Moe van mijn dominante moeder

13-03-2011 19:51 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je zo moe wordt door een van je ouders. Ik heb zo een moeder die je tot waanzin kan drijven. Ze wilt zich overal mee bemoeien. Ze eist alle aandacht op en als je haar zin niet geeft dan is ze alleen maar aan het huilen en ligt ze ziek in bed.

Haar laatste bemoeienis is mijn vriend. Ik heb al 3 jaar een vaste relatie. We hebben ups en downs gekend, maar houden ontzettend veel van elkaar. Zij heeft hem op de een of andere manier nooit gemogen. Nu zijn wij tot een stadium gekomen dat wij willen samen wonen, maar zij keurt dat af. Overigens woon ik nog bij mijn ouders, leeftijd 27. Zij komt uit een sterk gelovige familie en vertelt mij dat ik eerst zal moeten trouwen, voordat ik ga samen wonen. Mijn vader weet ze mee te nemen in haar overtuiging. Mocht ik zonder haar toestemming gaan trouwen, dan zal ze volgens haar doodgaan van verdriet wat weer mijn fout zal zijn. Overigens moet alles op de traditionele manier plaatsvinden..

Mijn vriend is helemaal niet van het traditionele en zijn familie wilt niet meewerken aan een traditionele trouwerij. Mijn moeder wilt niet dat ik ga samenwonen zonder te trouwen. Ze loopt iedere keer te huilen als ik het onderwerp maar ter sprake breng en bezorgd mij schuldgevoelens, omdat ik haar verdriet bezorg.. Ook zal ik volgens haar schande zijn voor haar hele omgeving. Ze bezorgt mij schuldgevoelens. En dan loopt ze me dagen te negeren en het enige wat ze doet is 'ziek' in bed liggen.

Ik krijg er slapeloze nachten en dagenlang hoofdpijn van.. enige tips hoe ik hier mee om zou moeten gaan..
Het goede nieuws: als je eenmaal samenwoont (want dat ga je natuurlijk gewoon doen), hoef je je er weinig meer van aan te trekken. Verder: zo weinig mogelijk vertellen, flink vaag blijven in je antwoorden op het (ongetwijfelde) vragenspervuur en vaart zetten achter het zoeken van een woning.

PS Heb je broers en zussen? Hoe worden die behandeld? Heb je steun aan elkaar?
Wat wil je zelf? Samenwonen, eenvoudig trouwen, uitgebreid trouwen? Bedenk wat ze zelf wil en doe dat gewoon.
Mijn eerste vraag is wat wil je zelf? Ik lees namelijk dat je moeder wilt dat je gaat trouwen, de familie van je vriend wil niet mee werken aan het traditionele plaatje, maar wat wil jezelf?

Volg je hart, je bent niet verantwoordelijk voor jouw moeders geluk. Heel makkelijk gezegd natuurlijk....

Heel veel sterkte!
Oké dus je moeder denkt echt dat ze door geen toestemming te geven voor een huwelijk jou van een huwelijk af kan houden en je de rest van je leven thuis kan aten wonen. Klinkt alsof ze inderdaad dominant is (lees: niet spoort). Kies je eigen pad ook al zal dat verdriet doen, je hebt geen andere keuze tenslotte en waarschijnlijk draait zij daarna gewoon bij.
quote:pareltje28 schreef op 13 maart 2011 @ 19:51:

enige tips hoe ik hier mee om zou moeten gaan..Wat dacht je van....je gedragen als de 27 jarige die je ook bent? Verantwoording nemen voor je eigen leven, dus ook voor je eigen woonruimte, je eigen keuzes,....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb een broer die is het huis uit, die heeft er geen last meer van. Een zus die helaas heel erg ingetogen is, die heeft ze onder haar duim. Ze durft niet eens bepaalde kleding te dragen zonder haar goedkeuren. Ze beslist alles over haar, wat ze draagt, doet, of ze ergens wel of niet naartoe gaat.. En zij is mijn oudere zus.

Het liefst wil ik samen wonen. Van mij hoeft die hele trouwerij niet. Maar ze weet me altijd een schuldgevoel aan te praten.. en stel dat er iets gebeurd met haar.. dan vergeef ik het mezelf niet. Aan de andere kant word ik er ook niet gelukkig van om iets te doen, wat zij wil..
Wat een dramaqueen. Je moeder dus. En voor de rest, eens met BGB.
quote:pareltje28 schreef op 13 maart 2011 @ 19:59:

Ik heb een broer die is het huis uit, die heeft er geen last meer van. Een zus die helaas heel erg ingetogen is, die heeft ze onder haar duim. Ze durft niet eens bepaalde kleding te dragen zonder haar goedkeuren. Ze beslist alles over haar, wat ze draagt, doet, of ze ergens wel of niet naartoe gaat.. En zij is mijn oudere zus.

Het liefst wil ik samen wonen. Van mij hoeft die hele trouwerij niet. Maar ze weet me altijd een schuldgevoel aan te praten.. en stel dat er iets gebeurd met haar.. dan vergeef ik het mezelf niet. Aan de andere kant word ik er ook niet gelukkig van om iets te doen, wat zij wil..Denk nu eens serieus na, wat zou er gebeuren omdat jij gaat samenwonen zonder te trouwen?
Een andere optie is dat je eerst op jezelf gaat wonen.

Als je ouders heel dominant zijn heb je nog niet de kans gehad je eigen leven in te richten en je eigen leven te bepalen.

Het is fijn als je dat kunt doen terwijl je alleen woont. (bijv een jaar)

Dan sta je ook sterker in je schoenen als je gaat samenwonen of trouwen.
quote:pareltje28 schreef op 13 maart 2011 @ 19:59:

en stel dat er iets gebeurd met haar.. dan vergeef ik het mezelf niet.

Wat zou er moeten gebeuren dan? Heeft ze je al zo geïndoctineerd dat je werkelijk denkt dat ze kan doodgaan van verdriet? Oh en wat jouw moeder "ziek" noemt, noemen we bij kleuters gewoon "mokken omdat ze hun zin niet krijgen".

Oké, broer het huis uit, zus en vader zijn onder invloed. Wellicht een tante of oom waar je een beetje steun aan hebt? Want volgens mij heb jij een real-life-person nodig die jou duidelijk kan maken hoe belachelijk deze situatie is. Dat gaat ons op het forum niet lukken, daarvoor zit het te diep en duurt het al te lang.
Je láát je een schuldgevoel aanpraten en je geeft je moeder de ruimte je te behandelen als een klein kind. Neem het heft in eigen hand en ga leven zoals jij wenst te leven. Zelfstandig allereerst!...
Het is jouw leven... iets als samenwonen kun je niet geheim houden, maar let er met andere onderwerpen wel op dat je haar niet alles vertelt. Dan kan ze je ook niet gaan bestoken met haar mening. Dit hielp bij mijn familie heel erg goed. Die hebben ook het idee dat alles moet gebeuren zoals hen het goed vinden en worden nijdig als het niet loopt als zij willen.

Behoor je zelf ook bij een kerk? Wat is daar de normale gang van zaken? Misschien dat je daar voorbeelden van kunt geven, maar ik geef je weinig hoop...
Vandaag negeerde ze me dus.. ik was me van geen kwaad bewust. Zag haar een paar uur later huilend haar kamer uitkomen dat ze met me moest praten. En ja hoor het was weer raak. Hoeveel ze wel niet om me gaf, waarom ik gewoon niet een punt achter mijn relatie zet als mijn vriend niet op de traditionele manier wilt trouwen. Dat er vandaag een oplossing moet komen of dat zij anders door een hoge bloeddruk dood neer gaat vallen.. een preek van 2 uur gehad. Ben nu zo moe en alles in mijn lichaam zit vast.. Hiernaast zal zij ervoor zorgen dat niemand van de familie nog contact met mij zal houden, als ik iets doe wat zij niet wil. Soms vraag ik me af waar ze last van heeft?
Helemaal eens met Ligeia

ohja, en let eens op mijn motto/onderschrift

Jij laat met je sollen hier, valt niet mee met zo'n familie en de cultuur waarin je geboren bent maarja.... dat hebben we allemaal wel eens dat iets niet gemakkelijk word gemaakt en er mensen boos worden op je. Hoort bij het leven.
Ze moest eens écht wat meemaken, jouw moeder...
Helaas is haar hele omgeving omringd met mensen die zoals zij denken. Kan dus niet bij iemand aankloppen van wie zij bepaalde dingen zou aannemen..
quote:pareltje28 schreef op 13 maart 2011 @ 20:06:

Vandaag negeerde ze me dus.. ik was me van geen kwaad bewust. Zag haar een paar uur later huilend haar kamer uitkomen dat ze met me moest praten. En ja hoor het was weer raak. Hoeveel ze wel niet om me gaf, waarom ik gewoon niet een punt achter mijn relatie zet als mijn vriend niet op de traditionele manier wilt trouwen. Dat er vandaag een oplossing moet komen of dat zij anders door een hoge bloeddruk dood neer gaat vallen.. een preek van 2 uur gehad. Ben nu zo moe en alles in mijn lichaam zit vast.. Hiernaast zal zij ervoor zorgen dat niemand van de familie nog contact met mij zal houden, als ik iets doe wat zij niet wil. Soms vraag ik me af waar ze last van heeft?De volgende keer als ze weer zegt dat ze dood zal neer vallen door een te hoge bloeddruk veroorzaakt door jou,zeg je tegen haar : Mooi dat is dan weer een probleem minder, en loop je een andere kant op, negeer haar compleet als ze begint te miepen.
Je bent 27 dus je bent al negen jaar volwassen, in die negen jaar had je zonder toestemming van je ouders alles kunnen doen wat je wilt, reizen, samenwonen, emigreren, rondneuken met Jan en alleman, een lening afsluiten, rijles nemen en een auto kopen, bij het Vreemdelingenlegioen gaan. Al die kansen heb je laten schieten, word volwassen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 13 maart 2011 @ 20:09:

Je bent 27 dus je bent al negen jaar volwassen, in die negen jaar had je zonder toestemming van je ouders alles kunnen doen wat je wilt, reizen, samenwonen, emigreren, rondneuken met Jan en alleman, een lening afsluiten, rijles nemen en een auto kopen, bij het Vreemdelingenlegioen gaan. Al die kansen heb je laten schieten, word volwassen.je vergeet dat ze ook al 8 kids op de wereld had kunnen zetten zonder toestemming van pa en ma.
Jouw moeder wéét dat jij gaat doen wat zij wil als ze zielig doet en je (emotioneel) chanteert door te zeggen dat ze dood zal gaan van verdriet en weet ik veel wat nog meer. Niet gek dat jij daar schuld en angstgevoelens van krijgt.

Knip die navelstreng door en praat met je moeder als een volwassene. Moeder ik maak mijn eigen keuzes, net als dat jij dat doet. Als jij van mening bent dood te gaan van verdriet als ik mijn leven niet lijd zoals jij wilt, dan is dat jouw keuze en niet de mijne. Ik vind het helemaal niet prettig als je zo'n zware druk op me legt en ik wil je vragen hiermee te stoppen. Ik zou het fijn vinden als je ipv te huilen van verdiet eens blij voor me zou zijn. Omdat ik de man heb gevonden waarmee ik mijn leven wil delen.

Besef je wel dat jouw moeder Haar geluk belangrijker vindt dan de Jouw geluk?
Bedenk wat je wil, praat met je vriend en beslis samen met hem of jullie gaan samenwonen of dat jullie gaan trouwen.

Je vraagt je af waar je moeder last van heeft. In mijn ogen loopt ze zich ontzettend aan te stellen en respecteert ze jou niet als de persoon die je bent.

Respecteer jezelf wel en laat je niet langer op deze manier beinvloeden door je moeder.
quote:pareltje28 schreef op 13 maart 2011 @ 20:06:

Vandaag negeerde ze me dus.. ik was me van geen kwaad bewust. Zag haar een paar uur later huilend haar kamer uitkomen dat ze met me moest praten. En ja hoor het was weer raak. Hoeveel ze wel niet om me gaf, waarom ik gewoon niet een punt achter mijn relatie zet als mijn vriend niet op de traditionele manier wilt trouwen. Dat er vandaag een oplossing moet komen of dat zij anders door een hoge bloeddruk dood neer gaat vallen.. een preek van 2 uur gehad. Ben nu zo moe en alles in mijn lichaam zit vast.. Hiernaast zal zij ervoor zorgen dat niemand van de familie nog contact met mij zal houden, als ik iets doe wat zij niet wil. Soms vraag ik me af waar ze last van heeft?Ze chanteert je gewoon op deze manier, zeggen dat ze dood gaat neervallen en nog meer van dat soort dingen. Kom op, dat laat je je toch niet aanpraten? Haar probleem als jij niet wil trouwen, niet het jouwe. Jouw leven, niet het hare.
Traditioneel trouwen betekent zeker een kerkelijke huwelijksbevestiging? Dat betekent in sommige kringen heel veel, maar daar moet je allebei achter staan. Heeft de familie van je vriend ook niets over te zeggen.Jouw moeder is bang haar gezicht te verliezen in haar sociale omgeving. Verdorven dochter, een schande. Ik denk niet dat er over te praten is. Nogmaals gewoon doen wat je zelf wil. Je bent niet de eerste en ook niet de enige in zo'n situatie en meestal trekt de familie na verloop van tijd wel bij. Heb je geen nichtje met wie je een goed contact hebt?

Als jij gewoon wilt samenwonen, moet je dat doen. Werk je, verdien jezelf, gedraag je dan zelfstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven