Geld & Recht alle pijlers

samenwonen perrikelen

22-02-2011 12:52 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en m'n vriendin hebben nu 5 maanden een relatie en zijn dolblij met elkaar. We willen dan ook graag samenwonen. (ik 29, zij 28) Omdat te kunnen doen zijn we op zoek gegaan naar een koopwoning in mijn woonplaats. (Op dit moment woon ik in het huis van mijn ouders en heeft zij een huurhuis waar ze bijna ¤ 1000,- aan lasten heeft)

Nu hebben we een huis gevonden dat ons allebei bevalt en waar we ons zien wonen. Nu hebben we een huis gevonden dat ¤250.000 heeft als vraag prijs. Realistisch, na overleg met de makelaar denken we dat we uit kunnen komen op 235.000,-.

Ik heb door veel te sparen, te beleggen en met wat hulp (lees schenkingen) van mijn ouders een vermogen opgebouwd van ¤175.000,-. Dit wil ik in het huis steken. Daarnaast heb ik een spaarhypotheek van ¤ 100.000 (10 jaar aflossingsvrij tegen 5%) bij een privébank.De hypotheek wil ik gebruiken voor het restant van de vermogensbehoefte, wat overblijft zal weer belegd worden. Het huis zou dan op mijn naam komen.

Door deze constructie, die ik bedacht had, zouden we dan hypotheeklasten hebben van 250 euro netto per maand. En kunnen we allebei maximaal sparen.

Goed tot zover hoe ik had bedacht had. Vriendin lief heeft hier echter veel moeite met deze constructie. Het huis zou op mijn naam komen (is niet van ons samen) en ze bouwt niks op (in het huis dan) en wanneer de relatie over zou gaan dan zou ze er uit moeten. Terwijl ze nu haar eigen (huur)huisje heeft etc en onafhankelijk is. Kortom ze wil zekerheden hebben.

Ik zou alleen niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Wat kan ik doen?
trouwen? maar het lijkt me allemaal zo snel na slechts 5 maanden relatie...
Ik zou denk ik zelf na 5 maanden relatie sowieso niet samen een huis kopen.

Waarom niet allebei 125K investeren in het huis? Ja, dan heb jij nog geld over, is dat erg?

Je kunt er ook voor kiezen om het huis wel op beider naam te hebben maar niet 50-50, wat zou daar het bezwaar van zijn?
Na 5 maanden al samenwonen

Ik snap je vriendin (voor wat betreft zekerheid willen hebben), jij toch ook wel als je de rollen omdraait?

Geen idee hoe je dit kan oplossen. Persoonlijk zou ik al niet gaan samenwonen na 5 maanden wn al helemaal niet in een koophuis en al helemaal helemaal niet bij zo'n constructie waarbij ik niets opbouw en misschien op straat kom te staan als de 'Cloud nine'-fase over is.
5 maanden is veel te kort om samen een huis te kopen. Maar als je gaat samenwonen in een koophuis zorg er dan voor dat het eerlijk verdeeld is. Op zich snap ik die vriendin niet, ze is nu ook huur kwijt, als ze met jou samenwoont is ze dat niet, dus voordeel voor haar
Na 5 maanden samen een huis kopen?

Ik raad het af.

Ik snap je vriendin wel. Door te kopen verliest ze alle zekerheid.

Koop het huis 50/50 of niet.
Je vriendin heeft groot gelijk. Mocht het mis gaan blijft zij met 0,0 achter.

Je weet niet wat je moet doen? Tja, het klinkt misschien gek maar...praat eens met haar? Wissel eens ideeën uit of zo?
Huts!
je maakt dus een soort van constructie waarbij ze een soort van Huur betaalt
Als je al per sé na 5 maanden wil samenwonen, doe dat dan eerst in een van de huizen die jullie nu al hebben in plaats van je in de schulden te steken. En vriendin bouwt niets op (...) maar heeft dan toch woongenot voor weinig? Bouwt ze nu wel iets op dan in haar huurhuis?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nou jij betaalt de helft van de koopprijs cash en hebt geen maandlasten en een goed gevulde spaarrekening.

Je vriendin neemt een hypotheek voor de andere helft en betaalt die alleen.

Dan worden jullie samen eigenaar van het huis.
Een samenleving contract op zetten, wij lieten in het begin erin zetten dat wat van hem was van hem was en van mij was en wat ik inbracht in het huis van mij was. Als het binnen 5 jaar uit zou gaan was het huis van hem maar alles wat ik geinvesteerd had kreeg ik terug en kon dan weer eigen huisje huren en inrichten. Tevens lieten we erin zetten dat bij overlijden het huis wel van mij was. Na 5 jaar zouden deze afspraken vervalen en alles 50-50 zijn en dat heeft voor ons gewerkt als een soort proef;)
quote:meds schreef op 22 februari 2011 @ 13:04:

je maakt dus een soort van constructie waarbij ze een soort van Huur betaalt

Dat heb ik ook gedaan toen ik ging samenwonen. Ik heb jaren "huur" betaald in de vorm van boodschappen en dergelijke terwijl hij de hypotheek betaalde.

Leuk hoor, tot het misging.

Ik stond op straat met 0,0 financien en spullen, want jaren "huur" door het riool gespoeld en niks over om te kunnen sparen, terwijl hij het huis met een ton overwaarde verkocht.

Niet doen dus!
Huts!
ten eerste zou ik aanraden om niet gelijk een huis te gaan kopen als je net 5 maanden samen bent. Maar dat geheel terzijde want dat is je vraag niet.

Je kan het huis gewoon op beider naam zetten maar bij het tekenen van de akte een schuldbekentenis laten tekenen door je vriendin, waarin verklaard wordt dat jij 175.000,00 euro in brengt. Als er dan verkocht wordt en er is overwaarde dat jij recht hebt op die 175.000,00 en de rest wordt gedeeld of iets dergelijks. Hier ben je natuurlijk vrij in.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je aangeeft in het huis van je ouders te wonen maar wel een spaarhypotheek hebt. Op welk pand heb je die dan?
Je vriendin bouwt nu niets op maar misschien wil zij dat ook wel graag. Door deze constructie ontneem jij haar de kans om ook binnenkort wat op te gaan bouwen, want zeg nou zelf, als je eenmaal zo'n constructie hebt, dan ben je daar ook niet weer snel vanaf.
Waarom bouwt ze niks op? Ze kan minimaal 875 euro per maand sparen. Dat bedrag kan ze sparen, beleggen of investeren in waardevaste objecten. Ze behoudt haar 30 jaar rente-aftrek, dus als ze ooit nog eens een huis wil kopen is dat geen probleem. Als het uit gaat, heeft ze geen enkel financieel geemmer; ze kan zo bij je weg. Ik zou ervoor tekenen, dan maar geen huis.
Ik snap het standpunt van je vriendin wel. Het huis is immers dan grotendeels van jou, met jouw geld erin en op jouw naam. Als je gaat samenwonen, wil zij het vast liever ook helemaal samen doen. Ik zou daar rekening mee houden als ik jou was. Als je vriendin niet zo vermogend is, is het wellicht een goed idee om minder geld in het huis te steken? Misschien kun je een andere investering vinden voor je geld?
Maar wil je dan dat je vriendin wel meebetaald aan het huis?

Als ze nou alleen aan de andere vaste lasten de helft betaald en niets aan het huis? Vind ze het dan nog niet ok? Dan bespaard ze toch die 1000 euro huur! Als ze mee moet betalen aan het huis, dan zou ik het ook logisch vinden als het huis op beide namen komt. Dan kun je een samenlevingscontract op laten stellen en daarin laten opnemen voor hoeveel % het huis van haar is. Dat ze eruit moet als jullie breken gaat hoe dan ook gebrueren (als je info hierboven compleet is en zij dus geen eigen vermogen heeft). Ze kan dan evt. het 1ste jaar haar huurhuis onderverhuren?!
Daar heb jij gelijk in Aletta Jacobs, zo had ik het iig nog niet bekeken.
Al een aantal opties genoemd. Als jullie echt zo'n goedkope hypotheek krijgen maar het op jouw naam laten, kun je haar ook een soort 'huur' laten betalen maar tegelijkertijd een ander bedrag vast iedere maand op een eigen rekening laten storten. Op die manier bouwt ze financieel wél iets op. Als jullie over 5, 10 of 20 jaar nog steeds bij elkaar zijn en wél samen iets willen kopen, kan zij dat daarbij in steken.
Ai, wat vroeg! Bedenk je je wel dat je dit nu doet op basis van een verliefdheid? Dat gaat over na een maand of 6, hoor. En leer je elkaar écht kennen.

Waarom niet bij haar intrekken en eens 'oefenen' in een huurhuis, waar je uit kunt wanneer het spaak loopt? De lasten zijn gemakkelijker te dragen met 2.

Ik kan me best voorstellen dat je vriendin zich nu voor het blok gezet voelt. Waarom niet zien hoe het loopt?
In het huis van je ouders waar je nu zit, zitten je ouders daar ook? Zo niet kun je dan niet beter daar even gaan samen wonen?
Met jouw constructie is het toch niet samen een huis kopen? Nog los van de bezwaren dat jullie nog maar 5 maanden samenzijn, zou ik met deze constructie ook geen genoegen nemen. Beetje het idee: Jij alles, zij niks. Want daar komt het op neer, zij bouwt niks op, het huis is niet van haar, ze mag er slechts wonen. Voor weinig geld, dat heb je goed bedacht, maar moet zij dan dankbaar zijn voor dat bot dat jij haar toewerpt. Nog steeds wordt het niet haar huis, en heeft zij nergens recht op en kan ze vertrekken als het over gaat tussen jullie. Dat huurhuis, daar bouwt ze natuurlijk ook niks in op, maar het is wél haar huurhuis, waar ze niet uitgezet wordt als de relatie eindigt oid.

Wil je een gelijkwaardige relatie en echt samen een huis kopen, moet het huis op beide namen staan. Een notaris kan dan prima een constructie voorstellen waarbij jou vermogen voor jou veilig wordt gesteld oid.
Aletta Jacobs heeft ook een goed punt!

Maar kun je niet aan je vriendin vragen wat zij dan het liefst wil?
Ik heb in een situatie gewoond met koophuis 50/50, nu een jaar later zijn we nog bezig met de 'scheiding" en zit ik door onderwaarde met een giga schuld.

Inmiddels woon ik bij mijn nieuwe vriend, in zijn huis. Ik betaal de boodschappen + 350eu aan kosten. We gaan op papier zetten dat wanner de relatie uit mocht gaan, ik niet zonder iets op straat gezet kan worden.

Ik vind dit ideaal!

Ik zou nooit meer een huis samen willen hebben ( in ieder geval niet zolang je niet getrouwd ben e.d. ). Zet vanalles op papier, zodat zij niet eventueel zonder iets op straat gezet kan worden, of eventueel dingen van jou kan eisen.

Overigens woonde ik al samen na enkele weken en moet zeggen dat het ontzettend goed gaat!
@ vlinder: omdat zij geen 125K heeft en als ze het moet lenen dan kan ze veel minder sparen en opbouwen.

@Lizzl: in mijn ogen kan ze nu JUIST wat opbouwen en kan ze ontzettend veel sparen.

@bommi: als we samen het huis zouden willen kopen 50-50 dan zou ik mijn geld er niet insteken. Blijft dat renderen. Dus woon ik er netto gratis en kan zij veel minder sparen. Plus dat mocht het dan over gaan zij niet het vermogen heeft om mij uit te kopen en ik er zou blijven wonen nadat ik haar had uitgekocht.

@ bellatrix. Ze blijft dan achter met heel veel spaargeld, waardoor ze echt opnieuw zou kunnen beginnen. Haar spaarvermogen zou ongeveer op 1000-12 euro per maand komen te liggen met deze constructie. Ik praat zeker wel met haar, maar we komen er nog niet echt uit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven