Gezondheid alle pijlers

Het roer (drastisch) omgooien. Wie doet er mee?

30-12-2010 12:22 479 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er staat een nieuw jaar voor de deur en ik wil in dat nieuwe jaar het roer drastisch omgooien. Daarmee bedoel ik, stoppen met roken, beter eten en (meer) bewegen. Ik zit nu op een drastisch dieptepunt, dus er is alleen maar te winnen. Qua voeding ben ik al begonnen. Stoppen met roken gaat 3 januari gebeuren en qua bewegen ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar mensen die ook het roer om willen gooien. Om elkaar te motiveren en/of tips te geven. Er is zoveel bos op dit gebied dat ik de bomen soms niet meer zien. Waar begin je? Wat is prioriteit? Hoe blijf je gemotiveerd?, enz.

Wie doet er mee?
@Taha veel succes vandaag.
Taha, zet hem op, je kán het!!!
Dank je dames! Gisteren een vreselijke ruzie gehad met vriend, ben helemaal lamgeslagen, maar moet op mijn eigen padje blijven. Hij heeft een email gehad van Stivoro dat hij vandaag gebeld wordt; ik heb mij eerder aangemeld en nog niets gehoord :(
Vanmorgen wandelde ik naar mijn werk en er kwam een knulletje van een jaar of 14 voorbijfietsen, hij rookte....Ik dacht: Goh, het ruikt toch nog lekker!

Zaterdag op mijn feestje waren mensen die roken, maar die zijn keurig naar buiten gegaan. Twee van hen hebben al die tijd niet gerookt, gek he, dan kunnen ze het wel. Maar dat had ik ook: Vorig jaar vloog ik naar Costa Rica (16 uur vliegen) met een overstap in Houston, Texas. Ik moest daar 3 uur wachten. Toen heb ik toch een beambte gevraagd of ik ergens kon roken...buiten dus.

Terwijl die 12 uur niet roken prima lukte!!

Nog een kleine aanvaring met een zus van me gehad (zij rookt). Zij past op een kindje van 1½ en als hij bij haar is, rookt ze dus gewoon in zijn buurt. want zo zegt ze: Het is mijn huis en ik rook wanneer ik wil. Dan brengen ze dat kind maar ergens anders heen....maar ze verdient er wel geld mee. Tuurlijk, heeft ze ook gelijk in. Haar huis. Maar meeroken is ook slecht. Dat vond ze onzin. Kan geen kwaad volgens haar...Hoezo eigenwijs?

Taha, vervelend dat je zo'n woordenwisseling hebt gehad. Ging dat over Stivoro?

Elke keer als je over je vriend schrijft (valt me op), dan hebben jullie ruzie gehad....
Nou, ik heb ook wel eens geschreven dat we samen lekker gewandeld hebben o.i.d. Maar er is wel meer ruzie de laatste tijd. Waarom dat zo is, kan/wil ik hier niet uit de doeken doen, maar moeilijk is het wel. Het ging in ieder geval niet over Stivoro.

Ik ben nu een week gestopt met de nuvaring en heb sindsdien flink pijn aan mijn onderbuik en borsten. Hopelijk gaat dat snel over. Om 12.00 uur stop ik met roken (altijd al zo gedaan).

Ik vind dat je in bij zijn van kinderen gewoon niet met roken. Zij vragen er niet op, kunnen ook niet echt voor zichzelf opkomen. Daar moet je als volwassene juiste keuzes in maken. Klopt ook wat je schrijft over dat vliegen. Zolang het vliegtuig in de lucht hangt, geen enkele moeite, maar als je ergens geland bent..... peuk

Sk8ter hoe gaat het met jou en het niet roken?
Nammma, knap hoe je het roer helemaal om hebt gegooid. Met veel plezier ook nog als ik het zo lees, leuk!

Taha, succes! Je definitieve stopbesluit!!!
Ja, inderdaad met plezier! Ik dacht namelijk dat het zonder roken niet meer gezellig zou zijn of dat mensen mij niet meer gezellig zouden vinden. Ik zie nu in dat het onzin is....

En daarbij komt: Ik voel me gewoon trots op mezelf, dat het me is gelukt. Want 41 jaar lang roken en dan ook nog echt een verstokte roker...

Eén van mijn zussen (die overigens nog steeds rookt hoor) beweerde dat als je wilt stoppen, dan doe je dat, ook zonder medicijnen. Misschien zijn er mensen die dat kunnen, maar ik dus niet. Ik zei ook tegen haar: Nou, dan stop jij toch zonder een enkel hulpmiddel. Nee, want ze zei: Ik wil niet stoppen, maar ik kán het wel...Jaja, de beste stuurlui staan aan wal.

* ik heb een stelletje eigenwijze, oudere zussen*.....

Ze willen al jaren een studie doen (doen ze niet), ze willen heel graag ook sporten, net als ik (doen ze niet). Dus soms denk ik: Ze zijn gewoon jaloers, dat hun jongste zus niet zégt dat ze dingen wil gaan doen, maar ik DOE ze dus gewoon....
Nou, ik heb een uur geleden mijn laatste sjekkie gerookt. Ben dus nu een uur een niet-roker.
Elk begin is een begin, je gaat het nu volhouden hoor TAha, wedden? Je moet gewon denken: Ik mag wel roken, maar ik wil niet meer. Ik wil niet meer mijn lichaam steeds zieker maken....
De eerste dag zit er bijna op. Vanavond een vergadering gehad, is toch wel een beetje stress (spreken in het openbaar enso)....maar dat ging helemaal goed. Behoorlijk geparticipeerd.

Ik kan op de raarste momenten denken dat ik een peuk wil, neem hem niet, maar de gedachte kan je zo overvallen, raar.

Ik vind jouw gedachte erg goed, Nammma, ik hou hem de hele dag in gedachte!

Vanavond een erg lekkere salade op. Veldsla met peer en druiven, walnoten en schimmelkaas. Erg lekker.

Caroline, leuk dat ff langs komt.
Yes! Dag 1 zit er op! Ik heb dat ook nog wel eens hoor, dat ik ineens denk: Nu ga ik er 1 roken. Maar dat is ook niet zo gek toch? Ik heb dit 41 jaar lang gedaan en nu sinds 10 januari niet meer. Maar het is niet zomaar uit het syteem.

Net als mensen die op dieet zijn: Vaak zijn die kilo's er binnen bijv. 2 jaar opgekomen, dan kun je niet verwachten dat die kilo's binnen een maand weg zijn...

Jaren geleden ook wel eens zo'n crashdieet gedaan: De ene dag mocht je normaal eten, de andere dag tabletten om de 3 uur met veel water en verder niets eten. En ja, daar viel ik dan heel snel van af. Maar als je dan weer normaal eet, zitten die kilo's er zo weer aan.

Nu doe ik het anders: Gewoon gezond eten, veel bewegen en af en toe gun ik mezelf ook iets lekkers, anders houd je dat ook niet vol, zeker niet omdat ik ook niet meer rook.

Vanavond ga ik kalfsvlees uit de oven maken. Met een salade. Morgen taco's met mager lamsgehakt en een salade. Donderdag heb ik een uitje van mijn werk en weet ik dus niet wat ik te eten krijg....Maar we moeten stevige schoenen aan, dus ik neem aan dat we voor het eten flink gaan bewegen!
Nog een half uur en dan heb ik de eerste dag erop zitten. Gisteren nog een wandeling van bijna 2 uur gemaakt. Ook vandaag staat er weer een flinke wandeling op het programma.

Ik moet zeggen dat ik het in de ochtend erg moeilijk heb met niet roken.

Klinkt lekker wat je gaat eten de komende dagen, Nammma. Ik eet vanavond ouderwets wortelstamppot.
Jammie, wortelstamppot is ook erg lekker! Als ik dat maak, doe ik net als mijn moeder vroeger deed: Met bruine bonen erdoor....

Dat kan ik me nog wel herinneren van mijn moeder (zij overleed helaas toen ik 16 was).
Mijn moeder overleed toen ik 11 jaar was (weet dus hoe het voelt).

Al bijna 2 dagen rookvrij en ik heb vanmiddag 3 uur gewandeld (het moet niet gekker worden ) Waar een hond al niet goed voor is (ze vond het ook heerlijk).......

Hoe is het met de rest?
Taha, je gaat goed! Lekker he die wandelingen? Dat doe ik dus ook als m'n gezondheid het toe laat. Kan je ook beter slapen vind ik zelf. Gaat het je dit keer makkelijker af?
Ja, ik heb echt heerlijk gelopen. Prachtig natuurgebied, mooi weer. In het begin had ik moeite met een half uur, maar na 2 weken, 3 keer per dag lopen (1 keer lang), is 3 uur een eitje.

Moet ik eerlijk bekennen dat we ondertussen geocachen. Dat is een soort schatzoeken voor volwassenen. Aan de hand van coördinaten en een gps zoek je een 'schat'. Omdat ik daar zo mee bezig ben, gaan de kilometer ongemerkt onder mijn voeten voorbij.
Dat klinkt wel leuk! Zoiets zouden ze hier ook eens moeten hebben. Hier kennen ze net de euro ;)
Woon jij in een ander land dan? Ben ik even kwijt of je daar al eerder iets over gezegd hebt..... Maar geocaching kun je over de hele wereld doen. Op de raarste plekken liggen 'schatten'.

Maar, nu ik jouw post even overlees, bedoel je waarschijnlijk of het stoppen met roken makkelijker gaat? (dacht even of het bewegen makkelijker gaat) Ik gebruik nu de pleisters en ik ga daar nu niet eigenwijs in zijn (niet eerder stoppen of op lagere dosering overstappen), loop het hele programma gewoon af (6 weken zwaarste pleister, dan 2 weken middel, en dan 2 weken lichtste pleister). Ik voel me goed. De gedachte van Nammma, dat ik wel mag roken maar gewoon niet meer wil, gezien de consequenties, is een hele goede gedachte, die ik als een soort mantra herhaal als ik het moeilijk heb. En wat ook helpt is gewoon mijn dingen doen (dus niet wachten op een 'rustige' periode), want juist bezig zijn werkt beter.

Mijn vriend is vandaag door Stivoro gebeld (grrrr, ik dus nog steeds niet) en hij start met het champix programma. Eerst moet Stivoro een verklaring naar zijn huisarts sturen, dan kan hij via zijn huisarts naar de apotheek om gratis champix te halen.

Ik hoop volgende week wat te horen. Desnoods koop ik zelf nog wel 1 doosje pleisters.

Maare, ik kan wel blijven lullen, hoe is het met jou, Caroline?
Btje maf van Stivoro, willen ze nou mensen helpen of niet???

Helaas slecht met de gezondheid, maar ik ben nog steeds gestopt . En ik denk dat dat maar goed is ook anders was ik er vast slechter aan toe nu. Ik lees altijd even mee hier, blijf benieuwd hoe het met jou gaat.

Goed dat je dat met die pleisters doet! En wat is er mis met het programma af te lopen? Daarvoor is het juist bedoeld. Je gaat je echt een ander mens voelen straks. Want ondanks dat m'n gezondheid slecht is, kan ik toch voordelen van het niet roken opnoemen. (Het grootste voordeel is trouwens dat je stress zoveel minder is, de sigaret veroorzaakt die echt)
Elke keer als ik de pleisters gebruikte, stopte ik er veel te vroeg mee, omdat ik de nicotine uit mijn lijf wilde. Daarom ging het mis. Nu volg ik gewoon het programma, en maak me niet meer druk om de nicotine. Ik krijg al heel veel andere giftige stoffen niet meer binnen en ik ontwen het roken. Liever nog 10 weken nicotine binnen krijgen dan nooit kunnen stoppen. Ik was (ben) te verslaafd. (30 jaar 30 a 35 sjekkies per dag is niet niks)

Maar, waar woon jij dan Caroline (als je dat kwijt wil)

O, en Stivoro heeft een wachtlijst vanwege de enorme drukte (nu het vergoed wordt). Ik sta bovenaan, maar vind het niet eerlijk dat mijn vriend eerder gebeld is, terwijl hij zich een dag later heeft aangemeld, maar ga me er niet druk om maken.
Hahaha wel in Nederland hoor, in het zuidwesten. Maar volgens mij hebben ze hier nergens van die Gps tochten in de buurt. Helaas kan ik ook niet zover reizen. Anders zou ik dat wel erg leuk vinden. Samen met een vriendin en onze honden, gezellig!

Eigenlijk zou Stivoro dat dan anders aan moeten pakken, maar ok. Je hebt de stap desondanks gezet en dat vind ik eigenlijk al heel knap. Je had het namelijk ook als smoes aan kunnen grijpen ;).
Het zijn ook geen tochten. We halen coördinaten van een website af (geocaching.nl of geocaching.com) en gaan dan zelf op pad. Er liggen meer dan 300.000 caches (schatten) in 166 landen (pakweg). Nederland ligt bomvol

De hond vind het helemaal geweldig.

Ik heb al lopen mopperen bij Stivoro, hielp niet, ga ik verder geen energie aan verspillen. Als ik nog 8 weken pleisters vergoed kan krijgen, ben ik meer dan tevreden.
Klote trouwens dat het slecht met je gezondheid gaat. Is het de migraine of iets anders (ik ben gestopt met voorbehoedsmiddel vanwege de migraine, heb nu continue pijn in de buik en borsten )
Nu vooral de migraine, pas bijna 2 weken aan een stuk. Nu in de afgelopen 2 weken 3 dagen niet. Een ramp dus. Geef me dan maar de rugpijn! Ik heb op het gebied van anticonceptie al vanalles geprobeerd, maar niks helpt. Nu gebruik ik geen pil meer. Dat heeft alleen weer nadelen voor mijn rug en pms. Jippie!

Ik hoop dat er snel een oplossing komt. Met af en toe een aanval kan ik wel leven, maar hele dagen zo doorbrengen is geen leven meer.

Ga eens kijken op die sites, bedankt voor de tip. Vind ik hartstikke leuk!
Ja, migraine is klote, weet er alles van. Ik wil niet aan de imigram of maxalt (weet niet of ik het goed schrijf) vanwege de bijwerkingen. Betablokkers zie ik ook niet zo zitten omdat je er zo moe van wordt, en ik ben al doodop (wat trouwens de laatste week minder is), dus had mijn huisarts een ander voorstel, waar ik wonder boven wonder baat bij heb. Migraine legt je spijsvertering plat, waardoor je pijnstillers slechter opneemt. Daarom neem ik eerst een anti-braak middel en een uur later pas pijnstillers (allebei in zetpil vorm) . De eerste keer werkt de pijnstiller nog niet goed, maar als ik een paar uur later (4 a 5 uur) nog een dosis neem en in tussen tijd ga liggen om zo goed mogelijk te ontspannen, krijg ik wel wat resultaat. Niet helemaal weg, maar wel draagbaar. Plus is het vaak de volgende dag (na het slapen) bijna weg, i.p.v 3 dagen kotsend in bed liggen. Behoorlijke vooruitgang dus.

Goed heel verhaal, maar misschien heb je er wat aan. Migraine sucks bit time!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven