Thuisstudie: ervaringen met en vragen over LOI, NTI en NHA!
dinsdag 14 september 2004 om 11:49
Hoi Moon,
haha, dat is grappig, ik wilde net gaan kijken of er al weer berichten waren. Nee dus. Dan maar even de pagina omhoog halen en toen zag ik dat jij alweer wat had geschreven!
Ik heb nog niks binnen. Ik denk dat ik het pakket vandaag of morgen krijg. Afwachten he!
Wat ben jij goed bezig zeg, ik hoop dat ik er ook zoveel energie voor kan opbrengen.....
Succes verder!
haha, dat is grappig, ik wilde net gaan kijken of er al weer berichten waren. Nee dus. Dan maar even de pagina omhoog halen en toen zag ik dat jij alweer wat had geschreven!
Ik heb nog niks binnen. Ik denk dat ik het pakket vandaag of morgen krijg. Afwachten he!
Wat ben jij goed bezig zeg, ik hoop dat ik er ook zoveel energie voor kan opbrengen.....
Succes verder!
dinsdag 14 september 2004 om 11:54
hahaha Ben pas bij de 2e les hoor. Belgie en Luxemburg hebben ze in 1 les gepropt. Maar als ik zie wat ik allemaal opschrijf...pfff ...ben ik echt wel een jaar bezig hoor. Schrijf bij elk stukje de belangrijkste punten op, zo lees je het stukje 2 keer. Maar de grote lijnen van Europa ken ik eigenlijk al. Mag hopen dat het me daarom niet gaat tegenstaan.
dinsdag 14 september 2004 om 23:31
woensdag 15 september 2004 om 21:57
Moon,
Ik ga eerst NIMA A communicatie doen en daarna misschien ooit nog () SEPR-VVR.
Allebei de cursussen lijken me leuk en interessant.
Eerst Nima dus en dan zie ik wel verder!
En nog steeds niet het pakket binnen.
Ik vind het een beetje vreemd, omdat jij hem al binnen 2 dagen binnen had. Morgen zit ik er al een week op te wachten. nou ja, komt vanzelf wel!
Ik ga eerst NIMA A communicatie doen en daarna misschien ooit nog () SEPR-VVR.
Allebei de cursussen lijken me leuk en interessant.
Eerst Nima dus en dan zie ik wel verder!
En nog steeds niet het pakket binnen.
Ik vind het een beetje vreemd, omdat jij hem al binnen 2 dagen binnen had. Morgen zit ik er al een week op te wachten. nou ja, komt vanzelf wel!
donderdag 16 september 2004 om 11:42
quote:Hoi MissMarple,
Sorry dat ik nog niet gereageerd hebm, maar ik bven op het moment razend druk (kom zelfs neit eens aan mijn leuke studie toe). Zondag heb ik weer meer tijd en dan zal ik uitgebreid op je bericht antwoorden!Psst, Rosetta. Zou je nog het een en ander willen vertellen over de studie? Ik ben echt heel benieuwd. En sta eigenlijk op het punt om het eerste jaar bij het LOI te gaan doen en volgend jaar te beginnen bij het ITV.
Sorry dat ik nog niet gereageerd hebm, maar ik bven op het moment razend druk (kom zelfs neit eens aan mijn leuke studie toe). Zondag heb ik weer meer tijd en dan zal ik uitgebreid op je bericht antwoorden!Psst, Rosetta. Zou je nog het een en ander willen vertellen over de studie? Ik ben echt heel benieuwd. En sta eigenlijk op het punt om het eerste jaar bij het LOI te gaan doen en volgend jaar te beginnen bij het ITV.
donderdag 16 september 2004 om 17:13
Hoi Missmarple,tja wat een figuur ben ik ook he. Zit ik jou een beetje beloftes te doen en kom ik ze niet eens na. Sorry! Maar eh..’t is wel een beetje buiten mijn schuld om want nu ik eindelijk tijd had, ben ik ziek geworden Computeren is erg vermoeiend op het moment (eigenlijk is alles vermoeiend, computeren dus ook). Maar ik heb al een paar dagen iedere keer een klein stukje voor je geschreven en het nu maar snel afgemaakt; zo kom ik er uiteindelijk wel.(Ik kopieer dit stuk nu uit een word-document, dus ik hoop maar dat de opmaak niet al te bagger wordt op dit ^$%**-forum.)Als eerste zou ik je aanraden om een proefles van de LOI-site te downloaden. Dit is les 2 uit de cursus, exact zoals je hem ook in het cursusmateriaal vindt; daarmee kun je dus een goed beeld van de lessen krijgen. Als je deze les serieus bestudeert (dus echt gaan zitten leren zoals je tijdens de opleiding ook zou doen), dan kun je voor je zelf ook enigszins inschatten of je het qua aantal uren zou kunnen redden. Je moet uitgaan van ca.1,25 les per week (5 lessen per maand = het aanbevolen studietempo). Als je sneller kunt is natuurlijk mooi; langzamer hoeft niet direkt een probleem te zijn, want je mag een aantal jaar langer over de studie doen. Maar je zult zelf het beste kunnen inschatten a.d.h.v. deze les of het haalbaar voor je is.Zoals de proefles is opgebouwd, zitten alle lessen in elkaar. Dus iedere keer een stukje grammatica, vertalen, Nederlands, tekstverklaring, spreekvaardigheid etc. Zelf vind ik dat erg prettig werken, het houdt de afwisseling erin en als je een onderdeel moet doen dat je minder aanspreekt, hoef je er tenminste niet zo lang mee bezig te zijn. In de proefles zie je ook oefeningen staan; na elk onderdeel krijg je een aantal zinnen/stuk tekst om te oefenen zodat je direkt weet of je dat onderdeel goed beheerst. Aan het eind van de les krijg je de inzendopgaven. Dit zijn meestal 4 a 5 opgaven (elk bestaande uit een aantal zinnen/stuk tekst), vergelijkbaar met de oefeningen die je in de betreffende les hebt gehad. De spreekvaardigheid wordt behandeld via cd’s en cassette. Meestal staat er een stuk tekst in de les waarin een bepaalde uitspraak uitgelegd wordt; vervolgens kun je op cd de zinnen/woordjes beluisteren en nazeggen. Sommige oefeningen neem je op cassette op en stuur je naar je docent ter beoordeling. Trouwens, ik heb het nu alleen over de lessen Engels. Je begint namelijk met een module Communicatie en een module ICT (geloof ik), daar kan ik je helaas niets over vertellen want die heb ik vrijgesteld gekregen. Maar deze zijn beide maar een maand lang, dus daar zal het niet op vast zitten, lijkt me :-)Verder krijg je ook nog vakken als Maatschappijkennis, Ondernemen etc. (Dit staat dacht ik ook op de site wel duidelijk beschreven). Maatschappijkennis betreft de maatschappij en cultuur van zowel Engeland als Amerika (en zijdelings Ierland, Canada, Zuid-Afrika e.d.). Hiervoor moet je ook extra boeken aanschaffen, houd daar dus rekening mee. Verder word je geadviseerd om regelmatig buiten de cursus om met Engels bezig te zijn: Engelstalige kranten lezen, Engelstalige tv-programma’s kijken (bijv. BBC, CNN) en ook je algemene ontwikkeling bij te spijkeren. Er wordt aan maatschappijkennis aandacht besteed tijdens de mondelinge lessen, ook worden er tips voor gegeven in de schriftelijke lessen en af en toe wordt er in het studieprogramma een weekje voor vrijgepland; maar dit onderdeel zul je toch vooral zelf moeten bijhouden.Bij aanvang van je studie krijg je een studentnummer en wachtwoord waarmee je op je persoonlijke LOI-pagina kunt inloggen. Op deze pagina kun je o.a. je huiswerk insturen, artikelen bestellen, maar er staan ook allerlei links naar nuttige pagina’s en tijdschriften e.d. Best handig als extra studie-materiaal en ook voor je aanvullende maatschappijkennis goed bruikbaar.Wat de begeleiding betreft: Je hebt dus 1x per 4 a 7 weken een bijeenkomst waar behandeld wordt:1. Grammatica 2. Mondelinge taalvaardigheid 3. Vertalen Nederlands-Engels 4. Vertalen Engels-Nederlands en Nederlands Over deze bijeenkomsten kan ik je niets vertellen, want ik heb er nog geen meegemaakt. De begeleiding van de schriftelijke lessen verloopt via internet. Als je een les wilt insturen, kun je dat via je eigen speciale LOI-pagina doen, waarbij je het word-document als attachment toevoegt. Een paar dagen krijg je per mail je gecorrigeerde les terug en ook op de site is deze in te zien. Mocht je tussendoor vragen hebben dan kun je ook weer via die site naar de docent mailen.Het contact tussen studenten vind ik wat minder goed gerealiseerd. Nou heb je bij die mondelinge bijeenkomsten natuurlijk wel persoonlijker contact met studenten, dus ik kan er niet helemaal goed over oordelen. Maar via i-studie/internet is het alleen maar een soort prikbord waar je je oproepje op kunt plaatsen en dan kan iemand anders jou n.a.v. je berichtje mailen. Of je kunt zelf iemand mailen n.a.v. zijn/haar oproepje.Ik vind dit niet zo geslaagd. Bij bijv. de Open Universiteit (waar ik al heel wat cursussen gevolgd heb) vond ik het beter geregeld. Daar hadden ze gewoon een soort forum waar iedereen op iedereen kan reageren. Voor elke cursus een topic en ook een topic voor de studie in het algemeen en dan nog een 'cafe' voor off-topic berichten/gezellig kletsen. Zoiets vind ik veel prettiger werken dan met 1 persoon te gaan zitten mailen ofzo. Maar eigenlijk is dit het enige punt dat ik een nadeelTJE vind bij de LOI.Daarbij, er zijn op internet studiegroepen/forums voor deeltijdstudenten Vertaler Engels, dus dat gemis bij de LOI kun je dan zelf wel weer via zo'n forum compenseren.Nou, dit is zo’n beetje wat ik er over te vertellen heb. Als je nog vragen heb, moet je het maar zeggen (ik hoop dat ik dan niet weer te druk of ziek ben
)Mag ik trouwens nog vragen waarom je voor de optie kiest van 1 jaar LOI en dan verder met ITV? Veel succes met je keuze/beslissing!

vrijdag 17 september 2004 om 12:17
Rosette, bedankt voor je uitgebreide uitleg!Ik wilde je niet pushen, maar was beetje bang dat je me vergeten was. Vervelend dat je ziek bent, gaat het al wat beter?Ik wil het liefst studeren met onderling contact tussen studenten. Ook ik heb al verschillende cursussen gedaan bij de OU en dat altijd maar alleen voor een studie staan breekt me op na een aantal maanden. Ik wil graag interactie tussen docenten en studenten. En enkel internet is ook niet alles. Ik ken inderdaad ook de manier van OU contact tussen studenten en zelfs dat vind ik voor mij persoonlijk nog veel te mager.Maar als ik nu eerst een jaar via LOI de studie 'uitprobeer' dan heb ik alvast een beetje een idee wat de studie inhoudt. Dan ben ik tenminste een beetje voorbereidt op de studie in Utrecht. Als ik een beslissing gemaakt heb, laat ik het je weten.
maandag 20 september 2004 om 10:21
Ik zit een beetje met jullie mee te lezen en zag dat er vragen waren over NIMA communicatie. Dat heb ik gedaan bij NHA en dat is me prima bevallen. De lesstof was prima, de prijs viel mee en ik had goede begeleiding; ik stuurde mijn huiswerk naar mijn juffie en als ik vragen had, schreef ik die in de kantlijn erbij. Ze stuurde alles trouw binnen 1 week terug met opmerkingen, tips en antwoorden. Het is denk ik wel een beetje afhankelijk van de juf/meester die je treft.
Overigens; ik heb geen examen gedaan, maar ben voor het certificaat gegaan (gemiddelde van je cijfers voor opdrachten). Ik kan dus niet zeggen of de stof je goed voorbereidt voor het examen.
Ik heb nu zelf plannen om psychologie aan de OU te gaan doen. Iemand daar ervaringen mee???
Overigens; ik heb geen examen gedaan, maar ben voor het certificaat gegaan (gemiddelde van je cijfers voor opdrachten). Ik kan dus niet zeggen of de stof je goed voorbereidt voor het examen.
Ik heb nu zelf plannen om psychologie aan de OU te gaan doen. Iemand daar ervaringen mee???
maandag 20 september 2004 om 22:16
Hallo mede-leergierigen!
Ik ben van plan om voor de lol de cursus praktisch psychologie te gaan doen, ik twijfel alleen nog tussen de LOI (wat meer bekend en iets duurder) en het NTI (de omschrijving van de cursus was iets leuker en je kan een certificaat aanvragen als je klaar bent, ook de proefles was leuk om te doen). Heeft iemand deze cursus al eens gedaan en wat waren jullie ervaringen (heb je er wat aan?)
Groetjes!
Ik ben van plan om voor de lol de cursus praktisch psychologie te gaan doen, ik twijfel alleen nog tussen de LOI (wat meer bekend en iets duurder) en het NTI (de omschrijving van de cursus was iets leuker en je kan een certificaat aanvragen als je klaar bent, ook de proefles was leuk om te doen). Heeft iemand deze cursus al eens gedaan en wat waren jullie ervaringen (heb je er wat aan?)
Groetjes!
dinsdag 21 september 2004 om 16:12
donderdag 23 september 2004 om 15:20
Hoi Dreams,
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er geen werk mee heb kunnen vinden in die richting. De concurrentie is moordend; het stikt wereklijk van de afgestudeerde communicatie-experts. Daarnaast is mijn vooropleiding (Universiteit, Frans) te hoog om onderaan te beginnen. Niet dat ik dat zelf niet wilde, maar ik werd steeds afgewezen voor banen op een wat lager niveau. Wel kun je binnen een bedrijf wat gemakkelijker taken op communicatie-gebied naar je toetrekken; de term NIMA spreekt toch wel echt in je voordeel!
Ik deed iedere week geloof ik 2 of 3 hoofdstukken en die stuurde ik dan naar de juffie. Omdat zij ook na een week de zaak terugstuurde, motiveerde dat ook om er een lekker tempo in te houden.
Succes!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er geen werk mee heb kunnen vinden in die richting. De concurrentie is moordend; het stikt wereklijk van de afgestudeerde communicatie-experts. Daarnaast is mijn vooropleiding (Universiteit, Frans) te hoog om onderaan te beginnen. Niet dat ik dat zelf niet wilde, maar ik werd steeds afgewezen voor banen op een wat lager niveau. Wel kun je binnen een bedrijf wat gemakkelijker taken op communicatie-gebied naar je toetrekken; de term NIMA spreekt toch wel echt in je voordeel!
Ik deed iedere week geloof ik 2 of 3 hoofdstukken en die stuurde ik dan naar de juffie. Omdat zij ook na een week de zaak terugstuurde, motiveerde dat ook om er een lekker tempo in te houden.
Succes!
zaterdag 25 september 2004 om 12:13
Hoi Sneez,
Balen zeg dat je er geen werk in kan vinden, maar volgens mij geldt dat wel voor meer studies.
nou ja, ik ga gewon door! We zien wel hoe het allemaal zit als ik klaar ben.
Ik denk dat ik eerst 5 lessen ga maken, dan opsturen en dan weer 5 lessen maken en opsturen. Zie er nameijk weinig in om na elke les die lerares 'lastig te vallen'!
Haha.
Bedankt voor je reacties!
Balen zeg dat je er geen werk in kan vinden, maar volgens mij geldt dat wel voor meer studies.
nou ja, ik ga gewon door! We zien wel hoe het allemaal zit als ik klaar ben.
Ik denk dat ik eerst 5 lessen ga maken, dan opsturen en dan weer 5 lessen maken en opsturen. Zie er nameijk weinig in om na elke les die lerares 'lastig te vallen'!
Haha.
Bedankt voor je reacties!
zondag 26 september 2004 om 09:15
Eindelijk! De LOI gaat ook gauw van start met een HBO opleiding Toegepaste Psychologie. Het NTI was voor mij geen optie na alle negatieve berichtgevingen. Ze hebben nu nog 4 oriëntatiemodulen waar je je op in kunt schrijven, totdat de opleiding is geaccrediteerd (dit zou bij de NTI opleiding niet het geval zijn!!!).
Ik start direct met de module Inleiding Psychologie en Psychodiagnostiek. Ik ben heel benieuwd naar het lesmateriaal, maar ik heb veel vertrouwen in de LOI na eerdere goede ervaringen.
De overige 3 modulen zijn trouwens Ontwikkelingspsychologie, Persoonlijkheidsleer en Inleiding gesprekstechnieken, rapportage en observatie.
Ik start direct met de module Inleiding Psychologie en Psychodiagnostiek. Ik ben heel benieuwd naar het lesmateriaal, maar ik heb veel vertrouwen in de LOI na eerdere goede ervaringen.
De overige 3 modulen zijn trouwens Ontwikkelingspsychologie, Persoonlijkheidsleer en Inleiding gesprekstechnieken, rapportage en observatie.
donderdag 11 november 2004 om 12:24
Hallo, zijn er mensen die ervaringen hebben met cursussen bij de LOI, NTI en NHA ? Is het lesmateriaal wat je toegestuurd krijgt over het algemeen vergelijkbaar ?
Ik heb nu een pakket PDL (Praktijk Diploma Loonadministratie) liggen van de NHA en vraag me af of de paketten van de LOI en de NTI vergelijkbaar zijn, of juist veel uitgebreider of minder uitgebreid.
Alle ervaringen met deze organisaties zijn van harte welkom.
Ik heb nu een pakket PDL (Praktijk Diploma Loonadministratie) liggen van de NHA en vraag me af of de paketten van de LOI en de NTI vergelijkbaar zijn, of juist veel uitgebreider of minder uitgebreid.
Alle ervaringen met deze organisaties zijn van harte welkom.
donderdag 11 november 2004 om 14:29
Ik heb wel eens cursussen gevolgd bij LOI, NHA en NTI. Helaas bij elke van de 3 slechts 1 cursus en ze zijn ook compleet verschillend van aard: spaans, gitaar en inleiding psychologie.
Bij die laatste werd gebruik gemaakt van een regulier boek, wel erg dik en theoretisch soms, dus ik ben er nog niet helemaal doorheen.
Bij die eerste waren het steeds van die dunne lesboekjes. Voor elke les dan een nieuw boekje en ik heb deze helemaal afgerond, had ook begeleiding van LOI zelf erbij, maar op zich heb ik daar vaak niet echt behoefte aan.
Die middelste (NHA, gitaar) heb ik ook niet afgerond, maar heb de eerste 15 lessen of zo wel gedaan. En ik vond tot dan toe de opbouw in het materiaal wel goed, kon het goed volgen, had het gevoel vooruit te gaan.
Dus wat dat betreft heb ik geen verkeerde ervaringen met materiaal van NHA en LOI. NTI kan ik te weinig over zeggen, het was geen eigen materiaal, was zo'n 1ste jaars HBO vak. Ik denk dat LOI op meerdere vlakken de meest professionele is en daar zou ik liever voor kiezen dan voor NTI. NHA zou ik eventueel dus wel boven LOI verkiezen, met name omdat ze zoveel goedkoper zijn en ik dus nog geen slechte ervaringen met ze heb.
Bij die laatste werd gebruik gemaakt van een regulier boek, wel erg dik en theoretisch soms, dus ik ben er nog niet helemaal doorheen.
Bij die eerste waren het steeds van die dunne lesboekjes. Voor elke les dan een nieuw boekje en ik heb deze helemaal afgerond, had ook begeleiding van LOI zelf erbij, maar op zich heb ik daar vaak niet echt behoefte aan.
Die middelste (NHA, gitaar) heb ik ook niet afgerond, maar heb de eerste 15 lessen of zo wel gedaan. En ik vond tot dan toe de opbouw in het materiaal wel goed, kon het goed volgen, had het gevoel vooruit te gaan.
Dus wat dat betreft heb ik geen verkeerde ervaringen met materiaal van NHA en LOI. NTI kan ik te weinig over zeggen, het was geen eigen materiaal, was zo'n 1ste jaars HBO vak. Ik denk dat LOI op meerdere vlakken de meest professionele is en daar zou ik liever voor kiezen dan voor NTI. NHA zou ik eventueel dus wel boven LOI verkiezen, met name omdat ze zoveel goedkoper zijn en ik dus nog geen slechte ervaringen met ze heb.