Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Baukje, fijn dat het alweer goed voelt, en dat je je toch nog kunt inhouden.

Tijgermeisje, vervelend dat het allemaal niet zo soepel verloopt, maar misschien zijn na deze rust je schenen ook wel weer een beetje gekalmeerd.

Vanmorgen weer naar de fitness gegaan. Het voelde allemaal wel weer goed, maar was de dokter vergeten terug te bellen gisteren. Maar mijn hartslag op de crosstrainer bleef nu beter binnen de (normale) grenzen. Morgen weer een rustdag en dan zondag weer naar de training. Jippie.
Vanmorgen een uurtje met mijn zoon gelopen. Steeds afgeswisseld een kwartiertje rustig en dan 5min op tempo. (tja je moet wat verzinnen zonder schema he). 12,4km gelopen. Het bos stond zowat blank dus we hebben toch maar voor de fietspaden gekozen. Morgen ga ik weer naar mijn eigen bos. Wil dan 90min gaan lopen in een rustig tempo. Als ik dan de week later weer een 2 uursloop doe kan ik weer een week later de 30km van de road to rotterdam meelopen. Dat zijn altijd wel heel gezellige trainingslopen. En het voordeel is dat je dan achter je hazen moet blijven dus niet ongemerkt kunt gaan versnellen.

Geniet ervan zondag lauwe.

Beterschap tijgermeisje en verstandig dat je naar je lijf geluisterd hebt.
Vanmorgen naar de sportschool geweest voor de bodypumples. Rustig aan gedaan en het voelde goed. Heerlijk om weer iets te 'mogen' doen aan sport. Morgen wil ik rustig gaan hardlopen 20-30 min. En dan kijken hoe ik mij voel.

Ik lees overal dat je even veel dagen nog rust moet houden als dat je koorts gehad hebt. Dat zou in mijn geval 10 dagen betekenen! Nou dat red ik echt niet. Ik had donderdag nog een verhoging van 38 graden, maar gisteren voelde ik mij een stuk beter en vandaag na de bodpump ook nog steeds lekker. Dus ik durf het morgen wel aan. Wat is jullie ervaring met ziek/koorts en daarna weer gaan trainen? Hoeveel dagen?
Gelukkig niet veel ervaring met koorts. En ik ken de regel wel. Maar ja eigenlijk is dat een beetje onzin regel in die zin dat je vaak je koorts gelijk gaat onderdrukken met medicijnen. En dan zou je aanminder dagen komen. Terwijl de koorts juist helpt de ziekte te overwinnen.

38 graden reken ik zelf niet eens tot echte koorts. Maar ik zou als ik jou verhaal zo lees zou ik morgen best durven gaan lopen (sterker nog ik geloof dat ik het niet zou laten).

Heb wle de ervaring dat je na ziek zijn je soms weer helemaal fit kunt voelen maar dat als je eenmaal echt gaat hardlopen je ervaart dat schijn bedriegt. Ik zou dus wel echt heel rustig aandoen, de eerste keer beperken tot een korte afstand. En rustdag erna nemen. En gaat dat allemaal goed dan kun je de trainingen weer oppakken.

Maar geen wetenschappelijke onderbouwing hier, puur mijn gevoel.
Ik dacht dat die regel vooral gold als je 2 of 3 dagen koorts had. Met 2 'betere' dagen zou ik zeker wel durven rennen. Dus Kyon, lekker proberen, en goed naar je lichaam luisteren. Als je je na 10 minuten niet lekker voelt, terug naar huis gaan.

Ik heb gisteravond een lesje bodypump gedaan met weer wat extra gewicht en daarna 45 minuten op de band gerend met versnellingen (intervaltraining). Vandaag overal een klein beetje spierpijn, eigenlijk wel heel fijn!
Morgen staat de Groeten uit Schoorl run gepland. Ik zit nu in een knus huisje in Schoorl, 2 km van de start verwijderd. Gisteren heb ik me al op de run voorbereid door bij een super Italiaan een dito pasta te eten. Helaas was ik rond middernacht erg misselijk geworden waardoor ik moest overgeven. Gelukkig alleen maar bitter water, de pasta was al verteerd. Vandaag de hele dag in de sauna doorgebracht dus ben helemaal uitgerust. Zojuist weer bij super Italiaan dito pasta gegeten en nu maar hopen dat ik de nacht slapend doorkom en de pasta blijft zitten waar ie moet zitten. Ik heb een beetje het gevoel dat de marathon morgen gepland staat, stom hè? Terwijl het gewoon de 30 is, vorige week nog 26 gelopen. Zou peanuts moeten zijn maar vind het toch spannend. Ik ga vanavond vroeg naar bed, zo meteen eigenlijk al. Niet alleen omdat ik morgen fit wil zijn maar omdat ik gewoon ook erg fan ben van een lange nachtrust . Zo, dit is even mijn egoïstische post voor vandaag. Verder wens ik iedereen heel veel loopplezier voor morgen en de komende week. Slaap lekker allemaal!
driewieler, je zult vast al op een oor liggen, maar nog even veel sucses gewenst voor morgen!!!
Veel succes vandaag driewieler!

Ga je proberen de 30km zo hard mogelijk te lopen of probeer je juist op het beoogde marathon tempo te lopen.

Ik ga zo zelf ook mijn rondje doen. Wel lekker een keer gaan lopen zonder echt plan maar gewoon lekker genieten.
Hoi Baukje, ik ben van plan om de 30 in 2. 45 te lopen. Iets sneller dus dan de marathontempo. Ik ga trouwens binnenkort de Road to Rotterdam lopen, als training met AvSprint. Jij toevallig ook? Dat is voor mij 1 keer 30 en 1 keer 35 km.

Heb er zin in zometeen. Ik ben goed uitgerust en zit nu aan een goed ontbijt. Het regent niet, temp is ongeveer 5 graden. Iets te warm, maar daar verzin ik wel wat op.

Thanks lauwe, ik kom straks nog een update geven als ik nog puf heb
Driewieler die wil ik ook mee lopen! Ik had even getwijfeld of die 30 niet te snel na de marathon weer was. Maar het duurloopje van ruim90 min ging vanmorgen zo lekker dat ik komende zaterdag er wel weer 120 van kan maken en dat moet die 30 de week erop zeker kunnen.

Heb alleen het probleem dat ik geen auto heb dus er zit ook nog weel een aardig fietstochtje aan vast.

Met welke tempo groep loop je mee. Vorig jaar iedere keer met de 5min30 meegelopen. (ik deed die lange duurlopen nooit op marathon tempo). Maar ik wil nu met het oog op texel met de 5min45 mee. Die route van 35 km is echt heel mooi.

Weersomstandigheden zijn nu heel gunstig. En 5 graden te warm? Hoe kom jij dan de komende 8 maanden door?

Succes.
Driewieler, ben benieuwd hoe het was. En 5 graden te warm, ben je ingesteld op Siberië ofzo?

Hier in het westen heerlijk rond de 10 graden, net een rondje van 6 km achter de rug met ongeveer de helft bospad. Ik hoorde vogeltjes fluiten en dacht: lente! Helemaal fijn, zit nu in een soort lente-schoonmaak-bui dus ga daar snel van profiteren. Fijne zondag allemaal!
Kyon, hoe ging het rondje vanmorgen? Ik weet hoe fijn het is als je weer lekker kunt sporten!

Baukje, zonder schema? Maar wel lekker gelopen toch.

Las vanmorgen in een lokaal krantje dat het weer redelijk hard gaat vriezen de komende tijd, dus voorlopig zit driewieler nog goed! haha.

Videlle, lekker poetsen dan. Waarom heb ik daar nou nooit last van. ( hebben hier een huishouden van jan steen)

Vanmorgen hebben we niet veel gelopen. We hadden een soort van kaartspelloop. Op 13 plekken in het bos staan pionnen rond een centraal punt. Wij moesten beginnen met schoppen 2. En op 3x na hebben we alle kaarten zo op een rij kunnen pakken. Dus voor ons was het maar totaal van een km of 4,5. Terwijl de rest nog lang bezig was hebben wij hebben nog een rondje gelopen. Maar het was wel erg gappig. Mijn knie hield zich weer goed. Vanmiddag nog een verjaardag dus weer even lekker bij kletsen met vriendinnen.
Heb het er op zitten! Pfieww, wat een loop. Heuveltje op heuveltje af, en wat een prachtige omgeving! Wat is Nederland toch mooi. Ben zo blij dat ik met lopen elke keer weer een stukje van dit landje zie. Maar het ging 25 km echt onwijs goed, hard gelopen en geen centje pijn. Maar de laatste 5 km begon ik de spieren in mijn benen toch behoorlijk te voelen, dus die 5 heb ik toch een stuk langzamer gelopen. Dat betekent dat ik er nog behoorlijk aan moet trekken wil ik de marathon een beetje menselijk doorkomen. Denk wel dat ik er 2.50 uur over heb gedaan, straks bij de uitslagen even kijken. Ik schuifel het komende uur nog wel maar ik voel me wel top!

En oh ja, het was niet te warm achteraf gezien. Er stond een windje en met mijn jasje uit was het goed te doen. Ik loop op mijn best als het vriest . In de zomer heb ik dan inderdaad een probleem . Maar loop gewoon wel hoor.

Hè Baukje, dan zien we elkaar snel. Ik ga eens kijken of ik je kan herkennen . Ik weet nog niet waar ik start eigenlijk. Ga ik over nadenken. Nu even nog in het huisje hier bijkomen voordat de grote reis naar huis kan beginnen. Doeg doeg.
Oh ja, zijn jullie ook altijd zo blij met julliezelf na het lopen? Ik ben altijd diep gelukkig en hou ik zo ontzettend veel van mijzelf!!!! Is morgen trouwens weer over hoor .
Ja dat euforisch gevoel is heel herkenbaar driewieler. Heb niet een zo zeer het blij met mezelf gevoel maar meer een algemeen eurforisch gevoel. Alleen merk ik dat er wel gewenning op treed. Heb ik na de eerste marathon nog een maand in die euforische roes geleefd, na de laatste marathon heb ik er maar een paar dagen van kunnen genieten.

Goed gelopen hoor driewieler en inderdaad met die loopevenementen kom je op plaatsen waar je anders misschien nooit zou komen.

Lopen bij vrieskou vind ik met trainingen wel lekker maar bij wedstrijden waarbij je op hoge hartslag loopt merk je toch dat je door de koude lucht die je inademt toch eerder zuurstof te kort komt. Zo tussen de 5 en de 16 graden vind ik ideaal. Bij de 16 loop ik dan alleen in een hempje. Maar een jasje tijdens de wedstrijd lijkt me sowieso wat veel. (alhoewel ik me verbaasd heb in apeldoorn waar het volgens mij 10 graden was hoeveel mensen er met een jasje aanlopen.

Tegen de tijd van trainingsloop meld ik hier wel wat ik aantrek. Dan moeten we toch even kennis maken. Mij zie je letterlijk gemakkelijk over het hoofd omdat ik heel klein ben. Maar grijs haar in een staart zie niet zo vaak.

Als je in dezelfde tijdgroep als mij meeloopt merk je op het eind van de 30 resp 35 km ook vanzelf wie ik ben. Ben dan de enigste die nog volop aan het kletsen is.
Wat een stoere verhalen allemaal, klinkt goed die loop driewieler!

Klinkt als een grappig spel Lauwe, doe je dat met een atletiek verenging?

Ik heb jullie wijze adviezen opgevolgd en ik heb nu hele echte hardloopschoenen Ze zijn vreselijk lelijk maar ze zitten heerlijk, ik kreeg uiteindelijk de smalste schoenen + extra zooltje om ze nog smaller te maken aangemeten

Oh en ik heb me aangemeld voor Start to run! 6 zaterdagochtenden (vroeg!!) leren hardlopen, lijkt me vooral wel goed om het technisch allemaal wat meer onder de knie te krijgen.

Ik ben in ieder geval helemaal enthousiast! Over een tijdje praat ik net zo stoer met jullie mee
Goed gelopen Driewieler!

Gisteren 12km gelopen, het was heerlijk weer! Weer voor de eerste keer met T-shirt gelopen. Wil komende week eens kijken naar een nieuwe broek. Heb alleen 2 dikke winterbroeken en legio korte broeken. eens kijken of een 3/4 broek iets is voor de lente en herfst.

Heb net een mail gestuurd naar de plaatselijke athletiek vereniging voor wat informatie over hun loopgroepen. Wanneer het in mijn agenda past, is het wellicht beter om daar aan te sluiten om me zo beter voor te bereiden op de marathon.

Deze week heb ik helaas erg weinig tijd om te lopen door allerlei "hei sessies" vanuit het werk...
tristan ik heb dat ook, dat ik later stoer kan meepraten, maar 5 km uitlopen is alvast meer dan nix ja toch ;) (ben pas 4 mnd bezig)

Charlar een lente-herfstbroek heb je m.i. wel nodig ja. Lekker met alleen n t-shirt, krijg er lentekriebels van, evenals het zien van de opkomende krokusjes

Dat van dat afkicken van het euforische gevoel zal die 365 marathons in 1 jaar man vast ook goed kennen. Hoewel hij niet in ene stopt met lopen mag ik hopen dat hij zn lijf nu wat rust gunt.

Applausje driewieler! Goed gedaan zeg. Nagenietze

Lauwe ow jee vrieskou, geen gladheid hoop ik.

Videlle stuur mij wat van die schoonmaakvibes haha

Baukje na 35 km nog volop kletsen, volgens mij heb jij n enorm talent voor hardlopen als ik zo lees over je prestaties en hoe je het hardlopen beleeft. Ben benieuwd hoe je dat zelf ziet.

Hier nog de kop vol snot, ga later vandaag wel n klein rustig rondje doen, even kijken hoe dat gaat.
Tijgermeisje dat kletsen na 35km komt omdat ik de trainingslopen op 11km/hr liep (gewoon mijn rustige duurloop tempo) terwijl ik tijdens de marathon iets meer dan 12km/hr loop. Dus dan heb je na 35km gewoon nog heel veel over. Er waren vorig jaar een aantal in de groep die die 35km op wedstrijdtempo gingen lopen. Tja dat is natuurlijk waanzin zo'n 3 weken voor de marathon. Dan ben je tijdens je training aan het afzien en kun je je beoogde marathon tijd ook gewoon vergeten want dan zit je volop in de herstelfase van een training.Tijdens de wedstrijd wil ik na 35km best nog wel wat zeggen maar dan komen er van mijn kant ook geen uitgebreide verhalen meer hoor.

Ja knap he van die Stephaan Engels. Ben aan het overwegen zijn boek te bestellen. Die komt in april uit. Ik heb het hele jaar zijn nieuwsbrieven gevolgd.Ik begrijp dat hij nu een groep gaat begeleiden voor voor de marathon van gent. Maar je lichaam moet wel aardig gesloopt zijn na z'on jaar. Ik zag op zijn site dat hij ook al 20 hele triathlons heeft gedaan. Hij beperkt zich dus niet alleen tot het hardlopen.
Dat boek ga ik zodra ie uit is aanvragen bij de bieb, ben benieuwd.

Aha dan snap ik het, dat van dat kletsen. Had ik niet goed gelezen.

Vandaag weer n nieuwe route ontdekt, mooi landschap, wel veel asfalt. Heb 4 blokjes van 5R 2W gelopen, vond de laatste 5 min. pittig. Ben dan ook nog niet geheel hersteld van de verkoudheid.
Nou mensen, ik lig alweer voor pampus. Ik ben echt kapot, zo moe ben ik. Gisteren toch behoorlijk diep gegaan. Veel spierpijn vandaag, kan bijna nier van de pot afkomen als ik erop zit. En uit de auto komen is helemaal lachwekkend. Net even goed gegeten (eten smaakte overdag echt nergens naar, moest me echt dwingen om het op te eten), een kruikje gezet en lig nu in bed. Heerlijk!!!! Voel mijn keel een beetje, wil dus niet ziek gaan worden. Lekker slapen en

Morgen hopelijk fit weer op. Heb zin om naar de sportschool te gaan. De laatste tijd heb ik me zo gefocust op het lopen dat de rest van mijn lijf nogal slapperdewapsie geworden is. Even aan de toestellen hangen dus.

Slaap lekker allemaal!
Diep respect Driewieler! Ik moet er voorlopig nog niet aan denken om 30 km te gaan lopen. Dat red ik dus echt niet. Moest trouwens lachen om je reactie dat je altijd zo superblij met jezelf bent na zo'n prestatie. Ik heb dat gevoel al als ik 's ochtends voor mijn werk ga lopen. Dan voel ik mij echt superheerlijk de hele dag. Dus herken het wel. Al is dat natuurlijk niks bij jouw prestatie en de andere hier. Dat zijn echt afstanden die ik waarschijnlijk nooit zal halen.

Ik heb gisteren mijn rondje gelopen. Zondag had ik spierpijn van de bodypump, dus nog maar een dagje rust genomen. Wel een mooie lange wandeling met de honden gemaakt. Waarbij ik nog 3 reeën heb gezien. De moederree sprong zelfs voor ons langs, zo waren ze in paniek. De jonkies renden de andere kant op. Gelukkig waren de honden vast, anders was Boris (de jongste) er zeker achteraan gerend. Hij had ze vast niet te pakken gekregen maar wij waren hem dan wel kwijt geweest.

Maar goed, gisterochtend dus mijn rondjes gelopen weer in de hei. Rustig aan gedaan en het ging eigenlijk best goed. Wel merkte ik natuurlijk dat de conditie flink achteruit was gegaan, maar nog niet zo heel erg als ik gedacht heb. Al met al 36 minuten gelopen, waarbij 2 keer 2 minuten tussendoor op de mulle paden gewandeld.

Oh ja, en wat betreft die belg. Superknap zeg. Wat een prestatie om een jaar lang iedere dag een marathon te lopen. Ga zelf zijn boek geloof ik ook kopen. Ik hou wel van dit soort verhalen.
Kyon ik heb ook 1x reeen gezien, vond t heel bijzonder.

(Enne, zeg nooit nooit he ;) )

Kep n tip voor de budgetlopers hier, bij het Kruidvat hebben ze nu manden met restantenverkoop van diverse textiel items, alles 1 of 2,50 euro, heb n loopjack eruit gevist voor 2,50. Moest even flink grabbelen maar dan heb je ook wat!

Vandaag n uur gefietst, morgen weer lopen.
Ow en van de bieb heb ik deze boeken meegenomen:

Optimalisering van training, melkzuur - anaerobe drempel - tests, v Harm Kuipers

Chi running, revolutionaire techniek voor blessurevrij en moeiteloos hardlopen, v Danny & Katherine Dreyer

Loopblessures voorkomen, v Dagny Scott Barrios

Hardlopen zonder blessures, v Tjitte Kamminga

Kzal later opschrijven hoe de boeken zijn bevallen.
Tijgemeisje met al die boekenkennis kunnen we strakjes met alle vragen bij je terecht. En een loopjack voor 2,50 euro kan nooit teveel zijn.

Kyon nu al jonge reeen?

Hier in het bos kom ik er meestal wel tegen. En als ik samen met een van mijn clubgenoten loop dan zie ik er altijd heel veel. (omdat hij me er dan op attendeerd). Ik ben vaak zelf zo druk met het kijken waar ik loop dat ik het een en ander soms mis.

Vanavond weer intervallen op de baan. Een aantal series van 1000m. De laatste serie moesten ze in 4min10 dus dat was aardig aanpoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven