Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hey dames,

Ik heb een vraagje en ik weet niet of hij hier thuis hoort. Maar aangezien hier de meeste borstvoedende mama's rondhangen, doe ik een gooi!

Zoon is bijna 7 mnd en krijgt bv op verzoek en een beetje bijvoeding. We geven Rapley dus overdreven veel krijgt hij niet binnen.

Op het cb (wat over het algemeen heel bv vriendelijk is) hadden we het over het niet doorslapen van zoon. Volgens de arts komt het wel als zoon genoeg koolhydraten overdag binnen krijgt. Dat vonden we het proberen waard. De volgende dag hebben we rijst gegeten en de kleine man vond dat heerlijk! Hij heeft best veel binnen gekregen. Die nacht heb kwam hij gigantisch vaak!

Deze week heb ik vakantie dus ben ik wat actiever met bijvoeding bezig. Gister heeft hij naast de bv een beetje op brood gesabbelt, wat op appel, een stukje banaan, een hele (!) rijstwafel en 's avonds wat brocoli gehad. Onder zijn laatste voeding was ik weg en heeft hij een pyamapapje van biobim gehad. Toen ik thuis kwam was hij nog steeds wakker en heeft hij ook nog beide borsten leeggedronken. Lekkere basis voor de nacht dacht ik zo.... Niks is minder waar. Hij kwam 3 a 4 keer (weet het niet meer, zo suf)

Waaah! Het lijkt wel hoe meer bijvoeding hij krijgt, hoe vaker hij 's nachts wil drinken!

Is dat herkenbaar voor jullie?

Hij krijgt trouwens over het algemeen eerst borst en dan andere voeding.
Speculaas, mijn kind dronk s nachs vaak te kort om echt voldaan te zijn omdat ze dan weer wilde slapen. Dan had ze ook eerder weer honger dan wanneer ze overdag lekker wakker veel dronk.

Goed hoor, 100 cc kolven! Ik zou me niet druk maken, als je kind 3-3,5 u ertussen laat krijgt hij of zij kennelijk precies genoeg in de goede samenstelling binnen. Denk eerder dat jij gewoon eeb goede kolfster bent

Pucker, lastig. Ik liet ook altijd minimaal 2 u tussen voedingen. Kind ook trouwens, maar het stelde mij gerust om te bedenken dat als ik net gevoed had, huilen niet door honger kwam. Dat klopte ook altijd en leerde mij andere problemen (boertje, moe, volle luier, koud of warm) te herkennen. Komt je kind vaak na een uur al? En weet je dan zeker dat het honger is? Ik zou me kunnen voorstellen (maar ben geen expert) dat je evt overproductie daarmee stimuleert.

Phoehee, waarom vind je dat zo erg? Of was het een hele beker? Ik geef muppet ook wel eens een slokje water als ik zelf water drink, vindt ze leuk, uit de beker drinken. En soms is het handig om haar mond leeg te spoelen bij het eten van iets plakkerigs (puree). Natuurlijk niet ter vervanging van melk, maar als okkie alle melk opdrinkt mag hij toch best een beetje water of diksap ernaast?
Het is er nu toch echt van gekomen: na 1 jaar bv heeft BritBaby zijn laatste slokjes melk live bij mij gedronken. Mijn deadline was 6 mnd, maar dat voelde veel te snel, dus het is een jaar geworden.

Het is een gek gevoel, want ik heb nog zat melk, maar het is echt klaar nu. We maken de vriezer nog leeg en dan gaan we verder met gewone melk.

Ik ben trots en dankbaar dat ik het zo lang heb mogen volhouden. Ik weet uit de verhalen hier dat het lang niet vanzelfsprekend is dat het allemaal zomaar lukt. Ik ben een beetje bang dat Baby het misschien gaat missen, maar als ik zie hoe hij met z'n flesje tegen mij of BritMan aankruipt, zal het vast meevallen.

Ik ben niet overdreven veel hier geweest, maar heb met veel plezier toch best veel meegelezen en ik kom vast nog langs, als 'deskundige' haha.
Pffff hoor mij: gewone melk....

Andere melk!

Zo, laten we ons vooral niet abnormaler maken dan we zijn hè.......
@britannia: ik noem het steeds 'nepmelk' maar dan snapt men ook niet altijd wat ik bedoel
quote:Pucker schreef op 21 februari 2011 @ 14:23:

Ik heb niet het idee dat het krampjes zijn, ik denk dat er boertjes klem zitten die er niet uit kunnen. Pucker, Ik weet niet of je het wilt, maar je zou infacol kunnen proberen. Dat is overal bij drogist en apotheek verkrijgbaar. Is voor krampjes maar ook andere "luchtproblemen", omdat het ervoor zorgt dat lucht beter kan ontsnappen. Of zoals het op een website ergens staat: "Infacol bevat simeticon met een concentratie van 40 mg/ml als hoofdbestanddeel. Simeticon helpt vastzittende lucht in de maag en darmen te bevrijden. Simeticon zorgt er voor dat de kleine gasbellen worden samengevoegd tot grote gasbellen die makkelijk door uw baby als lucht kunnen worden afgevoerd."
Hey meiden, ik heb ook een vraag. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet alle pagina's heb doorgespit om te kijken of het antwoord er misschien al ergens tussen staat. Misschien kom ik daar straks nog aan toe... Ik geef nu een half jaar volledige borstvoeding (slechts sporadisch een keer kunstvoeding) en heb besloten overdag te willen afbouwen. Ik ben sinds kort weer aan het werk en zie het daar absoluut niet zitten om te kolven. Kolven heb ik wel gedaan maar het duurt echt heel lang voor ik een beetje fatsoenlijke opbrengst heb en..nou ja, het is gewoon niet mijn ding. Eigenlijk wil ik er naartoe dat mijn zoon alleen 's ochtends en 's avonds nog krijgt. Ik vind het echter een heel gepuzzel en het lukt nog niet heel goed. Ik denk ook dat ik niet consequent ben want op dagen dat ik niet werk legde ik hem nog wél aan overdag. Soms. En soms niet. Maar nu is het volgende aan de hand: hij lijkt inmiddels een voorkeur voor de fles te hebben. 's Avonds in bed en 's morgens wil hij nog wel redelijk bij me drinken. Maar niet echt veel denk ik. Als ik hem overdag aanleg begint hij al vrij snel te huilen. Als ik even in mijn tepel 'knijp' komt er wel gewoon melk uit in een straaltje. Ik heb dus niet het idee dat er te weinig komt. Kan het zijn dat het gewoon dus een flesvoorkeur is? Of is dit niet waarschijnlijk? Is hij niet te jong om mijn borst niet meer te 'willen'? Ik maak me niet echt zorgen maar omdat het zo'n kleintje is (hij zit op de onderste curve, ook van de bv curve) en hij best weinig plast als ik heb volledig bv geef, vraag ik me soms af: moeten we maar gewoon helemaal van de bv af?? Ik ben erg zoekende naar een modus om verder te gaan. Hebben jullie ideeën hierover? Dank alvast
Hoi, wat een geweldig topic toch. Ik heb nog een vraag, misschien weten jullie raad...

Mijn kleine van 6 weken poept sinds een paar dagen niet meer elke dag. Terwijl ze daarvoor vanaf de geboorte elke verschoning een poepluier had. Geen probleem volgens het cb en internet. Maar nu perst ze wel de hele dag door en maakt 'poepmondjes'. Het lijkt dus of ze er wel last van heeft of in ieder geval iets kwijt wil. Is dit herkenbaar?
Hoeveel voedingen krijg hij nog per dag Nemo en hoeveel dagen werk je?

Als je op je werkdagen niet kolft loopt je produktie enorm terug en neem je het risico dat het te snel gaat. Bij afbouwen begin je met een voeding weg laten en dan 2 weken later pas de volgende. Als je het te snel doet heb je kans dat het helemaal op houdt. Toen ik ging afbouwen (geef nu met 10 maanden nog 1 keer per dag) merkte ik eerst niets, maar als ik nu een keer aanleg om te troosten wordt hij soms boos omdat de melk niet zo hard stroomt als hij gewend is. Geen tuinslang maar een plantenspuit zeg maar :-)

Waarom wil je niet kolven op het werk?
nepmelk? Bedoel je dan Kunstmelk of koeiemelk.

Ik neem aan dan brittania koeiemelk gaat geven?
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat we deze week gewoon nog niet zo goed op elkaar afgestemd waren, want vannacht en ook gisteren overdag ging het voeden ineens weer zo relaxed. Het is en blijft wel een spugertje, maar hij lijkt er nu geen last meer van te hebben. Vaak voeden vind ik niet erg (ik vind het 's nachts stiekem zelfs best gezellig als ie helemaal "volgetankt" tevreden tegen mijn schouder in slaap valt), als hij daarna maar gewoon lekker kan slapen en niet zichtbaar pijn heeft.

Nou, misschien kom ik hier nog wel eens terug, want er zal vast wel weer eens een vraag opkomen. Fijn, zoveel ervaringsdeskundigen hier!
mango hier precies hetzelfde hoor. Misschien wordt je kindje wel wakker omdat het verteren van al die bijvoeding wat kramp geeft, scheetjes oid. En niet omdat er nou zoveel honger is. Maar mijn UKje wil dan ook drinken, werkt ook tegen krampjes en als troost namelijk.

Hier gaat er met rapley ook nog niet veel in, fruit is voor mietjes, groente vies, droog brood voor de honden en zuivel hebben we ook niet nodig. Wat we wel willen zijn koekjes, rijstewafels, brood met appelstroop, en pasta met room en spinazie. Troep is dus favo bij mijn dochter. Daarna uitermate goed verstopt en dus elke anderhalf uur wakker. De oplossing heb ik niet, ze krijgt lactulose en dat helpt iets, maar verder weet ik het ook niet. Verstand op nul en tieten tevoorschijn dan maar weer.

Nu heeft ze het volgende bedacht. Om 3 uur helemaal voltanken bij mama en dan in de ochtend niks meer willen...
@joy4britt, ja ik bedoelde poedermelk/ kunstvoeding. Voor koeiemelk had ik nog geen naam bedacht, zo ver zijn wij nog niet!

Ik ben overigens nu met bijna 6mnd overdag aan het afbouwen. Ook omdat kolven op het werk teveel van me vraagt: prestatiedrang op beide gebieden. Een volgende keer koop ik zeker ook een goede dubbelzijdige kolf, want dat speelt ook mee, combi van handkolf en soms weigerende swing nu. Ik ben deze week de 2e voeding overdag aan het afbouwen en heb voor de 1e maar een week genomen. Is dat echt te kort? Wil die andere 3 voedingen nog wel blijven geven... Maar als ik tijdens de ochtendvoeding de andere borst kolf komt er al veel minder dan eerst... Het drinken gaat wel prima. Zal ik zo doorgaan of iets veranderen?
Oh ja mango, bij ons was de eerste week met bijvoeding ook wat onrustig s nachts. Wennen denk ik, nieuw gevoel in de buik. Daarna werd het snel veel beter. We geven alleen groente en fruit overigens.
Hier was ik ook weer

Druk, druk, druk! Maar wel leuk druk

Volgende week gaan we al naar Barcelona! Heerlijk met z'n twee zegt ze nu heel stoer

@ 26: vervang jij een BV voor KV? Of hoe doe je dat? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk....jouw meisje eet toch ook als een bootwerker? Net als die van mij

Ik vraag me af wanneer je de BV kan afbouwen naar bijv. 2 of 3 keer per dag en ze er dus geen KV bij hoeft omdat ze genoeg vast voedsel binnen krijgt. Weet iemand dit?

Mijn meisje is nu 6 maand en 1 week en krijgt nog 4x BV per dag waarvan de laatste afgekolfd in een fles 180cc. Wat ze daarnaast eet:

s'morgens: 1 boterham met bijv. appelstroop

bodempje afgekolfde melk in een beker

s'middags: 1 boterham met bijv. 1 hele (!) geprakte banaan

bodempje afgekolfde melk in een beker

tussendoor: half stuk fruit (peer, avocado)

s'avonds: 1 hele aardappel en een lepel groente. Als het

"stuks" groente is (spruitjes, spercieboon) 10 stuks

Wij gaan volgende week naar Barcelona en dan ga ik daar dus kolven. Hoe vaak zal ik dat doen? Gewoon 4x per dag? Of kan ik uit met 3x? Of ligt het dan thuis helemaal op z'n gat?

Ik kan van mijn werk Domperidon mee nemen, zal ik dat op voorhand doen? Of maar gewoon afwachten wat ik daar kan kolven en hoe het zal gaan als ik terug ben?

Ik heb voor minimaal 7 dagen volledig BV in de vriezer en ben drie volle dagen weg. We gaan van woensdag ochtend (kan ik nog zelf voeden) tot zondag middag (kan ik ook weer voeden).

Ik heb ook de indruk dat ik minder kolf, omdat dochterlief minder drinkt? Ze eet namelijk voor mij idee wel erg veel Hoewel ik wel altijd eerst de borst geef en dan vast eten.

Thanx maar weer!

Mango, wij rapleyen niet, maar verder klinkt je verhaal bekend: veel eten betekent eerder vaker dan minder vaak drinken s nachts. Ik ga er maar vanuit dat hij hard aan het groeien is. 'S nachts proberen we nu wel vaak of zijn vader hem kan helpen zonder voeding verder te slapen. Als hij mij ziet/ruikt wil hij gegarandeerd drinken, bij zijn vader soms ook niet. Kennelijk is het dus ook vaak behoefte aan nabijheid, meer dan honger of dorst, maar vannacht wilde hij ondanks een enorme portie pasta met groente toch echt twee keer drinken Op deze manier verdelen we de nachtelijke onrust wat meer.
Mango, normaal gesproken bepaalt niet de hoeveelheid koolhydraten van overdag of je kind doorslaapt, maar zijn ontwikkeling, of hij er lichamelijk en geestelijk aan toe is.

(beetje vreemd ook want die koolhydraten zijn 's nachts allang verwerkt natuurlijk)

Britannia, hulde voor je onverwacht lange borstvoedingsperiode!
hee wen! hoe is t?

Zuster 25, wat gaat er een boel in bij jou kindje! Die van mij eet drie stukjes brood (met appelstroop) 's ochtends, een hapje peer of ander fruit rond elf uur, een snackje rijstwafel ergens in de middag en dan een spersieboon en een hapje prei oid bij t avondeten. Maar goed ik rapley, dus dat zal er wellicht iets mee te maken hebben.

Hoe rapley je rijst enzo? gewoon op tafel kwakken? en hoe geef ik daar dan iets van een sausje bij?
Hier goed, maar vreselijk druk!

Met jullie ook alles goed daar in het verre weg?
ook verschrikkelijk druk. Mijn Brit ligt op dit moment op zijn knieen de plinten te verven, ik ren de hele nacht heen en weer om UK te voeren, te sussen en te redden, en UK heeft eht heeeeel druk met wakker worden snachts om dan een scheet te laten, een boer te produceren of gewoon, effe met het speelgoedbeest tegen de spijltjes te rammen, je weet wel. Verder heeft de kat het druk met de buurt bevechten, ook in een schema van anderhalf uur, precies in het midden van het drukke schema van mijn dochter. Met veel herrie natuurlijk.

Inmiddels gaat ze twee dagen in de week naar het KDV, waar ze drie uur achter elkaar slaapt...
Hee zuster!

Da's lekker veel inderdaad. Bij ons wordt er (nog) niet minder door gedronken dus ik vervang die twee voedingen door kv. Tenminste, ik wou eerst op dagen dat ze thuis is de bv uit de vriezer opmaken voor 1x per dag. Of zal ik die bewaren tot ik helemaal gestopt ben? Weet niet hoe lang ik nog door kan/ wil gaan...

Wij doen na de voeding van 11u een halve banaan of ca 5 ijsblokjes puree (mango, peer etc). Of vers als het nog niet ingevroren is natuurlijk, ca 100 cc denk ik. S avonds eenzelfde hoeveelheid groenten, evt met rijst of aardappel.

Man kreeg vrijdag van cb te horen dat brood, rijst, aardappel pas met 7mnd mag... Los van dat ik al rijst en aardappel gaf vind ik het gek. Volgens mij zou ze ook best een boterham met appelstroop lusten

Rijst geef ik gewoon zoals wij het ook eten: ongepureerd met een lepel. Die ze overigens erg graag zelf vasthoudt.

Gister hadden we pastasaus met tomaat, courgette, paprika en champignon. Dat was het lekkerste ooit! Maar dit wordt erg off topic ...
Even een kort berichtje, vandaag heb ik hetzelfde meegemaakt als phoehee gisteren, namelijk dat er bij het kdv water is gegeven aan ons zoontje (drie maanden). Dit werd mij net aan de telefoon verteld: hij had de hik gehad na het drinken en daarom gaf ze hem een paar slokjes water.

Ook al schreef ik gisteren aan poehee dat het vast niet zo erg zou zijn, zelf heb ik er nu niet zo'n goed gevoel bij. Ik vind het zo vreemd voor zo'n kleintje om iets anders dan borstvoeding te krijgen. Gaven jullie ook weleens water tegen de hik? Of uberhaupt?
@ Allis: ik Rapley ook alles

Ik geef alles in stukjes. Ik prak of pureer helemaal niks. En ik voer haar praktisch niet. Heel soms als het wat lastig is (bijv. boterham met appelstroop) wat zo lekker aan de handjes plakt en waarbij ze verontwaardig in haar handje zoekt naar het stukje brood Ik laat haar alles zelf pakken en eten. Dring niks op. Het scheelt wel als ik er zelf ook bij ga eten en dat doe ik dus ook. Ik eet tegelijkertijd mijn boterham of fruit.

@ 26: Ik hou het schema van stefan kleintjes aan in het boek (staat ook op de site) en daarin staat dat aardappel met 6mnd mag. Ik ben er wel flexibel in, want omdat ze al zo veel eet en dat goed gaat (ze heeft nooit krampjes of ergens last van) geef ik haar bijv al wel een boterham met appelstroop wat volgens het schema "pas" mag met 7 mnd. Nou ja, die 3 weken....

En ze kan het goed verteren volgens mij.....voorheen met alleen BV had ze 1x per week een poepluier en nu 3x (!) per dag....maar het is behoorlijk vast dus ze heeft er geen last van.

Ik had vorige week mijn half-jaar jubileum Best heel trots hoor
@ Keeprunning: nog nooit gegeven, ook niet bij de hik. Gaat meestal vanzelf weer over...Jeetje wat raar dat ze dat gedaan hebben, en helemaal bij zo'n kleintje nog....wat heb je er van gezegd?
Dan had ik heel veel water kunnen geven KR

Het kan geen kwaad als het een keertje gebeurt met een paar slokjes, maar waar water zit, zit geen voedzame melk. En het is gewoon ook niet nodig. En als de afspraak is, alleen borstvoeding, dan vind ik het niet zo zorgvuldig als ze zich daar niet aan houden.

Allis, jemig, wat een hectiek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven