat ik geen normale broek meer heb, dan vind ik het normaal dat hij mij daar geld voor geeft. (wel een normaal bedrag natuurlijk geen 100 euro, maar bij. 30 euro).

Wat vinden jullie? Is het normaal dat jouw partner zijn geld helemaal voor zichzelf houd buiten het betalen van de vaste lasten? Vertel vertel..

EDIT: Ik heb het hier over een situatie waarin je samenwoont, getrouwd bent enz. Niet over een prille relatie waarin ieder nog in eigen huis enz. woont.

Nog even een EDIT: Wanneer ik niet zou samenwonen zou ik in ieder geval tijdens mijn studie nog bij mijn ouders wonen, omdat ik om gezondheidsredenen naast mijn studie niet kan werken.
Ik vind het logisch dat je naar rato betaalt of alles op één hoop gooit. Naar rato zou ook kunnen betekenen dat jij ¤5,- overhoudt en hij ¤1.000,-, nou ja, in theorie. Als dat de praktijk zou zijn dan zou ik je adviseren om het uit te maken.
Als jij niet zou samenwonen, hoe zou jij dan rond moeten komen als je nu maar 5 euro overhoudt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alles op 1 hoop. We bespreken samen wat we sparen, en wat we 'opmaken'.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 februari 2011 @ 19:14:

Als jij niet zou samenwonen, hoe zou jij dan rond moeten komen als je nu maar 5 euro overhoudt?Ja dat vraag ik mij ook af, kan me er werkelijk niets bij voorstellen
Ik vind dat het allebei kan. In mijn studie tijd betaalde ik ook minder huur. Verder zorgde ik wel volledig voor mezelf. Ik vind heel belangrijk dat je als je alleen zou wonen je het ook zou redden. Ik zou nooit afhankelijk willen zijn.

Nu we allebei een goede baan hebben leggen we hetzelfde in. Dit betekend inderdaad dat ik aan het einde van de maand veel meer over heb. Maar is dit erg? Ik denk van niet. We houden allebei genoeg over om met ons eigen vrienden wat te gaan doen.
Ik zou mij persoonlijk niet prettig voelen om mijn handje op te houden (begrijp mij niet verkeerd) dus zoals jij beschrijft zou ik (meer) gaan werken om zelf in mijn persoonlijke verzorging te kunnen voorzien. Dus ja, de situatie zoals jij beschrijft vind ik gek.
Bij ons gaat alles op een hoop. Ik vind dat de meest natuurlijke situatie. Ik vind het erg kil en afstandelijk om de financiën met je levenspartner de scheiden.

Ik ben mij er van bewust dat veel stellen daar anders over denken, ieder zijn manier!
blijfgewoobianca: Hiervoor woonde ik nog gewoon bij mijn ouders. Daar had ik dan nu ook nog gewoond, omdat het niet anders zou kunnen. Ik kan namelijk om gezondheidsredenen naast mijn opleiding niet werken.
Ik denk niet dat ik het in een studerende situatie vanzelfsprekend vind, dat de partner die wel werkt de andere partner onderhoudt. Dus nee, ik vind het niet normaal. Het studerende deel van je leven moet je zelf financieel uitvogelen. Daarna ga je pas de verantwoordelijkheid van een gedeeld huishouden aan. De verhoudingen zijn nu te scheef, en ik zou het vreselijk vinden om steeds mijn hand bij de partner te moeten ophouden als studerende. Dan nog maar even niet samenwonen/trouwen.
quote:liesse schreef op 03 februari 2011 @ 19:18:

Ik zou mij persoonlijk niet prettig voelen om mijn handje op te houden (begrijp mij niet verkeerd) dus zoals jij beschrijft zou ik (meer) gaan werken om zelf in mijn persoonlijke verzorging te kunnen voorzien. Dus ja, de situatie zoals jij beschrijft vind ik gek.Hoe bedoel je 'mijn handje op te houden'?
Wij hebben aparte rekeningen, salaris krijgen we beide op onze eigen rekening gestort, man maakt een bedrag op mijn rekening over en ik betaal alle vaste kosten.

Ik moet er niet aan denken om alleen maar 1 gezamelijke rekening te hebben.

Daarvoor vinden we beide andere dingen belangrijk. Op deze manier hebben we veel minder discussies over waar we ons geld aan uitgeven.
quote:liesse schreef op 03 februari 2011 @ 19:18:

Ik zou mij persoonlijk niet prettig voelen om mijn handje op te houden (begrijp mij niet verkeerd) dus zoals jij beschrijft zou ik (meer) gaan werken om zelf in mijn persoonlijke verzorging te kunnen voorzien. Dus ja, de situatie zoals jij beschrijft vind ik gek.Ik zou er niet eens aan willen DENKEN.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom je in je studententijd gaat samenwonen, helemaal niet als je het eigenlijk niet kunt betalen.
Wat ik vind?

Ik vind het heel raar dat jij als student van je vriend verwacht dat hij veel voor jou betaalt.

Waarom zou hij iets voor jou moeten betalen?

Als je iets niet kunt kopen, dan houdt het toch op?

Er zijn geen kinderen in het spel, dus ik zou niet weten waarom hij jou geld zou moeten geven.
quote:Jippertje schreef op 03 februari 2011 @ 19:20:

[...]Hoe bedoel je 'mijn handje op te houden'?

TO zegt dat ze haar vriend geld vraagt als ze een broek wil kopen oid. Handje ophouden is niet een heel diplomatieke uitdrukking voor die situatie, maar wel een correcte. Ook al is het om allerlei redenen misschien best begrijpelijk dat TO en haar vriend het zo geregeld hebben, het lijkt mij onprettig.

Wij hebben gescheiden financien en een gezamenlijke rekening waar we naar rato van inkomen op storten. Vakanties en dergelijke betalen we ieder de helft.
Ik vind het een beetje raar dat je, je hand ophoudt bij je vriend. Als je het niet kunt betalen, moet je ook niet gaan samenwonen. Kun je niet meer lenen bij de IB-groep?

Ik studeer en mijn vriend werkt en hij betaalt weleens iets meer bijvoorbeeld de bios of een keer uit eten. Maar mijn eigen rekeningen en kleding etc betaal ik gewoon zelf hoor.

Hoe doe je dat mocht het uit gaan? Ga je dan je hand weer ophouden bij je ouders?
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
@Jippeetje Wat is daaraan uit te leggen? Teren op de zak van iemand anders of begrijp je dat ook niet?
@Snormel: mijn zoon moet naar bed en doet errug moeilijk, heb gewoon de halve OP niet gelezen... Ga snel naar boven...
Het werkt voor iedereen anders, toch? Als jij en je vriend tevreden zijn met hoe het nu gaat, is dat toch prima?...
quote:liesse schreef op 03 februari 2011 @ 19:28:

@Jippeetje Wat is daaraan uit te leggen? Teren op de zak van iemand anders of begrijp je dat ook niet?

Nee sorry, wil je het uitleggen? Heb alleen de lagere school gehad.

Jippeetje...
Wij houden het gescheiden en storten maandelijks op een huishoudrekening.

Ik geef m'n geld heel anders uit dan m'n vriend... hij koopt bijv veel kunst, dure horloges. We zouden geheid ruzie krijgen als we alles gezamenlijk deden en verantwoording moeten afleggen naar elkaar over onze uitgaves.
@ Ligeia das idd zo. Als beide partijen er tevreden mee zijn, is er toch niks aan de hand. Maar ik zou het zelf nooit willen dat mijn vriend persoonlijke uitgaven voor mij betaalt. Misschien een keer leuk als een cadeautje maar niet uit nood omdat ik zelf geen geld ervoor heb.

Ik zorg zelf voor mijn geld. En dat je niet kunt werken, is flink balen, dan zul je moeten lenen. En ontvang je geen WAJONG ofzo?
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
Mijn partner en ik gooien al ons geld op de grote hoop. Hij heeft een hoger inkomen als ik en werkt ook meer uren als ik. Ik heb thuis meer werk als hij. Hij bemoeit zich eigenlijk niet met het geld, ik regel de financien, doe de boodschappen etc. Als hij iets nodig heeft koopt hij het en als ik iets nodig heb of de kinderen, koop ik het. Wanneer het te hard gaat geef ik een seintje!
quote:Jippertje schreef op 03 februari 2011 @ 19:18:

Bij ons gaat alles op een hoop. Ik vind dat de meest natuurlijke situatie. Ik vind het erg kil en afstandelijk om de financiën met je levenspartner de scheiden.

Ik ben mij er van bewust dat veel stellen daar anders over denken, ieder zijn manier!Inderdaad, ieder zijn manier, maar toch vind ik het raar om te lezen dat zoveel mensen hun financiën gescheiden houden. Wij hebben één gezin, één huishouden en één pot. Ik zie mijn salaris meer als een bijdrage aan ons huishouden, niet als iets wat echt van mezelf is. Nu moet ik wel zeggen dat wij genoeg geld hebben, nooit ruzie hebben over geld en we allebei geen extreme uitgaven doen. Als dat anders zou zijn, zouden wij het misschien wel anders doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven