Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Zo, ik kom hier ook even binnenvallen :D

9 maart herexamen praktijk.. 2 februari gezakt.. wat een vervelende examinator.. binnen twee minuten remingreep :-s

Onterecht natuurlijk! hahaha

Succes lisa!
Hoe is het gegaan, Lisa?

Eline, na ja dan wist je het binnen 2 minuten al Lijkt me wel heel vervelend. Mijn eerste examen ging ook helemaal niet lekker en ik was dan ook gezakt. Mijn herexamen ging iets beter alhoewel als ik er aan terug denk heb ik echt mazzel gehad, want zo goed reed ik nou ook weer niet. Ik was de allerlaatste kandidaat van de week en ik had een leuke examinator die wel doorhad dat ik op was van de zenuwen en mede daarom nogal Bridget Jones reed....

Succes op 9 maart dan maar. Heb je nog een paar lessen?
Hoi Bittermoon,

Ja dat wist ik inderdaad heel snel, zegtie: nouja, laten we het maar afmaken. Nou thanks was liever linea recta omgekeerd maarja ik heb nog twee lessen. Ik kan gewoon rijden, alleen die zenuwen!
Kan iemand de sneeuwblurrie van de weg halen aub ik moet straks rijden en durf zo niet!
Atelier madame, hoe is je rijles gegaan?

Lisa, hoe is je theorie gegaan? Was net op tijd om nog even voor je te duimen (half uur geleden).

Had net weer les, 90% gaat echt goed. Alleen op het einde moest ik weer achterwaarts inparkeren (deze keer voor het eerst fileparkeren) en dat ging me weer een partij ruk. Mijn linkervoet schuift dan langzaam naar voren, tot ik helemaal bovenaan de koppeling sta en het ding nauwelijks nog in kan drukken. Dan floepert ie omhoog en >beng< motor slaat af. Tsja. Ruk ruk ruk. Wat een gekloot.

Volgens de rijleraar komt dat omdat ik met verkrampte spieren in de auto zit; ik moet „lockerer“ worden (ik: Locker? Was da?), ik ben gewoon een stresskip . Lastig, als je verkrampt probeert ontspannen te zijn…

Afgezien daarvan gaat het meeste echt prima. (mach ich mich gut = ziet het er prima uit). Hij had ook eindelijk eens zijn benen helemaal onder zijn stoel staan, zodat ik zeker weet dat ik 100% alleen de pedalen bedien, is belangrijk voor mijn ego hahaha.

Goed. Maar eens een parkeerplaats opzoeken en heel veel oefenen. En de visualiseertruc (wie noemde die ook alweer?) pas ik de hele dag toe, maar dat zet nog niet heul veul zoden aan de dijk…
Eline, balen zeg, zo snel voorbij.

Mijn rijleraar had gisteren nog zo'n examen. Bij het verlaten van het TÜV-terrein (CBR zeg maar) geen voorrang gegeven. Boem. Examen voorbij. Nog geen 2 minuten had het geduurd...

Mamalief, wees blij dat je er nu mee kennismaakt, en niet voor het eerst in je eentje in een autootje. Die rijleraar van je is niet gek, die zorgt er wel voor dat je geen risicovolle dingen doet...
quote:JanneJip schreef op 24 februari 2011 @ 11:31:

Mamalief, wees blij dat je er nu mee kennismaakt, en niet voor het eerst in je eentje in een autootje. Die rijleraar van je is niet gek, die zorgt er wel voor dat je geen risicovolle dingen doet...

Heb je helemaal gelijk in en ik weet het ook wel maar ik zag er al tegenop vandaag...

Mijn bril ligt ook nog eens bij vriend thuis dus das ook niet echt handig...

Ik ga er maar van uit dat het niet goed gaat vandaag dan kan het nooit tegenvallen
Nee, gekke mamalief!

Dat komt allemaal wel goed! Zodra je in die auto zit merk je dat je de meeste dingen echt wel onder controle hebt, en dan worden de zenuwen vanzelf minder!

Kan je niet even langs je vriend rijden voor die bril?

(Ik heb vandaag voor het eerst mét bril gereden, -0.25 links en rechts cilinder van +0.25, dus stelt niet veel voor).
quote:JanneJip schreef op 24 februari 2011 @ 11:45:

Kan je niet even langs je vriend rijden voor die bril?

Dat zou ik kunnen doen maar als ik daar ben is de halve rijles al om dus heeft die bril nog weinig nut
Weet je wat het is?

Nu ik langer bezig ben verwacht ik van mezelf dat ik al veel kan en is het leuke spannende nieuwe er af, merk dat ik er steeds minder zin in heb.
Mamalief, welkom in het land van de tusseninners!

Ja, de auto rijdt de kant op die jij wilt, ja, schakelen gaat lekker soepel, ja, de motor slaat niet meer iedere keer af.

Nee, achteruit inparkeren is geen makkie (persoonlijke frustratie), nee, die verkeersborden mag je niet negeren, nee, je mag hier geen 50 omdat je het 30-bord even gemist hebt.

Je hebt nu meer tijd om te beseffen wat je allemaal niet (op tijd) door hebt. Niet zo goed voor je ego. Wel heel erg herkenbaar, ik denk voor iedereen die leert autorijden. Zit er ook middenin. Pas op dat je niet te veel gaat balen van je fouten (dat doe ik dus steeds, en dan voer je de spanning alleen maar op en daar wordt het niet beter van). Je bent een rijschoolleerling, gun jezelf dat je nog wat leren mag!
Ik ben geslaagd!!!!

Tijdens de gevaarherkenning dacht ik iedere keer 'ik vul echt het verkeerde antwoord in' en tijdens het tweede deel dacht ik iedere keer 'ja het is wel makkelijk, jammer dat ik al gezakt ben' haha zo slecht had ik de gevaarherkenning gedaan dacht ik :P

Ik had uiteindelijk 7 fouten bij gevaarherkenning en 4 bij de rest.

Ik ben heel erg opgelucht, want wat is het een zenuwachtig gedoe zeg!!!

P.s. bedankt voor het duimen !
Lisa,

DIK VET van harte gefeliciteerd!!!
Goedenavond,

Eline, bah wat een rotexamen. Heb je er vertrouwen in voor de volgende keer? Succes alvast!

Mamalief, komt wel goed hoor!! Nog even doorzetten, straks mag je helemaal zelluf

JanneJip, nou, jij tuft lekker door zo te lezen

Lisa, gefeliciteerd!!! Supergoed, dat hoef je nou nooooit meer te doen Ik kneep hem ook heel erg voor de gevaarherkenning, ik vond het zo willekeurig die antwoorden soms. Maar uit eindelijk had ik maar 1 of 2 fout. Schreef jij nou een tijdje terug over dat je beoordeeld moest worden door een arts ofzo vanwegen een ASS + bril + nog wat dingen? Ben je er ondertussen uit wat je daarvoor moet doen?

IBI, fijn dat het weer beter ging. Er zitten altijd wel mindere lessen tussen, hoort erbij

Atelier_madame, hoe ging je les? Heb je al een nieuwe afrijdatum?

Elastiekje, pff...dat had ik ook, die onzekerheid. Zo stom, dat heeft me echt behoorlijk in de weg gezeten. Ik sloeg gewoon dicht bij stressvolle situaties, durfde niks te doen terwijl ik eigenlijk heel goed wist wat de bedoeling was. Ik heb er een tijdje valeriaan voor geslikt, dat hielp wel (of was placebo effect, maar ook goed, als het maar werkt ) en daarna was het nog steeds, maar minder.

Porec, nog gereden?

Rijze nog allemaal! *vroem vroem*
Goed gedaan Lisa!!

Ik moet morgen weer, zit helemaal niet lekker in mijn vel en heb er geen zin in :(
Dag Ruz, hoe is het nu? Heb je al gereden?
Dag dames,

nog even een tip, waarin de complete omschrijving van bijzondere verrichtingen, de betekenis van de lampjes in de auto enz enz duidelijk omschreven wordt, inclusief plaatjes:

Ckeck it out!
Ja ik heb gereden! Ik zag er zo tegenop, maar GOD ZIJ DANK dat er iets is als rijles. Ik kon 2 uur even helemaal nergens aan denken behalve aan de weg en de auto. Had zo de rest van de dag kunnen blijven rijden. Het ging lekkerder dan vorige keer, scannen gaat beter. Nog wel 2x de motor laten afslaan omdat ik te snel wou wegrijden maar dat komt ook goed.

Die is heel handig JanneJip, we hebben de lampjes etc vorige keer voor het eerst behandeld en zou het thuis nog wel ff door willen nemen. Opzich weet ik bijna alle lampjes de betekenis wel(vraag me niet waarom en hoe) alleen de ruitenwissers en de lampen vind ik nog wel heel ingewikkeld.
quote:indigoblue schreef op 24 februari 2011 @ 23:19:

Eline, bah wat een rotexamen. Heb je er vertrouwen in voor de volgende keer? Succes alvast!

Toen ik net was gezakt, de dag erna, ahjoh, de volgende keer slaag ik gewoon. Nu komt het weer dichterbij en maak ik me weer heel zenuwachtig. Gelukkig gaat instructeur deze keer wel mee, dat scheelt. Ik weet nu wat ik kan verwachten. Ik hoop alleen dat ik niet dezelfde examinator heb!
Ruz, fijn dat het zo lekker ging, dan begin je weer veel lekkerder aan je volgende les!

Eline, dat zou wel heel toevallig zijn als je weer dezelfde hebt, toch? Helpt het om je zenuwen met je instructeur te bespreken?

Overigens gaat het examen hier anders. In NL zit je examinatir naast je, en eventueel nog je instructeur achterin. Dus ik vroeg mijn instructeur of hij bij mijn examen aanwezig zou zijn, en hij zei: "Ja tuurlijk! Hoe stel je je dat anders voor? Wie moet er anders ingrijpen als je iets verkeerd doet? Ik NL systeem uitgelegd. Blijkt dat hier een examinator helemaal geen toestemming heeft met mensen zonder rijbewijs op de openbare weg te zijn. De instructeur zit dus voorin en is verantwoordelijk voor de veiligheid. De examinator zit op de achterbank... Weet niet wat ik liever heb, iemand die naast me zit te koekeloeren of iemand die steeds over mijn schouder gluurt...
janneJip, dat had ik idd ook gehoord van een duitse vriendin. Ik denk zelf dat ik liever het duitse systeem zou hebben, je instructeur is toch vertrouwd en dan kun je net doen of die hele examinator er niet is. Ik gok zomaar even dat in Duitsland minder mensen zakken dan hier.
Nou, ik heb toen mijn instructeur verboden mee te gaan met het examen haha

Eline, nu weet je idd wat je te wachten staat, dat is fijn! Gewoon stukje rijden, zoals je het elke week doet. Dat kan je wel, anders had je niet op mogen gaan!
mijn rijles vorige week was wel ff inkomen,maar het ging redelijk, woensdag weer. rij af over 5 weken! dan 10 uur les weer gehad
Hoi allemaal!

@ Atelier_madame

Over 5 weken pfoeee, succes!

@ Jannejip

Ik weet ook niet wat ik prettiger zou vinden. Hier doen de examinatoren toch de 'ingereep' als je echt iets verkeerd doet? Als er maar iemand is die het geloof ik

@ x_Eline

Succes met het afrijden, ik ben ook erg bang voor wat de zenuwen met mij gaan doen. Ik wéét dat ik kan rijden, alleen soms ben ik onzeker en zenuwachtig en heeft dat echt invloed op mn rijden helaas.

@ Indigo

Ja valeriaan heb ik ook gehad tijdens mijn eindexamens, toch maar even proberen!

Ik heb 14 maart mijn TTT en als ik die 'haal' vindt mijn instructeur mij sowieso ook wel klaar voor het echte examen, dus als het goed is wordt het examen daarna aangevraagd. Ik denk dat ik uiteindelijk op 45 lessen ga zitten. Zit nu rond de 32 geloof ik. Nou ik vind het prima in een drukke stad. Het aantal boeit me ook niet, als ik het maar haal. Kan echt niet wachten om lekker te rijden met rijbewijs haha.

@ Lisa

Gefeliciteerd nog met je theorie examen!

@ Ruza

Had ik ook steeds in het begin, dat de motor afsloeg. Je moet echt even wennen aan het gevoel, en op den duur voel je het wel aan de auto wanneer je los kunt laten! Ik had vrijdag nog iets stoms hahaha. Moest iemand afzetten, stond in zn 2 en ik wilde zo wegrijden, WOP motor uit, ik denk huuuuh kan ik nou na 30 lessen nog niet normaal wegkomen? Ik nog een keer proberen WOP motor uit. Instructeur lag inmiddels dubbel en wees naar de versnellingspook. Oops Niemand rijdt dus perfect haha. Zoals mijn instructeur het zegt: het blijft mensenwerk!
Ola, ladies!

Vanochtend weer gereden. Liet me ophalen bij een vriendin (had haar katten gevoerd), kom buiten, staat er een auto van mijn rijschool, vreemde persoon achter het stuur en een andere wagen (een reusáchtige mini!). Goed, die vrouw komt eruit, blijkt dat rijleraar ziek is en ik met haar in die dikke bak moet.

Stoel ingesteld, knopjes uitgelegd (geen sleutel meer draaien dus, maar een knop indrukken?!) en weggereden. Dat ging moeizaan zeg met een andere auto. Roekel roekel roekel - plong- schoot de koppeling weer omhoog, waarop zij vroeg "heb je vaker problemen met de koppeling?" "Nee! Nooit!".

Goed, we reden een stukje, stukje Autobahn, veel 30 km zone, veel, heel veel bochten. Toen het door mij aangekondigde verschrikkelijke achteruit inparkeren. We gingen 3x fileparkeren, en bij de laatste keer stond hij zonder al te veel aanwijzingen megastrak langs de stoep. Ze was heel rustig en relaxed, vond dat ik aanwijzingen goed omzette, maar op moest passen in situaties met hindernissen of smalle straten. Hetzelfde dus als "mijn eigen" zegt, lijkt dus toch wel een soort objectieve waarheid te zijn . Ze was heel aardig, maar toch ben ik blij als ik volgende week weer met eigen man en paard aan de slag kan .

Elastiek, spannend, TTT! Leuk dat het zo ver is! (En dat je rijleraar zo ontspannen is als je niet terugschakelt )

Indigo, waarom wilde je je instructeur niet meehebben?

Rij je in NL wel af in je eigen lesauto, ook al mag de instructeur niet mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven