Veel appels...

05-02-2011 09:32 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer vijf kilo appels die allemaal eigenlijk nu op moeten. Een appel is lekker maar vijf kilo krijg ik niet weg.

Wat zou ik er eens mee maken? Kom zelf niet verder dan appelmoes of appeltaart maar er moet vast ook wat anders mogelijk zijn.
- appel tarte tatin

- appelflappen

- appel door je salade

- appel op je club sandwich (bijv. met garnaaltjes en avocado)

- appelcrumble
appelflappen

applecrumble

appelsap

gestoofde appeltjes

rode kool met appeltjes

en verder even googlen op recepten en appel

trouwens weggooien hoeft toch niet, je kunt ze toch ook uitdelen in de straat, doneren aan het kinderdagverblijf. Heel veel appeltaarten bakken en die naar het bejaardentehuis brengen etc.
Ehm. Hoe kom je dan toch aan VIJF kilo appels?
Voer 't aan dieren (paarden, konijnen)
Gekregen van iemand zou ze zelf niet gekocht hebben hoor.

Denk dat het toch een taart met appel zal worden. Want bv appel door de sla vind ik wel heel lekker maar schiet niet echt op met deze hoeveelheid
appeltaart, appelmoes, hete bliksem en weg de 5 kilo.
appel, appel, ik heb al moeite met die anderhalve kilo die er in de zakken van de aldi zit.
In de tuin leggen voor de merels!
appels
appelmoes maken en dan invriezen, heb je er over een tijdje nog plezier van
Drogen!

Schijfjes appel op bakplaat, en dan in een lauwe oven, of op de kachel/verwarming, tot ze droog zijn, heerlijk, we hadden vroeger appelbomen...
Gewoon appelmoes. Deze in potjes doen, goed afsluiten en wegzetten. De appelmoes is dan lang houdbaar.
quote:paling schreef op 05 februari 2011 @ 10:09:

Drogen!

Schijfjes appel op bakplaat, en dan in een lauwe oven, of op de kachel/verwarming, tot ze droog zijn, heerlijk, we hadden vroeger appelbomen...Oh, heerlijk, van die droge appelschijfjes. Hoe lang en op welke temperatuur (ongeveer) moet dat?
appelsap, vers geperst..
Drogen, deden wij inderdaad vroeger ook. Echter is daar niet elke appel geschikt voor geoof ik. Drogen duurde uren. De oven wel op een kier zetten.
Jachtschotel met appel is ook lekker!

En de buren vinden het vast niet erg als je ze verrast met een verse appeltaart.
quote:-a- schreef op 05 februari 2011 @ 09:55:

appelmoes maken en dan invriezen, heb je er over een tijdje nog plezier van

Invriezen???!!!!??

Gewoon heet in een glazen potje gieten, deksel erop, omkeren en voila....vaccuum appelmoes, net als uit de winkel, kun je heeeeel lang bewaren.
Alle lekkere dingen zijn al genoemd. Ik zag ook appelsap staan, misschien even googlen voor een cocktail met appelsap. Lekker voor vanavond.

Ja verder zou ik lekker een witlofsalade met appel, walnoot, ham, augurk, sjalotje en mandarijnpartjes maken met een dressing.

Rode kool met appeltjes lekker. Die gedroogde appeltjes nog nooit gemaakt omdat mijn oven niet op een kier kan staan. Is wel lekker als toetje met een kaasplankje. Of even googlen of je met appel nog andere toetjes kan maken.

Appelmoes is heerlijk en hoe beschreven door de andere goed houdbaar.

En appeltaarten bakken. Iemand mee verrassen. Of invriezen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mirjam762 schreef op 05 februari 2011 @ 10:30:

[...]

Oh, heerlijk, van die droge appelschijfjes. Hoe lang en op welke temperatuur (ongeveer) moet dat?

Echt op de laagste temperatuur, 60 of 80 ofzo...ik heb het met mijn huidige oven nog niet uitgeprobeerd, vroeger hadden we een oude gasoven, die kon je heel laag draaien, en dan echt wel een paar uur!

En op de kachel/verwarming wil ook prima, maar dat duurt echt heel lang (dag/dagen, gewoon tussendoor proeven...)
Oja ik heb nog nooit tarte tartin gemaakt, dat zou ik er ook mee proberen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 februari 2011 @ 15:22:

Rode kool met appeltjes lekker. Die gedroogde appeltjes nog nooit gemaakt omdat mijn oven niet op een kier kan staan.

gewoon opgevouwen theedoek ertussen.

(of bedoel je dat je oven gewoon niet aangaat als hij open staat. dan heb ik niks gezegd )
quote:Starshine schreef op 05 februari 2011 @ 21:44:

[...]

gewoon opgevouwen theedoek ertussen.

(of bedoel je dat je oven gewoon niet aangaat als hij open staat. dan heb ik niks gezegd ) nee ik heb een combi magnetron/oven/grill. Als het deurtje niet dicht zit gaat hij niet aan. En als hij aanstaat en je doet dan de deur open dan stopt hij. Dus op die manier kan ik nooit iets maken.
ik heb ook eens een topic geopend met precies dezelfde titel geloof ik.. Daar staan ook nog tips in!
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 februari 2011 @ 21:46:

[...]

nee ik heb een combi magnetron/oven/grill. Als het deurtje niet dicht zit gaat hij niet aan. En als hij aanstaat en je doet dan de deur open dan stopt hij. Dus op die manier kan ik nooit iets maken.IC, mijn combi heeft dat ook, dus ik ben blij dat ik er nog een gewone oven naast heb. Kan ik tenminste ook zelf gedroogde tomaatjes maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven