Luie neger, kut marokkaan Viva.

04-02-2011 10:00 234 berichten
Dit vond ik net in de Volkskrant.

AMSTERDAM - Daten met een luie neger of een kut-Marokkaan? Vanaf vrijdag kan het. Viva-lezeressen kunnen met een sms- en winactie een diner voor twee winnen met hun favoriete stereotype man.

'Termen als kut-Marokkaan of christenhond hoor je steeds vaker', zegt hoofdredactrice Corinne van Duin. 'Maar wat vinden die mannen daar zelf nou van?' Van Duin besloot er een artikel aan te wijden in de Viva.

De oproep aan gierige kaaskoppen, stoffige christenen, luie negers, domme Turken en kut-Marokkanen leverden een hoop leuke reacties op. Toen bleek dat bijna alle uitgekozen mannen single waren - de gierige kaaskop gaf aan een open relatie te hebben - ontstond het idee voor de Grote Vrijgezellen Vooroordeel Date Show.

Luie neger te laat

Vijf mannen profileren zich in de Viva en ontkrachten zo de heersende vooroordelen. Alleen de luie neger bewees het tegendeel: hij kwam te laat voor de fotoshoot (en gaf dat ook ruiterlijk toe).

Viva-lezeressen kunnen sms'en voor de man van hun keuze. Via de mail moeten ze vervolgens zichzelf beschrijven en hun keuze motiveren. Viva kiest zelf de winnaars uit de leukste e-mails.

Opbrengst naar goed doel

De opbrengst van de sms'jes gaat naar een goed doel. 'We vonden het immoreel om er zelf aan te verdienen', zegt Van Duin. 'Het geld gaat naar oneMen. Ik ben zelf al lang donateur en de duidelijke link tussen de mannen en 'Men' gaf de doorslag.'

Van Duin vindt de mannen die zich aangemeld hebben erg sportief. 'Ik weet niet of ik wel gehoor zou geven aan een oproep voor slimme domme blondjes.'
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 04 februari 2011 @ 10:21:

Nog een reden om de Viva niet te lezen (buiten dat het een flutblad is).

Eens. Ik lees de Viva echt NOOOOOOIT.

De Esta is leuker. Geen redactionele armoe.
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:16:

[...]

Ook nog nooit een mooie hindoestaanse trouwens, om die discussie maar wat breder te houden.

Wel een diepzwarte negerin.

Die verschrikkelijk lelijk was.

Zo lelijk dat je weet dat als ze blank geweest was ze nooit met zo een smoel op de Vivafoto zou komen.

En daaruit onmiddelijk de enige conclusie kan trekken dat ze slechts en alleen is aangenomen voor haar negerinnenschap.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:32:

[...]

Gut gut, wat een held ben jij. Beetje provoceren onder een nieuwe nick.

Ik ben ook uitermate onder de indruk van jouw bijdrage.

Zo, nu we elkaar weer hebben aangesproken lijkt het mij weer fijn dat je niet meer onzinnig reageert. Maar ik geloof niet dat dit jouw doel is dus verras mij eens een keer door het wel te doen.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:04:

Altijd weer fijn om bepaalde individuen te zien die een sport van maken om een topic om zeep te helpen met simplistisch gezever en inactieve mods.Ja vooral die dames met spierballen.
quote:'We vonden het immoreel om er zelf aan te verdienen', zegt Van DuinDeze zin is op zo vele manieren stuitend.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 14:38:

[...]

Zo lelijk dat je weet dat als ze blank geweest was ze nooit met zo een smoel op de Vivafoto zou komen.

En daaruit onmiddelijk de enige conclusie kan trekken dat ze slechts en alleen is aangenomen voor haar negerinnenschap.Weet je zeker dat het geen bekende Nederlander was?
quote:werkverbod schreef op 04 februari 2011 @ 14:40:

[...]

Ja vooral die dames met spierballen.Jaloers dat ik mijn mannetje wel tevreden hou en jij niet?
.
Maar goed, we kunnen het idealisme dus afstrepen volgens mij. Dat zal niet de grondslag zijn geweest, daar zijn betere manieren voor. Blijft in mijn ogen alleen maar over dat het zo grappig is om het contrast te zien tussen de redactrices eigen domme vooroordelen en de werkelijkheid. Hahaha, da's grappig, het zijn net mensen. En kut-Marokkaan dat verkoopt ook zo goed, dat spreekt veel mensen aan, want eigenlijk mag je dat wel denken maar niet hardop zeggen natuurlijk. Maar wij van Viva zijn lekker stout. We durven zelfs iets te zeggen over stoffige christenhonden. (Want anders worden we beticht van discriminatie en da's een stuk minder grappig )

Het benadrukken van het contrast zet je (als je deel uitmaakt van zo'n genoemde groep) in een uitzonderingspositie. Maar in plaats van dat het open en bloot gebeurt, vind ik dit nog veel geniepiger. Want hier gebeurt het onder het mom van het wegnemen van vooroordelen. Maar het wegnemen van vooroordelen doe je niet door eerst de groepen eens fijn apart te zetten en ze daarna langs de meetlat te houden of ze wel voldoen aan het normale mensbeeld. Die groepen (of het nou luie negers, kut-Marokkanen of stoffige archivarissen zijn) ZIJN het normale mensbeeld. Dat vind ik alleen maar bijzonder pijnlijk eerlijk gezegd. Het "hahaha wat grappig, jullie zijn normáál!" Dat noem ik geen zelfspot, maar een vreemde vorm van leedvermaak.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:39:

[...]

Ik ben ook uitermate onder de indruk van jouw bijdrage.

Zo, nu we elkaar weer hebben aangesproken lijkt het mij weer fijn dat je niet meer onzinnig reageert. Maar ik geloof niet dat dit jouw doel is dus verras mij eens een keer door het wel te doen.Iemand die niet eens met met open vizier in een discussie durft te treden kan ik niet serieus nemen. Dat soort laffigheid is lachwekkend
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 14:38:

[...]

En daaruit onmiddelijk de enige conclusie kan trekken dat ze slechts en alleen is aangenomen voor haar negerinnenschap.Dat zeg ik net, die was een BN-er, althans, ik had nog nooit van haar gehoord maar ze scheen er wel één te zijn.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 13:55:

[...]

teveel fake tanNee, blank van buiten, zwart van binnen
Gierige kaaskop heeft een open relatie (zegt hij, he, zegt híj, ik hoor zijn vriendin niet) dus is niet gierig, want hij deelt zijn lul?

Terwijl als de luie neger zijn lul deelt, deze een bevestiging zou geven van cultureel bepaalde bijwijverij, ipv dat hij niet meer gezien wordt als lui, want hey, weet jij wel hoeveel energie het kost, al die wijven tevreden houden?
Eens met Quertuu's commentaar.

Wat een domheid en wereldvreemdheid bij de Viva-redactie.
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:42:

Maar goed, we kunnen het idealisme dus afstrepen volgens mij. Dat zal niet de grondslag zijn geweest, daar zijn betere manieren voor. Blijft in mijn ogen alleen maar over dat het zo grappig is om het contrast te zien tussen de redactrices eigen domme vooroordelen en de werkelijkheid. Hahaha, da's grappig, het zijn net mensen. En kut-Marokkaan dat verkoopt ook zo goed, dat spreekt veel mensen aan, want eigenlijk mag je dat wel denken maar niet hardop zeggen natuurlijk. Maar wij van Viva zijn lekker stout. We durven zelfs iets te zeggen over stoffige christenhonden. (Want anders worden we beticht van discriminatie en da's een stuk minder grappig )

Het benadrukken van het contrast zet je (als je deel uitmaakt van zo'n genoemde groep) in een uitzonderingspositie. Maar in plaats van dat het open en bloot gebeurt, vind ik dit nog veel geniepiger. Want hier gebeurt het onder het mom van het wegnemen van vooroordelen. Maar het wegnemen van vooroordelen doe je niet door eerst de groepen eens fijn apart te zetten en ze daarna langs de meetlat te houden of ze wel voldoen aan het normale mensbeeld. Die groepen (of het nou luie negers, kut-Marokkanen of stoffige archivarissen zijn) ZIJN het normale mensbeeld. Dat vind ik alleen maar bijzonder pijnlijk eerlijk gezegd. Het "hahaha wat grappig, jullie zijn normáál!" Dat noem ik geen zelfspot, maar een vreemde vorm van leedvermaak.

Wat denk jij wat het beste is om die vooroordelen aan te pakken?

Met confrontatie kan je net iets meer bereiken dan met gewoon praten waar niemand toto nu toe echt wijzer van geworden is.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 14:50:

Gierige kaaskop heeft een open relatie (zegt hij, he, zegt híj, ik hoor zijn vriendin niet) dus is niet gierig, want hij deelt zijn lul?

Terwijl als de luie neger zijn lul deelt, deze een bevestiging zou geven van cultureel bepaalde bijwijverij, ipv dat hij niet meer gezien wordt als lui, want hey, weet jij wel hoeveel energie het kost, al die wijven tevreden houden?
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:42:

[...]

Jaloers dat ik mijn mannetje wel tevreden hou en jij niet?Nee, maar let even op en bekijk de foto van Meds eens. Dan begrijp je wat ik schrijf.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:53:

[...]

Met confrontatie kan je net iets meer bereiken dan met gewoon praten waar niemand toto nu toe echt wijzer van geworden is.voordelen pak je niet aan met confrontatie op deze wijze. Je geeft het goede voorbeeld en zo voed je de ander op that's it
quote:'Termen als kut-Marokkaan of christenhond hoor je steeds vaker', zegt hoofdredactrice Corinne van Duin. 'Maar wat vinden die mannen daar zelf nou van?'

Zien jullie ook maar érgens terug wat die mannen ervan vinden?

Ik zie

- sms en win

- actiestunt voor meer verkoop van flutblad in het slop

- vooroordelen en misstanden waarbij alleen de bevestigingen vermeld worden.

quote:Van Duin vindt de mannen die zich aangemeld hebben erg sportief. 'Ik weet niet of ik wel gehoor zou geven aan een oproep voor slimme domme blondjes.'Naast dat ze van zichzelf denkt dat ze slim is, weet ze dus ook dat het geheel niet klopt of door de beugel kan. Waarom dan wél meewerken aan zo een actie? Dat is nl juist niet zo slim.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:46:

[...]

Iemand die niet eens met met open vizier in een discussie durft te treden kan ik niet serieus nemen. Dat soort laffigheid is lachwekkendSpreek voor jezelf vriend. Nogmaals heb ik weinig zinnige reacties van je gezien mbt dit onderwerp. Open vizier prima! Kom dan maar met een gefundeerde mening over hoe jij het zou willen zien.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:53:

Met confrontatie kan je net iets meer bereiken dan met gewoon praten waar niemand toto nu toe echt wijzer van geworden is.Jij vindt een vooroordelen-dating-show opzetten met een sms-en-win-fragment erin de confrontatie opzoeken?
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:59:

[...]

Spreek voor jezelf vriend. Nogmaals heb ik weinig zinnige reacties van je gezien mbt dit onderwerp. Open vizier prima! Kom dan maar met een gefundeerde mening over hoe jij het zou willen zien.Open vizier? Jij verschuilt je, dus laat maar zien. Overigens weet ik allang wie je bent
quote:werkverbod schreef op 04 februari 2011 @ 14:53:

[...]

Nee, maar let even op en bekijk de foto van Meds eens. Dan begrijp je wat ik schrijf.
quote:Kuzu schreef op 04 februari 2011 @ 13:07:

@ Iwannalive:

Ja ik weet het zeker.

Heb eerder weleens discussies gehad hierover.

Als iemand zat te klagen in de kantine over een simpele ruzie met partner zei ik 'Achjoh iedereen heeft toch wel eens ruzie, is toch normaal?'

Nou, toen kwam het los.

Ik had er vast en zeker wel mee te maken, want ja dat heb je met die buitenlanders, geen respect voor vrouwen, zie je wel, ik zou het vast heel zwaar hebben thuis.

Ik heb toen inderdaad gevraagd of dat hun beeld was, dat het me opviel dat degene die zaten te zeiken gewoon Nederlandse partners hadden, dus wat was nu het probleem? Waren ZIJ wel zo gelukkig met hun voortdurende geklaag en gemauw?

Nou, dan was die Turk van mij zeker anders, daar had ik geluk mee maar ik moest niet raar op staan te kijken als ik een keer klappen zou krijgen.

Einde verhaal.

( Eet dan nog maar gezellig je bammetje op )

Daarom zeg ik ook niks meer.

Behalve toen iedereen rond de kerst liep te zeuren over opeisende schoonouders ('1e kerstdag bij ons') en stress over kerstdiners.

Toen zei ik lachend 'Wat is het toch heerlijk, zo'n Turkse man. Met Kerst GEZELLIG bij mijn familie, met de Turkse feestdagen GEZELLIG bij zijn familie, iedereen is vrolijk en blij. Ik raad het jullie echt aan zo'n Turk!'

Niemand kon er om lachen.

(Ik wel want het is ook gewoon zo)Ik neem aan dat je die mensen niet zelf hebt uitgezocht, het zijn collega's toch, geen vrienden... hoop ik. Tussen collega's heb je wel vaker mensen zitten waar je niet mee op 1 lijn zit. En sommige mensen moeten altijd wat te wijzen en te klagen hebben over anderen, daar doe je niks aan. Misschien als je ze eens alleen spreekt dat ze er wat genuanceerder over praten. Maar goed lekker belangrijk wat zij denken... ene oor in, andere er weer uit.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 15:03:

[...]

Open vizier? Jij verschuilt je, dus laat maar zien. Overigens weet ik allang wie je bent

En zo, passeer je weer alles. Durf je niet of zo?

En ik ben nog steeds niet onder de druk van jouw reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven