Meer werken = minder geld.. :S

10-02-2011 21:43 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toch even leuk bericht vandaag, ik krijg geen huurtoeslag meer omdat ik teveel verdien.. Ik ben uit noodzaak meer gaan werken, om meer te verdienen dus, en werk dus 40 uur, ipv 32. Altijd moest ik huurtoeslag terugbetalen, omdat ik blijkbaar meer verdiende dan de belastingdienst wist (apart). Ik was altijd een beetje slordig daarin, maar de laatste keer had ik zowaar door dat ze me te laag hadden ingeschat, dus ik netjes doorgegeven wat t wel was. Blijk ik nu dus geen toeslag meer te krijgen. Ik ben alleen heb geen kinderen en kom al amper rond, ik heb die huurtoeslag echt nodig! Het lijkt er dus op dat het voordeliger is om minder te gaan werken, want dat krijg je huurtoeslag en betaal je minder belasting.. Hoe krom kan t zijn! Ik weet echt niet hoe ik dit moet gaan doen, morgen maar naar de baas om te vragen of ik minder kan werken...

Iemand ervaring met deze situatie?
quote:mu-cha-cha schreef op 10 februari 2011 @ 22:11:

[...]

Ja sporten staat al op de nominatie om geschrapt te worden, ga inderdaad wel buiten lopen ofzo. Maar dan bespaar ik 50 euro, dan ben ik er nog niet..Wat zie jezelf als oplossing?
Misschien moet ik maar op zoek naar een goedkoper huis, volgende week komt de woonkrant weer uit, dus die ga ik gelijk bekijken!
Hoe doe je boodschappen? Dar gaat ongemerkt vaak veel geld aan op. Ik bespaar voor ons gezin u zeker 50 euro per week door een keer p/w te halen ipv elke dag.
Het punt is dat je prioriteiten zult moeten leren stellen. Je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan je hebt te besteden.

Je had geen lening af hoeven sluiten voor apparatuur, je had ook kunnen zoeken op 'gratis af te halen' e.d. sites. Zelfs als je in the middle of nowhere werkt, dan is dat meestal ook wel met (het ov en) de fiets te bereiken (krijg je meteen je sport!). Als je je geen internet kunt veroorloven, dan zul je misschien af en toe in het internetcafe moeten gaan zitten om je mail te checken.

Je hebt gewoon heel veel luxe, zonder dat jij je realiseert dat dit luxe is.
als je de huurtoeslag terug betaald heb, dan hou je ook weer wat extra over..

echt ik zou willen dat ik 1400 euro had per maand!
quote:_Carrera_ schreef op 10 februari 2011 @ 22:16:

Hoe doe je boodschappen? Dar gaat ongemerkt vaak veel geld aan op. Ik bespaar voor ons gezin u zeker 50 euro per week door een keer p/w te halen ipv elke dag.Boodschappen doe ik al heel bewust, en bij de lidl, en eet heel vaak bijn mn ouders, die wonen vlakbij en is gezelliger dan alleen ;)
De huurtoeslag die ik moet terug betalen zit ik nog wel even aan vast helaas.. :( En internet en tv heb ik echt het cheapste wat er te vinden is.. zonder rare extra's enzo.. Ik snap ook echt niet hoe sommige mensen het allemaal doen!
misschien overstappen van internet/tv naar een goedkopere aanbieder?
maar kun je niet even wat bedragen noemen?

dan kunnen we betere tips geven waar je op zou kunnen besparen.
Heb je een gedetailleerd overzicht al gemaakt van je inkomsten en uitgaven?

Pin je een vast bedrag of pin je altijd? Dat laatste zorgt ook voor minder overzicht.
quote:mu-cha-cha schreef op 10 februari 2011 @ 22:21:

De huurtoeslag die ik moet terug betalen zit ik nog wel even aan vast helaas.. :( En internet en tv heb ik echt het cheapste wat er te vinden is.. zonder rare extra's enzo.. Ik snap ook echt niet hoe sommige mensen het allemaal doen!Je inkomen is echt niet bar weinig je leeft ergens boven je stand, je zou je eigenlijk moeten schamen datje niet weet waar het hem in zit, je daar niet mee uit komt, in plaats van hier slachtoffer uit te hangen en dat werken zo genaamd niet loont.....
Zet al je inkomsten en uitgaven/vaste lasten eens op een rij. En kijk waarop je kunt bezuinigen. Als je met 1400 euro in je eentje niet kunt rondkomen doe je toch iets niet goed!
Nou chill dames. Ik kan me heel goed voorstellen dat het met 1400 euro geen vetpot is. Ik vraag me ook heel vaak af hoe hele gezinnen het ermee doen. Muchacha ik kan je helaas geen tips geven. Behalve dan inderdaad heel bewust zijn van je uitgaven en misschien een andere baan (met beter salaris of beter te bereiken)
50 euro per maand voor sport is wel veel. Je zou kunnen kijken naar een goedkopere sportschool.

(of opzeggen idd maar dat is ook niet ideaal)
quote:viragootje schreef op 10 februari 2011 @ 22:31:

Nou chill dames. Ik kan me heel goed voorstellen dat het met 1400 euro geen vetpot is. Ik vraag me ook heel vaak af hoe hele gezinnen het ermee doen. Muchacha ik kan je helaas geen tips geven. Behalve dan inderdaad heel bewust zijn van je uitgaven en misschien een andere baan (met beter salaris of beter te bereiken)Een bijstand uitkering dat is geen vetpot, 1400 is te doen. Als je daar niet mee uitkomt terwijl dat wel je inkomen is leef je boven je stand
Kijken of alles goedkoper kan? Je schrijft zelf al dat je slordig bent met je financien. Zet alle inkomsten/uitgaven in een excelsheet en kijk wat er per maand over blijft voor boodschappen/benzine/etc.

Sporten voor 50 euro vind ik vrij veel. Misschien kan je nog besparen op je autoverzekering, je zorgverzekering, etc? Misschien minder mobiel bellen? Ik kan me niet voorstellen dat je met 1400 euro (bijna) niet rond kan komen.
Met 1400 euro netto is helemaal niks mis. Je moet je alleen beseffen dat je er niet alles mee kan doen wat je wil. Bovendien lijkt me een heel duidelijk inzicht in inkomsten en uitgaven toch echt wel erg belangrijk. Ik heb het idee dat dat nogal ontbreekt.

Vanwaar trouwens de laksheid naar de belastingdienst toe? Als je elk jaar je aangifte doet zou alles gewoon moeten gaan zoals het hoort.
Je krijgt maar huurtoeslag tot 21625,- ze zit er dik boven met 29000. Ik denk dat het best te doen moet zijn met 1400. Het is geen vetpot, maar het is te doen.
Je krijgt maar huurtoeslag tot 21625,- Ik denk dat het best te doen moet zijn met 1400. Het is geen vetpot, maar het is te doen.[/quote]
[quote]Margheritaa schreef op 10 februari 2011 @ 23:20:

[...]
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 22:42:

Met 1400 euro netto is helemaal niks mis. Je moet je alleen beseffen dat je er niet alles mee kan doen wat je wil. Bovendien lijkt me een heel duidelijk inzicht in inkomsten en uitgaven toch echt wel erg belangrijk. Ik heb het idee dat dat nogal ontbreekt.

Vanwaar trouwens de laksheid naar de belastingdienst toe? Als je elk jaar je aangifte doet zou alles gewoon moeten gaan zoals het hoort.

Behalve je jaarlijkse aangifte moet je het ook altijd zsm doorgeven als er tussendoor iets verandert in je inkomen, omdat je bijv. meer of minder uren gaat werken, of in een andere salarisschaal terechtkomt.

Verder helemaal eens met bovenstaande (en zo'n beetje elke andere) post.

1400 euro netto is bijna 300 euro boven het netto minimumloon, waar inderdaad ook hele gezinnen van rond moeten zien te komen.

Het klopt dat er een zgn. 'armoedeval' is omdat bij het bereiken van een bepaalde inkomensgrens de huurtoeslag abrupt ophoudt, maar die houdt in het geval van een alleenstaande zonder kinderen beslist niet in dat je erop achteruitgaat. Wel dat je er tijdelijk netto even fors minder op vooruit gaat dan je zou verwachten. Je verdient bijvoorbeeld netto 300 euro meer omdat je meer gaat werken, maar houdt daarvan in feite maar 100 euro over omdat je huurtoeslag wegvalt.

Dat is de oneerlijkheid van het systeem, dat de huurtoeslag niet stapsgewijs wordt afgebouwd naarmate je inkomen stijgt (zoals bij zorgtoeslag wel het geval is) maar abrupt stopt.

Voordeel is wel dat elke keer dat je daarna misschien er nog op vooruit gaat in loon, je dat wél duidelijk voelt in je (dikkere) portemonnee.

Als je écht een auto nodig hebt voor je werk, kan je dan niet aan je werkgever om een passender reiskostenvergoeding vragen? En is die auto écht nodig? Zoals anderen ook zeiden: twee keer per dag een uurtje fietsen (bijvoorbeeld) naar je werk maakt je sportabonnement overbodig.

Hoeveel geef je wekelijks uit in winkels? Pin je veel?

Een alleenstaande kan in principe makkelijk uit komen (oke het is misschien even wennen) met zo'n 30 euro per week. Neem dat contant op en stop gewoon met uitgeven als je portemonnee leeg raakt. Op die manier word je je veel bewuster van wat je werkelijk uitgeeft dan wanneer je alles pint. Bij pinnen denk je al snel dat die 1 of 2 euro extra voor iets wat je koopt of het drankje dat je onderweg neemt weinig uitmaakt, bij contant betalen zie je hoe snel die paar euro's oplopen tot tientallen euro's of meer per maand.

500 euro huur is bij jouw inkomen niet overdreven veel. Als vuistregel geldt dat je geacht wordt ongeveer eenderde van je netto inkomen aan huur te besteden, dus dat klopt in jouw geval heel redelijk. Stook je veel? Sta je vaak en lang onder de douche? Gebruik je veel elektrische apparaten? En, wat anderen al zeiden: kan je overstappen naar goedkopere aanbieders?

Kijk ook eens op handige sites met besparingstips, zoals het Nibud of Milieu Centraal.
Je kunt natuurlijk ook een andere baan zoeken die beter betaalt.
Als je het even heel praktisch bekijkt er komt 1400 euro netto binnen. Hoeveel hou je over als je al je vaste lasten (dus verzekeringen, lening, gas/licht/water, tv/internet) hebt betaald. Hoeveel heb je dan nog voor boodschappen, benzine, sport en wat je nog meer zou willen.
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 februari 2011 @ 22:42:

Vanwaar trouwens de laksheid naar de belastingdienst toe? Als je elk jaar je aangifte doet zou alles gewoon moeten gaan zoals het hoort.Dat is niet helemaal waar Zwup. De BD ziet die twee dingen helaas als twee losstaande zaken. Stel, je doet belasting aangifte voor 2010 middels je jaaropgave, dan wordt die jaaropgave niet automatisch meegenomen voor een herberekening van de toeslagen voor 2011. Dat moet je apart doorgeven. Heb dat eens nagevraagd waarom dat niet gebeurt, zou het inderdaad een stuk efficienter maken als die systemen automatisch op elkaar zouden aansluiten.
@dibbes

Dat het 2 handelingen zijn, ontslaat je toch niet van de verplichtingen om daar zorgvuldig mee om te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven