Werk & Studie alle pijlers

Thuisstudie: ervaringen met en vragen over LOI, NTI en NHA!

01-06-2004 09:40 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om de vakopleiding pedicure te gaan doen via het NTI. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wel te doen?
Hallo!

Ik wil even reageren op het verhaal over de accreditatie van de LOI en de NTI betreffende de HBO opleiding Pschologie.

Op dit moment werkt de NTI samen met Hogeschool Hanzesteden en hebben ze dus nog geen eigen NVAO accreditatie. Volgend jaar willen ze de opleiding helemaal alleen gaan aanbieden en gaan ze ook voor een aanvraag voor deze accreditatie. Deze accreditatie is volgens mij wel belangrijk, want is een soort keurmerk dat voor kwaliteit staat. Er wordt ook beoordeeld of de betreffende opleiding op de arbeidsmarkt aansluit. De LOI kan nu nog niet de volledige opleiding aanbieden en dat kan de NTI wel. En volgens mij is de kwaliteit van de opleiding van de NTI prima, want hij is exact hetzelfde als die van Hanzesteden en die is al NVAO geaccrediteerd. Ik ben zelf ook aan het onderzoeken wat de beste keuze is, NTI of LOI, als het gaat om Psychologie. Ik heb contact gehad met de LOI en vindt hun verhaal over de opleiding erg vaag. Ze weten nu bijv. nog niet of je een stage c.q. relevante werkplek moet hebben en wanneer en je kunt wel al beginnen met een paar modules, maar ik wil wel graag een beetje zekerheid. Bij de NTI is dat allemaal veel helderder.
up voor akka
hallo allemaal!!

Ik wil beginnen met de studie grafisch ontwerpen van de LOI..

De grafische kant lijkt me heel erg leuk.

Ik heb wat op de sites gesnuffeld van Studieplan, NHA, NTI, en LOI..

LOI is de enige die de opleiding aanbiedt..

Het is wel duur, maar naar school kan ik niet meer, dus het is de enige oplossing.

Ik wil de opleiding doen met een fulltime baan, maar als ik de verhalen lees, moet het mij ook lukken!

Wel ben ik bang dat werkgevers niet gauw mensen aannemen met een LOI diploma..

Heeft er hier iemand ervaring mee?

Zijn er mensen die ook met deze opleiding bezig zijn???

Of die het hebben gevolgd??

Groetjes Sanne
Sanne,

Ik deed iets heel anders hoor, nl. office manager (en dan niet de hbo) en het was een aardige opleiding, alleen het bleek totaal geen waarde te hebben voor werkgevers! Zonde van m'n tijd en geld dus.

Nu ga ik een hbo opleiding via de LOI doen en dat diploma krijg je gewoon van een hogeschool, dus dat moet geen problemen meer opleveren. Kun je niet eens informeren bij bedrijven of ze met zo'n diploma zouden aannemen? Anders is het misschien leuk om te doen, maar verder zonde van je tijd.

In ieder geval veel succes!
Oh, dat vind ik wel jammer.

Bij scholen hebben ze vaak wel avondstudies, maar grafisch studies zitten er nooit tussen.

Daarom leek dit me wel een goeie oplossing.

Als ik er toch niks aan heb, kan ik het misschien beter niet doen.

Maar ik kan inderdaag wel eens bij werkgevers informeren.

Bedankt voor je reactie
up voor annelies8
Dankje kiks,

is hier ook iemand die een secretariele MBO-opleiding volgt via een thuisstudie?

Veel liever zou ik een grafische opleiding volgen, maar een secretariele opleiding lijkt me wel de meest kansvolle manier om snel aan een redelijke baan te komen.

En het communicatieve en afwisselende lijkt me ook wel leuk aan zo'n baan.

Groetjes,

Annelies
Ik kan je helaas niet helpen met betrekking tot wat de betere keuze zou zijn, maar ik raad je wel aan om van tevoren heel goed op te letten met welke thuisstudie-maatschappij je in zee gaat.

Als je bijvoorbeeld die MBO-opleiding gaat doen, probeer dan te achterhalen op welke manier deze in Nederland erkend wordt. Ze roepen allemaal standaard dat het ergens door erkend is, maar bij dit soort dingen moet je ook opletten dat het door het juiste erkend is. Ik denk dat degene met de beste reputatie nog altijd LOI is. Als je daar aan een studie begint, zit het wel goed. Heb er zelf nog nooit slechte verhalen over gehoord. NTI daarentegen hoor je veel slechte verhalen over en die zou ik zeker niet aanraden. NHA heb ik persoonlijk voor een gewone  cursus prima ervaringen mee, maar ik weet niet hoe het zit met de erkenningen voor MBO-studies die ze hanteren.

Ik ben er verder ook niet in thuis welke erkenning je het beste kunt hebben, maar vast iemand anders wel.
Hallo allemaal,

Zijn er mensen die via de NTI een HBO opleiding Psychologie volgen of van plan zijn te volgen? Graag hoor ik jullie ervaringen, tips enz. Ben benieuwd.

Groet,

Margret
ik heb wel gekeken naar de hbo psychologie opleiding van de NTI, maar besloten om het niet te doen. Heb wel Inleiding in de Psychologie als module besteld en daar ben ik ergens na een kwart blijven steken. Dus een vervolg zat er voor mij daardoor al niet eens in.

Daarnaast had ik door dat vak toegang tot het forum van hbo psychologie en daar merkte je dat er achter de schermen nog behoorlijk wat mis was. Ze doen wel verwoede pogingen om dat weer te herstellen,  bijvoorbeeld vaker mogelijkheid om tentamen te doen per jaar, mogelijkheden om ook in andere plaatsen door het hele land tentamen te doen, etc. Andere klachten waren toen bijvoorbeeld ook dat het abnormaal lang duurde voordat tentamens nagekeken waren en zo nog een hele rij.

Ik was er toen niet van onder de indruk, en al helemaal niet van na mijn ervaring met de klantenservice. Vakinhoudelijk en qua begeleiding kan ik er weinig van zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Voor Inleiding der psychologie hebben ze een heel dik boek en een werkboek, op zich ziet dat er allemaal wel prima uit. Probeer anders eerst eens die module, en kijk of dat bevalt, en dan kun je in de tussentijd ruiken aan de NTI en hoe het er tegenwoordig is.
Overigens heb ik hier of elders gelezen dat ook LOI momenteel aan de slag is met een HBO psychologie opleiding. Over de LOI hoor ik alleen maar goede verhalen tot nu toe, heb er zelf een keer een taalcursus gevolgd en dat was ook allemaal prima in orde.

Qua prijs weet ik niet hoe ze zitten tov NTI, welllicht iets duurder, maar dat krijg je er in de vorm van service en kwaliteit echt wel weer voor terug. Bovendien zal de "geldigheid" van je diploma aan het einde bij LOI beter geregeld zijn dan bij NTI. Ik zal even kijken waar ik dat ook alweer gevonden had.
Aha, ik zie dat je al eerder gereageerd had over het onderwerp met verschil tussen LOI en NTI.

Dat de LOI momenteel nog vaag blijft, dat kan ik me voorstellen. Ze hebben nog niet de hele opleiding in kannen en kruiken, zijn alles nog aan het uitwerken en moeten nog alle toestemmingen regelen. Maar ik ga ervan uit dat ze daar nu kei hard aan werken en dat ze al een heel eind gevorderd zijn. Uit het oogpunt van concurrentie zullen ze nu al er 'reclame' voor maken zodat mensen toch voor de LOI kiezen ipv de NTI.

Als de NTI zo vaag zou zijn, dan zou ik er duidelijk mijn vraagtekens bij zetten, maar de LOI heeft een goede reputatie, dus dat komt allemaal wel goed. Alleen als je het nu wilt doen, heb je inderdaad nog niet alle informatie tot je beschikking, ik kan me voorstellen dat dat een probleem is. En je hebt nog geen garantie bij de LOI dat ze alle toestemmingen gaan krijgen en dus een echte HBO opleiding mogen worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ook dat wel goedkomt.
Hallo Kiks,

Bedankt voor je reactie. Je schrijft dat je niet verder bent gekomen met je module Inleiding in de Psychologie. Wat is de reden hiervoor? En over de LOI. Ik heb ze gebeld met een hele lijst met vragen, maar ik ben niet echt prettig geholpen. De dame aan de telefoon was totaal niet klantvriendelijk. Sinds kort moeten alle Hogescholen en Universiteiten voldoen aan de NVAO accreditatie. Dat is een erkenning meer dan de van rechtswege. Er wordt gekeken naar kwaliteit van de opleiding, maar ook wat je arbeidskansen zijn. De LOI wil deze accreditatie ook krijgen, maar heeft deze natuurlijk nog niet. De NTI heeft deze via Hogeschool Hanzesteden wel, want dat is dezelfde opleiding en Hanzesteden heeft deze accreditatie wel. Als je afgestudeerd bent krijg je twee diploma's van NTI en Hanzesteden. De dame van de LOI wist volgens mij zelf niet wat de verschillende accreditaties inhouden, want ze kon me dat niet uitleggen. Ik wist er meer van dan zij. Vond ik toch wel erg vreemd. Dit zijn voor mij redenen om voor de NTI te kiezen. Wat ga jij nu voor studie doen of volg je nu een andere opleiding?
Hi Margretje,

bij mij was het deels discipline, en deels dat het gewoon te veel verschillende namen en jaartallen waren die op me afkwamen en dat vond ik gewoon minder prettig. Was ook meer bezig met het proberen te onthouden van dingen, dan het ontspannen lezen van de tekst en gewoon achteraf de feitjes nogmaals te bestuderen.

Bovendien heb ik niet echt een leven waarin ik druk aan de slag kan met een studie, dat kost me iets te veel tijd en energie. Althans, dat denk ik. Ik wil wel heel graag, ben behoorlijk leergierig, maar tegelijkertijd ook wat lui aangelegd. Ben nu begonnen met een Kennismakingstraject Rechten aan de Open Universiteit. Toch nieuwsgierig naar wat rechten inhoudt, en het heeft me altijd wel wat getrokken. Bovendien zit er op de OU nog een stukje extra begeleiding aan vast door middel van enkele bijeenkomsten per vak, en dat zou voor mij een stok achter de deur kunnen zijn om qua discipline door te zetten. Maar goed, tot nu toe heb ik die cursus een week in huis en nog niets kunnen doen omdat ik het zo druk had of te moe was . Oh ja, en bij de NTI baalde ik er ook van dat je een stage moest doen bij die studie. Iets soortgelijks heb je ook vaak met deeltijd hbo studies, dan moet je al in het betreffende vakgebied werkzaam zijn op wat voor niveau dan ook. En aangezien mijn interesses qua studie uitgaan naar iets heel anders dan mijn oorspronkelijke studie, durf ik die stap sowieso niet te wagen.
Hallo,

Een paar weken geleden wilde ik ook een thuisstudie gaan doen, ik dacht aan iets van schrijven. Ik heb op internet van alles bekeken en kwam uiteindelijk uit bij het NTI, de cursus Roman en korte verhalen schrijven. Klonk heel leuk, een jaar lang, elke maand wat doen, een paar tentamens en dan steeds je huiswerk mailen. Vooral dat laatste sprak me erg aan, dat je echt alles thuis kan doen, want elke week ergens heen...ik ben niet zooo gedisciplineerd, haha. Dan zou er niks van terechtkomen, want zo op een avond of op de zondag zie ik mezelf echt wel achter de computer zitten.

Maar, ik alles aangevraagd, een proefmaand die je weer kan retour zenden (ook nog zowat, het koste best veel, maar je kon per maand 24 euro betalen, en dat is wel te doen).Hetduurde al langer dan ze hadden beloofd, ruim een week, en toen zag het er niet uit!!

Heel goedkoop en fledderig allemaal, gewoon een boekje met gekopieerde blaadjes, de helft van de doos zat vol met retourenveloppen (zonder antwoordnummer, dus frankeren). Ik vond het helemaal niks.

En als klap op de vuurpijl moest je wel in 1 keer 300 euro betalen (was het alleen als in: om-ge-re-kend is dat  24 euro per maand..tssk).

Dus..mijn ervaring met het NTI is niet zo goed.

Wel jammer overigens. Ik zag mijn eerste roman al op de plank liggen..!!
Ik was trouwens nog een reden vergeten te vermelden: ik ben ook op de website van Hanzesteden geweest en ik vond het een behoorlijk vage hogeschool.
Hallo Annelies,

Ik wilde nog even op jouw berichtje reageren, want ik ben van beroep secretaresse. Leuk dat je deze opleiding wilt gaan doen, maar als je het doet omdat je denkt snel een baan te kunnen vinden dan zou ik daar niet zonder meer van uitgaan hoor. Ook bij dit soort functies vinden ze het altijd erg prettig als je ervaring hebt. Dus als er een stage aan vast zit, dan zou ik het zeker doen. Succes!
Hallo allemaal,

Als nieuwkomer op dit forum stel ik me graag even voor.

Ik (25 jaar) ben nu 2 jaar actief bezig met HBO commerciele economie via de LOI. De keuze voor de  LOI was snel gemaakt omdat zij met kop en schouders boven de rest uitstaken qua helderheid en presentatie.

De combinatie van mijn studie met mijn werk als junior beleidsmedewerker valt soms best tegen. Ik ga volgende week op voor mijn eerste examen. Daar zie ik behoorlijk tegenop. Het vak heet bestuurlijke informatievoorziening en de waardering hangt volgens mij af van de hoeveelheid woorden die je eraan vuil maakt.

Ik ben zelf iemand die zaken het liefst kort en bondig formuleert, kortom PROBLEEM!

Herkent iemand dit probleem of zijn er anderen die deze opleiding ook volgen bij de LOI?

Tiniebaby
Ik ben al een maand of 6, 7 bezig met een opleiding via de LOI. ik heb vooor de loi gekozen, omdat ze met kop en schouders boven anderen (nti , nha) uitsteken. Ik ben erg tevreden, misschien ook omdat de betreffende opleiding me erg ligt (moderne bedrijfsadministratie), en ik erg gedisciplineerd ben.

Over de behandeling door de klantenservice ben ik ook tevreden, ik ben altijd vriendelijk te woord gestaan. Deze week kwam ik erachter dat de wetbundel die ik voor het vak belastingwetgeving nodig had en via de loi gekocht had, gedrukt was in jan. 2003 (dus alleen wetgeving/tarieven van 2002), terwijl ik in jan. 2005 examen ga doen. ik heb de loi daarover gemaild en heb  meteen kostenloos een nieuwe wetbundel toegestuurd gekregen (toch zo'n 45 euro).

Tiniebaby, hoe is je examen gegaan?
up
Ik zal het hier maar nog een keer vragen....heeft iemand ook ervaring met de mbo dierenverzorging via de LOI? Ben namelijk mn topic kwijt.......Alvast bedankt voor reacties!
Ik overweeg ook om de opleiding Vertaler Engels te gaan doen ik houd dit topic in de gaten.
Mijn man overweegt om een studie te gaan doen. Omdat hij onregelmatig werkt moet het wel een thuisstudie zijn.Nu is hij zich aan het orienteren op wat administratieve opleidingen op HBO-niveau. De richting waar hij aan denkt is MER.Nu wil ik namens hem twee vragen neerleggen:1. Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende opleidingsinstituten (NHA, NTI en LOI). Is het lesmateriaal van goede kwaliteit, en de begeleiding, hoe wordt jullie diploma gewaardeerd nadat je de studie hebt gevolgd...2. Wie volgt ook de studie MER? Omdat mijn man nu op zijn 36ste gaat studeren wil hij graag wat meer weten over deze studie. Is het een beetje boeiend of supersaai. In welk tempo is de studie te volgen, hoeveel uren per week besteden jullie er ongeveer aan.Namens mijn ega bedankt voor de antwoorden...reactie pagina (1/1) 1
Hoi,

Een vraagje aan julie:

ik wil graag de opleiding voor doktersassistente gaan volgen....heeft een van jullie ervaring met de NTI?

Is een werkgever er blij mee?

Is het net zo geldig als bv, het ROC?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!!
Hoi,

Ik heb jaren geleden de opleiding voor doktersassistente gevolgd bij de LOI. Ik werkte toen al bij een huisartsenpraktijk (zonder diploma! We maakten alleen maar afspraken, dus dat kon toen nog), maar wilde toch wat meer over dit vak weten. Ik vond het toen een prima opleiding maar ik wist er natuurlijk al wel het één en ander vanaf omdat ik al in een praktijk werkte. Ik werk nu al 18 jaar als doktersassistente. In de praktijken waar ik heb gewerkt wilden ze liever een stagière van het ROC (een dagopleiding dus) dan iemand die een schriftelijke opleiding volgt. Niet iedereen is dus gecharmeerd van deze opleidingen. Ben er van overtuigd dat als je een goed stage-adres hebt dat de schriftelijke opleiding ook goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven