Goedkoop katten houden.
zaterdag 12 februari 2011 om 13:48
Ik heb sinds twee weken 2 katten in mijn appartement. Vroeger had ik met mijn ex altijd katten. Ik moet weer even wennen aan de nieuwe omstandigheden, vandaar mijn vraag aan alle kattenmensen:
Hoe hou ik de verzorging van mijn katten betaalbaar?
Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar wil wel graag weten wat jullie ervaringen zijn met harde brokjes, kattenbakstrooisel, blikvoer, vlooienbestrijding, etc.
Ik woon in een stad, dus heb bijna alle supers en bekende winkels voorhanden.
Hoe hou ik de verzorging van mijn katten betaalbaar?
Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar wil wel graag weten wat jullie ervaringen zijn met harde brokjes, kattenbakstrooisel, blikvoer, vlooienbestrijding, etc.
Ik woon in een stad, dus heb bijna alle supers en bekende winkels voorhanden.
zaterdag 12 februari 2011 om 13:51
Ben ik weer, met je mee getransfereerd.
Als je goedkoop uit wilt zijn, moet je eigenlijk geen dieren nemen.
Denk aan de kosten voor de dierenarts en extra verzorging, daar ontkom je echt niet aan.
Kattenbakkorrels kun je natuurlijk wel van een goedkoop merk nemen, eventueel een grote voorraadzak uit een plantencentrum.
Als je goedkoop uit wilt zijn, moet je eigenlijk geen dieren nemen.
Denk aan de kosten voor de dierenarts en extra verzorging, daar ontkom je echt niet aan.
Kattenbakkorrels kun je natuurlijk wel van een goedkoop merk nemen, eventueel een grote voorraadzak uit een plantencentrum.
zaterdag 12 februari 2011 om 13:52
Op voeding zou ik niet bezuinigen. Van de duurdere merken hoef je de katten vaak ook iets minder te geven. Mijn ervaring is dat ze met goed voer gezonder blijven (over het algemeen, uitzonderingen zijn er altijd ) en je daardoor weer minder dierenarts kosten hebt. Verder geen tips, want ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo op de kosten let.
zaterdag 12 februari 2011 om 13:53
Wij geven onze katten vlees van het huismerk Perfect.
Is een stuk goedkoper dan Whiskas en ze vinden het heerlijk.
Brokjes krijgen ze van het merk Purina One.
Die zijn wel wat duurder, maar goed voer is wel belangrijk voor katten.
Aan vlooienbestrijding hebben we nog nooit een cent aan uitgeven.
Onze poezen zijn over het algemeen binnen.
Als ze al naar buiten gaan dan is het onze achtertuin.
Is een stuk goedkoper dan Whiskas en ze vinden het heerlijk.
Brokjes krijgen ze van het merk Purina One.
Die zijn wel wat duurder, maar goed voer is wel belangrijk voor katten.
Aan vlooienbestrijding hebben we nog nooit een cent aan uitgeven.
Onze poezen zijn over het algemeen binnen.
Als ze al naar buiten gaan dan is het onze achtertuin.
zaterdag 12 februari 2011 om 13:53
Hoi,
Jarenlang 3 katten gehad en uit mijn ervaringen kan ik je de volgende tips geven.
Ik kocht bijvoorbeeld Gourmet blikjes. Wel wat duurder, maar wanneer ik goedkoper voer kocht, aten ze veel meer omdat in die goedkope blikjes zoveel water zit en geen voedingsstoffen.
Catsan kattenbakvulling schafte ik altijd aan. Ook wel wat prijzig, maar toch voordeliger omdat de bak niet meteen na 1 plasje zeiknat was en de Catsan korrels de boel goed opnamen en als een 'bonkje' te verwijderen was zodat de bak langer schoon bleef.
Harde kattebrokjes kocht ik van het merk Felix, vonden ze het lekkers.
En vlo vrij hield ik ze door ze elke dag even te kammen, wanneer er vlooitjes waren haalde ik druppels, maar eerder niet.
Op deze manier heb ik het 17 jaar ongeveer volgehouden en gezien het gegeven dat ze allemaal zo'n 17 jaar geworden zijn, denk ik dat ik ze wel goed verzorgd heb
Jarenlang 3 katten gehad en uit mijn ervaringen kan ik je de volgende tips geven.
Ik kocht bijvoorbeeld Gourmet blikjes. Wel wat duurder, maar wanneer ik goedkoper voer kocht, aten ze veel meer omdat in die goedkope blikjes zoveel water zit en geen voedingsstoffen.
Catsan kattenbakvulling schafte ik altijd aan. Ook wel wat prijzig, maar toch voordeliger omdat de bak niet meteen na 1 plasje zeiknat was en de Catsan korrels de boel goed opnamen en als een 'bonkje' te verwijderen was zodat de bak langer schoon bleef.
Harde kattebrokjes kocht ik van het merk Felix, vonden ze het lekkers.
En vlo vrij hield ik ze door ze elke dag even te kammen, wanneer er vlooitjes waren haalde ik druppels, maar eerder niet.
Op deze manier heb ik het 17 jaar ongeveer volgehouden en gezien het gegeven dat ze allemaal zo'n 17 jaar geworden zijn, denk ik dat ik ze wel goed verzorgd heb
zaterdag 12 februari 2011 om 13:57
Mijn ervaring is goedkoop is duurkoop. Van een A-merk harde brokjes, bijv. Hills heb je veel minder nodig dan van een goedkoop merk, per maand ben je dan vaak met een "duur" merk goedkoper uit. Ook poepen ze minder en minder vies van goed voer, dat scheelt dan dus weer kattengrit (en stank). Blikvoer zou ik zo wie zo niet aan beginnen, is voor 80% water, zonde van je geld!
Ikzelf gebruik van die kristallen in de kattenbak, 1 zak is goed voor 1 maand met 1 kat, voor 2 katten zou je dus 2 zakken nodig hebben á 4 euro.
Ikzelf gebruik van die kristallen in de kattenbak, 1 zak is goed voor 1 maand met 1 kat, voor 2 katten zou je dus 2 zakken nodig hebben á 4 euro.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:00
Nee hoor, zit niet op zwart zaad, maar ik wil gewoon met minder luxe mijn katten houden. Om een voorbeeld te geven: ik gebruik nu Toletstar kattenbakstrooisel van de Plus. Ik betaal voor 7 liter 1,29 euro, maar dat spul bevalt met niet. Aldi heeft ook goedkoop strooisel, maar ik zie het niet zitten om eerst alles uit te proberen. Dan maar strooisel van Albert Heijn, want dat bevalt me wel goed.
You get the picture?
En nee, ik zal nooit besparen op dierenartskosten.
You get the picture?
En nee, ik zal nooit besparen op dierenartskosten.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:03
quote:Star schreef op 12 februari 2011 @ 14:00:
Ik zou doen wat het beste voor die beesten is, niet wat het goedkoopst is.
juist. Niet bezuinigen op voer, Royal canin/acana/orijen/hills is echt veel beter dan felix of whiskas brokjes. natvoer gourmet gold, cosma, gimpet, dat soort dingen.
kattebakkorrels heb ik van starcat ( hornbach) of tigerino ( zooplus)
Ik zou doen wat het beste voor die beesten is, niet wat het goedkoopst is.
juist. Niet bezuinigen op voer, Royal canin/acana/orijen/hills is echt veel beter dan felix of whiskas brokjes. natvoer gourmet gold, cosma, gimpet, dat soort dingen.
kattebakkorrels heb ik van starcat ( hornbach) of tigerino ( zooplus)
zaterdag 12 februari 2011 om 14:07
Hier gaat ook de goedkope kattenbakvulling van de AH in de bak. Bevalt prima. Kost geloof ik 80cent en kun je bak 2 keer mee verschonen. Met dit weer zijn mijn oude katten toch meer binnen en gebruiken ze de bak optimaal. Daar is niet tegenop te scheppen. Verder altijd maaltijdzakjes senior, de ene keer whiskas, de andere keer felix of ah-huismerk. En altijd whiskas-senior brokjes. Ik kom nooit bij een dierenarts dus zal wel iets goed doen
zaterdag 12 februari 2011 om 14:08
zaterdag 12 februari 2011 om 14:11
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:08:
Feeks, heb jij ervaring met Proteq? Vergoeden ze veel? Ik heb de folder gelezen bij de dierenarts, maar had er niet zo'n goed gevoel bij. Ik spaar nu zelf maandelijks een bedrag voor de katten op een aparte spaarrekening, zo heb ik ook altijd wat achter de hand voor operaties e.d.Ik heb kwakkeltjes en de verzekering voor de rest van hun leven al 10 x uitgehaald. Ze betalen snel en goed,je betaalt 19% zelf van de rekening. Sommige operaties zijn over de 1000 euro, als je dat zelf kunt sparen is t natuurlijk ook goed, maar ik heb het niet liggen dus voor mij is die verzekering een uitkomst
Feeks, heb jij ervaring met Proteq? Vergoeden ze veel? Ik heb de folder gelezen bij de dierenarts, maar had er niet zo'n goed gevoel bij. Ik spaar nu zelf maandelijks een bedrag voor de katten op een aparte spaarrekening, zo heb ik ook altijd wat achter de hand voor operaties e.d.Ik heb kwakkeltjes en de verzekering voor de rest van hun leven al 10 x uitgehaald. Ze betalen snel en goed,je betaalt 19% zelf van de rekening. Sommige operaties zijn over de 1000 euro, als je dat zelf kunt sparen is t natuurlijk ook goed, maar ik heb het niet liggen dus voor mij is die verzekering een uitkomst
zaterdag 12 februari 2011 om 14:12
quote:Lein38 schreef op 12 februari 2011 @ 14:07:
Hier gaat ook de goedkope kattenbakvulling van de AH in de bak. Bevalt prima. Kost geloof ik 80cent en kun je bak 2 keer mee verschonen. Met dit weer zijn mijn oude katten toch meer binnen en gebruiken ze de bak optimaal. Daar is niet tegenop te scheppen. Verder altijd maaltijdzakjes senior, de ene keer whiskas, de andere keer felix of ah-huismerk. En altijd whiskas-senior brokjes. Ik kom nooit bij een dierenarts dus zal wel iets goed doen :-)Wat ik eerder al aangaf, er zijn ook mensen die hun hele leven alleen junkfood eten en nooit naar de arts hoeven. Dat het slecht voor ze is staat buiten kijf.
Hier gaat ook de goedkope kattenbakvulling van de AH in de bak. Bevalt prima. Kost geloof ik 80cent en kun je bak 2 keer mee verschonen. Met dit weer zijn mijn oude katten toch meer binnen en gebruiken ze de bak optimaal. Daar is niet tegenop te scheppen. Verder altijd maaltijdzakjes senior, de ene keer whiskas, de andere keer felix of ah-huismerk. En altijd whiskas-senior brokjes. Ik kom nooit bij een dierenarts dus zal wel iets goed doen :-)Wat ik eerder al aangaf, er zijn ook mensen die hun hele leven alleen junkfood eten en nooit naar de arts hoeven. Dat het slecht voor ze is staat buiten kijf.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:12
Kattenbakgrit van de C1000, basis in roodwitte verpakking. Dagelijks uitscheppen, 1 kat, 1 week. Bij 2 katten zou ik 2 bakken nemen, 2 zakken in één week. Voer geef ik Gourmet en Whiskas, ook duurdere variaties. En Active brokken voor de huiskat, omdat ze een gevoelige maag heeft. Bezuinigen doe je niet op huisdieren, dat doe je bij jezelf!!!! (tenminste, zo zit ik in elkaar)
zaterdag 12 februari 2011 om 14:13
Ik heb voor de kattenbak korrels van foetsie-bah. Is iets van 7 euro, en ik kan er ook wel zo'n 7 kattenbakken mee vullen. Voer van RC, speciaal voor oudere katten. Mijn tip hierbij is om een wat grotere verpakking te nemen. Je bent in verhouding veel goedkoper uit met een zak van 3,5 kilo of meer. Het is wel een flinke uitgave in één keer, maar je doet er erg lang mee.
Dierenartskosten heb ik nauwelijks, vlooienbestrijding doe ik voornamelijk in de zomer, in de winter komt ze nauwelijks buiten. Ik heb zelf ook nog nooit iets gemerkt van vlooien, geloof niet dat ze die heeft.
Dierenartskosten heb ik nauwelijks, vlooienbestrijding doe ik voornamelijk in de zomer, in de winter komt ze nauwelijks buiten. Ik heb zelf ook nog nooit iets gemerkt van vlooien, geloof niet dat ze die heeft.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:19
Gooi ze in de verzekering!!!
Die paar euro per maand wegen niet op tegen de hoge kosten die je in 1 keer kunt krijgen mochten ze iets mankeren.
Enkele maanden terug was ik in 1 maand tijd meer dan 500 euro kwijt aan 1 kat aan dierenartskosten, operatie en medicatie. Hier krijg je weer een aardig bedrag van terug!
Die paar euro per maand wegen niet op tegen de hoge kosten die je in 1 keer kunt krijgen mochten ze iets mankeren.
Enkele maanden terug was ik in 1 maand tijd meer dan 500 euro kwijt aan 1 kat aan dierenartskosten, operatie en medicatie. Hier krijg je weer een aardig bedrag van terug!
zaterdag 12 februari 2011 om 14:21
Dank zover voor de bruikbare tips. Het belangrijkste wat ik eruit haal is dat al het goedkope spul iha ook minder goed is voor de katten. Enneh, minder poep en minder stinken is in een appartment ook geen overbodige luxe.
Heb ook bij Proteq al gekeken, maar de premieberekening doet het bij mij niet.
Heb ook bij Proteq al gekeken, maar de premieberekening doet het bij mij niet.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:21
Je kunt zeker enorm besparen op je kattenuitgaven zonder je katten tekort te doen:
- koop brokjes van een goed merk in een megaverpakking. Dit is veel goedkoper dan gewone verpakkingen;
- blikvoer is een tractatie, dus dat hoef je niet te geven;
- binnenkatten kunnen zonder ontvlooiing, ontworming en inenting, maar let goed op of ze toch vlooien of wormen hebben.;
- speeltjes kopen hoeft niet, want ze spelen ook met tampons, knijpers, propjes enz;
- mandjes kopen hoeft ook niet, ze slapen prima op een dekentje of op je bank ofzo;
- sluit een dierenverzekering af, dat scheelt enorm als ze ziek worden, want op een ziek dier moet je NOOIT bezuinigen;
- ook kattenbakkorrels zijn te koop in megaverpakking en houtkorrels zijn het handigst, want daar schep je de drollen iedere dag zo uit.
- koop brokjes van een goed merk in een megaverpakking. Dit is veel goedkoper dan gewone verpakkingen;
- blikvoer is een tractatie, dus dat hoef je niet te geven;
- binnenkatten kunnen zonder ontvlooiing, ontworming en inenting, maar let goed op of ze toch vlooien of wormen hebben.;
- speeltjes kopen hoeft niet, want ze spelen ook met tampons, knijpers, propjes enz;
- mandjes kopen hoeft ook niet, ze slapen prima op een dekentje of op je bank ofzo;
- sluit een dierenverzekering af, dat scheelt enorm als ze ziek worden, want op een ziek dier moet je NOOIT bezuinigen;
- ook kattenbakkorrels zijn te koop in megaverpakking en houtkorrels zijn het handigst, want daar schep je de drollen iedere dag zo uit.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:25
Wat betreft duur voer tegenover goedkoop voer: goedkoop voer is niet slecht voor ze, maar er zit meer nutteloos vulmiddel in, dus moeten ze er meer van eten om hun honger te stillen en verder ruikt hun ontlasting soms sterker, maar dat is meestal alleen bij blikvoer het geval.
Een gezonde kat kan prima leven op goedkoop voer, maar een ziekte kat of een kat met een blaasgruis- of nierprobleem niet.
Een gezonde kat kan prima leven op goedkoop voer, maar een ziekte kat of een kat met een blaasgruis- of nierprobleem niet.
zaterdag 12 februari 2011 om 14:26
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:13:
Ok, een positieve ervaring dus. Heb altijd het idee dat je met zo'n verzekering meer geld kwijt bent dan wanneer je het zelf zou betalen. Zal me er nog eens in verdiepen. Bedankt voor je reactie!Het ligt eraan, als je het geluk hebt dat een kat nooit iets mankeert, dan haal je het er niet uit, maar mijn jongste die ik als zwerfkitten kreeg was net verzekerd toen ik voelde dat er iets niet klopte, 5000 euro later kreeg ik gelijk. Mijn oudste heeft 127 pagina's aan medisch dossier bij de dierenarts en de ander had nooit iets
Ok, een positieve ervaring dus. Heb altijd het idee dat je met zo'n verzekering meer geld kwijt bent dan wanneer je het zelf zou betalen. Zal me er nog eens in verdiepen. Bedankt voor je reactie!Het ligt eraan, als je het geluk hebt dat een kat nooit iets mankeert, dan haal je het er niet uit, maar mijn jongste die ik als zwerfkitten kreeg was net verzekerd toen ik voelde dat er iets niet klopte, 5000 euro later kreeg ik gelijk. Mijn oudste heeft 127 pagina's aan medisch dossier bij de dierenarts en de ander had nooit iets