Gezondheid alle pijlers

Homeopathie

19-02-2011 07:03 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om voor mijn klachten, die al jaren voortkabbelen, naar een homeopaat te gaan. (huisarts en psychiater heb ik al gehad maar hielpen niet) Zijn er forummers die hier, positief of negatief, ervaring mee hebben?
De dokter was verder wel enthousiast want hij had het nog niet eerder gezien

ha, dat klinkt wel heel grappig Zít je daar met je nare eczeem!

Ga de discussie maar niet weer opstarten, en ik val in herhaling, maar tóch even heel kort: fijn dat je een prettige ervaring hebt, maar een persoonlijke ervaring -die allerlei oorzaken kan hebben- weerlegt niet het onmiskenbare feit dat homeopatische middelen geen werkzame stoffen bevatten.

Daar kun je voor kiezen, voor die middelen, maar dat kost je geld, en het is goed om te beseffen dat het ook gratis kan.

Bijna alles gaat vanzelf een keer over.
quote:dolly76 schreef op 05 april 2011 @ 15:29:

Ik vind zelf dat placebo effect een beetje apart, want dat zou je dan toch ook moeten hebben bij de zalf van de dokter. En die helpt niet.

Wat ik prettig vind aan de homeopaat is dat ze dingen van je willen weten. De dokter praat helemaal niet met mij, ik snap dat ze daar niet zoveel tijd voor hebben. Hij kijkt naar mijn hand en schrijft een receptje uit. Je beantwoordt je eigen vraag al.
Ja apart is dat he, de dokter heeft niet eens een praatje nodig om je een zalfje voor te schrijven waar je alleen uitslag van krijgt. En dat vinden mensen fijn.

Overigens is de vergelijking van neonazi's en homeopaten nogal... onkies met een erg net woord, dat snap je toch wel lemp?

En positieve verhalen sneeuwen hier inderdaad onder, deze onderwerpen hebben een haast magische aantrekkingskracht op mensen die denken dat het onzin is. Een soort magnetisme
quote:emaille schreef op 05 april 2011 @ 18:23:

Ja apart is dat he, de dokter heeft niet eens een praatje nodig om je een zalfje voor te schrijven waar je alleen uitslag van krijgt. En dat vinden mensen fijn.

Fijn? Als je naar een arts gaat met een lichamelijke klacht in de hoop je fíjn te voelen tijdens het consult, en een gezellig praatje met de dokter zoekt, tja.. dan ben je vooral op zoek naar aandacht vrees ik. Verklaart meteen het enthousiasme over een homeopaat.

Ik zie het meer als nuttig. Net als een tandarts bijvoorbeeld. Besteed het liefst zo weinig mogelijk aandacht aan vervelende klachten, dus een receptje en weer door met mijn leven komt príma uit.En als er iets ergers zou zijn zit ik al helemaal niet te wachten op gelul, maar op een behandeling die bewezen werkt.

Overigens is de vergelijking van neonazi's en homeopaten nogal... onkies met een erg net woord, dat snap je toch wel lemp?

En positieve verhalen sneeuwen hier inderdaad onder, deze onderwerpen hebben een haast magische aantrekkingskracht op mensen die denken dat het onzin is. Een soort magnetisme

Dat is geen denken maar een feit- sorry, leuker kunnen we het niet maken.. wel makkelijker (goedkoper!)
Het zou heel fijn zijn als de huisarts net als de homeopaat een half uur de tijd voor je kon nemen. Aandacht is wel van bewezen invloed op de gezondheid, in tegenstelling tot homeopatische middelen. Maar de realiteit is dat de huisarts 5 of misschien 10 minuten heeft, en dus gewoon op moet schieten. Als wij dat als samenleving anders willen, moeten we veel meer geld over hebben voor de gezondheidszorg. En dat hebben we niet.

Wat dat betreft is het best handig dat er homeopaten zijn. Want die kosten helemaal niets voor wat betreft hun opleiding, en de consulten betalen mensen ook nog eens helemaal zelf (vaak via hun aanvullende verzekering).
@Rococo, dat was inderdaad een beetje raar haha, hij zei ook echt, 'ik heb hier een Andrews en Barber' :-)

Ik kom trouwens echt niet voor een praatje bij de dokter, maar zoals bij deze ziekte/aandoening, als daarover bekend is dat roken hier heel veel invloed op heeft, dan is het misschien handig dat de dokter daar even snel een opmerking over maakt of vraagt.

Nu zit misschien iemand anders, die wel rookt, met een sigaret op de lip die hormoonzalf te smeren...

Uiteindelijk kost dat de dokter meer tijd.

Maar dit was trouwens ook wel het meeste wat ik de dokter heb horen zeggen. Normaal alleen 'hallo', dan zeg ik ook 'hallo' en laat mijn hand zien. Dan gaat hij typen en receptje schrijven en dan dokter 'tot ziens' en ik 'tot ziens'

Ik denk dat ik altijd met 3 minuten weer buiten sta.
quote:lempicka schreef op 04 april 2011 @ 22:36:

Neo nazi's ed kan ik ook niet in hun waarde laten net als homeopaten.
quote:klaasje73 schreef op 05 april 2011 @ 14:41:

Het kan mss. best werken: als je erin gelooft.

Een placebo-werking geeft immers ook een gunstig resultaat, dus................

Maar of je daarvoor wilt betalen???Nee, de vraag moet zijn: Willen WIJ daarvoor betalen. Homeopathie wordt nl. gewoon door de ziektekostenverzekeraars (wij met zijn allen dus) vergoed!!!!!
Het wordt volgens mij vergoed uit de aanvullende verzekering. En die is niet verplicht, dus daar betalen we niet met zijn allen voor.

Je betaalt dus voor het praatje, je kan ook praten met de buurvrouw of een psycholoog. De vraag is of homeopathie werkt en het antwoord is nee. Het placebo effect werkt. en homeopathie kan dat opwekken, maar dat kan een kopje thee van je moeder ook

eens

En positieve verhalen sneeuwen hier inderdaad onder, deze onderwerpen hebben een haast magische aantrekkingskracht op mensen die denken dat het onzin is. Een soort magnetisme welnee
quote:nippo schreef op 06 april 2011 @ 22:03:

Het wordt volgens mij vergoed uit de aanvullende verzekering. En die is niet verplicht, dus daar betalen we niet met zijn allen voor.zo werkt het natuurlijk niet, het is vestzak broekzak, de totale inkomsten dekken het totale uitgavenpakket van de zorgverzekeraar, afgedekt door belastingpremies, en dragen we natuurlijk allemaal aan mee.
Ik heb eerlijk gezegd niets op met homeopaten.

Zoon (ons eerste kind) werd na de eerste vaccinatie heel ziek, en de huisarts/homeopaat schreef thuja-korrels voor. Die hielpen geen zier. Na lang aandringen, weken later, toen onze zoon inmiddels een forse oor- en longinfectie had ontwikkeld, wilde hij pas antibiotica voorschrijven.

Toen we vele antibiotica-kuren later (tja, niet snel genoeg ingegrepen, dan is het dweilen met de kraan open) naar een andere huisarts overstapten, zei die meteen: de neusamandelen moeten eruit. En ja hoor: vanaf die operatie had hij geen klachten meer.

Misschien voel ik wrok tegenover homeopaten omdat ik mijn zoon weken heb zien lijden. Misschien zijn er homeopaten die hun patienten goed doen. Dat zal vast zo zijn. Ik moet er in ieder geval niets van hebben.
Och en de mensen die nu over de vergelijking homeopaten en neo nazi's vallen. Is idd wel erg hard maar ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat ik niet iedereen in zijn waarde kan laten. Was misschien niet handig gekozen idd. Maar beide keur ik af. Neo nazi's dan in een zeer grotere mate dan homeopaten. Ik vergelijk ze niet met elkaar ik zeg alleen dat ik beide afkeur. Ik had net zo goed links extremisten kunnen zeggen.

Maar daar gaat deze discussie helemaal niet om toch? Het gaat erom dat homeopathie nog steeds na 200 jaar niet is bewezen en men gebakken lucht verkoopt.

En positieve verhalen sneeuwen hier inderdaad onder, deze onderwerpen hebben een haast magische aantrekkingskracht op mensen die denken dat het onzin is. Een soort magnetisme Wat een rare opmerking. Veel onderwerpen hebben voor- en tegenstanders, positieve en negatieve reacties. Waarom is het magische aantrekkingskracht als positieve verhalen ondersneeuwen? Blijkbaar zijn er dan gewoon meer negatieve dan positieve verhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven