Gezondheid alle pijlers

raar gevoel

06-12-2007 12:59 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een tijdje een raar gevoel in mn linker arm (vanaf schouder tot vingers). Het voelt alsof mijn hand dik is (is niet zo), heb verminderde kracht, tintelingen, en het gevoel of heb ik een prop watten in mijn hand. Het gaat door de hele arm heen.

Zou er een zenuw bekneld kunnen zitten? Is is er wat anders aan de hand? Ik heb morgen een afsrpaak bij de HA, maar misschien komt dit iemand bekend voor?
de tintelingen zijn er nog steeeds... dus ben best nog wel agstig... maar goed...

ik vraag me wel af; dat als de hersenscan goed is ms is uitgesloten?//
Gefeliciteerd met de goede uitslag!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
het gevoel is er nog steeds... tintelingen in armen en benen, ook soms in gezicht en tong, aan de linkerkant. En soms praat ik wat raar... waar zou dit nog meer op kunnen wijzen??

ms, hersentumor en tia zijn door de mri uitgesloten zei de neuroloog... er zou toch wat moeten zij????
Minke, waarschijnlijk heb je door de opluchtig van de uitslag niet meer verder gevraagd, maar is het niet een idee dat je toch nog weer met een arts gaat praten over je gevoel hierover? In de zin van " Ok, dat is het allemaal niet, maar hoe kan het dan dat ik dan toch deze tintelingen enzo heb? Waar kan dat dan wel door komen?"

Misschien niet echt geruststellend, maar wel verklarend wellicht: het gebeurt wel vaker dat mensen neurolgische verschijnselen hebben, die vanzelf weer overgaan en waar niet echt een reden voor is aan te wijzen. Mensen met bijv. migraine, hebben de sensaties die jij beschrijft ook wel voorafgaande aan een aanval. Maar er is dan niet echt iets 'hards' aan te tonen waar dit vandaan komt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
eigenlijk gaat het helemaal niet zo goed met me... ik ben nog zo bang... kan de arts na 1 mri al zeggen dat ik geen ms heb? hoeven daaar geen verdere onderzoeken voor te komen????

Ze zeiden dat het namelijk heel lang kan duren voordat ik weet of het ms is of niet... En nu na 1 mri zeggen ze dat het niet zo is, terwijl ze het eerst wel steeds zeiden....

kan iemand mij please geruststellen, wordt helemaal gek van mezelf....
Heej Minke,

probeer wat afleiding te zoeken, te ontspannen. (ademhalingsoefeningen).

Wat het ook is, angst kan dingen ook verergeren volgens mij.

Zelf zit ik dit jaar ook in de medische molen, ws psoriasis artritis en ik heb gemerkt als ik afleiding zoek de focus minder op de pijn en bijvoorbeeld tintelingen komt te liggen.
Minke, ik heb hier geen verstand van maar toch even een reactie. Als de arts zegt dat het geen ms is, dan moet je daar toch echt maar van uit gaan. En dat ze eerst zeiden dat het lang kan duren voor ze weten of het ms is, komt waarschijnlijk doordat ze iets kunnen zien op de mri en dat dan verder moeten onderzoeken. En er was niets te zien, dus is verder onderzoek naar ms niet nodig. Lijkt mij in elk geval het meest logische.

En wat Poezewoes zegt over neurologische verschijnselen, kan ineens overgaan zonder reden ervoor te vinden, klopt. Althans heb ik zelf ook ervaren. Had allerlei klachten waarbij eerst werd gedacht aan epilepsie, na onderzoek bleek het dat niet te zijn. Volgend idee van arts was een hersentumor (schrok me rot), maar na mri bleek dat het ook niet te zijn. Vervolgens nog wat onderzoeken, maar geen oorzaak en uiteindelijk werden klachten minder en paar verdwenen. Ik was blij met de dingen die het niet waren, dus probeer je daar op te richten en je daarmee gerust te stellen.

Sterkte!
He Saartje, welke klachten had jij dan?? En die zijn zomaar weer verdwenen?? Gelukkig maar... misschien verdwijnen ze bij mij ook zomaar!

Ik probeer zo veel mogelijk te ontspannen.. maar toch blijft het door mn hoofd spoken dat het toch nog ms kan zijn, en dat het nu nog niet te zien is op de MRI..
Minke, ga terug naar je huisarts en bespreek je nog steeds bestaande klachten en je angst. Reacties van andere forummers zijn misschien prettig, soms geruststellend maar soms alleen maar verontrustend. Vanaf deze afstand kunnen we je gewoon niet vertellen wat er wel mis zou kunnen zijn en of er echt wel iets mis is. Je vragen en onzekerheden zijn echt niet abnormaal, je huisarts zal hier begrip voor hebben en kijken of hij je kan helpen.

Als er op dit moment geen aanwijzingen zijn voor een neurologische aandoening, zul je verder moeten met de huidige stand van zaken. Op dit moment maakt je angst en onrust het er niet beter op dus wat je nodig hebt zijn 2 dingen:

1. Helderheid voor zover mogelijk (dat wat ik eerder al aangaf)

2. Handreikingen hoe je je wat meer kan ontspannen; ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, of misschien voor kort gebruik, rustgevende medicatie.

Hou vooral voor ogen dat er niets ernstigs is gevonden. Ik weet dat je het gevoel hebt dat je daar niets aan hebt, maar dat heb je wel. Probeer je gedachtengang een beetje om te keren.

Je angst en je klachten zijn niet raar, of overdreven, of aanstellerij. Het is haske ruk als je lijf niet voelt zoals het moet voelen. Maar bedenk je, dat het overgrote deel van de lichamelijke klachten waar mensen mee kampen, vanzelf overgaan. Ook het soort klachten waar jij mee te maken hebt. Klinkt misschien ongelofelijk, maar het is echt waar.

Dat wil helemaal niet zeggen dat je klachten ingebeeld zijn, soms is je lijf gewoon even in de war. Door stress, door verdriet, door een griep die er niet uit komt, door wie weet wat. Dan kun je echte pijn, echte duizelingen, echte tintelingen en echte verlammingen krijgen.

Zijn na een poosje, zeg een ruime maand, je klachten niet veranderd of worden ze snel erger, ga dan altijd naar je arts terug. Voor nu; ga naar je arts terug om je angst en je onzekerheid te bespreken.

Sterkte en succes!
Vragenlijstje om mee te nemen naar je huisarts:

1. Er is niets gevonden, maar hoe kan het dan dat ik zulke rare klachten heb? Wat kan het dan wel zijn?

2. Kan het toch MS zijn, ook als ze niks op de MRI kunnen zien nu?

3. Ik ben angstig en krijg het niet uit mijn hoofd dat er wel iets mis me me is, wat kan ik daarmee doen?

4. Kunt u me helpen wat meer rust te krijgen want ik wordt hier heel erg onzeker van.

Neem iemand mee naar de huisarts, als je je niet sterk genoeg voelt en laat haar/hem je lijstje zien van te voren. Geef bij de assistente waar je een afspraak maakt aan, dat je graag wat extra tijd wilt om dingen rustig te kunnen bespreken.
ik heb sowiso 4 jan weer een afspraak bij de neuroloog om de uitslag van het zenuwonderzoek te bespreken en om de bloed uistlag te bespreken (lyme en vit b 12) en dan ga ik zeker de vragen die hierboven staan stellen (bedankt poezewoes). Ik heb 19 dec het SSEP (zenuwonderzoek) en dan 4 jan dus weer naar de neuroloog... dus op zich heb ik nog een afspraak staan... dus ik moet echt gewoon afwachten!

Het is gewoon eng dat je het idee hebt dat je wat ergs hebt, maar ze kunnen niks vinden! Op zich is het natuurlijk heel mooi dat de mri schoon was, want een eventuele tumor, tia enzo zijn ook uitgesloten.

Ondertussen ga ik mn vragen opschrijven en dan 4 jan stellen, en ik vraag voor de zekerheid toch nog om een lumbaalpunctie( omdat ze daar ook afwijkingen in kunnen vinden die op MS wijzen). en als die dan ook goed is, zal ik het toch moeten aannemen...

bedankt allemaal voor de reacties!
Weet je zeker dat je een lumbaalpunctie wilt, alleen om overtuigd te worden? Dat schijnt toch echt geen pretje te zijn. Niet dat dat een overweging moet zijn als het is om iets uit te sluiten, maar als je arts op basis van een MRI MS uit kan sluiten, denk ik niet dat ze nog een ruggeprik gaan doen.

Ik hoop voor je dat ze snel vinden waardoor je klachten komen!
heb de ssep gehad, de man die dat onderzoek deed zei dat er alsnog wel ms uit kan komen... maar goed.. hij zei ook dat het net zo goed wat anders kan zijn. Ondertussen gaat het met mij niet zo goed... eet slecht, slaap slecht, heb geen interesse meer in alles om me heen..het heeft me erg in zn macht. Ik krijg pas 4 jan weer uitslag... heb nu iets rustgevends gekregen van de huisars, anders houd ik het niet vol. De neuroloog zegt dat de hersenscan schoon is,en daar blijf ik aan denken!
ben vanavond op de ehbo gekomen, met hartkloppingen, tintelingen overal en pijn op de borst.. het schijnt dat al mijn klachten met hyperventilatie te maken hebben. Dat hebben ze vanavond vastgesteld, en dat dat dezelfde kalchten kan geven als ms. De bloedwaarden gaven aan dat er iets niet klopte en dat dwt op HV wijst.... vaag hoor... De verdachte MS is nu verdwenen?????? ik snap er allemaal niks meer van, mnn lijf doet zo raar he???
heeft er hier iemand hyperventilatie me deze klachten?
Hoi Minke,

Ik herken het niet, heb gelukkig nooit gehyperventileerd, maar weet (door mijn zus die dit heeft) wel dat dit inderdaad heel goed er bij kan passen.

Inclusief spasmen en uitval van je gezichtsvermogen(dus dat kan je nog verwachten).

Ik wil je iets vertellen wat me al lezend op dit, en op een ander forum opviel, maar ik hoop dat je niet boos wordt hierdoor.

Geloof me, ik wil zeker niet jouw klachten bagatelliseren. Sterker nog: ik vermoed dat je dringend hulp moet hebben en de juiste behandeling en medicatie.

Maar het zou kunnen dat je wel eens op een verkeerd spoor aan het zoeken bent.

In de tijd dat je hier actief bent, heb jij al veel verschillende ziektebeelden gehad: rugklachten, fybromyalgie, een knobbeltje bij je schildklier, een ontsteking na een wortelkanaalbehandeling, en nu deze klachten.

Misschien heb je gewoon pech, maar misschien heb je ook een dwangangst voor ziekten. Zoiets is zeer ernstig, en beslist geen aanstellerij.

Het is een neurotisch ziektebeeld wat behandeld moet worden. Je kent vast de onbarmhartige term hypochondrie. Leg dit niet negatief uit. Het is echt óók een ziekte, alleen niet de ziekte die jij dacht te hebben maar een andere, waarvoor je ook behandeld zou moeten worden.

groet van zola2
ik heb normaal geen last van hyperventilatie

maar tijdens mijn bevalling wel

wangen ,lippen,vingers gingen tintelen had het nog nooit eerder gehad.

misschien ga je hyperventileren door je 'angst' (dus verkeerd ademhalen)

succes ermee

groetjes

dita
@ Minke: ik ben anderhalf jaar geleden ook op de EHBO terecht gekomen. Had erge hoofdpijn, voelde me "van de wereld", m'n armen en benen en handen voelden raar, ik miste stukken beeld (uitvalsverschijnselen in m'n ogen dus) en kreeg bijna geen lucht meer.

Testjes gehad, MRI, direct dezelfde week naar de neuroloog. Conclusie: migraine en paniekaanvallen / hyperventilatie.

Vanavond liep ik in de stad en kreeg ik weer een hyperventilatie-aanval (heb het een maandje of vier niet gehad en het komt steeds minder vaak voor); gelukkig woont m'n zusje vlakbij waar ik liep en ik ben even een kop thee gaan drinken. Weet nu wat het is en weet ook dat het weer weggaat.

Het is raar wat voor klachten je allemaal kunt krijgen als je bijv. verkeerd ademt of erg gespannen bent. Als de onderzoeken uitwijzen dat je geen MS of tumor hebt, kun je er vanuit gaan dat dat zo is. Jouw klachten passen echt heel erg goed bij hyperventilatie.

Ik had op een gegeven moment ook dat ik dacht dat ik bepaalde letters niet meer goed uit kon spreken soms. Het werd echt een obsessie en hoe meer ik er op ging letten, hoe angstiger ik werd.

Nu ik rustiger ben, zijn mijn klachten grotendeels verdwenen. Als ik het nu nog heb, merk ik dat dat komt omdat ik erg gespannen ben.

Ik herken veel in je verhaal en wil je even een knuffel geven en veel sterkte wensen .
hyperventilatie kun je in het bloed (uit een slagader bij voorkeur) zien als een te hoog zuurstifgehalte. Je hoeft er niet puffend en steunend bij te zitten. En ja, het zou, zeker ook gezien je andere klachten, er wel bij passen. Deze heftige klachten kunnen écht bij hyperventilatie horen.
@ extrahalo: goed dat je het even opmerkt; veel mensen denken bij hyperventilatie idd aan 'puffen en steunen', maar dat hoeft in lang niet alle gevallen zo te zijn!
Kan hyperventilatie gewoon zomaar ineens beginnen met tintelingen in arm en been? want ik ben verder niet benauwd ofzo..Het begon met tintelingen en een verminderd gevoel links...
Zou een eventueel tekort aan vit b12 hier ook iets mee te maken kunnen hebben?
hoi Minke,

Dat zou kunnen, evenals een milioen andere mogelijke oorzaken. Als je met deze onduidelijke klachten gaat zoeken op internet word je gek.

Doe dat niet, joh. Laat het even aan de arts over. Dit soort verschijnselen kunnen volkomen onschuldig zijn.

Maar kunnen ook horen bij ontzettend veel aandoeningen. Morgen heb je nog een gsprek met de neuroloog toch? Schrijf je vragen gewoon op een lijstje en vraag het allemaal.

Succes! Zola2
vrijdag heb ik weer gesprek.. hopelijk dan wat meer duidelijkheid
hoi minke,

ik heb erg veel hyperventilatie en paniekaanvallen gehad.

en het kan idd zo uiten als bij jou ik had er ook last van.

een heel raar doof tintelig gevoel, het is zo'n raar gevoel dat het bijna niet uit te leggen is.

hyperventilatie hoeft niet te betekenen dat je benauwd bent. ik had er wel last van en erg veel hartkloppingen.

een nichtje van mijn man heeft zelfs een tijd niet kunnen lopen was helemaal lam, en het was ook psygisch.

hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid, want het is echt angstig.

sterkte groetjes ernie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven