Goedkoop katten houden.

12-02-2011 13:48 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds twee weken 2 katten in mijn appartement. Vroeger had ik met mijn ex altijd katten. Ik moet weer even wennen aan de nieuwe omstandigheden, vandaar mijn vraag aan alle kattenmensen:

Hoe hou ik de verzorging van mijn katten betaalbaar?

Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar wil wel graag weten wat jullie ervaringen zijn met harde brokjes, kattenbakstrooisel, blikvoer, vlooienbestrijding, etc.

Ik woon in een stad, dus heb bijna alle supers en bekende winkels voorhanden.
inenting 1 x per 4 a 5 jaar, ontworming 2 x per jaar met milbemax. Ontvlooiing gebruik ik de biofood anti vlo snoepjes voor, alleen in de zomer en vroege herfst.

Blikvoer is gezien het vocht wat erin zit prima om 1 x per dag te geven
Volgens mij is goedkoop voer wel slecht(er) voor ze, vooral de toevoegingen in het voer (meer zout, kleurstoffen en conserveringsmiddelen). De dierenarts vertelde dat dit slecht is voor o.a. de nieren van de kat. In duurdere merken zitten meer vitamines, mineralen e.d. en minder conserveringsmiddelen e.d.
Maar misschien moet ik niet alles geloven wat de dierenarts zegt...
quote:feeks schreef op 12 februari 2011 @ 14:26:

[...]

Het ligt eraan, als je het geluk hebt dat een kat nooit iets mankeert, dan haal je het er niet uit, maar mijn jongste die ik als zwerfkitten kreeg was net verzekerd toen ik voelde dat er iets niet klopte, 5000 euro later kreeg ik gelijk. Mijn oudste heeft 127 pagina's aan medisch dossier bij de dierenarts en de ander had nooit ietsIk heb 3 katten die altijd iets hebben, dus ik ben hier ontzettend veel geld aan kwijt. Toch heb ik helaas geen dierenverzekering want ze hadden hun klachten al toen ik ze kreeg en dan verzekeren ze ze niet. Daar moet je dus ook goed op letten.
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:30:

Volgens mij is goedkoop voer wel slecht(er) voor ze, vooral de toevoegingen in het voer (meer zout, kleurstoffen en conserveringsmiddelen). De dierenarts vertelde dat dit slecht is voor o.a. de nieren van de kat. In duurdere merken zitten meer vitamines, mineralen e.d. en minder conserveringsmiddelen e.d.Dat is deels waar en deels een verkooptruc van de fabrikanten. Een kat kan er goed op leven, maar het is niet het allerbeste voor hem.
quote:iris1969 schreef op 12 februari 2011 @ 14:34:

[...]

Dat is deels waar en deels een verkooptruc van de fabrikanten. Een kat kan er goed op leven, maar het is niet het allerbeste voor hem.En het lijkt mij dat je toch het allerbeste wil voor je kat. Ik wel in ieder geval!
Niet iedereen kan het allerbeste betalen en dan neem je genoegen met goed genoeg, want dat is dus niet slecht. Bewust kiezen voor slecht is dierenmishandeling.
quote:iris1969 schreef op 12 februari 2011 @ 14:21:

- koop brokjes van een goed merk in een megaverpakking. Dit is veel goedkoper dan gewone verpakkingen;

- blikvoer is een tractatie, dus dat hoef je niet te geven;

- binnenkatten kunnen zonder ontvlooiing, ontworming en inenting, maar let goed op of ze toch vlooien of wormen hebben.;

- speeltjes kopen hoeft niet, want ze spelen ook met tampons, knijpers, propjes enz;

- mandjes kopen hoeft ook niet, ze slapen prima op een dekentje of op je bank ofzo;

- sluit een dierenverzekering af, dat scheelt enorm als ze ziek worden, want op een ziek dier moet je NOOIT bezuinigen;

- ook kattenbakkorrels zijn te koop in megaverpakking en houtkorrels zijn het handigst, want daar schep je de drollen iedere dag zo uit.

Hele goeie tips. Al gaat de laatste niet voor mijn katten op. Die houden het liever een hele dag op dan dat ze houtkorrels goedkeuren op hun behoefte op te doen.

Een van mijn katten kan ik helaas niet verzekeren. Zij heeft blaasgruis (gehad). Is nog niet helemaal weg, maar ik heb begrepen dat katten met problemen niet verzekerbaar zijn.
Het allerbeste hoeft m.i. niet duurder te zijn dat goedkoper voer. Ik kan per keer namelijk veel minder RC geven. Bij goedkoper voer moet je meer geven voordat ze verzadigd zijn en per saldo ben je dan even duur uit. Het is alleen in de aanschaf even slikken (helemaal bij die grote zakken), maar je doet er dan ook lang mee.
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:43:

Het allerbeste hoeft m.i. niet duurder te zijn dat goedkoper voer. Ik kan per keer namelijk veel minder RC geven. Bij goedkoper voer moet je meer geven voordat ze verzadigd zijn en per saldo ben je dan even duur uit. Het is alleen in de aanschaf even slikken (helemaal bij die grote zakken), maar je doet er dan ook lang mee.Eens en daarom raadde ik hierboven ook megazakken van een goed merk aan, maar ik veroordeel verder niemand die zijn kat goedkope brokjes geeft en laat plassen/poepen op kranten. Dat kunnen fantastische baasjes zijn, zolang ze maar zorgen dat ze een potje hebben voor ziek en zeer.
quote:Christiane04 schreef op 12 februari 2011 @ 14:42:

[...]

Hele goeie tips. Al gaat de laatste niet voor mijn katten op. Die houden het liever een hele dag op dan dat ze houtkorrels goedkeuren op hun behoefte op te doen.

Een van mijn katten kan ik helaas niet verzekeren. Zij heeft blaasgruis (gehad). Is nog niet helemaal weg, maar ik heb begrepen dat katten met problemen niet verzekerbaar zijn.

Mijn katten vertikken weer grind, wonderlijke beesten .

En ik heb het probleem van niet kunnen verzekeren met al mijn katten .
Ik haal premium kattenvoeding bij de Aldi, zonder kleurstoffen e.d. Kosten 1,99 voor een kilo en kat vindt het heerlijk. Blikvoer geef ik niet, volgens DA is dat overbodig en mijn kat gaat er van kotsen (misschien te vet ofzo?). Verder gebruik ik kattenzand van AH, het lijkt een kleine verpakking, maar omdat je de uitwerpselen eruit schept en de urine tot klontjes vormt doe je er toch lang mee.
Ik veroordeel het ook niet, ik geef alleen aan dat ik nooit zou bezuinigen op voer (zie mijn eerste reactie). Met als redenatie dat het m.i. niet duurder is.
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:48:

Ik veroordeel het ook niet, ik geef alleen aan dat ik nooit zou bezuinigen op voer (zie mijn eerste reactie). Met als redenatie dat het m.i. niet duurder is.mee eens
Kattenzand, wat is dat dan? Zal eens kijken wat wij hebben.
Wij gebruiken Biokat's Classic (gele zak). Onze katten komen echter ook buiten, dus maken nauwelijks nog gebruik van de kattenbak. Houtkorrels vinden ze ook niks.
Een vrekkentip! Als je houtkorrels gebruikt, zeef dan bij het verschonen. Zo gaat er geen onbezoedelde korrel verloren en bespaar je ontzettend veel. Ik heb al jaren katten en ik heb die zeeftip altijd als onzin gezien, met als gevolg dat ik jarenlang heel vel geld heb weggegooid. Sinds een jaar zeef ik (dat is wel even wennen) en bespaar ik zeker 70% van wat ik normaal kwijt was aan vulling. De besparing geef ik dan wel net zo hard weer uit, maar dan aan leuke speeltjes of het gaat gewoon in het budget voor voer...
Overigens is de dierenverzekering van de Hema een stuk goedkoper dan die van Proteq. Ik heb het even voor mijn kat uitgerekend en dan zou ik 9,75 per maand kwijt zijn en bij Proteq 17,95, dat scheelt erg veel.
quote:zomerkriebels schreef op 12 februari 2011 @ 14:48:

Ik veroordeel het ook niet, ik geef alleen aan dat ik nooit zou bezuinigen op voer (zie mijn eerste reactie). Met als redenatie dat het m.i. niet duurder is.

Ik had het ook niet over jou hoor .

En ik ben het met je eens, maar niet iedereen geeft in 1 keer ongeveer E 60 uit aan zo'n zak als het ook met kleine goedkope verpakkingen kan. Dat het uiteindelijk even duur is ziet men dan niet.
quote:Ligeia schreef op 12 februari 2011 @ 14:51:

Een vrekkentip! Als je houtkorrels gebruikt, zeef dan bij het verschonen. Zo gaat er geen onbezoedelde korrel verloren en bespaar je ontzettend veel. Ik heb al jaren katten en ik heb die zeeftip altijd als onzin gezien, met als gevolg dat ik jarenlang heel vel geld heb weggegooid. Sinds een jaar zeef ik (dat is wel even wennen) en bespaar ik zeker 70% van wat ik normaal kwijt was aan vulling. De besparing geef ik dan wel net zo hard weer uit, maar dan aan leuke speeltjes of het gaat gewoon in het budget voor voer...Ik zeef ook, geleerd uit mijn asieltijd. Daar was ieder korreltje goud waard .
quote:layla1969 schreef op 12 februari 2011 @ 14:52:

Overigens is de dierenverzekering van de Hema een stuk goedkoper dan die van Proteq. Ik heb het even voor mijn kat uitgerekend en dan zou ik 9,75 per maand kwijt zijn en bij Proteq 17,95, dat scheelt erg veel.

Goed de kleine lettertjes lezen.

Die van Hema vergoedt lang niet alles als die van Proteq.

Ik ben trouwens geen voorstander van huisdierenverzekering; je kunt beter zelf geld apart zetten voor als ze een keer iets hebben.

Ook als je verzekerd bent, moet je zelf altijd een deel van de behandeling betalen. En als het beestje ernstiger ziek is en diverse operaties moet, zit er ook een maximum aan wat de verzekeringen vergoeden.
quote:viva1973 schreef op 12 februari 2011 @ 14:57:

[...]

Ik ben trouwens geen voorstander van huisdierenverzekering; je kunt beter zelf geld apart zetten voor als ze een keer iets hebben.

Ook als je verzekerd bent, moet je zelf altijd een deel van de behandeling betalen. En als het beestje ernstiger ziek is en diverse operaties moet, zit er ook een maximum aan wat de verzekeringen vergoeden.

Goed om te weten, want ik wist dit niet.

O ja: nog een tip voor mensen met een kleine beurs: veel DA's doen aan betalingsregelingen als je er om vraagt. Dan voel je het niet in 1 keer zo sterk in je portemonee.
Kijk komende vrijdag naar het programma De Rekenkamer. Erg leuk (a la keuringsdienst van waarde) en dan gaat het dus ove rhoe duur (of goedkoop) je een kat kan onderhouden. Aanrader!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Supermarkt voer is wel goedkoper!

Hier een pak voer van 1 kilo geloof ik of 1,5.

Dit huismerk supermarkt voor 2 euro max geloof ik.

Met dit pak doe je 1 week, das dus voor 1 maand 8 euro.

RC is voor 1 maand 35,50 goedkoopste zak.

Ik koop trouwens wel RC.
quote:viva1973 schreef op 12 februari 2011 @ 14:57:

[...]

Ik zou ook nooit een verzekering van Hema of een andere kiezen. Altijd alleen maar Petplan of Proteq. Dan weet je zeker dat het een goede en eerlijke verzekering is. En dat ze er verstand van hebben. Misschien iets duurder, maar veel beter. Geloof nooit dat het bij de hema voor de helft goedkoper kan en dat ze net zo veel vergoeden. Dat kan gewoon niet.

het maximum is vaak pas 3500 euro. Daar kun je echt heel erg veel voor laten doen! De eigenbijdrage kun je bij petplan afkopen. Die geven ook weer een vergoeding voor vaccinaties, ontworm- en ontvlooi middelen.

En bij petplan en proteq hoef je bij veel dierenartsen niet meer direct af te rekenen. je krijgt dan een rekening van je eigen bijdrage van de verzekering.

En natuurlijk hoe groter de zak voer, hoe goedkoper per kg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven