mijn (ex) man heeft zelfmoord gepleegd

05-03-2011 16:19 360 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen misschien weten waren mijn ex en ik in een scheiding verwikkeld.

Hij kon het leven zonder mij en fulltime zijn zoon bij hem niet aan en heeft gisteren zelfmoord gepleegd. Ik ben boos en verdrietig en vind het zo erg voor ons kind!!

Hij heeft een brief geschreven over zijn uitvaart en ik ben niet welkom , ook niet met ons kind. Omdat we nooit tot echtscheiding zijn gekomen en geen aanvraag hebben ingediend , ben ik nu weduwe en heb volgens mij recht op alles mbt huis etc , wat hij ook opgeschreven heeft. Maar zijn familie heeft een sleutel en ik niet , ik wil er heen om spullen voor mijn kind op te halen en ben moe , zo moe.

Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil maar moet het even kwijt!
@kikkerrr

Dat is mij bekend. Maar een dwangopname wordt niet makkelijk ingezet, dat weet jij vast ook.
Eens met Nummertje.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Maar die in de persoon gelegen oorzaak kan wel pas naar buiten komen door de trigger die een andere persoon geeft toch, nummerzoveel?
668, the neighbour of the Beast
quote:plops schreef op 05 maart 2011 @ 22:49:

Iedereen die hier zegt dat iemand anders verantwoordelijk kan zijn bij een volwassen zelfmoord.... Hoe verklaren jullie dat de ene persoon wel over de verschrikkelijke ellende heen kan komen en de andere persoon bij dezelfde ellende er een einde aan maakt?

Dit zijn twee verschillende discussies hoor. 1) Dat iemand verantwoordelijk kan zijn voor de zelfmoord van een ander... en 2) verklaren waarom de ene persoon in een situatie wel tot zelfmoord zal overgaan en een ander niet.

Vaak wordt het gezien als dat iemand beresterk is en daarom door vecht. Dat zal in een aantal gevallen echt wel. Maar een reden kan ook zijn dat de ander die doorgaat te bang is voor de dood, of erg passief is en het leven laat komen zoals het komt, in zijn lot berust.

Bijvoorbeeld ten tijde van oorlog... twee krijgsgevangen die beiden een pistool krijgen... de 1 schiet zichzelf door de kop de ander niet. Is die andere die blijft leven sterker, of banger? Degene die zichzelf door de kop schiet kan ook gewoon dominanter zijn en daarom niet kunnen leven in een situatie waarin hij totaal niets te zeggen heeft, dan maar in zijn/haar dominantie kiezen voor de eigen dood. Maar dan zijn de omstandigheden er toch wel naar dat je niet kan spreken over een "vrijwillige" keuze.
@marels

Ja en nee. Ik denk niet zozeer dat het om 'een persoon' gaat, maar meer om 'de situatie'. Een persoon kan wel een rol spelen in het ontstaan van die situatie. Waarmee ik de rol van een persoon dus niet als een directe factor zie. (Het is wat lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).
quote:Marels schreef op 05 maart 2011 @ 23:05:

Maar die in de persoon gelegen oorzaak kan wel pas naar buiten komen door de trigger die een andere persoon geeft toch, nummerzoveel?

Je bent een slimmerikje Mar

eerst noemde je het verantwoordelijkheid, toen aanleiding, toen laatste aanzetje, en nu trigger, het wordt steeds kleiner Tuurlijk kan iemand anders een teleurstellende relatie een trigger vormen, net zoals een ontslag, een scheiding, of een overlijdensgeval, maar meestal is het en/en, en niet of/of.
Hee, ik zeg steeds hetzelfde als Nummertje, zie ik wel, maar dan net anders
@V_C

Ik wilde net zeggen: 'eens met Sjer!'
quote:nummerzoveel schreef op 05 maart 2011 @ 23:04:

@kikkerrr

Dat is mij bekend. Maar een dwangopname wordt niet makkelijk ingezet, dat weet jij vast ook.

Helaas in sommige gevallen wordt dit niet ingezet en loopt het soms fout af. Aan de andere kant, als iemand echt besloten heeft uit het leven te stappen gebeurd dit vaak ook tijdens een opname. Maar gelukkig dat een gedwongen opname ook suicide in veel gevallen voorkomt en kan er gewerkt worden aan een probleem.

Andere wachten weer af tot ze weer thuis zijn en doen het alsnog.

In het verleden ging het stukken makkelijker een gedwongen opname voor elkaar te krijgen, maar ook dat is vaak niet de oplossing gebleken.
quote:Marels schreef op 05 maart 2011 @ 22:52:

Het gaat over dat laatste zetje Iwannalive. Heb ook getwijfeld of ik dit zou schrijven, want ik vind dus absoluut niet dat de schuld hier bij TO ligt. Om tot deze daad over te gaan moet iemand al zo diep zitten, al zo ver "heen" zijn.

Maar ik kan me dus wel voorstellen dat voor een zwaar depressieve partner het einde van een relatie wel degelijk de laatste druppel of het laatste zetje waar jij het over hebt kan zijn.

Misschien had ik "blijkbaar" moeten vervangen door "mogelijk". Maar ik forum mobiel en kan geloof ik niet editen. Daarbij typ ik dingen dus wat beknopter en komt het daarom anders over.

Ik geloof dat we feitelijk hetzelfde zeggen; dat de "keuze" uiteindelijk bij de persoon zelf ligt maar dat een ander we de doorslag kan geven.We zeggen echt niet het zelfde. Jij maakt een link naar TO en dat vind ik echt niet kunnen. De gevallen waar ik over praat liggen toch heel anders, ik heb het in mijn voorbeelden bijvoorbeeld over zware mishandeling etc.. Nogmaals niks wat ik hierover heb geschreven heeft betrekking op TO. Blijf dan niet schrijven dat we de dingen hetzelfde zien.
quote:Marels schreef op 05 maart 2011 @ 22:57:

Hmmm Sjer.... Een ander voorbeeld dan; iemand die in een gewelddadige relatie zit en niet weg komt? Dat zijn ook twee volwassenen die in eerste instantie een gelijkwaardige relatie zijn aangegaan.

Nogmaals, ik wil nergens zeggen dat de SCHULD echt bij iemand anders ligt, maar wel dat het gedrag van een persoon de laatste zet kan geven of suïcidaal gedrag kan triggeren.

En je zult diegene maar zijn die iemand net dat laatste zetje geeft. Ooit had het toch wel een keer plaats gevonden.

Ik neem het TO in ieder geval niet kwalijk dat zij zich direct op de praktische zaken richt. Wat moet je dan als ex-partner?
@kikkerrr

Mijn oma heeft jarenlange gedwongen opnames doorstaan en is uiteindelijk toch onder de trein gesprongen. Ik weet dus wel iets over hoe dat systeem werkt (of niet werkt). Het kan helpen als de juiste therapie of medicatie aanslaat, maar het kan ook geen enkel verschil maken op de langere termijn.
Voor de miepen onder ons.....
quote:Marels schreef op 05 maart 2011 @ 23:05:

Maar die trigger is volstrekt willekeurig. Het kan de partner, een kind, een ouder, maar ook een hulpverlener, een deurwaarder, de zon die niet schijnt, een pen die scheef ligt enz... Alles en iedereen kan de trigger zijn.

Iemand die levensmoe is, is het leven moe en wilt er vanaf. Daar kan niemand ook maar iets aan veranderen.
quote:kikietje schreef op 05 maart 2011 @ 23:17:

..Kikietje, haal dit weg, dit verdient TO niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:kikietje schreef op 05 maart 2011 @ 23:17:

To ik denk dat je door jouw gedrag je (ex)man die al een hele lange periode op het randje van een flatgebouw balanceerde het fatale "zetje" hebt gegeven.

Je wist zelf dat hij zeer labiel was en als het ware met een touw om zijn nek op een krukje balanceerde, je hebt een naar spel met hem gespeeld en als het ware het krukje onder hem uit getrapt..

Bah..Jij durft!
@kikietje

Hoe haal je het in je botte hersens om iemand hier op een forum zo ongeveer van moord te beschuldigen?! Ken je TO en haar ex persoonlijk?
Eens met floks!
Oeh Kikietje, wat een zure post.
Noem het hoe je wilt Sjer, voor mij komt het op hetzelfde neer. Een aanleiding is een trigger. Laatste zetje gebruikte ik als reactie op Iwannalive, omdat die het zo noemde.

Het punt is; voor je zelfmoord pleegt moet je al behoorlijk diep zitten. Maar als je eenmaal zo diep zit is het heel goed mogelijk dat je tot een daadwerkelijke poging over gaat door hoe een ander handelt ten opzichte van jou.

Geen schuld dus, wel indirect oorzaak-gevolg.

Ik heb zelf heel diep gezeten, een paar haar geleden. Ik weet hoe hopeloos en uitzichtloos en ellendig het leven kan lijken. Hoe er niets waardevols meer in je leven lijkt te zijn.

En ik kan me heel goed voorstellen dat als dan ook je huwelijk nog naar de klote gaat, of je verliest iemand in je omgeving, of je wordt getreiterd door iemand, dat dat absoluut de directe oorzaak of trigger of hoe je het wilt noemen kan zijn om het echt te doen.

Ook ik heb langs de spoorlijn gelopen, vast van plan om bij de volgende trein te springen. Ik heb het niet gedaan, blijkbaar had ik nog net genoeg om verder voor te leven. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het handelen van een ander wel degelijk het verschil kan maken tussen leven of dood. Of ik dat nu mooi verwoord of niet. Da's mijn enige punt.
668, the neighbour of the Beast
En voor jou ook een hartgrondige bah. Naar mens.
quote:Iwannalive schreef op 05 maart 2011 @ 23:12:

[...]

We zeggen echt niet het zelfde. Jij maakt een link naar TO en dat vind ik echt niet kunnen. De gevallen waar ik over praat liggen toch heel anders, ik heb het in mijn voorbeelden bijvoorbeeld over zware mishandeling etc.. Nogmaals niks wat ik hierover heb geschreven heeft betrekking op TO. Blijf dan niet schrijven dat we de dingen hetzelfde zien.Jij geeft er zelf een waarde aan. Voor de één kan zware mishandeling niet genoeg zijn om er een eind aan te maken. Voor de ander is ontslag al voldoende.
De kikietjes van deze wereld zijn de reden van alle posts die ik hier eerder in dit topic postte.

Gatverdamme, wat een achterlijk wicht!
quote:Francelle schreef op 05 maart 2011 @ 23:19:

[...]

Kikietje, haal dit weg, dit verdient TO niet.Dan moet iedereen het vooral gaan zitten quoten.
Nou, Kikietje zegt hetzelfde als Marels hoor, alleen Marels zegt het iets vriendelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven