bindingsangst?

29-12-2007 14:26 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

waarschijnlijk zijn hier al veel topics aan gewijd, maar ik wil toch effe mijn verhaal kwijt.

Sinds een paar maanden bloeide er iets heel leuks op tussen mij en een jongen. We konden goed praten, hadden veel raakvlakken,zelfde humor etc etc

Maar...vanmorgen belde hij mij op om te zeggen dat hij niet zou blijven slapen vanavond. Sterker nog, het kwam er op neer dat hij helemaal op dit moment niet aan een relatie toe is.

Dit kwam bij mij wel als een donderslag bij heldere hemel, aangezien wij het, naar mijn idee, hartstikke leuke hebben samen en we elkaar niet te vaak of te weinig zagen.

Hij gaf aan dat hij zich erg down voelt door wat er het afgelopen jaar is gebeurd (beeindiging problematische relatie, werk ging niet lekker, onrust). Hij wil eerst het eea op een rijtje krijgen en gaf ook aan dat hij momenteel ook wel geniet van zijn vrijgezellenbestaan. Wat overigens niet inhoudt dat hij op jacht gaat naar andere vrouwen, daar is hij het type niet voor. Maar meer de vrijheid wat betreft vrienden, hobbys. Ik gaf al aan dat ik hem juist de ruimte laat, want dat wil ik zelf namelijk ook (ben ook jarenlang single geweest dus..). Door zijn vorie (en enige) relatie heeft hij een totaal verkeerd beeld gekregen wat een relatie kan zijn. Zijn ex claimde hem heel erg en hij heeft zich erg weggecijferd voor haar. Hij is bang dat dat nu weer zal gebeuren. Ik kan hem er niet van overtuigen dat ik zo niet in elkaar steek. Daarentegen kan ik natuurlijk ook zijn gevoel niet ontkennen.

Hij wil mij graag blijven zien,in eerste instantie op vriendschappelijke basis en dan evt als hij alles weer op orde heeft, toch verder met mij gaan, zonder mij valse hoop te geven. Ik weet niet zo goed wat ik met deze situatie aan moet. Ik wil hem absoluut niet missen, vind dat wij heel goed bij elkaar passen. Maar ik zit met het dilemma; stop ik er helemaal mee (heb ik in een eerdere relatie gedaan) of geef ik dit nog een kans met het risico dat het alleen maar een vriendschap blijft?

Wie heeft er ervaringen met mijn verhaal en tips/adviezen zijn meer dan welkom!| Ik voel mij nu gewoon ontzettend klote...
Hoi Pam,

Jij hebt zowieso een andere verwachting als hij heeft.

Komt bij dat hij heel eerlijk is over zijn motieven.

Dat betekent wel dat hij je respecteert en misschien ook wel als vriendin wil hebben. De vraag is alleen: Is dat voldoende voor jou?

Je kunt volgens mij niet spreken van bindingsangst, meer van een pas op de plaats om overzicht te krijgen.

Praat een smet hem over zijn verwachtingen en wat je wel en/of niet van hem te verwachten hebt.

Succes!.
dat hebben we op zich ook wel gedaan en hij gaf aan dat hij op dit moment een relatie niet aankan. Hij wil mij wel graag blijven zien en dan kijken hoe het er over een paar maanden ervoor staat.Maar wat ik al eerder zei, hij wil mij ook geen valse hoop geven, omdat hij er zelf ook nog niet uit is. Ik had zelf zoiets, we genieten van elkaar en van het moment en dan kunnen we altijd kijken hoe het verder loopt. Dat heb ik ook tegen hem gezegd en ook gezegd dat we het allemaal niet zoveel moeten analyseren. Maar ja, ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken en als hij zo wispelturig is (het ene moment er wel voor willen gaan en dan weer niet, heeft hij zelf ook gezegd), dan is het moeilijk om je verwacthingen uit te spreken, toch?
Wat ik eigenlijk nooit snap van mensen die zgn niet toe zijn aan een vaste relatie waarom ze dit nooit realiseren voordat ze zich inlaten met iemand. Ze brengen iemand het hoofd op hol om vervolgens erachter te komen dat ze nog dingen moet verwerken etc.
"Hij wil mij wel graag blijven zien en dan kijken hoe het er over een paar maanden ervoor staat.

Ik had zelf zoiets, we genieten van elkaar en van het moment en dan kunnen we altijd kijken hoe het verder loopt."

Dat klinkt alsof jullie hetzelfde zeggen op verschillende manieren.
Nou, wil je niet ontmoedigen, maar het klinkt gewoon alsof hij niet verliefd op je is. Heb het hier al es eerder gelezen: "he's just not that into you"

Je zou vrienden kunnen blijven, ook van elkaar genieten, maar ik zou er ook niet meer dan dat van verwachten en zeker niet gaan zitten wachten tot het meer wordt.

Als iemand echt verliefd op je is, een relatie wil of je niet kwijt wil, dan kun je heus wel, binnen die relatie afspreken om elkaar niet constant te zien, elkaar ruimte te gunnen etc. Maar hij geeft duidelijk aan: ik wil geen relatie (ja misschien over een tijdje), wil je daar echt op gaan zitten wachten?
bedankt voor jullie reacties!

Liv, ik ben het met je eens hoor dat als iemand echt verliefd op je is, dat je er dan uit moet komen. Hij gaf alleen aan dat hij sinds een paar maanden niet goed in zijn vel zit en dat hij daar uit wil komen. Verder vindt hij raakvlakken met een vrouw (op meerdere fronten) belangrijker dan een heftige verliefdheid. Uit die zin concludeer ik ook dat hij niet verliefd op mij is. Hij zei dat hij 1 keer zwaar verlief was en dat dat toen helemaal mis is gegaan en dat hij dat niet meer wil meemaken.

Wat mij betreft geeft hij dubbele signalen, hij geeft aan dat hij mij bijzonder vindt en graag bij mij is. Verder heeft hij het gehad over toekomstige dingen (concert, planten verzorgen op mijn balkon in de lente) terwijl ik nog niet eens zover dacht! Daarom had ik dit ook niet verwacht. Het blijft natuurlijk ook een klotesituatie, en ik heb de behoefte om hem nog een keer face to face te zeggen waar ik mee zit, ipv over de telefoon,want dat vind ik van hem eigenlijk een laffe actie.
Ik las laatst een stukje over bindingsangst, dat dat niet geheel het goede woord is.

Bindingsangst werd daarin vertaald als: ik heb mijn vorige relatie nog niet afgesloten. Kortom, het re-bound idee. De tussenstap/relatie.

Laat je gevoel niet meer worden.

Als een man de juiste 'klik' voelt voor een vrouw, die heel anders is dan de klik van vrouwen naar mannen, dan is ie om hoor. En gaat ie er echt wel voor. Niks geen barrieres.

Doe een hele grote stap terug en kijk wat er gebeurt, ook als dat inhoudt dat je je vingers moet opeten om niet te bellen of te sms-en of wat dan.

Ik begrijp je echter wel. Soms moet je tussen de regels doorlezen wat er gezegd wordt. En dat kan dubbel overkomen.
Dibbes: denk dat het idd ook niet echt bindingsangst is, dat maken mensen er vaak van.Maar het feit dat hij, op 1 relatie van ruim een jaar na (hij is 32 jaar),nog nooit een lange realtie heeft gehad kan natuurlijk wel wijzen op bindingsangst. Goed, hoe je het wendt of keert, feit blijft dat ie het op dit moment niet ziet zitten.

En je hebt ook gelijk dat ik iig een grote stap terug moet doen, vraag is alleen hoe groot die stap zal zijn. Hij stelde zelf voor om het op vriendschapsbasis te doen (dus zonder lichamelijk contact), ik weet niet of ik dat kan. Ik zou misschien wel een stap terug kunnen nemen,maar ik voel natuurlijk veel voor hem en weet niet of ik alleen vriendschappelijk met hem kan omgaan. Als ik weet dat het voor even is, vind ik het geen probleem. Maar ja, je weet natuurlijk niet hoe het dan gaat lopen. Zucht...
Pampalate, het kan. Dat houdt echter nog steeds in dat er twijfel zit bij hem. Of je dat nu onder de noemer bindingsangst plaatst of niet. Er zit twijfel en dat zou jou genoeg moeten zeggen.

Een hele grote stap terug, sterker nog, laat niks van je horen. Of wil je je twijfel de overhand laten nemen? Dan ben je nog wel even bezig hiermee.

Laat ik het zo zeggen, dit ligt niet aan jou maar aan/bij hem. Laten liggen.

Het lullige in dit soort antwoorden is, is dat hij een lijntje openhoudt, zo van, als ik geen leukere dates heb/krijg, heb ik altijd nog Pampalate....

Op vriendschapsbasis zal voor jou niet gaan werken.

Meissie, hoe veel je ook inmiddels voelt voor deze meneer.....laat m gaan.

En bedenk: HIJ past niet bij JOU, blijkbaar.
Ik ben het met Dibbes1 eens, hij wil je niet als hij niet bij je wil zijn. Zeg nou zelf, als jij verliefd op iemand bent of iemand heel erg leuk vindt, dan wil je toch juist geen afstand nemen. Dan houdt niets je tegen om een relatie te beginnen (als je vrijgezel bent tenminste).

Misschien wil hij in de tussentijd kijken of hij iets beters kan krijgen. Eigenlijk zegt hij dat hij gewoon vrienden met je wil zijn omdat hij de mogelijkheid open wil houden om toch iets met jou te beginnen, wanneer HIJ eraan toe is. Je wordt gewoon in de wacht gezet. Niet zo netjes van hem.
tja, het is moeilijk ik weet het. Ik vind ook absoluut dat hij het eerder had moeten vertellen.

Denk dat hij mij niet aan het lijntje houdt voor een evt andere vrouw, dat heeft hij ook heel duidelijk aangegeven. Maar of hij heeft gezegd dat hij mij wil blijven zien om de pijn te verzachten...dat zijn vragen die ik hem zeker nog wil stellen. Bne ook van plan om deze week nog effe langs te gaan om bepaalde dingen tegen hem te zeggen (bijv waarom hij het via de telefoon heeft gedaan).

Ik weet het gewoon effe niet op dit moment, maar dat is natuurlijk herkenbaar, toch??
hi pampalate...

Lastig pakket waar je in zit...probleem is dat wij niet in zijn hoofd kunnen kijken.. we kunnen moeilijk lezen wat hij echt bedoeld...

Ik herken het wel hoe lastig het is als je iemand echt leuk vind...dan wil je dat hij het hetzelfde voelt... helaas is dit niet altijd zo..

Misschien is t het beste als je voor jezelf bedenkt wat jij wilt in plaats van te kijken naar wat hij wilt....

Neem je genoegen met iemand die niet 100% voor jou gaat?

Ik ben soms bijna bereid om dat wel te doen, maar weet dat ik mezelf daar uiteindelijk tekort mee doe..

Verdienen we niet allemaal iemand die sowieso voor ons wil gaan...

Ik heb inmidddels ook knoop doorgehakt met iemand waar ik echt gek op was en die niet voor mij ging... moet zeggen dat ik me nu een stuk beter voel over mezelf..want hoe je het ook wendt of keert als je constant concessies moet doen voor iemand, cijfer je jezelf weg en daar wordt je toch niet gelukkig van...

veel sterkte
dank je bentje! je hebt ook gelijk hoor, ik moet natuurlijk ook echt kijken naar wat IK wil. Maar op dit moment (het is natuurlijk allemaal nog vers) wil ik gewoon met hem zijn en heb ik het er voor over om het op een laag pitje te zetten. Hoe naief dat misschien ook klinkt.

En ik snap ook het standpunt dat als je iemand echt heel leuk vindt, dat je dan graag bij diegene wil zijn en dan niet een stap achteruit gaat doen. Alleen, hij zegt andere dingen dan dat hij doet. Zo nam hij steeds het initiatief om dingen te ondernemen en mij te bellen. Ik was daar juist terughoudend in, en dat maakt het voor mij allemaal zo verwarrend...
Ik heb ook zon twijfelgevalletje gedate .. Leuk en gezellig , maar t schiet niet op op deze manier..

Ik verdien een vent die 100% voor mij gaat , ik verdien een vent die evenveel voelt voor mij als ik voor hem

Je kan vrienden blijven , maar je hebt wel vreinden genoeg toch ? Wat is de meerwaarde er van om vrienden met hem te blijven ?

Je doet je er zelf alleen maar pijn mee, beste is om komende paar maanden niets meer van je te laten horen , hem helemaal uit je systeem zetten..

En tegen die tijd dat je hem ooit weer eens tegenkomt , ben jij allang gelukkig met een hele leuke vent die 100% voor jou gaat !!

En waarom ?

Omdat je dat keihard heb verdiend !
Pampalate,

Niet doen! Op zo'n manier ga je hem onder druk zetten en dat zal zeker een negatief effect hebben. (Lees vanuit de man gezien: ze claimt). Je wilt antwoorden maar die gaat hij je niet geven. Niet rechtstreeks, en daarom wil hij vriendschap, om je niet te kwetsen, dat hij niet durft te zeggen dat je niet op hem hoeft te rekenen voor een relatie, ook al wil jij het nog zo rustig aan doen.

Vreet je nagels op, en je nagelriemen erbij, maar doe niets!!! Echt. Ik had ook 'de' afspraak, 5 weken geleden om af te spreken. Niets meer gehoord. Ik doe dus ook niets, kost me echt wel wat moeite maar ik verrek het. His loss.

Als ie wil, heeft hij 10 vingers en een mond om het je op welke manier dan ook te laten weten wat ie wil.

Onduidelijkheid is ook duidelijkheid. Trek je conclusie!
Mosterd, na het verhaal van Vleermuis....
quote:Dibbes1 schreef op 30 december 2007 @ 00:51:

Vreet je nagels op, en je nagelriemen erbij, maar doe niets!!! Echt. Ik had ook 'de' afspraak, 5 weken geleden om af te spreken. Niets meer gehoord. Ik doe dus ook niets, kost me echt wel wat moeite maar ik verrek het. His loss.

Als ie wil, heeft hij 10 vingers en een mond om het je op welke manier dan ook te laten weten wat ie wil.Go Dibbes1, wat een powergirl. Inderdaad his loss, we verdienen beter.
En nog wat, geen woorden maar daden. Als ie niet doet wat ie zegt....zowieso al een inconsequent type dus....niet jezelf ophangen aan wat hij zegt.....
ik weet het, ik ben vreselijk eigenwijs, maar voor mijn gevoel ben ik er nog niet klaar mee. Daarom wil ik hem nog 1 keer zien, misschien om hem onder ogen te komen en dingen waar ik nog mee zit te zeggen. MIsschien niet verstandig, maar ja...
Tnx PW!!

Dibbes is aan het leren, haha.
ik wou dat ik zo sterk was als jullie...
Ik snap het maar al te goed. Eigenwijs, en er niet klaar mee zijn. Dat zul je voorlopig ook niet zijn, omdat je liever goed uit elkaar gaat, ook al was er nog niets, dan met woorden. Heb in hetzelfde parket gezeten.

Hou het bij jezelf en geef je vriendinnen ff een 'grote' bek, die zullen het meer begrijpen dan hij.
En t klopt wat Dibbes zegt ik heb ook zon gevalletje die dus wel vrienden wil blijven , maar ik heb daar geen trek in .. Hij was hier gisteravond ff om biertje te drinken onder t mom van vrienden, mijn eigen vriendin was erook , en ik geef toe het was errug gezellig.. Maar wat heb ik er nou aan ?

Ik heb vrienden genoeg eigenlijk , er wonen er al een aantal 150km verderop en die zie ik weinig meer de laatste tijd. spreken doen we elkaar bijna elke dag..

Maar als ik dat nou zou doen met mijn date onder t mom van vriendschap zal hij toch denken dat ik MEER van hem wil. Terwijl ik dat niet eens wil, maar zon vent zal dat toch zien als ooh ze heeft nog steeds gevoelens voor mij..

Terwijl hij zelf heeft gezegd dat ie wel vriendschap wil , en ja met andere vrienden bel en sms ik de hele dag door , dus kan ik dat ook met hem doen..

Maar zo werkt het dus niet..

Beste is gewoon weg met die vent , ga lekker ff RP op ofzow om daar wat nieuws op te duiken (heerlijk om ff je zinnen op andere mannen te zetten ipv die ENE die je toch niet wil)
ben wel blij met jullie reacties hoor! geeft mij iig het gevoel dat ik hier niet alleen in sta.

ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en hoe ik er morgen over denk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven