Mijn moeder drinkt te veel, help me!!

10-02-2011 18:03 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Iedereen,

Ik woon nu tijdelijk bij mijn ouders. Alleen wat nu opvalt is dat mijn moeder wel van een wijntje houdt. Maar nu is dit bijna elke avond en minimaal 1 fles. Ik ben al een x boos geworden. Mijn moeder ging een aantal dagen naar haar eigen moeder, die woont in het buitenland. Toen ze terug kwam ging ze gelijk aan de wijn. Bij haar eigen moeder doet ze dit niet. Waarschijnlijk omdat zij weet dat het niet oke is. Ik heb haar toen gelijk op aan gesproken dat ik het niet normaal vind hoeveel ze drinkt. Dat het probleem is dat ze zoveel drinkt. Toen ben ik boos naar boven gelopen. De volgende dag gaf ze toe, dat het niet oke is. Maar daarna blijft ze gewoon doordrinken en nu gaat ze vroeg naar bed en dan begint ze daar wijn te drinken. Laatst had ze zoveel gedronken dat ze de aardappels had laten staan op het vuur en bij buren/vrienden op visite ging. Ik kwam terug van een vriendin en ik zag een bijna in de fik gaande pan met aardappels. Ben toen helemaal over mijn zeik gegaan... Als ik niet op tijd terug was geweest was misschien de hele boel in de hens gegaan.

Gisteravond was ze weer dronken in bed en ik rook de alcolhollucht uit slaapkamer walmen.

Ik gelijk checken of het gas goed uit was... Want ja geen goeie ervaringen mee...

's Ochtends ben ik naar mijn vader toegegaan en ik heb gezegd dat het niet goed gaat met Mama. Ze drinkt te veel wijn!! Ik maak me zorgen. Mijn vader zegt ze heeft het gewoon druk en loopt weg. Ik was zo pissig, ik heb godverdomme net verhuizing achter de rug en een relatiebreuk en ik ga toch ook niet naar de wijn grijpen!!!!!! Ik ging jankend op de fiets naar mijn werk

Al het opschrijven geeft mij al meer ruimte/ lucht. Zijn er mensen die hier ook ervaringen mee hebben?? Hoe hebben zij dit opgepakt??
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 20:05:

Ik ontken niet dat alcohol een gezinsprobleem is. (maar er is eigenlijk in dit geval al geen sprake meer van gezin, TO was huis al uit)Niet eens, je blijft toch bij je ouders horen, ook al ga je het huis uit?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 20:08:

[...]

Ja natuurlijk, fles wijn per dag is veel. Als het elke dag is. Maar als ma geen probleem heeft (kan gewoon functioneren?) dan kan TO beter een rustigere benadering kiezen.

Tsja, ik denk er anders over. Ik zie bij kennissen een heel gezin kapot gaan omdat vader/man niet van de drank af kan blijven. En dat begon ook heel onschuldig.

Het nadeel van drank is dat het overal te koop is, en dat niemand het raar vindt als je het koopt, en het je zelfs aanbiedt (aaah, doe niet zo ongezellig), ook al probeer je te stoppen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind ook dat sommige reageren alsof het niet ongewoon is om elke dag een fles wijn te drinken. Persoonlijk vind ik elke dag drinken al neigen naar "gewoontedrinken". Waarmee ik niet iemand gelijk als een verslaafde wil kenmerken, maar er zit dan al wel een zekere gewoonte in het drinken.
Verslaving zit 'm niet in de hoeveelheid, maar in de afhankelijkheid.

Die hele fles wijn gemakkelijk kunnen laten of hunkeren naar die twee glazen uit je werk. En zórgen dat je die twee glazen krijgt, desnoods verzin je een smoes, zeg je een afspraak af, als je maar die twee glazen na het werk kan drinken.
Quacker, als het om alcohol gaat zal een verslaafde nooit genoegen nemen met 2 glazen natuurlijk. Een alcoholist neemt net zoveel drank tot zich tot hij/zij gewoon dronken is. Het is ook onmogelijk dat een alcoholist 'hunkert' naar 2 glazen alcohol want die wil na de tweede nog een derde en een vierde en een vijfde en noem maar op. Bij een alcoholist gaat het wel degelijk om de hoeveelheid en dat i.c.m. de afhankelijkheid.

Veel en vaak dus.
quote:DeWareJacoba schreef op 10 februari 2011 @ 21:08:

Quacker, als het om alcohol gaat zal een verslaafde nooit genoegen nemen met 2 glazen natuurlijk. Een alcoholist neemt net zoveel drank tot zich tot hij/zij gewoon dronken is. Het is ook onmogelijk dat een alcoholist 'hunkert' naar 2 glazen alcohol want die wil na de tweede nog een derde en een vierde en een vijfde en noem maar op. Bij een alcoholist gaat het wel degelijk om de hoeveelheid en dat i.c.m. de afhankelijkheid.

Veel en vaak dus.nee dat ben ik niet met je eens. Als je persee iedere avond 2 glazen voor het eten wil is het een verslaving. Oke je bent niemand tot last, maar je kunt absoluut niet zonder. Als je ergens niet zonder kunt ben je gewoon verslaafd. In mindere mate dan. Je hoeft trouwens niet alleen maar een alcoholist te zijn als je iedere dag lazerus bent. 2 glazen is wat overdreven oke dat wel.
Dat is zo. De meeste alcoholisten willen gewoon dronken zijn.

Maar (en dat wilde ik er eigenlijk mee zeggen) iemand die met grote regelmaat een fles wijn drinkt, niet per definitie verslaafd is. De definitie van alcoholist is sowieso lastig, je zit volgens de erkende sites al snel in de gevarenzone.
quote:Margheritaa schreef op 10 februari 2011 @ 21:17:

[...]

nee dat ben ik niet met je eens. Als je persee iedere avond 2 glazen voor het eten wil is het een verslaving. Oke je bent niemand tot last, maar je kunt absoluut niet zonder. Als je ergens niet zonder kunt ben je gewoon verslaafd. In mindere mate dan. Misschien spreek je dan wel van de term probleemdrinker. Je hoeft trouwens niet alleen maar een alcoholist te zijn als je iedere dag lazerus bent. 2 glazen is wat overdreven oke dat wel.
quote:Quacker schreef op 10 februari 2011 @ 21:19:

Dat is zo. De meeste alcoholisten willen gewoon dronken zijn.

Maar (en dat wilde ik er eigenlijk mee zeggen) iemand die met grote regelmaat een fles wijn drinkt, niet per definitie verslaafd is. De definitie van alcoholist is sowieso lastig, je zit volgens de erkende sites al snel in de gevarenzone.

Jawel qauker als je regelmatig een fles wijn drinkt ben je alcoholist. Je kunt niet zonder. Je bent er afhankelijk van.

Je bent dan verslaafd.
Het zit 'm ook in het stiekeme. Wanneer een middel belangrijker wordt dan bijvoorbeeld je sociale leven, moet je jezelf echt gaan afvragen of je geen probleem hebt.
Dat ligt ook aan de omstandigheden. Als je het gemakkelijk kunt laten valt dat te betwijfelen. Als je een kutavond hebt zonder zit het er dik in.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2011 @ 18:29:

[...]

Tja, maar is er wel een probleem? Ik heb ook wel eens een pan op vuur laten staan, maar heb geen drankprobleem.

Als moeder verder normaal functioneert, dan is er niet echt een probleem.

Blijkbaar vinden pa en ma het allebei niet erg. Dan kun je het beter loslaten.

(er is een reden dat kinderen niet meer bij hun ouders wonen -> te veel volwassenen in een huis gaat niet lang goed)

Als je elke avond een fles wijn opdrinkt, een fles wijn mee neemt om in bed op te drinken, door de wijn bijna een brand veroorzaakt is er volgens mij wel een probleem. Dit is geen gewoon 'sociaal' drankgebruik meer, maar de moeder van TO drinkt echt erg veel!

En om maar te zeggen 'het is een volwassen vrouw...' vind ik erg makkelijk!

TO, wat ik zou doen, is een gesprek aanvragen bij de huisarts. Verder zou je eens bij Tactus kunnen vragen om informatie over hoe hiermee om te gaan.

Je kunt je moeder niet dwingen om te stoppen met drinken, die stap zal ze zelf moeten zetten. Maar mogelijk kun je wel tot haar doordringen (met hulp van huisarts en/of Tactus) met betrekking tot de zorgen die je over haar hebt!

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt, het is wel je moeder! Sterkte!
TO, wat ik zou doen, is een gesprek aanvragen bij de huisarts. Verder zou je eens bij Tactus kunnen vragen om informatie over hoe hiermee om te gaan.

Je kunt je moeder niet dwingen om te stoppen met drinken, die stap zal ze zelf moeten zetten. Maar mogelijk kun je wel tot haar doordringen (met hulp van huisarts en/of Tactus) met betrekking tot de zorgen die je over haar hebt!

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt, het is wel je moeder! Sterkte![/quote]

Ik ben het hier helemaal mee eens, maar als moeder niet mee wil werken houd het meteen op helaas.
Huisarts kan ook een oogje on het zeil houden en wellicht rekening houden met het alcoholgebruik als er medicijnen nodig zijn. Moeder moet zelf willen anders zal relatie alleen verslechteren.
Herkenbaar .. ik kan er verder ook niet veel over zeggen, behalve sterkte

Het is heel zwaar om te zien dat iemand zijn leven kapot maakt en dingen doet die hij anders nooit zou doen, alleen maar door de drank, en om daar machteloos naast te staan. Want er is niks wat je kunt doen als de persoon in kwestie zelfs niet wil.
Misschien kun je bij iedere dag 2 glazen moeten drinken wel spreken van een verslaving maar niet van alcoholisme. Bij iedere dag een fles wijn wel. Iemand die dagelijks 2 glazen wijn (of bier of jenever) drinkt zal prima functioneren. Bij hele fles wordt dat al een stukje lastiger.

Ik ben trouwens zelf alcoholist (bijna 3 jaar nuchter) en ik weet dat als ik eenmaal weer een glaasje zou gaan drinken dat de remmen los gaan.
DWJ, ik heb wel eens zoiets gelezen. Gefeliciteerd, drie jaar. Ik ook zoiets, en nog elke dag blij!
quote:Quacker schreef op 10 februari 2011 @ 21:49:

DWJ, ik heb wel eens zoiets gelezen. Gefeliciteerd, drie jaar. Ik ook zoiets, en nog elke dag blij!

Goed van je! Ik ook hoor! Deze reactie was omdat ik wilde dat ik iedere dag 2 glazen wijn had kunnen drinken (vroeger dan hè, toen ik nog dronk). Dan had m'n verleden er echt een heel stuk anders uit gezien.
Hier ook! Nu zo blij met mijn (jonge) gezin dat ik wilde dat ik dit jaren eerder gedaan had. Of nooit aan begonnen was zodat ik nu wel kon genieten van een glaasje. Aan de andere kant mis ik het ook niet. Gelukkig!

Sorry, beetje off topic.
Hoi Rose,

Mijn moeder is vorige week opgenomen op de PAAZ, om fysiek af te kicken van alcohol. Een jaar geleden ontkende zelfs ikzelf nog de vermoedens dat ze teveel dronk. In het afgelopen jaar heb ik haar geconfronteerd, leugens ontmaskerd, en het ware gezicht van de drank leren kennen. Niet fraai. Ik probeerde aan de bel te trekken, de noodklok te luiden, hulp te mobiliseren. Ik heb me lange tijd een roepende in de woestijn gevoeld. Alsof ík degene met een probleem was! Ik kan me voorstellen dat je je een ongeluk schrikt. Vanwege de hoeveelheid drank, vanwege je moeders houding ten opzichte van het drinken. Als jij je zorgen maakt, dan mag je ervan uitgaan dat dat terecht is. Wat andere mensen ook zeggen. Neem de tijd om erachter te komen wát je zo bezorgd maakt, waaróm je een onbehaaglijk gevoel hebt. Zorg dat je stevig in je schoenen komt te staan. Want hoe deze situatie ook zal verlopen, het heeft alle ingrediënten in zich om een heel complexe toestand te worden. Heel erg veel succes gewenst.
Sterkte meis!

Wij hebben mijn moeder inmiddels al 5 keer gedwongen op laten nemen. Dit kan natuurlijk niet zomaar, dus dan weet je wel wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Inmiddels is ze nu bijna 3 kwart jaar van de zuiperij af. We moeten haar langzaam aan weer leren vertrouwen, maar dat is zo verdomde moeilijk na een levenlang aan herinneringen aan een dronken moeder...

Ik hoop dat het bij jullie slechts een periode van echt druk zijn is en dat het niet nog erger word...

Nogmaals sterkte!
Ik zou trouwens sowieso nooit hierover een discussie met je moeder hierover aangaan als ze de fles al achter de kiezen heeft. Altijd doen als ze nog nuchter is.
ik ken het probleem. ik heb vrij lang thuis gewoond en als je wat ouder bent dan vallen dit soort dingen meer op. Niet dat ouders elke dag straal zijn, maar er gaat ook geen dag voorbij dat z nuchter in bed stappen. En ze "functioneren" ook, dus dat maakt het niet makkelijker om te erkennen dat er een probleem is. Moeder wil nog wel eens toegeven dat haar drinkgedrag niet gezond is, maar verder dan dat gaat het niet.

Nu ik ( inmiddels al wel een een aantal jaar hoor) niet meer thuis woon, heb ik er geen "last" van, ik word er niet meer zo mee geconfronteerd. Ik kan er ook niets aan doen en hoewel mijn zus en ik allebei van mening zijn dat dit niet gezond is, laten we het maar. Het zijn volwassen mensen en hebben recht om hun eigen leven te leiden zoals zij dat willen. Omgekeerd verwacht ik van hun ook hetzelfde; ik heb ook geen behoefte aan belerende preken of het nu terechtr is of niet.

Hoe hard het ook is, jij kan er niets aan doen. Ik begrijp dat het je boos maakt, maar ik denk dat het blijven uiten van je boosheid, niet erg constructief is. Zolang zij niet erkent dat er een probleem is ( en dat jouw vader het probleem niet ziet, maakt het niet makkelijker) zal er niets gebeuren. En blijkbaar is het niet zo ernstig dat het is opgevallen toen je nog niet bij hun woonde.

Je bent welkom om daar te verblijven, tot jezelf te komen en ik vind het eigenlijk niet zo netjes om zo boos en belerend te doen.

Als ik mijn moeder in huis zo nemen ( errug hypothetisch) en ze gaat commentaar leveren op mijn levenstijl dan zou ze wat mij betreft weer kunnen vertrekken.

Misschien een idee om meer je angst, verdriet uit te spreken?

hoe dan ook het is een lastige situatie en wellicht dring je wel door tot haar. sterkte ermee!
quote:Margheritaa schreef op 10 februari 2011 @ 21:22:

[...]

Jawel qauker als je regelmatig een fles wijn drinkt ben je alcoholist. Je kunt niet zonder. Je bent er afhankelijk van.

Je bent dan verslaafd.

Ben ik absoluut niet met je eens.

Mijn ouders drinken ook allebei bijna elke avond alcohol en dat blijft niet bij één glaasje. Het is ook geen hele fles, maar ze drinken wel een paar glazen per dag.

Toch zou ik ze geen alcoholisten of probleemdrinkers willen noemen.

Waarom niet? Om de simpele reden dat ze heel goed de drank kunnen laten staan als het nodig is.

En ik denk dat hem daar het verschil in zit... hoe afhankelijk je ergens van bent.

Mijn ouders vinden het lekker om hun drankjes te drinken net zoals ik het lekker vind om cola te drinken, maar ze hebben het niet nodig... net zoals ik de cola heel gemakkelijk kan laten staan als het moet...
Yraatje,

Je kan een colaverslaving in mijn ogen beter niet met een alcoholverslaving vergelijken. Alcohol is een complex chemisch middel, dat complexe reacties ontlokt aan je lichaam, waaronder je hersenen. Als je elke dag een paar glaasjes drinkt, is er sprake van lichamelijke gewenning. Als je dan een dagje niet drinkt, of wat later begint dan gewoonlijk, heb je ontwenningsverschijnselen. Hoe erg je die ervaart en hoe goed je je ertegen kan verzetten, dat verschilt van persoon tot persoon. Maar je lichaam raakt er op ingesteld dat het die alcohol krijgt, op een andere, dwingendere manier dan dat het cola 'moet' hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven