Gezondheid alle pijlers

Homeopathie

19-02-2011 07:03 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om voor mijn klachten, die al jaren voortkabbelen, naar een homeopaat te gaan. (huisarts en psychiater heb ik al gehad maar hielpen niet) Zijn er forummers die hier, positief of negatief, ervaring mee hebben?
Ik heb wel positieve ervaringen. Wat voor klachten heb je?
Hier ook goede ervaringen, ook met psychische klachten.

Wat wil je weten?
Ik heb een homeoparhische huisarts, best of both worlds dus.

Zou niet anders willen. Homeopathie werkt met het gehele gestel mee.

Ik ben zeer positief. Waar kwakkel je mee dan?

Even voor goeie orde: er is wel verschil tussen geschoolde homeopathen

(gewoon artsen dus) en natuurgenezers etc. Zoek dus wel een goeie !
Ik heb op dit forum ooit iets interessants gelezen over homeopathie, dat het niet kón werken ivm de verdunningspercentages.

Sommige drankjes bestaan uit water met zo weinig werkzame stof dat het vergelijkbaar zou zijn met een groot zwembad waar je een halve theelepel werkzame stof in zou doen.

Waarschijnlijk komt de forumster (Meds?) wel even langs om het precies uit te leggen...

Ik geloofde er al niet zo in maar na haar redenatie nog wat minder.
Hier hele positieve ervaringen met natuurgeneeskunde. Door de HA weggestuurd met een pilletje en een zalfje, en door een natuurgeneeskundige verlost van mijn klachten, telkens weer.

Mijn ervaring is dat de HA alleen kijkt naar je klachten, alleen naar het plekje waar het zit (bijvoorbeeld eczeem), terwijl de natuurgeneeskundige naar je hele lichaam kijkt, en je klacht ziet als een symptoom, dat het ergens anders iets mis is in je lichaam. Het is holistisch, volledig. Mijn ervaring, is dat met veel (kleine) vage klachten, waarmee je reguliere arts niks mee kan (zoals hoofdpijn, moeheid, maagpijn, huiduitslag etc, heel goed kunnen worden opgevangen en opgelost in de natuurgeneeskunde. Wel moet je opletten of de natuurarts is aangesloten bij een vereniging, bijvoorbeeld VBAG, ook in verband met vergoeding door je ziektekosten verzekering.

Vrouwzondernaam, dat is een hele mooie combi, wat interessesant.

Glendoria, brace yourself, er komen hier straks diverse forummers en die gaan je vertellen dat natuurgeneeskunde kwakzalverij is, en onzin, en geldklopperij, en placebo, en nog heel veel meer nare dingen. Je moet alles lezen, maar laat je niet afschrikken door hun heftige reacties.

Sterkte, hopelijk vind je wat je zoekt.
quote:choca schreef op 19 februari 2011 @ 08:36:

Ik heb op dit forum ooit iets interessants gelezen over homeopathie, dat het niet kón werken ivm de verdunningspercentages.

Sommige drankjes bestaan uit water met zo weinig werkzame stof dat het vergelijkbaar zou zijn met een groot zwembad waar je een halve theelepel werkzame stof in zou doen.

Waarschijnlijk komt de forumster (Meds?) wel even langs om het precies uit te leggen...

Ik geloofde er al niet zo in maar na haar redenatie nog wat minder.Ik loop nu bij een natuurgeneeskundige, maar ik heb geen druppels hoor. Er zijn nog heel veel andere manieren om te behandelen. En dat is niet het enige wat ze doen, druppels uitreiken! Geeft niks, het is jouw onwetendheid, maar het is wel apart om dingen te gaan roepen als je er he-le-maal niks van weet!

Dat gaat specifiek over Bach Bloesem therapie, dat van die eindeloos verdunde stof.

Werkt net zo goed in de stelling van de winkel als wanneer je het daadwerkelijk gebruikt dat spul.

Meds kan er inderdaad smakelijk over vertellen.
quote:SeptemberGirl schreef op 19 februari 2011 @ 08:46:

[...]

Ik loop nu bij een natuurgeneeskundige, maar ik heb geen druppels hoor. Er zijn nog heel veel andere manieren om te behandelen. En dat is niet het enige wat ze doen, druppels uitreiken! Geeft niks, het is jouw onwetendheid, maar het is wel apart om dingen te gaan roepen als je er he-le-maal niks van weet!

En als je er nu wél het een en ander van weet en er toch niet in geloofd, mag het dan wel?

Betreffende Bach Bloesem therapie bedoel ik he.
Ha Leo, jij mag alles van mij. Hoe gaat het met je?

Ik ga hier ook niet meer komen vandaag, de manier waarop vind ik erg onprettig, ook jij weet wat ik bedoel. Ik ga lekker van mijn zaterdag genieten met mijn lief.

Ha Girlie!

Met mij gaat het goed, zoek alleen nog naar mijn verstand.

Dit is toch een positief topic?

Er kwam een kritische opmerking over BBT, verder niet toch?
en Bach bloesem is geen homeopathie. Alles wordt tegenwoordig onder die noemer gegooid.

Met klassieke homeopathie wordt bedoeld de leer van Hanhemann. Ook dat was gewoon een geschoolde arts.

Mijn ouders hadden vroeger een consulthomeopaat, die was verbonden aan de universiteit Utrecht. Een zeer bekwame en geschoolde huisarts en homeopaat. Ik heb nu t geluk een huisarts en homeopaat in 1 te hebben.Kijk, bij een acute ontsteking, krijg ik ook antiobiotica. Ik kan allerlei succes verhalen op hangen, maar ach. Voor mij is t een hele natuurlijk vorm van geneeskunde, een vorm waar de geneeskunst in basis ook op gebasseerd is.
Ik heb al jaren een homeopatische huisarts. Merk niet zo'n verschil hoor, ja hij schrijft liever niet zo snel antibiotica e.d. voor, maar probeert het eerst anders op te lossen.
quote:eleonora schreef op 19 februari 2011 @ 08:58:

Ha Girlie!

Met mij gaat het goed, zoek alleen nog naar mijn verstand.

Dit is toch een positief topic?

Er kwam een kritische opmerking over BBT, verder niet toch?Verdorie, nog 1 post dan Natuurlijk moet het een positief topic zijn. Enne, je weet ons te vinden hè? Zima en mijn dekmantel zijn bijna verraden (we zijn stiekem van de KGB), maar verstandig eten zullen we!
Ik zou me toch eerst eens verdiepen wat homeopathie echt is. Het is zo rond 1830 bedacht door meneer Hahnemann in de tijd dat men ook nog aan aderlatingen deed. Even simpel uitgelegd, als je koorts hebt, dan moet je een plant of kruid nemen waar je koorts van krijgt. Dit kruid verdun je dan ca. 30.000 keer of zo met water en als je dat dan drinkt dan heb je geen koorts meer. In die verdunning zit dan niets oorspronkelijks meer van het kruid.

Ik dacht altijd dat homeopathie zoiets was als geneeskundige kruiden gebruiken, zoals de Indianen (ik denk ook dat dat wel werkt), maar homeopathie is dus iets heel anders.

Veel onderzoeken hebben al aangetoond dat homeopathie niet werkt. En dat verbaast me niets, aangezien het homeopathisch geneesmiddel gewoon water is.
Inderdaad verdiep je er es in, want verdund water heb ik nog nooit van mijn

homeopatisch arts gehad.
In de homeopathie gaat men ervan uit dat datgene wat iemand ziek maakt, dat datzelfde iemand ook kan genezen, door deze stof heel zwaar te verdunnen (of dat met water is weet ik niet). Eigenlijk zit er dan vrijwel niks meer in van de bedoelde stof. Vervolgens wordt er met het mengsel geschud en dat schudden geeft (volgens de homeop.) de kracht aan het "medicijn".

Tja.

Ik denk dat als je erin gelooft het best wel wat helpen kan.

Placebo nemen heeft heel vaak effekt, vaker dan men denkt.

En meestal stapt men voor serieuze kwalen toch wel over naar de reguliere geneeskunde.
Los van of je het heilzaam vindt of niet. Het is wetenschappelijk gezien onmogelijk om een stof zoveel te verdunnen dat er niets meer van over is. Ook schijnt men met de huidige inzichten in de nanotechnologie het binnenkort beter te kunnen onderzoeken. Hoe en of het werkt.

Ik heb veel baat bij homeopathie gehad, al kan ik het niet uitleggen. Voor mij is het belangrijkste dat het werkt.
Ik heb heel lang last gehad van reuma-achtige pijnen in vooral mijn knieën.

Bij de huisarts kwam ik niet verder, uit onderzoek in het ziekenhuis kwam ook niet veel.

Ik ben toen uit wanhoop naar zo'n homeopaat gegaan.

Hij zou me wel helpen.

Hij deed wat onderzoeken en vond de oplossing,

Als ik bepaalde capsules slikte zou ik er vanaf komen.

Had te maken met de gewrichten en banden enzo.

Na een paar weken merkte ik nog steeds niks, hij gaf me toen het advies om de capsules te breken en het poeder wat eruit kwam op een stukje vlees te doen tijdens mijn eten, zodat het sneller opgenomen werd.

Ik ben ontzettend ziek geweest, hele heftige maagkrampen, dat was echt ontzettend pijnlijk.

Was helemaal van de wereld.

Maar volgens die man was het normaal. 'Zie je wel dat het helpt'

Het hielp kennelijk ook bij paarden dusja dan moest ik maar even doorbijten.

én ik moest er natuurlijk ook wel in geloven!!!

We zijn er toen gelijk mee opgehouden.

(Uiteindelijk voor mijn klachten nog jaren doorgemodderd in het medische circuit, toen ik bij het eindstation van het ziekenhuis kwam 'De revalidatiearts', om er mee te leren leven dat ik elke dag pijn had, keek een vriendelijke fysiotherapeut nog eens naar mijn knieën en was verbaasd dat in de voorgaande 7 jaar niemand tot de conclusie was gekomen dat ik te korte spieren in mijn hiel heb. Daardoor stond ik scheef, gingen mijn knieën naar binnen staan, ging m'n rug krampachtig doen en daarom had ik pijn.

Het is heel simpel verholpen door dunne inleg zolen in mijn schoenen.

Ik heb me klem gevreten aan pijnstillers, tot 14 ibu's per dag, heb bijna m'n maag naar de klote geholpen, dat homeopatische spul droeg ook niet bij in de feestvreugde maar de oplossing was dus simpel.

Erg simpel)

Ik geloof er niet meer zo in.

Mede door het hele gezever wat erom heen hangt.

Ik wil niet dat de helft van mijn medicijn bestaat uit 'er in geloven'.

Ik wil gewoon heel simpel een middel tegen de pijn innemen met een glas water en er daarna vanaf zijn.
Hier al van kleins af aan ervaringen met homeopathie... Mijn moeder is naar iets anders gaan zoeken toen zij ieder half jaar blaasontsteking had en ze soort van imuum begon te worden voor de antibiotica die ze daar steeds voor kreeg... Door middel van een homeopaat is ze hier vanaf gekomen (daarna nooit meet blaasontsteking gehad). Dus was het voor haar heel logisch om, toen ze eenmaal kinderen kreeg, ook hiermee naar een homeopaat te gaan... Dus wij hadden we een officiele huisarts, maar daar kwamen we eigenlijk nooit.

Hier positieve ervaringen! En als onze homeopaat denkt dat er iets ernstig zit zeg maar dan stuurt hij ons ook weg voor bloedonderzoeken, foto's, etc. omdat hij dan wil weten wat het is en waar het zit... dan kan hij gerichter behandelen.

Iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik begrijp dat als je leest dat iets 30.000x verdund is je er niet echt in gaat geloven... maarja, of het onmogelijk is of niet, bij mij werkte het... Was dat de kracht die mijn lichaam schijnbaar had om zelf dingen op te lossen? Nouja, prima, ook goed, als het maar weg ging toch...

Succes met je keuze!!

Vanuit mezelf gezien kan ik het je aanraden... zeker als je al verschillende paden hebt bewandeld... Iets met niet geschoten enzo...
Idd homeopathie is iets anders dan de kruidengeneeskunde. Kruidengeneeskunde zitten werkzame stoffen in die van planten af komen. Homeopathie is water of een suikeroplossing met niks erin van de oorspronkelijke stof omdat deze ernstig verdund is. In zo'n grote mate dat er alleen nog water of suiker overblijft.

Homeopathie werkt op het geloof dat het water een geheugen heeft en onthoud welke werkzame stof erin zit. Het is dus een placebo effect wat inhoud dat jouw geloof in het medicijn ervoor zorgt dat het helpt. Want qua werkzame stof zit er niks in! Wat bijvoorbeeld wel het geval is met reguliere medicijnen.

Ken je bijvoorbeeld het geneesmiddel occilococsinum? Heb je vast weleens een reclame van gezien. Dit is een homeopatisch geneesmiddel waar 1 molecuul van een eendelever in zit en dat verdund met water zoveel als de oceanen op de aarde. Geloof jij dat dit middel werkt tegen griep? Erg onwaarschijnlijk of niet!

http://www.skepsis.nl/eoshomeo.html

Hier vind je een uitgebreid artikel over homeopathie. Dat het water is zonder werkzame stof met wetenschappelijke onderbouwing. Homeopathie is een geloof en geen wetenschap. Het gaat uit van het geloven in een medicijn ipv dat er herleidbare werkzame stoffen in zitten.

Ik ben zelf zeer sceptisch en neem niet klakkeloos iets aan van een homeopaat die beweert dat 1 molecuul eendelever mijn griep kan laten verdwijnen. Ik zou zeggen verdiep je er eerst eens goed in voordat je overstapt op homeopathie. En iedereen kan zomaar met positieve verhalen komen op het internet. Ik kan je er nu ook van gaan overtuigen dat boomknuffelen bij mij werkte tegen mijn hoofdpijnen. Maar gebruik je eigen gezonde verstand en verdiep je in de homeopathie voordat je er bakken met geld aan uitgeeft. Want homeopathie is niet goedkoop! En dat voor water of suikerbolletjes.

Het verdunningsprocédé gaat namelijk als volgt. Als de actieve stof oplosbaar is, wordt 1 ml van die stof verdund met negen of negenennegentig ml gedistilleerd water en/of alcohol (als de stof onoplosbaar is, wordt ze verdund met melksuiker). Deze oplossing wordt krachtig en langdurig geschud. Vervolgens wordt een deel ervan opnieuw volgens dezelfde verhouding verdund en geschud. Dit proces herhaalt zich tot de gewenste concentratie is bereikt. Verdunningen van één op tien worden aangeduid met D (decimaal) of het Romeinse cijfer X (X= 1/10, 3X = 1/1000, enz.). Het Romeinse cijfer C wijst op een verhouding van één op honderd (1C = 1/100, 3C = 1/1000 000, enz.). De huidige homeopathische verdunningen liggen meestal tussen 6X (1/1000 000) en 30X (1/1000 000 000 000 000 000 000 000 000 000), ofschoon ook producten van 30 C (een getal met zestig nullen na de komma) courant zijn.

Dit soort verdunningen tart niet alleen de verbeelding, maar ook de wetten der scheikunde.

Dat weerhoudt homeopaten er niet van om bij verkoudheid en griepachtige symptomen 'Oscillococcinum' te adviseren, een 200 C oplossing waarvan het 'actieve ingrediënt' wordt bereid uit de lever en het hart van een eend. Als je 1 molecule van deze stof volgens een verhouding van 200 C wil oplossen, heb je 10 400 moleculen van het oplosmiddel nodig. Een waarschuwing voor doe-het-zelvers is misschien niet overbodig: het heelal bevat maar 10 100 moleculen. Een bedreiging voor de eendenpopulatie vormt het preparaat alvast niet. Vorig jaar werd in het Amerikaanse tijdschrift U.S. News and World Report opgemerkt dat slechts 1 eend nodig is om een middel te produceren dat in 1996 een verkoopcijfer van twintig miljoen dollar haalde. Het tijdschrift riep het ongelukkige dier uit tot 'de eend van twintig miljoen dollar'.

Met dank aan Prof. Willem Betz, hoogleraar Huisartsengeneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel en secretaris van SKEPP, de Vlaamse organisatie van skeptici in België.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
Homeopathie is geen plantengeneeskunde

Homeopathie wordt vaak verward met plantengeneeskunde (fytotherapie). Dat beide beschouwd worden als natuurlijke geneeswijzen zal daar wel niet vreemd aan zijn. De verwarring wordt echter ook in de hand gewerkt door het feit dat homeopaten soms een beroep doen op plantengeneeskunde. Vooral de veel verkochte homeopathische 'zelfzorgmiddelen', die zonder recept verkrijgbaar zijn, blijken in vele gevallen tot de fytotherapie te behoren.

Toch bestaat er een fundamenteel onderscheid tussen beide soorten geneeskunde. In de kruidengeneeskunde werkt men uitsluitend met plantenextracten, terwijl in de homeopathie ook minerale, dierlijke, menselijke, scheikundige en farmaceutische stoffen worden aangewend. Belangrijker evenwel is dat homeopathie op de gelijkheidswet steunt, daar waar kruidenmiddelen een tegengesteld effect sorteren. Een typisch homeopathisch middel tegen slapeloosheid bijvoorbeeld is 'Coffea', een cafeïnepreparaat. In de kruidengeneeskunde wordt deze klacht behandeld met Valeriaan, een middel dat ontspannend en slaapbevorderend werkt. Een ander essentieel verschil ligt in de verdunning. Door hun extreme verdunning bevatten homeopathische middelen van de werkzame stof weinig of geen moleculen meer. Ze hebben geen enkele farmacologische werking en zijn bijgevolg onschadelijk. Kruidenmengsels van hun kant bevatten wel degelijk actieve, farmaceutische stoffen. Dat betekent dat ze naast geneeskrachtige effecten ook negatieve bijwerkingen hebben.

Kruidenmiddelen kunnen dus, in tegenstelling tot de extreem verdunde homeopathische middelen, schadelijk zijn. En dat is nu precies het probleem. Het 'alternatieve' aspect van de plantengeneeskunde ligt niet in het gebruik van planten en kruiden, maar wel in de vaak onwetenschappelijke manier waarop ermee wordt omgegaan. Niet alle van deze middelen hebben namelijk de klinische veiligheidstests ondergaan die voor klassieke geneesmiddelen zijn vereist, waardoor de werking en de risico's ervan minder bekend zijn. Een wetenschappelijke evaluatie van alle middelen zou daar verandering moeten in brengen.

Homeopathie: wetenschap of geloof?

Diegene die dit verteld heeft, weet en snapt er niets van. Maar heeft wel een groot vooroordeel.

Klassieke homeopathie werkt perfect.
quote:werkverbod schreef op 19 februari 2011 @ 12:55:

[...]

Diegene die dit verteld heeft, weet en snapt er niets van. Maar heeft wel een groot vooroordeel.

Klassieke homeopathie werkt perfect.

Die heeft het wel degelijk begrepen hoor. Zie mijn post. Je doet nu een uitspraak die nergens op slaat! Wanneer werkt het perfect?

Het zijn absurde verdunningen in de klassieke homeopathie waar geen! werkzame stof meer in is terug te vinden. Het feit dat het op placebo kan werken geloof ik best. Maar dan is het nog geen medicijn.

Men heeft niet kunnen vaststellen dat er een bepaald type patiënten bestaat dat speciaal gevoelig is voor het optreden van placebo-effecten, wel dat de gevoeligheid van ieder individu kan verschillen naarmate de omstandigheden anders zijn. Placebowerking heeft voornamelijk betrekking op zogenoemde 'subjectieve' verschijnselen zoals pijn, eetlust, welbevinden e.d. Maar ook 'objectieve', meetbare verschijnselen zoals de bloeddruk en de activiteit van het immuunsysteem kunnen worden beïnvloed, zij het in veel mindere mate. Al te hoge verwachtingen mag men echter niet van placebotherapie koesteren: ernstige ziekten zijn er niet mee te genezen. Het behoeft geen betoog dat het succes, dat men soms van alternatieve geneeswijzen ziet, volledig op placebowerking berust. De alternatieve genezer zelf lijkt de verpersoonlijking van de placebo: iemand die in uiterlijk, gedrag, apparatuur en jargon zoveel mogelijk probeert te lijken op een arts, zonder over dezelfde kennis en autoriteit te beschikken.

29 mei 2001 | C.P. van der Smagt

Info over het placebo effect

Homeopathie en wetenschappelijk onderzoek
quote:PixieisBack schreef op 19 februari 2011 @ 12:23:

En iedereen kan zomaar met positieve verhalen komen op het internet. Ik kan je er nu ook van gaan overtuigen dat boomknuffelen bij mij werkte tegen mijn hoofdpijnen

Volgens mij probeer jij met jouw informatie precies hetzelfde te doen? Maargoed, ik heb hier weinig mensen horen zeggen zeggen dat ze er niet over na moet denken... Maar ik hoor hier wel positieve verhalen... En wat zou ik er aan hebben om hier neer te gaan zetten dat ik er positieve ervaringen mee heb als dat niet zo is?!

Maargoed, het is natuurlijk jouw goed recht om hier jouw mening te plaatsen (in dit geval onderbouwd door een artikel van iemand die het onderzocht heeft en het met je eens is)... Maar sommige mensen hebben andere ervaringen met de homeopathie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven